PDA

View Full Version : Brug vervangen op akoestiche gitaar



rhcp_schipper
30 oktober 2009, 12:50
Hallo Allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee verder helpen.

Ik heb nog een oude Peerless akoestische gitaar thuis liggen die ik een beetje wil opknappen. Nu is de gitaar niet meer compleet, de brug kam mist en de endpins missen. Nu is het geval dat er ooit een aparte brugkam in heeft gezeten die je in hoogte kon vertellen. Ik heb de brug kam niet meer, en een gewone brugkam is veel te klein voor de uitsparing.

Mijn idee was om er een andere brug op te plakken, is dit mogelijk, en is dit moeilijk om zelf te doen?

Moet ik rekening houden met maatvoeringen van de brug(of zijn die allemaal gelijk), en welke lijm moet ik gebruiken om de brug vast te plakken?

Groeten Tim

Laser
30 oktober 2009, 14:48
Een nieuwe brug plaatsen is geen standaard werkje voor de modale speler.
Dat laat je best aan een goede gitaarbouwer over.

Er komt inderdaad wat bij kijken: goed losmaken van de bestaande brug, maken van de nieuwe brug, frezen van het juiste zadelslot op de juiste plaats ( kwestie van de intonatie juist te hebben), maken van de brugpengaten, opnieuw vastkleven met gepaste lijmsoort.

Eerste vraag: is de gitaar het waard om er dat werk aan te laten uitvoeren?

Andere vraag:
- brugpennen zijn makkelijk te vervangen - als je de juiste pennen vindt die goed passen.
- kan je een foto van de brug met de zadel - sleuf plaatsen? Is het plaatsen van een oversized - zadel een optie? Omdat het oversized is zal een compensatie in het zadel wel nodig zinschat ik in, om de intonatie juist te krijgen.

Misschien geen antwoord op al je vragen, maar ter overweging geef ik het je mee.