PDA

View Full Version : Tele pickup in Jaguar



j3r03n
29 oktober 2009, 21:27
Even een snel vraagje:

Kan ik zomaar -zonder consequenties- een halselement van een Japanse Fender Jaguar vervangen door dat van een Telecaster American Standard? Of evt. die van een Fender Stratocaster USA?

Ik heb hier totaal geen verstand van, maar ik ben de onbruikbaarheid van mijn halselement beu. Alle hulp is welkom :)

McVenco
29 oktober 2009, 22:04
Als het fysiek past: ja.

j3r03n
29 oktober 2009, 22:12
Dat bedacht ik me inderdaad: het electrische en het fysieke aspect.

Van het electrische heb ik dus totaal geen verstand, maar dat kan dus zonder meer?

Fysiek: Een stratpickup ziet er hetzelfde uit, maar ik heb geen benul van de afmetingen. En een telepickup heb ik nog nooit van dichtbij bekeken :soinnocent:

FruscianteFan
29 oktober 2009, 22:36
Ik denk niet dat het zonder meer past, want die Telecasterpickups zijn breder dan alleen de spoel. Dan wordt het hakken.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat het anders kan gaan klinken doordat de Jaguar gewoon heel anders in elkaar zit, en de potmeters andere waarden hebben dan bij een Tele.

CowGuitar
29 oktober 2009, 22:39
Bij een stratpickup wordt het ook hakken, daar zit een extra stuk plastic aan vast.

j3r03n
29 oktober 2009, 23:19
Plek zat lijkt me zo:
http://i369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/Gear010-1.jpg

Jaguar:
http://www.kitarapaja.com/pics/pufjag64.jpg

Stratocaster:
http://www.thesocexchange.com.au/upload/userImages/200906/18/0906180268039475.JPG

Telecaster:
http://www.icollectguitars.com/appraise/SoldImages/180371872953.JPG

Dat het anders gaat klinken lijkt me voor de hand liggend. Ik vraag me alleen af of het wel goed zal werken met andere waarden van potmeters e.d. Ook heb ik geen idee hoe het zit met stringspacing vs. polepieces.

CowGuitar
29 oktober 2009, 23:22
Ja je kan het proberen, maar ik denk dat het niet lukt door dat driehoekige stuk aan de zijkant.

Waarom is je halselement eigenlijk onbruikbaar?

j3r03n
29 oktober 2009, 23:27
Onder de slagplaat is ook nog ruimte, maar ik kan me niet meer herinneren of dat zou passen. Ook heb ik nog nooit een tele-element bekeken. Iemand anders vast wel.

Ik ben evt. op zoek naar een andere pickup, omdat de huidige stockpickup niet genoeg pit heeft naar mijn gading. Ook geeft die ontzettend veel oncontroleerbare feedback, maar dat zou ook op andere manieren op te lossen zijn, zie dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=93862).

CowGuitar
29 oktober 2009, 23:41
Ik heb die tandjes weg laten halen en nu is die rare feedback weg.

Zag trouwens deze foto van je:
http://www.nederweertlive.nl/photos/2009-10-23/014.jpg

Wat is dat voor pickup in de brug, niet de standaard single coil die erin zit ofwel?

j3r03n
29 oktober 2009, 23:46
Haha, ja hoor, dat ben ik :)
In de brug zit nu een Seymour Duncan JB Jr. Die heeft de vorige eigenaar erin laten zetten, helaas niet zo netjes (zit op een stuk schuimrubber getapet en heeft wat speling) maar het klinkt super.

Ik was van plan om binnenkort die 'tandjes' weg te halen, maar ik dacht: als ik dan toch bezig ben, kan ik misschien ook eens experimenteren met een ander element.

CowGuitar
29 oktober 2009, 23:51
Ah ok, en kan je met dat element dan ook nog "het surf-geluid" krijgen?

Ik ken namelijk je probleem van niet genoeg pit, maar het warme cleane geluid wat nu uit m'n jag komt vind ik te gek. Dus tot nu toe durfde ik het nog niet aan om er nieuwe elementen in te zetten.

j3r03n
30 oktober 2009, 00:04
Het karakter verandert natuurlijk drastisch* met die SD humbucker, dus er zit niet meer echt de surfsound in. Het is nu meer een rockgeluid, maar wel multi-inzetbaar. Het clean is nog mooi en sprankelend en hij kan ook goed scheuren.

Maar ik ben ook niet op zoek naar het surfgeluid met deze gitaar, vandaar mijn overweging voor een ander halselement.



*EDIT: Het resonante karakter blijft wel behouden, de SD geeft dat mooi weer :)

CowGuitar
30 oktober 2009, 00:15
Ok, ik snap het.

Waarom doe je er niet gewoon nog zo'n SD in?

FruscianteFan
30 oktober 2009, 00:55
Dat het anders gaat klinken lijkt me voor de hand liggend. Ik vraag me alleen af of het wel goed zal werken met andere waarden van potmeters e.d. Ook heb ik geen idee hoe het zit met stringspacing vs. polepieces.
Ik denk dat het zowel anders klinkt dan hoe het nu klinkt, als dan hoe dat element in je (of een) Telecaster klinkt.

Wat betreft de waarden van de potmeters: in het lead-circuit hebben ze een hoge weerstand, waardoor het allemaal een stuk helderder/scheller klinkt. Het ritme-circuit heeft juist een erg lage weerstand, waardoor de boel een stuk doffer klinkt. Ik denk dan ook dat het verschil tussen die twee circuits (als je steeds alleen het halselement kiest) een voorbeeld is van wat er met de klank van het Tele-element gebeurt als je hem in de Jag stopt. Maar dat is misschien de minst belangrijke factor, aangezien je dat kunt corrigeren door de toneknop wat dicht te draaien - wat ik tegenwoordig bijna altijd doe op de Jaguar. Ik merk dat dat ook wel wat scheelt qua piepen. Totdat je twee flinke distortions over elkaar heen gooit.

j3r03n
30 oktober 2009, 09:39
Waarom doe je er niet gewoon nog zo'n SD in?
Mwa, ik wil wel wat anders en ik ben sowieso niet op zoek naar een humbucker in de brug.


Ik denk dat het zowel anders klinkt dan hoe het nu klinkt, als dan hoe dat element in je (of een) Telecaster klinkt.
Dat is inderdaad de gok die je neemt (met alle pickups trouwens) maar daar ben ik me volledig van bewust. Ik verwacht ook echt niet dat ik ineens een telecastergeluid zal krijgen, maar hopelijk wel wat meer pit. Daarnaast lees ik vaak dat de Japanse pickups een beetje de ballen missen, dus ik wilde wel eens een USA proberen.


Wat betreft de waarden van de potmeters
Ik gebruik alleen het leadciruit, met de tone 'open'. Het eventuele schelle compenseer ik met mijn versterker, aangezien mijn AC30 het mooist klinkt als er veel treble input is.
Het volume van het rithmcircuit staat dicht, ik gebruik het als kill-switch. Ik vind dat ciruit veel te wollig klinken. Maar in het rithmcircuit kun je toch niet schakelen tussen de pickups?

Nog over de weerstanden e.d. Ik heb geen idee hoe dit zit bij tele's en strats, maar zou zo'n pickup zich wel aardig gedragen in een Jaguar?

FruscianteFan
30 oktober 2009, 10:55
Als je van dat schellere houdt, dan is het waarschijnlijk wel een goede stap.

In het ritmecircuit kun je in principe inderdaad niet schakelen, maar ik had het ook vooral over het leadcircuit. En toevallig heb ik mijn Jaguar zo gemod dat ik in beide circuits het brugelement in serie met het halselement kan schakelen, dus ik sluit niet uit dat er andere Jaguars zijn waar je in het ritmecircuit nog keuze hebt in geluid.

Wel grappig trouwens dat ik steeds meer neig naar een donkere klank uit mijn Jaguar, maar ik speel dan ook niet door een AC30.

Ik ben er zelf ook nog niet over uit of ik nou tevreden ben over de klank of niet. Ik denk het wel.

Dweezman
30 oktober 2009, 11:58
past m.i. niet. Bij mij kon het niet iig.

j3r03n
30 oktober 2009, 12:02
Hmmm, das duidelijk...:(

FruscianteFan
30 oktober 2009, 12:09
Ik luister nu naar je demo van Anvery, en dan snap ik wel dat je de Jaguar héél anders gebruikt dan ik.

Klinkt best cool, de sound is dik voor elkaar vind ik.

j3r03n
30 oktober 2009, 12:11
Dank je! Ik speel vrij weinig clean. Ik luister meer naar surf dan dat ik het speel ;) Ik heb trouwens ook nog een Eastwood Sidejack (Mosrite model): ook al een surfgitaar :soinnocent:

Dweezman
30 oktober 2009, 12:11
kijk eens naar de SD sjag 1- 3 pick-ups:
http://www.seymourduncan.com/support/audio-samples/tele_jaguar_and/

ik heb een MIJ Jag gehad met een sjag1 in de neck, en lil'57 in de brug. Super ding.


In mijn '65 er heb ik nu:
http://www.vintagevibeguitars.com/pickup_sc.htmll
En dan de p90-style.

j3r03n
30 oktober 2009, 12:18
Bedankt voor de info, ik zal me eens wat beter erin verdiepen.

De tweede link doet het trouwens niet :makeup:

Fuhgawz
30 oktober 2009, 12:47
Je moet ook een "l" weglaten na .HTML:

http://www.vintagevibeguitars.com/pickup_sc.html

Succes!! ;)

j3r03n
30 oktober 2009, 12:52
Haha, oh ja, zoiets heet verder kijken dan je neus lang is.:hippie:

Een P90-style lijkt me mss ook wel wat inderdaad.

FruscianteFan
30 oktober 2009, 13:21
Dat wordt dan hakken, denk ik.

Als ik zelf het halselement zou vervangen, zou de Lace Sensor Blue een goede kandidaat zijn. Zeker als je van Radiohead houdt moet dat een goede combi zijn met je AC30, lijkt me zo.

j3r03n
30 oktober 2009, 20:16
Nee, ik ben niet van plan om te gaan hakken en zagen, vandaar hier mijn vraag welke pickups wel zouden passen :)

CowGuitar
31 oktober 2009, 16:14
Die P90-style voor Jaguar wordt toch geen hakken lijkt me? De 6e van onder.

j3r03n
31 oktober 2009, 16:17
Lijkt me ook niet, het is een P90 in gewoon singlecoilformaat.
Maar dat neemt niet weg dat ik niet van plan ben om te gaan frezen o.i.d. Alleen schroeven en solderen is al gewaagd genoeg voor mij :soinnocent:

CowGuitar
31 oktober 2009, 16:19
Hahah ja precies, ik zou het ook niet doen.