PDA

View Full Version : Tele pickup in Jaguar



j3r03n
29 oktober 2009, 21:27
Even een snel vraagje:

Kan ik zomaar -zonder consequenties- een halselement van een Japanse Fender Jaguar vervangen door dat van een Telecaster American Standard? Of evt. die van een Fender Stratocaster USA?

Ik heb hier totaal geen verstand van, maar ik ben de onbruikbaarheid van mijn halselement beu. Alle hulp is welkom :)

McVenco
29 oktober 2009, 22:04
Als het fysiek past: ja.

j3r03n
29 oktober 2009, 22:12
Dat bedacht ik me inderdaad: het electrische en het fysieke aspect.

Van het electrische heb ik dus totaal geen verstand, maar dat kan dus zonder meer?

Fysiek: Een stratpickup ziet er hetzelfde uit, maar ik heb geen benul van de afmetingen. En een telepickup heb ik nog nooit van dichtbij bekeken :soinnocent:

FruscianteFan
29 oktober 2009, 22:36
Ik denk niet dat het zonder meer past, want die Telecasterpickups zijn breder dan alleen de spoel. Dan wordt het hakken.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat het anders kan gaan klinken doordat de Jaguar gewoon heel anders in elkaar zit, en de potmeters andere waarden hebben dan bij een Tele.

CowGuitar
29 oktober 2009, 22:39
Bij een stratpickup wordt het ook hakken, daar zit een extra stuk plastic aan vast.

j3r03n
29 oktober 2009, 23:19
Plek zat lijkt me zo:
http://i369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/Gear010-1.jpg

Jaguar:
http://www.kitarapaja.com/pics/pufjag64.jpg

Stratocaster:
http://www.thesocexchange.com.au/upload/userImages/200906/18/0906180268039475.JPG

Telecaster:
http://www.icollectguitars.com/appraise/SoldImages/180371872953.JPG

Dat het anders gaat klinken lijkt me voor de hand liggend. Ik vraag me alleen af of het wel goed zal werken met andere waarden van potmeters e.d. Ook heb ik geen idee hoe het zit met stringspacing vs. polepieces.

CowGuitar
29 oktober 2009, 23:22
Ja je kan het proberen, maar ik denk dat het niet lukt door dat driehoekige stuk aan de zijkant.