PDA

View Full Version : Gitaar gevallen



Snoberizer
29 oktober 2009, 20:03
Hoe zal ik beginnen?

Wel, ik ga van mijn beste vriendin een guitar strap krijgen, maar voorlopig heb ik er nog geen deftige. Ik heb die niet gekocht omdat ik hem toch ging krijgen, maar degene die ik wou is nogal speciaal, zodat ik hem heb moeten bestellen en er een tijdje op moet wachten.

Probleem is nu dat de gitaar uit mijn handen is gevallen, recht op mijn voet, en een trek heeft gehad. De audio jack staat volledig scheef (maar werkt nog wel), de kabel zelf staat scheef (werkt ook nog) en de gitaar was volledig ontstemd. Ik heb ze intussen terug gestemd.

Verder is er nu een hoop lakschade, maar dat is zo erg niet. Degenen die mijn ander topic volgen weten dat ik ze toch ga beplakken met krantenartikels. Onoverkomelijk is dit dus niet. Wat niet wil zeggen dat ik nu enorm kwaad ben op mezelf.

Nu, een half uurtje na de gebeurtenis, ben ik een beetje terug tot rust gekomen, klopt mijn hart terug op normale snelheid en staan de tranen niet meer in mijn ogen. Maar de vraag is nu of ik heel de audio jack zou vervangen als hij nog werkt, of enkel de jack plate. In die laatste zit wel een dikke scheur. Wat zouden jullie aanraden? Ik denk nu niet dat een jack zoveel kost, dus ik ben bereid de kosten te maken...

Alvast bedankt!

Jasper.
29 oktober 2009, 20:10
Waarom zou je kwaad zijn op jezelf? Je hebt het toch niet met opzet gedaan? Zulke dingen gebeuren nou eenmaal. En als de jack nog goed is hoef je toch alleen de plate maar te vervangen?

soup
29 oktober 2009, 20:20
Welke gitaar heb je?

Ik kan niet op je posts/topics zoeken.

TimS
29 oktober 2009, 20:49
Jackplate weghalen, kijken of er wat gescheurd is? Ik zou zelf liever alles vervangen als ik niet zeker wist of het 100% in orde was, een jack input kost niks en het zou maar mis gaan tijdens een optreden...

Metallic90
29 oktober 2009, 21:02
Voor de zekerheid zou ik ook alles vervangen

Snoberizer
29 oktober 2009, 21:44
Ik heb een Jackson JS-1. De jack is ooit al eens vervangen geweest, en dat is nu niet bepaald mooi gedaan. Ik denk dat ik volgende week ergens toch maar een volledig nieuwe jack steek/laat steken.

bagheera
29 oktober 2009, 22:25
zo'n dingen gebeuren, je kan je troosten met de gedachte dat het echt al heel erg fout moet lopen voor een gitaar echt stuk is.
Zoals je zelf zegt vervangen en verder spelen ( met strap )

Snoberizer
29 oktober 2009, 22:39
Achja, de strap die ik heb besteld is van Planet Waves, ik hoop dat dat zowat degelijke kwaliteit is :D Het is wel geen PlanetLock systeem, die vond ik nogal saai ogen...

TimS
29 oktober 2009, 22:55
Achja, de strap die ik heb besteld is van Planet Waves, ik hoop dat dat zowat degelijke kwaliteit is :D Het is wel geen PlanetLock systeem, die vond ik nogal saai ogen...



Je kan op vrijwel elke band strap locks zetten hoor, dat system van Planet Waves is een speciale soort strap lock. Je hebt bijvoorbeeld de veelgebruikte Schaller straplocks (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_35&products_id=4544) of van Kluson (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_35&products_id=1259).

JurjenYarr
29 oktober 2009, 23:16
+10 voor schaller straplocks, heb ze ook op m'n gitaren :ok:

Nagramoth
29 oktober 2009, 23:37
...of drink twee beugelflesjes Grolsch leeg. Die rode rubbertjes kan je als straplock gebruiken.

Google wijsheid, ik heb er zelf geen ervaring mee (gebruik zelf Schaller).

Midwolda
30 oktober 2009, 00:20
'k Heb vanmiddag nog een strap aan de strapbutton vastgezet met een kabelbindertje.
Komt echt niet vanzelf los. En je ziet er niets van.

Riky
30 oktober 2009, 01:06
...of drink twee beugelflesjes Grolsch leeg. Die rode rubbertjes kan je als straplock gebruiken.

Google wijsheid, ik heb er zelf geen ervaring mee (gebruik zelf Schaller).

werkt idd ook perfect. Gebruik ik al jaren.

Erg zuur. Heb gelukkig nog nooit een gitaar hard laten vallen. Zou denk ik wel hetzelfde gevoel hebben, terwijl ik niet baal van krasjes ofzo. De angst dat iets kapot gaat/is, is nooit prettig!

Ik zou alles wat kapot is vervangen. Zekere voor onzekere!

Hiro
30 oktober 2009, 08:34
ja inderdaad de mensen boven mij zeggen het al, vervang de jackin die kost toch niet duur qua geld.
En voor de lakschade, als je hem toch gaat beplakken, gewoon helemaal strippen en schuren, en dan zie je ook of de schade verder is gelopen, maar kijk maar s op youtube naar een gitaarsmash filmpje, danzie je dat de body echt enorm veel kan hebben, het is de neck die het snelste breekt

ellisvertellis
30 oktober 2009, 09:36
Mijn spiksplinternieuwe strat (1 dag oud) is ooit eens keihard op de tegels gevallen met behoorlijk wat lakschade tot gevolg. Niet mijn schuld, maar toch... vloeken man!!
Nu een tiental jaar later werkt ze nog steeds perfect. Het gebeurt nu eenmaal...

Nagramoth
30 oktober 2009, 10:34
Battle damage hoort er nou gewoonweg bij.

Moet je er natuurlijk wel een stoer verhaal bij verzinnen, en niet zeggen dat 'ie van de stoel gleed toen je net even de andere kant opkeek...

lindstrom
30 oktober 2009, 10:37
+10 voor schaller straplocks, heb ze ook op m'n gitaren :ok:

Sterker nog, ik ben van mening dat deze std. geleverd moeten worden bij elke verkochte gitaar, gewoon als service..

ellisvertellis
30 oktober 2009, 10:54
Sterker nog, ik ben van mening dat deze std. geleverd moeten worden bij elke verkochte gitaar, gewoon als service..

+1 (nog maar eens hoera voor Schaller!)

JoeV
30 oktober 2009, 12:04
Heb zelf niet echt een goede ervaring met die schaller locks.

Mijn LTD ec-1000 van 5 dagen oud is, ondanks dat ik er schaller locks had opgezet, toch met z'n kop op de grond gedonderd... Heb er nu Dunlop strap locks op staan en deze zijn volgens mij een stuk beter...

Nagramoth
30 oktober 2009, 12:31
Dunlop heb ik ook gehad ja... Supersysteem als het eenmaal vastzit, maar voordat je loslaat wel *echt goed* controleren.

Schallers kunnen eigenlijk niet fout gaan (op jouw incidentje na dan).

Hiro
30 oktober 2009, 12:46
Ik heb straplocks van boston en met epoxy vastgezet zodat ze echt niet zomaar los kennen komen

TimS
30 oktober 2009, 12:55
Sterker nog, ik ben van mening dat deze std. geleverd moeten worden bij elke verkochte gitaar, gewoon als service..

Ik heb ze nu niet op m'n strat zitten omdat ik het niet echt mooi vind, maar ik ben bang dat ik daar spijt van ga krijgen :chicken:

Jasper.
30 oktober 2009, 13:55
Ik heb gewoon grolsch beugelfles rubbertjes, werkt perfect en staat ook wel mooi vind ik

TimS
30 oktober 2009, 13:59
Ik heb gewoon grolsch beugelfles rubbertjes, werkt perfect en staat ook wel mooi vind ik

Werkt dat nou ook als je gitaarband dubbelgeklapt zit? Trek je die dingen dan niet alsnog los?

Nagramoth
30 oktober 2009, 14:04
Ik heb straplocks van boston...

Zelfde systeem als Schaller, maar dan voor 2/3 van de prijs.
Ik gebruik ze door elkaar, en dat past prima !

CardioClash
30 oktober 2009, 14:21
@Nagramoth: Straplocks kosten sowieso geen flikker dus waarom zou je een goedkoper merk nemen?

Hiro
30 oktober 2009, 14:25
Boston was t enige wat ze hadden of straps van 40 euro na :crazyhappy:
En ik ben er super tevreden mee

Jasper.
30 oktober 2009, 14:35
Werkt dat nou ook als je gitaarband dubbelgeklapt zit? Trek je die dingen dan niet alsnog los?

nee, volgens mij niet, ze zitten er behoorlijk strak omheen, vooral bij men jackson strapbuttons.

FruscianteFan
30 oktober 2009, 14:37
@Nagramoth: Straplocks kosten sowieso geen flikker dus waarom zou je een goedkoper merk nemen?
Ik gebruik al 5,5 jaar Schallers en 3,5 jaar Bostons, ik gebruik ze door elkaar en ik geef de voorkeur aan Boston, omdat diens 'kogels' schuin aflopen waardoor je de strap gewoon op de gitaar kunt schuiven, en omdat ze twee bouten (of moeren, geen verstand van) komen zodat ze steviger kunnen worden aangedraaid.

Je kunt al aanvoelen hoe subtiel de verschillen zijn. Waarom dus méér betalen voor straplocks die, als er al verschil tussen zit, minder goed zijn?

René`
30 oktober 2009, 16:31
Geen reden om boos te zijn op jezelf.
Ik ben zelf zovaak net eraan ontsnapt (dan schoot de éné kant los en had ik hem toevallig bij de nek nog vast).

Maar ik heb een prachtige oplossing, die rubbertjes aan de beugeldop van een 0,5L Grolsch flesje kun je van de dop halen en over de schroef bij de strap doen, die schieten nooit los.

michi3l
30 oktober 2009, 16:42
Geen reden om boos te zijn op jezelf.
Ik ben zelf zovaak net eraan ontsnapt (dan schoot de éné kant los en had ik hem toevallig bij de nek nog vast).

Maar ik heb een prachtige oplossing, die rubbertjes aan de beugeldop van een 0,5L Grolsch flesje kun je van de dop halen en over de schroef bij de strap doen, die schieten nooit los.

Dat is niet zo heel toevallig hoor.

Ik gebruik zelf schaller strap locks, voor 20euro ofzo, echt een goede investering.

Miezz
30 oktober 2009, 22:09
Ik had een jaar of 5 geleden ook zoiets, met mijn Ibanez BTB basgitaar. Zat netjes in mijn supersterke hoes, maar die zat niet dicht.. Die viel er dus uit en in een reflex zette ik mijn voet eronder...

Ik kon een week geen auto rijden :strat:

FruscianteFan
30 oktober 2009, 22:11
trouwens, mijn Jaguar valt regelmatig om. Soms zet ik haar te nonchalant neer, en soms is het zo behelpen in ons hok dat er net een kabel ofzo in de weg lag. Iedere keer ben ik in elk geval blij dat het niet de Les Paul was...

TimS
31 oktober 2009, 00:16
trouwens, mijn Jaguar valt regelmatig om. Soms zet ik haar te nonchalant neer, en soms is het zo behelpen in ons hok dat er net een kabel ofzo in de weg lag. Iedere keer ben ik in elk geval blij dat het niet de Les Paul was...

Een echte Frusciante fan, je hebt zelfs je eigen ragjaguar :chicken:

FruscianteFan
31 oktober 2009, 01:56
Een echte Frusciante fan, je hebt zelfs je eigen ragjaguar :chicken:
:)

Gelukkig doe ik er héél andere dingen mee dan mijn grootste held.

(pssht, ik heb net een hele lading oranje tortex plectra ingeslagen)

TimS
31 oktober 2009, 02:57
:)

Gelukkig doe ik er héél andere dingen mee dan mijn grootste held.

Geen vieze dingen hoop ik zo?

(pssht, ik heb net een hele lading oranje tortex plectra ingeslagen)
Ik heb daar nog een hele hoop van liggen, ik had er 24 gekocht bij Thomann de dag voordat ik overstapte op Jazz plectrums =/

Ik heb daarnaast ook nog een DS-2, Big Muff, Micro Amp en een Marshall gekocht omdat John Frusciante dat ook had :chicken:

DS-2 en Muff zijn inmiddels weg, maar de Micro Amp en Marshall hou ik lekker

FruscianteFan
31 oktober 2009, 03:23
Geen vieze dingen hoop ik zo?
ik speel er in bed ook weleens mee.


Ik heb daar nog een hele hoop van liggen, ik had er 24 gekocht bij Thomann de dag voordat ik overstapte op Jazz plectrums =/

Ik heb daarnaast ook nog een DS-2, Big Muff, Micro Amp en een Marshall gekocht omdat John Frusciante dat ook had :chicken:

DS-2 en Muff zijn inmiddels weg, maar de Micro Amp en Marshall hou ik lekker
Ik heb helemaal niets gekocht omdat Frusciante het ook heeft, al speelt hij wel een grote rol - net als andere artiesten.