PDA

View Full Version : Probleem Marshall 5010



O.J.
30 oktober 2009, 12:21
Ik kwam gisteren op het geniale idee om in de voorkant van m'n amp een gaatje te boren voor een jack input, om de speaker ook te kunnen gebruiken voor zelfbouw ampjes e.d.. Zo gezegt zo gedaan, ozzie zet zijn amp weer aan en een hels lawaai komt uit de speaker. Meer een soort brom dan ruis is het.

Wat kan dit zijn? Alles ziet er verder nog zo uit als voordat ik hem te lijf ben gegaan..

erwin_ve
30 oktober 2009, 13:20
Als je een foto maakt en even tekent wat je PRECIES gedaan hebt wordt het een stuk makkelijker om je te helpen.

O.J.
30 oktober 2009, 14:24
Inderdaad wel handig.

http://superoscar.nl/5010.jpg

Jack in links dus direct verbonden aan speaker (hangt nu los).

Dank

erwin_ve
30 oktober 2009, 14:59
Ik kan nog steeds niet zien wat je precies gedaan hebt, hoe zitten die draden tov originele speaker aansluiting?
Kun je dat even tekenen?

O.J.
30 oktober 2009, 15:16
Ik heb niets veranderd aan de originele speaker aansluiting, alleen die nieuwe kabel voor de jack-in extra op de speaker gesoldeerd.

Toen gitaar op normale wijze ingeplugt en ik kreeg er bijna geen geluid uit, ook op hogere volumes niet. Daarna alles ongedaan gemaakt en toen begon hij te brommen.

bert k
30 oktober 2009, 15:19
Dat is die zilveren jack-in? Best kans dat die geaard is aan het chassis, wat een mooie sluiting kan opleveren.Effe los halen, en kijken of ie werkt als hij het chassis niet raakt. Zo ja, plastic/geisoleerd chassisdeel kopen.

O.J.
30 oktober 2009, 15:35
Los gehaald, nog steeds het lawaai bij aanzetten.

Heeft ik sluiting gemaakt en daardoor iets gesloopt? Wat zou het kunnen zijn waardoor hij gaat brommen?

cluseau
30 oktober 2009, 15:37
Dat is die zilveren jack-in? Best kans dat die geaard is aan het chassis, wat een mooie sluiting kan opleveren.Effe los halen, en kijken of ie werkt als hij het chassis niet raakt. Zo ja, plastic/geisoleerd chassisdeel kopen.

Hij heeft alles ongedaan gemaakt en toch nu een vette brom, klinkt als een gefuckte eindtrap.

@OJ, laat hem niet te lang brommen anders gaat je voeding ook eraan.

Frans

erwin_ve
30 oktober 2009, 15:37
Tis nog steeds niet duidelijk. Wat voor jack ingang heb je gebruikt?
Heb je een multimeter? Meet dan hoeveel ohm je tussen de + en - op je speaker.

erwin_ve
30 oktober 2009, 15:38
Hij heeft alles ongedaan gemaakt en toch nu een vette brom, klinkt als een gefuckte eindtrap.

Frans

Ja precies; + en - omgedraaid en toen de eindtrap kortgesloten via het chassis.

cluseau
30 oktober 2009, 15:44
Ja precies; + en - omgedraaid en toen de eindtrap kortgesloten via het chassis.

Dacht ook in die richting, is niet zo'n ramp hoor. Een paar verse eindtorren doet wonderen.

Frans.

O.J.
30 oktober 2009, 15:47
Wat voor jack ingang heb je gebruikt?
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=26&products_id=522

http://www.newtone-online.nl/catalog/images/cd63m.JPG



Heb je een multimeter? Meet dan hoeveel ohm je tussen de + en - op je speaker.



O.J.
30 oktober 2009, 15:47
Hij heeft alles ongedaan gemaakt en toch nu een vette brom, klinkt als een gefuckte eindtrap.

@OJ, laat hem niet te lang brommen anders gaat je voeding ook eraan.

Frans

Hoe fix ik dit?

Bedankt voor de hulp mannen

cluseau
30 oktober 2009, 17:59
Hoe fix ik dit?

Nou meten dus, waarschijnlijk eindtrapje opgeblazen want zoals Frits al doorhad is één aansluiting zo te zien aan massa gelegd. Zal straks ff in het schema spitten voor advies.


Kun je horen of het een 50Hz of een 100Hz brom is?
Speaker ligt op massa niveau en eigenlijk kun je de eindtrap niet opblazen door de uitgang naar massa kort te sluiten tenzij je met alle geweld vol vermogen eruit probeerde te persen. Ik ben dus niet overtuigd dat de eindtrap eruit ligt. Je kan ook even kijken of de conus naar voren of naar achteren beweegt als je hem aanzet. Als dat zo is is het over en sluiten. Door de speaker mag namelijk geen gelijkstroom lopen. Is dat wel het geval dan is de eindtrap naar de grazige weiden. Verder is het ding geheel gelijkspannings gekoppeld dus een kleine kortsluiting in de driver trap blaast meteen de hele zooi op. Dit is geen buizen apparaat he, daar kun je zoiets wel flikken. Als je hem inschakeld doe dat dan zo kort mogelijk, als de eindtrap namelijk gelijkstroom door de speaker stuurt verkreukel je de spreekspoel van je speaker. Kun je die ook nog vervangen als het tegen zit.



Frans.

O.J.
11 november 2009, 00:03
Nou meten dus, waarschijnlijk eindtrapje opgeblazen want zoals Frits al doorhad is één aansluiting zo te zien aan massa gelegd. Zal straks ff in het schema spitten voor advies.


Kun je horen of het een 50Hz of een 100Hz brom is?
Speaker ligt op massa niveau en eigenlijk kun je de eindtrap niet opblazen door de uitgang naar massa kort te sluiten tenzij je met alle geweld vol vermogen eruit probeerde te persen. Ik ben dus niet overtuigd dat de eindtrap eruit ligt. Je kan ook even kijken of de conus naar voren of naar achteren beweegt als je hem aanzet. Als dat zo is is het over en sluiten. Door de speaker mag namelijk geen gelijkstroom lopen. Is dat wel het geval dan is de eindtrap naar de grazige weiden. Verder is het ding geheel gelijkspannings gekoppeld dus een kleine kortsluiting in de driver trap blaast meteen de hele zooi op. Dit is geen buizen apparaat he, daar kun je zoiets wel flikken. Als je hem inschakeld doe dat dan zo kort mogelijk, als de eindtrap namelijk gelijkstroom door de speaker stuurt verkreukel je de spreekspoel van je speaker. Kun je die ook nog vervangen als het tegen zit.



Frans.

Geen idee hoe ik die brom zou kunnen onderscheiden. Conus lijkt gewoon te doen wat hij doen moet.

Hoe meet ik een opgeblazen eindtrapje door?

ozzie

cluseau
11 november 2009, 00:11
Geen idee hoe ik die brom zou kunnen onderscheiden. Conus lijkt gewoon te doen wat hij doen moet.

Een 100Hz brom klinkt meer als een zoemtoon. 50Hz hoor je als je je gitaarkabel beetpakt. Vast wel eens meegemaakt :D.



Hoe meet ik een opgeblazen eindtrapje door?
ozzie

Torren eruit halen en meten met de ohm meter. Moet je wel weten wat je verwacht te zien. Ik neem aan dat dat geen probleem is?

Frans.

O.J.
11 november 2009, 00:21
Ik ga morgen even luisteren, denk niet dat de buren het prettig vinden als ik dat ding nu laat loeien :seriousf:



Torren eruit halen en meten met de ohm meter. Moet je wel weten wat je verwacht te zien. Ik neem aan dat dat geen probleem is?

Multimeter basics ken ik wel maar ik heb er geen idee van wat te verwachten als ik zo'n ding eruit heb..

Voor de duidelijkheid, we hebben het over de volgende twee apparaten?

http://www.superoscar.nl/50102.jpg

Moet ik nog ergens op letten als ik dat ding uit elkaar trek?

cluseau
11 november 2009, 00:31
Ik ga morgen even luisteren, denk niet dat de buren het prettig vinden als ik dat ding nu laat loeien :seriousf:

Klinkt sociaal :cheerup:



Multimeter basics ken ik wel maar ik heb er geen idee van wat te verwachten als ik zo'n ding eruit heb..
Voor de duidelijkheid, we hebben het over de volgende twee apparaten?

Klopt, schroefjes eruit en ff los solderen als ze niet in een voetje zitten.
Je moet de diode overgang meten tussen B&E en B&C.
Dan omgekeerd de sperweerstand over B&E en B&C.
Daarna meten tussen CE in beide richtingen hoogohmig, min 100K.


Moet ik nog ergens op letten als ik dat ding uit elkaar trek?
opletten dat je hem niet sloopt, nergens voor nodig.

Hoor t morgen wel

suc6
Frans.

edit
Een 5010 heeft in de eindtrap een complementair darlington paartje zitten, deze meten dus tegengesteld. Achteraf zijn deze niet zo eenvoudig te meten als transistoren omdat er weerstanden en een diode extra inzitten. Om ze goed te kunnen testen moet je eigenlijk een testschakelingetje opzetten. Wordt toch wel lastig met gebrek aan kennis.
/edit

O.J.
11 november 2009, 16:51
Lawaai klinkt als 50Hz. Veel harder en 'voller' dan het vastpakken van gitaarkabel.

Ik ga de boel even losmaken, to be continued.

Op die apparaten staan

MJ 2501 - T 8427, en
MJ 3001 - T8406.

Hoe waarschijnlijk is het dat deze jongens het probleem zijn? Dan ga ik even kijken of ze ergens te bestellen zijn..

cluseau
11 november 2009, 17:01
Lawaai klinkt als 50Hz.

Hoe waarschijnlijk is het dat deze jongens het probleem zijn? Dan ga ik even kijken of ze ergens te bestellen zijn..

Niet erg waarschijnlijk als het 50Hz is. Bij een defecte eindtrap hoor je zeker 100Hz. Ze zullen dan ook loeiheet moeten worden

Heb je niet ergens een aardpunt losgetrokken want dit klinkt als opgepikte brom.

Hier kun je ze kopen (http://nl.farnell.com/jsp/displayProduct.jsp?sku=9946551&action=view&CMP=e-b1ef)

Frans.