PDA

View Full Version : Wat te spelen in gitaarwinkel?



deftone82
30 oktober 2009, 20:47
Deze vraag is misschien eerder gesteld, maar ze zet mij de laatste tijd aan tot denken.

Meestal als ik voor een gitaar of versterker ga kijken en de verkoper begint daar een hoop vette riffs of solo's uit zijn mouw te schudden, raak ik redelijk geïntimideerd en voel ik me lullig als ik er 'aan moet beginnen'.

En meestal spelen die gasten ook wel lekkere, "volle" dingen.

Nu vroeg ik mij af wat jullie spelen of wat zou ik kunnen spelen om de gitaar optimaal te testen?

En nee, ik speel geen enter sandman, stairway to heaven, smells like teenspirit...

HUESSEN
30 oktober 2009, 21:03
Speel dan iets van Yngwie Malmsteen of Jason Becker???

Arvoitus
30 oktober 2009, 21:08
Ik snap precies wat je bedoelt.

Meestal probeer ik gewoon de gitaar uit hoe comfortabel de gitaar is. Hoe voelt de neck, hoe ligt mijn arm. Hoe klinkt dat akkoord, hoe resoneert de gitaar, etc.

Meestal speel ik gewoon wat standaard akkoorden met open noten.

Als de gitaar een beetje lekker aanvoelt dan beuk ik er op los met wat lekkere metal :)

Plant
30 oktober 2009, 22:15
In ieder geval geen "House of the rising sun" of "Tears in heaven" want dan word je gelijk buiten gezet :seriousf:
Dus niet de uitgekauwde hits die iedereen speelt en die een winkelier echt niet meer aan kan horen (laat staan als het ook nog eens matig uitgevoerd word).

Wel iets wat je doorgaans thuis of in een band zelf ook altijd speelt, zodat je wat betreft klank en gevoel kunt vergelijken met je huidige spullen (als je die al hebt).

Neem ook zeker als je alleen een versterker wilt kopen je eigen gitaar mee en ga niet een nieuwe versterker uit de winkel proberen op een leuke gitaar die daar toevallig hangt, want dan weet je nog niet wat die versterker in combinatie met jouw gitaar doet. En andersom als je een andere gitaar wilt kopen.

Het is wel leuk als een verkoper een vette metalriff speelt en als dat indrukwekkend klinkt :punk: , maar als je zelf nooit metal speelt heb je er dus niks aan :???: . Doe je eigen ding erop :loveserenade: en beoordeel alleen dat.

Probeer niet alleen open noten / akkoorden maar probeer de hele hals.

Tankman
30 oktober 2009, 23:32
Meestal als ik voor een gitaar of versterker ga kijken en de verkoper begint daar een hoop vette riffs of solo's uit zijn mouw te schudden, raak ik redelijk geïntimideerd en voel ik me lullig als ik er 'aan moet beginnen'.

En meestal spelen die gasten ook wel lekkere, "volle" dingen.


Sorry...zal ik nooit meer doen...

Vandaag nog was een klant op zoek naar het Santana geluid uit een versterker in combi met zijn Gibson Les Paul Standard...Eerste de beste versterker dat ik pak, een Peavey Windsor Studio was raak. Verkocht!

Zelfs mijn collega's raken geen gitaren meer aan als ik er ben...geven het meteen door aan mij:P

Tho
31 oktober 2009, 01:34
Ik snap precies wat je bedoelt.

Meestal probeer ik gewoon de gitaar uit hoe comfortabel de gitaar is. Hoe voelt de neck, hoe ligt mijn arm. Hoe klinkt dat akkoord, hoe resoneert de gitaar, etc.

Meestal speel ik gewoon wat standaard akkoorden met open noten.

Als de gitaar een beetje lekker aanvoelt dan beuk ik er op los met wat lekkere metal :)

Yep.

Ik voeg daar aan toe:

-Ik kijk naar de balans
-Ik speel wat rustigs om te kijken of dat lekker klinkt
-Ik speel wat snels of het gedefiniëerd blijft
-Ik haal hem nog even langs m'n anus om de verkoper te choqueren

Het gaat er natuurlijk niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt.

mesaman
31 oktober 2009, 10:42
ik speel juist ONE van metallica heel verkeerd te snel en te langzaam tegelijk.
en als die verkoper daar niet tegen kan is het zijn probleem en moet hij mij met rust laten.dus jou ook.gewoon vragen of je mag spelen.(eigen gitaar of niet) en zeggen dat je je wel red.dat snappen alle verkopers wel.enne...niet onzeker doen en je vooral niet druk maken om andere mensen...want dan blijf je bezig en het gaat toch om je zelf?niet om anderen....

FruscianteFan
31 oktober 2009, 12:17
ik speel juist ONE van metallica heel verkeerd te snel en te langzaam tegelijk.
en als die verkoper daar niet tegen kan is het zijn probleem en moet hij mij met rust laten.dus jou ook.gewoon vragen of je mag spelen.(eigen gitaar of niet) en zeggen dat je je wel red.dat snappen alle verkopers wel.enne...niet onzeker doen en je vooral niet druk maken om andere mensen...want dan blijf je bezig en het gaat toch om je zelf?niet om anderen....
Het is niet mijn bedoeling om mensen te irriteren, verder heb je wel gelijk.

Ik denk dat je vooral gewoon lekker wat moet spelen op de gitaar. Het gaat er niet om wat ze in de winkel wel of niet willen horen, het gaat erom dat jij iets speelt waardoor je goed kunt beoordelen of die gitaar (zelfde geldt voor versterkers en effecten) goed bij je past. Speelt ze lekker, klinkt ze naar je smaak, voelt het goed aan, etc.

Dat bereik je niet door vette, volle riffs te spelen als je dat nooit doet, of juist een stuk van Sacksioni te spelen als je normaal alleen maar metal speelt.

Toen ik laatst een paar keer wat distortions ben gaan testen, had ik vooral één stuk van een nummer van mijn band dat ik steeds herhaalde. Het zal niet geweldig mooi hebben geklonken, want op zichzelf klinkt het nogal vreemd. Toch moest ik vooral weten of het pedaal goed omging met dat riff, dus speel je dat. Ik had ook Smells Like Teen Spirit kunnen gaan spelen, of een vette gitaarsolo (voorzover ik dat kan) maar daar was ik niet zoveel mee opgeschoten.

Speel dus wat je wilt. Je hebt geen publiek, je speelt er alleen voor jezelf. Sommige mensen letten misschien op je, omdat ze het prachtig vinden of juist niet, maar dat doet er niet toe.

TimS
31 oktober 2009, 12:38
Als ik iets test speel ik eigenlijk geen liedjes ofzo, gewoon dingen als losse akkoorden aanslaan, sneller akkoorden aanslaan, hoge akkoorden, losse noten overal op de hals enz. Dan hoor ik meestal veel meer dan wanneer ik iets speel wat je 25 keer herhaalt.

Justinschut
1 november 2009, 01:06
Sinds wanneer speelt de verkoper liedjes voor je ? :P Als ik ergens interesse in heb, vraag ik of ik het mag proberen, heb geen verkoper nodig die me laat zien hoe een gitaar werkt of hoe de amp aan gaat :P

Ik speel gewoon dingen die ik vaak speel, want die moeten comfortabel zijn en goed klinken op de amp/gitaar. Beetje eigen nummers, wat random chords, wat oude Metallica stuff (Battery & Blackened FTW!) en beetje legato/alt picking dingetjes op de hogere frets, kijken of solo's ook lekker spelen/klinken op de amp/gitaar

Tankman
1 november 2009, 12:25
Sinds wanneer speelt de verkoper liedjes voor je ?

Gebeurt vaak genoeg hoor. Vooral als het mensen zijn die hun eerste gitaar kopen en toch even willen horen hoe het allemaal klinkt, maar zelf nog niet kunnen spelen.

Vrijdag vroeg iemand mij nog om op zoek te gaan naar het Santana geluid, terwijl hij stond te luisteren.

Soms durven mensen niet zelf te spelen doe ik het wel ff.

Als ik de features van bijvoorbeeld een Peavey Vypyr wil demonstreren, heb ik liever zelf een gitaar in handen, om zo alles goed te kunnen laten horen.

Kijk, als ik zelf ga testen enzo, doe ik het ook allemaal zelf, maar tja, niet iedereen is hetzelfde he. :ok:

Eko
1 november 2009, 13:08
Testen van een gitaar doe ik altijd met dezelfde accoorden en riffs. Het is een nummer van mezelf en daar zit van alles in. Open accoorden en riffs achterelkaar. Zowel laag als hoog op de hals.
Door alrijd hetzelfde te spelen weet ik hoe zo`n gitaar zich verhoud met een gitaar die ik al jaren heb. Ook voel je direct hoe het instrument over de hele hals is. Hoe de frets zijn. Of er dode plekken zijn. Resonantie.
Eigenlijk is er maar 1 criterium: Wordt je van het spelen hebberig dan zit het wel goed.

Martijn-w
1 november 2009, 13:59
Van te voren bedenk ik altijd vanalles wat ik zou kunnen spelen, maar als het er dan op aan komt weet ik het niet meer :p
Het fijnst is het om iemand mee te nemen die slechter speelt dan jij, dan ben je tenminste niet de slechtste in de zaak haha :p
Nee, het liefst heb ik een gitaar een moment voor mezelf, dat niemand hoort wat ik speel.