PDA

View Full Version : Middagje spelen AC4, Class5, ValveJr...



Hanzemannetje
29 oktober 2009, 20:59
Vanmiddag toertje gemaakt langs 's stads muziekwinkels. Ik heb mezelf wijsgemaakt dat er wel een goed klinkend buizenbakje voor thuis, bestaat, dat zowel wat cleane headroom heeft alsook een lekkere crunch op bescheiden volume en dat ik eventueel ook nog voor kleine semi/elektrisch akkoestische optredentjes (niet het zware werk)/grotere maar dan gemic-ed kan gebruiken.

Was in principe uit op een Vox AC4. Had er na het lezen van wat reviews wel gas voor. Door de schakelbare output leek het me ideaal. Dus bespeeld maar dat viel me toch wel tegen. Clean ging nog wel op lage volumes op 4 watt, maar het ding heeft zelfs dan nauwelijks headroom en naar de oversturingskant op 1 en .25 watt klonk het al snel wat dunnetjes en krasserig vond ik. Misschien is het omdat het closed back is, maar het klonk mij allemaal wat dozig in de oren.

Toen een Marshall Class 5 geprobeerd, hoewel ik me daar afgaand op de video op de Marshall site weinig van voorstelde. Klonk echter verrassend goed in mijn oren, ook in het clean. Meteen een stuk voller en meer 'body' dan de AC4, terwijl het allebei 10 inch speakers zijn. klonk na de Vox alsof in nu op een 12 inch speelde. Wel weer een stukje duurder dan de Vox, en ook voor live situaties vrijwel geen headroom voor clean, terwijl het thuis weer veel te hard is voordat je een beetje lekkere crunch krijgt. Heel mooi afgewerkt vind ik, ziet er veel beter uit dan menig chinees afvalbakje.

Over chinees afvalbakje gesproken, daarna dus een Valve Jr, had ik nog nooit geprobeerd. Niet geschikt voor iets anders dan huiskamer denk ik, maar hij klonk clean verrassend lekker en warm. Of het aan de speaker lag if aan de buizen weet ik niet, maar hij klonk me van die drie misschien nog wel het meest 'muzikaal' in de oren. De inputjack zat los en ik vraag me af hoe het zit met de rest van de kwaliteit, maar alleen voor thuis voor amper 150 euro misschien toch wel leuk om te hebben.

Waar ik eigenlijk op uit kwam is dat wat ik in gedachten had een utopie is. Die kleine buizenbakjes zonder master zijn eigenlijk nog te hard voor thuis, en je kunt dan misschien nog beter gewoon wat geld bijleggen en een wat grotere en betere kopen, in ieder geval met 12 inch speaker, zodat je hem ook nog voor kleine gigs kunt gebruiken (Fender Blues jr, Peavey Classic 30, Marshall Jtm 30).

Of zijn er andere kleine buizenbakjes die WEL een volwassen geluid geven, en zelfs misschien ook nog voor heel kleine optredens kunnen worden gebruikt?

TimS
29 oktober 2009, 21:01
Heb je de Blackstar HT-5 ook geprobeerd? Misschien is dat wat?

Lexvandoef
29 oktober 2009, 21:13
Laney heeft een nieuwe serie versterkertjes, waaronder 1 10W buizenversterkertje voor thuis, de Cub 10.

Ik heb hem zelf nog niet getest, ga ik binnenkort nog wel doen.

Ik deel je mening niet trouwens, vond de AC4 echt stukken beter klinken dan de Valve JR combo, die vond ik echt modderig en kon ik helemaal niks mee.

Noid
29 oktober 2009, 21:22
Vanmiddag toertje gemaakt langs 's stads muziekwinkels. Ik heb mezelf wijsgemaakt ....
Of zijn er andere kleine buizenbakjes die WEL een volwassen geluid geven, en zelfs misschien ook nog voor heel kleine optredens kunnen worden gebruikt?
Leuke review, kun je nog aangeven met welke gitaar (gitaren) je hebt getest? Ivm single coils vs humbuckers etc.

M.b.t. je vraag: Orange Tiny Terror misschien?

Hanzemannetje
29 oktober 2009, 21:31
Heb gespeeld met Fender single coils.

Was een vrij helder setje pickups, dus misschien dat dat wel een beetje verklaart waarom de Valve (die geloof ik van zichzelf wat donkerder klinkt) lekker rond klonk en de Vox (die wat helderder is) nu wat schel en krasserig.

De Blackstar heb ik nog niet geprobeerd. Is dat een beetje een Marshall kloon?

Ik zou eigenlijk een buizenbak met veel cleane headroom willen hebben.

Is een oude Champ wat? Of is dat 8 inch speakertje te beperkt?

TimS
29 oktober 2009, 22:51
Ik denk eigenlijk dat een versterker met veel headroom die ook nog lekker klinkt ibj laag volume lastig te vinden is: de meeste versterkers kliken juist lekker als je ze open draait.

Lexvandoef
29 oktober 2009, 23:20
Ik denk eigenlijk dat een versterker met veel headroom die ook nog lekker klinkt ibj laag volume lastig te vinden is: de meeste versterkers kliken juist lekker als je ze open draait.

Je hoeft echt niet elke versterker op 10 te zetten hoor ;), zeker als je nog helemaal clean wilt blijven.

Je moet ze inderdaad wel iets verder open zetten dan standje 1 om er een beetje een fatsoenlijke sound uit te halen, maar ik kan thuis prima spelen met mijn 20W fender buizenversterkertje, klinkt clean echt heel erg goed op redelijk volume.

TimS
29 oktober 2009, 23:28
Je hoeft echt niet elke versterker op 10 te zetten hoor ;), zeker als je nog helemaal clean wilt blijven.

Je moet ze inderdaad wel iets verder open zetten dan standje 1 om er een beetje een fatsoenlijke sound uit te halen, maar ik kan thuis prima spelen met mijn 20W fender buizenversterkertje, klinkt clean echt heel erg goed op redelijk volume.
Met open draaien bedoelde ik ook niet alles op 10 he

Ik kan thuis ook prima spelen met mijn 60 watt Marshall, maar dat ligt aan de buurt, ik woon in een rijtjeshuis maar kan mijn versterker vol open zetten zonder dat iemand gaat zeuren (niet dat ik het durf trouwens, op de helft is het al een oorverdovend lawaai).

Hanzemannetje
29 oktober 2009, 23:34
Daarom denk ik dat een 15 watt of 30 watt buizenversterker met een fatsoenlijke 12" speaker uiteindelijk een betere aankoop is dan zo'n 3 of 5 watt bakje met een 8" of 10" speakertje.

Misschien toch een JTM30, Classic 30 of Blues jr dus.

Maar aan de andere kant: een Vibro Champ heeft ook maar 8"en daar zweren sommigen bij als de ideale thuisamp. Welke Fender 20 watt buizenversterker is dat trouwens, die je bedoelt Lex?

Lexvandoef
30 oktober 2009, 00:02
Daarom denk ik dat een 15 watt of 30 watt buizenversterker met een fatsoenlijke 12" speaker uiteindelijk een betere aankoop is dan zo'n 3 of 5 watt bakje met een 8" of 10" speakertje.

Misschien toch een JTM30, Classic 30 of Blues jr dus.

Maar aan de andere kant: een Vibro Champ heeft ook maar 8"en daar zweren sommigen bij als de ideale thuisamp. Welke Fender 20 watt buizenversterker is dat trouwens, die je bedoelt Lex?

Ik ben sowieso niet zo'n fan van speakers kleiner dan 12'', klinken eigenlijk allemaal erg boxy en dun vind ik. Verder niet zoveel mis met een 3 of 5Watt ampje, als ze maar goed in elkaar zitten.

Ik heb zelf nu een gemodde Fender Champ II voor thuis gebruik andere kleine gelegenheden. Ben ik echt supertevreden mee nu, helemaal in mijn nopjes! :D

Hanzemannetje
30 oktober 2009, 00:07
Heeft de Champ II een 12 "?
Ik dacht dat alleen de Champ 12 dat had?

TimS
30 oktober 2009, 00:10
Ik heb zelf nu een gemodde Fender Champ II voor thuis gebruik andere kleine gelegenheden. Ben ik echt supertevreden mee nu, helemaal in mijn nopjes! :D
Je hebt er een andere speaker ingezet? Paste dat met een beetje moeite of heb je een hele nieuwe kast?

Lexvandoef
30 oktober 2009, 00:24
Heeft de Champ II een 12 "?
Ik dacht dat alleen de Champ 12 dat had?

Nope, heeft standaard ook een 10'' speaker.


Je hebt er een andere speaker ingezet? Paste dat met een beetje moeite of heb je een hele nieuwe kast?

Ik heb er een topje voor gebouwd en ergens een losse Celestion G12-65 bij mij uit de kast getrokken voor het speakerkastje wat ik er bij gebouwd heb.

Ik heb nog wel ff gekeken, maar in het combo kastje past sowieso geen 12'' speaker, niet genoeg hoogte.

Eko
30 oktober 2009, 07:39
Er zijn wel kleine amps met een goed geluid , alleen ligt het er aan wat je voor geluid zoekt. Een 8 inch levert nou eenmaal nooit de heavy bottom op die een 12 of 15 inch kan leveren. Een grotere speaker heeft echter wel meer vermogen nodig om een echter oempfh te geven. Het leuke aan die kleine amps is dat je een echte goede drive krijgt op lagere volumes. Fender heeft zo`n nieuwe kleine amp uitgebracht ( reissue) en daar staan wat clips op de site bij.
Verwacht daar geen metal-achtige zaken van. Die kleine amps komen nog uit een tijd dat 30 watt al mega was , laat staan 100 watt. Die kleine dingen zijn echter gigantisch goed voor opnames.

FruscianteFan
30 oktober 2009, 11:16
Ik meen me te kunnen herinneren dat Spinvis in het cultuurcafé op de universiteit in nijmegen destijds een klein wit Voxje had, en met zijn Gretsch klonk dat echt heerlijk. Wel gemic'd, uiteraard.

Hanzemannetje
30 oktober 2009, 20:53
Er is ook nog een klein wit Voxje dat niet te vergelijken is met de ac4, die is helemaal handgebouwd en point-to-point gesoldeerd , met alleen de beste onderdelen. De AC15 Heritage, misschien was die het?

G.G.
30 oktober 2009, 21:08
Je hoeft echt niet elke versterker op 10 te zetten hoor ;), zeker als je nog helemaal clean wilt blijven.

Je moet ze inderdaad wel iets verder open zetten dan standje 1 om er een beetje een fatsoenlijke sound uit te halen, maar ik kan thuis prima spelen met mijn 20W fender buizenversterkertje, klinkt clean echt heel erg goed op redelijk volume.

Het is thuis clean wel te doen met ietsjes meer vermogen. Mijn A15MKII is thuis clean prima te bespelen, maar het scheurkanaal heeft echt meer volume nodig om lekker te klinken.

Die Champ II, heb besloten om die ook te gaan bouwen. Moet clean thuis te gebruiken zijn, maar voordat ie gaat brullen staan de buren denk ik al op de stoep.

Voor lekker scheur, thuis, moet je denk ik echt naar een heel laag vermogen met een flinke speaker. (gelukkig wordt er nu een 2 1/2 a 3watt topje voor me gebouwd op basis van de Champ600, waar ik een 12" cab aan ga hangen).

FruscianteFan
30 oktober 2009, 21:25
Er is ook nog een klein wit Voxje dat niet te vergelijken is met de ac4, die is helemaal handgebouwd en point-to-point gesoldeerd , met alleen de beste onderdelen. De AC15 Heritage, misschien was die het?
Die heeft een 12" speaker, terwijl de amp van Spinvis niet groter was dan mijn Vox (met 8" speaker).

Hanzemannetje
30 oktober 2009, 22:21
Ben jij WEL blij met die 8 inch Vox?

Speel je er met een Strat over?

FruscianteFan
30 oktober 2009, 22:53
Mijn Vox is een pathfinder transistorversterker die ik nu louter gebruik in een klein repetitiehok waar het me weinig kan schelen hoe warm of muzikaal mijn Jaguar klinkt. Dat bedoel ik niet lullig, en het is een prima versterker, maar ik denk echt dat je daar niets aan hebt.

Om antwoord te geven op de vraag: ja, ik ben er wel blij mee. Ik heb er een goede 3 jaar op op geoefend (mijn 2e versterker) en nu doet-ie wat-ie moet doen in het repetitiehok: een aardige klank geven maar vooral opboxen tegen de drummer. En dat doet hij, zonder klagen.

nielsduursma
30 oktober 2009, 23:14
Ik meen me te kunnen herinneren dat Spinvis in het cultuurcafé op de universiteit in nijmegen destijds een klein wit Voxje had, en met zijn Gretsch klonk dat echt heerlijk. Wel gemic'd, uiteraard.

Is dat niet die héle kleine? Die nog geen 100 euro kostte bij feedback ofzo.

Ik heb met Spinvis wel eens gesproken over "al" z'n spullen, alleen de versterker is eigenlijk niet eens ten sprake gekomen...:chicken:

Hanzemannetje
31 oktober 2009, 00:02
De AC4tv8 dan dus.
De AC4 versie met een 8 inch speaker. De normale heeft een 10 inch.

Misschien mote ik nog een keer gaan spelen op de AC4. Ik vond hem niet zo lekker klinken, maar misschien moet ik hem een 2e kans geven. Wel de 10 inch dan.

FruscianteFan
31 oktober 2009, 01:53
De AC4tv8 dan dus.
De AC4 versie met een 8 inch speaker. De normale heeft een 10 inch.

Misschien mote ik nog een keer gaan spelen op de AC4. Ik vond hem niet zo lekker klinken, maar misschien moet ik hem een 2e kans geven. Wel de 10 inch dan.
tsjah, ik weet het niet. Als een versterker je niet bevalt, dan bevalt-ie je niet.

Sowieso, als ik nog eens kijk naar je eisen: mijn Fender Blues Junior doet het geweldig thuis. Met een beetje afstellen heb je genoeg body als je zacht genoeg speelt voor thuis. Crunch kan ook best, al moet-ie dan niet te zacht staan en ik weet niet over welke volumes jij het hebt.

Bij de repetities in de grote ruimte zet ik de Blues Junior wel redelijk hard (again, drummer) en helemaal clean is het dan niet. Bij optredens is dat tot nu toe nooit een probleem geweest.

Misschien kun je dus beter, als je op zoek bent naar headroom, gaan voor een iets grotere versterker. En nou maar hopen dat je tolerante buren hebt ;)

Hanzemannetje
31 oktober 2009, 08:09
Majh, ik heb ook al zitten denken aan een Peavey Classic 30. 12", twee kanalen, redelijk clean volume, buizen, eigenlijk lijkt het wel de ideale amp. Wel iets van 600 euro. En ik weet dat het geen argument zou moeten zijn bij de aanschaf, maar die nieuwe zwarte Classics zijn zo godsgruwelijk lelijk, met dat naar beneden uitgesmolten afgezakte Peavey logo. Die vorige tweed versie was een stuk beter.

TimS
31 oktober 2009, 13:06
Majh, ik heb ook al zitten denken aan een Peavey Classic 30. 12", twee kanalen, redelijk clean volume, buizen, eigenlijk lijkt het wel de ideale amp. Wel iets van 600 euro. En ik weet dat het geen argument zou moeten zijn bij de aanschaf, maar die nieuwe zwarte Classics zijn zo godsgruwelijk lelijk, met dat naar beneden uitgesmolten afgezakte Peavey logo. Die vorige tweed versie was een stuk beter.

Deze zag ik net voorbij vliegen op MP, maar 300 euro

http://link.marktplaats.nl/289622725

Rinze
31 oktober 2009, 17:20
De vorige versie van de Classic 30 was er ook in het zwart hoor. Ik vind het een ideaal bakje, klinkt thuis goed en kan bij een repetitie of optreden ook heel aardig meekomen, zeker wanneer je er een extra cabje aan hangt. De Classic 30 is vrij warm van toon, klinkt heel goed met single coils. En er zit een 12 inch speaker in, ik haak eigenlijk altijd af bij een 10 inch. 12 Inch klinkt zoveel volwassener in het laag en mid imo.

Ik deel je mening dat die leuke kleine minibakjes hun doel voorbijschieten: voor thuis met eindversterkervervorming nog steeds te luid en met band niet genoeg vermogen. Maar ze zijn wel schattig.

Hanzemannetje
31 oktober 2009, 18:15
En een klassieke Champ?

Rinze
31 oktober 2009, 19:07
En een klassieke Champ?

Klein speakertje (8 inch geloof ik), ik heb met die dingen altijd moeite met het laag. Verder wel een mooi geluid.

guitarkid
5 november 2009, 20:47
Heb je de Blackstar HT-5 ook geprobeerd? Misschien is dat wat?

Hele goede vraag en d'r is nog niet op gereageerd.
HT-5C klinkt volgens mij beter dan alle tot nu toe genoemde alternatieven en is m.n. ook veelzijdiger.
Ik gebruik 'm al bijna een jaar met zeer veel plezier bij kleine optredens, de studio etc. Aanrader..!

Gr. C.

Hanzemannetje
5 november 2009, 22:42
De Blackstar is zeker niet slecht, maar ondanks dat hij buizen is (grotendeels geloof ik) vond ik het drive kanaal toch wat kunstmatig klinken, een heel klein beetje alsof ik op een uitversterkte stompbox aan het spelen was.

Maar van alle kleine buizenampjes tot ongeveer 400 euro vond ik die Blackstar toch wel een van de betere, vooral vanwege het cleane kanaal, samen met vreemdgeboeg de Laney VC15 (hoewel technisch niet echt meer een low watt ampje).