PDA

View Full Version : Versterker tips



Thiez
29 oktober 2009, 17:42
http://www.youtube.com/watch?v=_EpyU49IELo

Dit is zo een heerlijk hardrock nummer. De kwaliteit is wat minder maar het heeft gewoon lekker ritme en sound.

Het is uiteraard gespeeld op een marshall JCM800 zoals iedereen speelde in die tijd. Maar is dit nou echt een signature marshall sound of zijn er andere versterkers waar zo een lekker rauwe scheur in zit?

Ik heb zelf ENGL blackmore en die komt een heel eind in de richting maar blijft toch net te modern denk ik. Het heeft het net niet.

Nu zat ik zelf al te kijken naar de engl invader aangezien deze paar kanalen heeft die wat meer vintage gevoiced zijn. Maar ik wil graag andere opties ook horen.

Thiez
30 oktober 2009, 18:40
Waarschijnlijk denkt iedereen daar gaaaaan we weer. weer een versterker topic. Nou idd!
Ik weet dat het het zoveelste versterker topic is maar zeker nu de zoekfunctie het niet doet is het onmogelijk iets te vinden.

Ik las wel in ander dat de bogner XTC ook een marshall achtige distortion heeft.

Maar zulke versterkers vind je alleen maar op youtube bij metal heads. Engl amps, bogner xtc, diezels. overal word alleen maar metal op gespeelt. Rock vind je alleen maar met marshalls op youtube of marshall imitaties als ceriatone.

Ik wil dus graag weten wat er nog meer is en veelzijdiger is dan marshall. Marshall is gaaf voor rock maar clean vind ik niks en high gain op marshall vind ik ook niks.

Henri H
30 oktober 2009, 19:27
Misschien een Marshall 6100?
Ik heb er sinds een paar maanden ééntje, en vind hem behoorlijk JCM 800-achtig en heeft een goede clean, vooral met single coils.
Verder heb je nog Ampeg en Laney die ook JCM 800-achtig zijn, welke types weet ik zo niet.

TimS
30 oktober 2009, 19:50
Misschien een Marshall 6100?
Ik heb er sinds een paar maanden ééntje, en vind hem behoorlijk JCM 800-achtig en heeft een goede clean, vooral met single coils.
Verder heb je nog Ampeg en Laney die ook JCM 800-achtig zijn, welke types weet ik zo niet.

Dat is toch die anniversary? Heeft die niet een kanaal gebaseerd op de JCM800?

Henri H
30 oktober 2009, 20:19
Ja, en nee. Volgens de handleiding (http://www.marshallamps.com/downloads/files/30th%20Anniv.%20hbk.pdf) klinkt het 2e kanaal in B-mode als een Plexi/vroege Master Volume, en het 3e kanaal als een JCM 900.
Ik vind beide ook wel wat van een JCM 800 hebben, misschien wel meer nog dan v.d. 900.
2e kanaal in B-mode is ongeveer een JCM 800 met de gain op 4 ofzo.
3e kanaal met gain boost is een JCM 800, maar met iets meer gain.

Thiez
30 oktober 2009, 21:02
Lijkt me idd een interessante amp. maar ik vermoed dat het wel een versterker is waar moeilijk aan te komen is 2e hands?

Laney LV300H lijkt me opzich ook wel interessant maar vind die laney amps over het algemeen niet rauw scheur genoeg. Dat is wat ik in marshall zo lekker vind. Lage gain crunch sound en toch gewoon lekker scheurend rauw.

Nou hoeft het natuurlijk geen marshall achtige amp te zijn maar gewoon lekker rauw scheur geluid zonder al te veel gain. Gewoon een lekker rauw hardrock geluid. zoals veel 80's hardrock. Toen was het merendeel marshall. Zo hier en daar eens een mesa.
Maar aangezien tegenwoordig met de versterkertechnologie er eigenlijk geen slechte amps meer zijn ben ik gewoon benieuwd wat er mogelijk is.

Het schijnt dat een bugera 1960 ook heel erg veel weg heeft van de marshall jcm800

Henri H
30 oktober 2009, 22:22
De laatste paar maanden ben ik toch zeker een stuk of 3 tot 4 6100's tegengekomen op Marktplaats/Gitaarmarkt.

Dat rauwe hardrock geluid, wat ik denk dat jij bedoelt, en waar ik ook zo dol op ben, zit zeker in de 6100.
Voordeel van deze amp is ook nog dat ie óók op (zeer) laag volume erg goed klinkt, i.t.t. een JCM 800.

Een JVM doet het ook wel aardig, maar ontbeert dat "rauwe", desondanks klinkt het best goed, en je hebt geen drive pedalen meer nodig

Misschien is een Vintage Modern ook wel wat voor je maar die heeft maar één kanaal.

Thiez
31 oktober 2009, 16:45
ik vond de jvm beetje tegenvallen. ook de 85th celebration die ik laatst geprobeerd heb voldeed niet geheel aan mijn wensen.

Als ik nog eens een marshall 6100 tegen kom ga ik hem zeker uitproberen.
Zijn deze nog tegen te komen in muziekwinkels of alleen nog 2e hands te verkrijgen.

pannekoek
31 oktober 2009, 17:15
gewoon een marshall vintage modern nemen! scheurt als een plexi !

Henri H
31 oktober 2009, 17:44
6100's staan voor zover ik weet niet bij de muziekwinkel, 2e hands dus.
Kijk ook op gitaarmarkt, speurders en 2ehands.nl.
Veel mensen willen niet betalen voor een advertentie, geef ze eens ongelijk.

Thiez
31 oktober 2009, 17:53
idd vreselijk iritant dat marktplaats geld wilt voor advertentie.

Ik ga ook zeker binnenkort nog een keer aan de slag met de engl invader. Ik hou toch opzich wel erg van de engl sound en het schijnt dat er toch ook een goede rock scheur uit te halen is. Hij schijnt een stuk warmer en smoother te zijn dan normale engl's.

Thiez
3 november 2009, 12:11
Ik kwam op internet nog een andere oplossing tegen om misschien marshall geluid toe te voegen aan mijn versterker. Ik las dat je een rack preamp in je effectsloop kan zetten.

Kan iemand mij iets vertellen of dat ik met een jmp-1 preamp in de fxloop van mijn blackmore een beetje de marshall scheur uit mijn versterker kan halen?

caliban
3 november 2009, 13:18
Kan iemand mij iets vertellen of dat ik met een jmp-1 preamp in de fxloop van mijn blackmore een beetje de marshall scheur uit mijn versterker kan halen?

Dat denk ik wel, maar test het wel even voor je koopt.

Thiez
3 november 2009, 21:29
Binnenkort een keer naar guitarking in boekel een hoop versterkers uittesten.

Testversterkers die op het lijstje staan zijn:
-Blackstar series one 100 head
-Bogner xtc (als ze hem hebben staan. staat niet meer op de site)
-Brunetti Wizzard/mercury head
-Engl Invader 100
-Hook captain 34
-laboga aligator
-matamp 1224
-orange AD30
-Soldano SLO 100 / Hotrod 50+

Of ik genoeg tijd heb om ze allemaal te proberen weet ik niet maar we gaan het in ieder geval proberen.

Zijn er mensen die al wat zinnige tips kunnen geven over een van de versterkers in het lijstje?

Henri H
4 november 2009, 00:21
Lekker lijstje. :p
Als je tijd hebt, inderdaad gaan testen.
Als je serieus overweegt een amp van €3000,- te kopen zou ik ook "even" naar de ENGL SE en Steve Morse kijken, maar let op: dat "even" staat niet voor niks tussen aanhalingstekens, deze amps zijn zeer veelzijdig en dekken een heel groot gebied aan muziekstijlen af. Minimaal een ochtend ofzo aan besteden, lijkt me.

caliban
4 november 2009, 00:42
De SE is een supervette amp, maar doordat de depth boost niet regelbaar is, vind ik hem ofwel te basarm, ofwel te basrijk.
De Blackstar vond ik niet zo veel aan, de andere kan ik me niet zo direct voor de geest halen.

tillens
4 november 2009, 01:08
Binnenkort een keer naar guitarking in boekel een hoop versterkers uittesten.

Testversterkers die op het lijstje staan zijn:
-Blackstar series one 100 head
-Bogner xtc (als ze hem hebben staan. staat niet meer op de site)
-Brunetti Wizzard/mercury head
-Engl Invader 100
-Hook captain 34
-laboga aligator
-matamp 1224
-orange AD30
-Soldano SLO 100 / Hotrod 50+

Of ik genoeg tijd heb om ze allemaal te proberen weet ik niet maar we gaan het in ieder geval proberen.

Zijn er mensen die al wat zinnige tips kunnen geven over een van de versterkers in het lijstje?

Als ik een van deze amps zou moeten testen met de info die jij geeft qua clean en marshall drive, zou ik allereerst naar een marshall kijken. Daarnaast de Brunetti's zijn erg goed.. Is je budget hiernaar? Hook klinkt ook tof, maar is misschien niet geschikt voor die typische marshall drive..Ik zou toch kijken naar een goede 2061 zonder problemen, of een jtm, of misschien wel een jcm..
grtz

HaroldA
4 november 2009, 09:07
Als ik een van deze amps zou moeten testen met de info die jij geeft qua clean en marshall drive, zou ik allereerst naar een marshall kijken.

Tsja, ik vind het ook een beetje klinken als: "Lexus maakt de mooiste auto's, dus koop ik een VW, want die heeft ook 4 wielen."

Als je zo van het JCM 800 geluid houdt, ben je toch het beste af met een JCM 800??? :???: En nou niet aan komen zeiken met het feit dat hij te weinig knopjes heeft. Dat is nl makkelijk op te lossen met een eq pedaaltje of boostertje...

Clean gaat ook perfect met een volume potmeter (gitaar of pedaaltje).

tillens
4 november 2009, 09:33
Tsja, ik vind het ook een beetje klinken als: "Lexus maakt de mooiste auto's, dus koop ik een VW, want die heeft ook 4 wielen."

Als je zo van het JCM 800 geluid houdt, ben je toch het beste af met een JCM 800??? :???: En nou niet aan komen zeiken met het feit dat hij te weinig knopjes heeft. Dat is nl makkelijk op te lossen met een eq pedaaltje of boostertje...

Clean gaat ook perfect met een volume potmeter (gitaar of pedaaltje).

Ja het is inderdaad belachelijk dat als iemand vraag voor een zekere marshall sound en zeer zeker de drive kant, dat je dan verwijst naar een marshall. En ik snap je vergelijking niet. ..
enfin wat was ik aan het denken toen ik alles gisteren opschreef. @ the topicstarter. ik zou een fender kopen.

Baker
4 november 2009, 09:48
Binnenkort een keer naar guitarking in boekel een hoop versterkers uittesten.

Geef dan de JVM ook nog een herkansing.
En dan niet op standje 2, veel gain en de OD kanalen,

Nee gewoon hoppa op standje 5, crunch orange en crunch red, evt met een tube screamertje ervoor. Heb je alsnog bij benadering je JCM800 sound.

marc_o
4 november 2009, 10:08
Test een Rivera Knucklehead.......als je durft.

Henri H
4 november 2009, 11:12
Geef dan de JVM ook nog een herkansing.
...In Boekel testen, vervolgens mij van m'n butt-ugly signature afhelpen. :soinnocent: ;)

Thiez
4 november 2009, 13:33
bedankt voor alle tips. Het is niet dat ik zozeer op zoek ben naar marshall sound. Ik kan ook moeilijk me sound omschrijven. Het moet gewoon een lekkere scheur hebben. Was laatst bij live optreden van lokaal bandje en die kerel speelde op soldano hot rod 50+ en dat scheurde ook als de hell. Maar soldano is wel verdomde duur voor een 1 of 2 kanaals versterker. Voor dat geld heb je ook een engl SE die volgens mij een stuk veelzijdiger in te stellen is.

Ik vind het gewoon moeilijk. Er zijn zoooo ontzettend veel versterker merken en types en het is gewoon een eindeloze zoektocht om je perfecte sound te vinden. En ik merk ook dat er erg veel gitaristen zijn die dit hebben.

Ik ga gewoon flink wat versterkers testen. Volledige dag bij de guitarking besteden. En kijken wat nou precies mijn smaak is. Het is natuurlijk niet mogelijk om iemand anders jou versterker te latne kiezen maar ik hoor gewoon graag wat tips van versterkers die ik niet moet vergeten te proberen en misschien bij bepaalde versterkers tips om er lekkere sound uit te krijgen.
Zo heb ik laatst een mesa stiletto getest en kreeg er niks fatsoenlijks uit. Nu had ik hier op het forum wat tips gekregen over de instellingen en toen klonk hij al stuk beter maar nog steeds niet mijn ding. Niet 'rauw' genoeg, veel te gepolijste sound.

Henri H
4 november 2009, 14:25
Ik ben in mijn recente zoektocht op HOOK uitgekomen, na wat uitstapjes naar een JVM en een 6100. De JVM en de 6100 zijn ook zeer goede amps.
Ik ben uiteindelijk bij de HOOK beland, omdat deze de mooiste clean heeft, en ook nog een heerlijke scheur. De looks tellen ook mee, een witte HOOK vind ik maar niks, klinkt net zo goed natuurlijk.
Wat ik wil zeggen is: ga kijken wat voor jou echt belangrijk is, clean, crunch of high gain.
Neem daar de beste 3 tot 5 van en ga die nader bekijken/beoordelen.

Thiez
4 november 2009, 15:45
top ga ik zeker doen!
het is een erg lange zoektocht naar je ideale spul. want het is natuurlijk niet alleen afhankelijk van versterker. sommige versterkers klinken met een pedaaltje ervoor gelijk weer ontzettend gaaf. Maar ik wil eignelijk een versterker die op zichzelf plug en play al goed klinkt. En dan kan ik vanuit daar eventueel altijd nog verder uitbreiden met pedaaltjes als het echt nodig is.

Voorlopig ben ik mezelf alleen aan het orienteren want ik kan nog wel een tijd vooruit met mijn engl blackmore. Aangezien ik nog steeds op een epiphone speel word misschien de eerste uitgave een andere gitaar. Maar goed gitaar spelen is niet mijn enige hobby dus blijft altijd even kijken naar budget en prioriteiten stellen.

In ieder geval tot zover allemaal al bedankt voor de tips en reacties!

tillens
4 november 2009, 16:15
bedankt voor alle tips. Het is niet dat ik zozeer op zoek ben naar marshall sound. Ik kan ook moeilijk me sound omschrijven. Het moet gewoon een lekkere scheur hebben. Was laatst bij live optreden van lokaal bandje en die kerel speelde op soldano hot rod 50+ en dat scheurde ook als de hell. Maar soldano is wel verdomde duur voor een 1 of 2 kanaals versterker. Voor dat geld heb je ook een engl SE die volgens mij een stuk veelzijdiger in te stellen is.

Ik vind het gewoon moeilijk. Er zijn zoooo ontzettend veel versterker merken en types en het is gewoon een eindeloze zoektocht om je perfecte sound te vinden. En ik merk ook dat er erg veel gitaristen zijn die dit hebben.

Ik ga gewoon flink wat versterkers testen. Volledige dag bij de guitarking besteden. En kijken wat nou precies mijn smaak is. Het is natuurlijk niet mogelijk om iemand anders jou versterker te latne kiezen maar ik hoor gewoon graag wat tips van versterkers die ik niet moet vergeten te proberen en misschien bij bepaalde versterkers tips om er lekkere sound uit te krijgen.
Zo heb ik laatst een mesa stiletto getest en kreeg er niks fatsoenlijks uit. Nu had ik hier op het forum wat tips gekregen over de instellingen en toen klonk hij al stuk beter maar nog steeds niet mijn ding. Niet 'rauw' genoeg, veel te gepolijste sound.

Hoeren hebben een lekkere scheur. Dat is wat telt.

Thiez
4 november 2009, 16:59
nee dankjewel ik sla dan keertje over. Ik vind een hoer geen lekkere scheur hebben. zeker niet met het idee dat er 1000 voor je ingezeten hebben.

Ik houd het lekker bij me eigen meisje. daar heb ik me handen vol aan. Een lekker warme scheur en op zijn tijd een keer laten gillen he.

caliban
4 november 2009, 17:02
Voor dat geld heb je ook een engl SE die volgens mij een stuk veelzijdiger in te stellen is.


Dat vond ik net tegevallen aan de SE, in Keulen heb ik hem eens uitgebreid getest. Ik vond de clean heel prima, de twee high-gain kanalen heel vet, maar zoals ik eerder in dit topic zei, de depth boost is slecht gekozen, je hebt een hele vette metalsound met deze switch aan, maar de bas die hij dan creëert is helemaal overdreven. Het tweede kanaal vond ik tegenvallen, het was wel met een EMG gitaar dat ik daar heb getest, misschien dat het daar aan ligt, maar kanaal 2 kreeg ik geen mooie rock sound uit. Zeker geen marshallachtig geluid.

Thiez
4 november 2009, 18:42
ok top. ik weet idd niet of engl juiste versterkers zijn voor de smerige 80's rocksound.

Misschien kan ik jcm 800 2e hands overkopen. Een oude nog in ieder geval van voor 1987.

Zit er veel verschil in met de reisue van marshall jcm 800? buiten dat hier een fx loop op zit?

caliban
4 november 2009, 18:45
ok top. ik weet idd niet of engl juiste versterkers zijn voor de smerige 80's rocksound.

Misschien kan ik jcm 800 2e hands overkopen. Een oude nog in ieder geval van voor 1987.

Zit er veel verschil in met de reisue van marshall jcm 800? buiten dat hier een fx loop op zit?

Helemaal hetzelfde denk ik, maar de fx-loop is solid state, kan zijn dat je dit hoort, geen idee, ik waarschuw je gewoon. De ENGL Invader of Savage kunnen je misschien closer bij die 80's sound brengen..

HaroldA
4 november 2009, 23:15
Zit er veel verschil in met de reisue van marshall jcm 800? buiten dat hier een fx loop op zit?

Wat ik ervan gelezen heb is niet al te positief... Schijnbaar klinken de reissues wel hetzelfde, maar dan net iets saaier als de originele...

Thiez
18 november 2009, 16:28
Heb vandaag in de muziekzaak even een marshall JVM410 getest vanwege aanbod van een ruilvoorstel voor mijn engl blackmore. Maar ik werd er niet warm of koud van. Vond de JVM echt klinken als een fuzzbak. Heb een uur zitten spelen en draaien en alle mogelijk standjes geprobeerd met dat ding (nee niet die standjes). En kon er niks uithalen wat mij beviel, Vond het totaal niet vergelijkbaar met JCM800 die ik wel lekker vind klinken.

Toen vroeg ik of ze een keer orange binnen kregen en toevallig hadden ze net de rocker 30 en rockerverb 50 binnen gehad. Helaas helaas was de rockerverb 50 kapot (waarschijnlijk eindbuisje of iets dergelijks) maar de rocker 30 even flink aan de tand gevoeld en dat klonk zeker gaaf! op hoge gain werd ook deze wat fuzzy maar het schijnt dat de rockerverb 50 met 6V6 eindbuizen de high gain wat beter trekt dus ben zeer benieuwd hier naar.

Verder wil ik natuurlijk nog steeds een keer naar guitarking om nog wat andere merken en amps te testen. Het nadeel is dat je nooit goed een amp kan kiezen. Je kan hem zo lang testen als je wilt in de winkel en dan kom je thuis en repeteren enzo en dan is de amp ngo steeds wel vet maar dan komen er meestal nog wat kleine minpuntjes boven drijven.

Thiez
27 november 2009, 17:08
Vandaag dagje guitar king gedaan. Allereerst complimenten voor de zaak en de service. Goede klantvriendelijkheid zoals bekend is hier.

Versterkers die ik geprobeerd heb vandaag zijn:

-Brunetti mercury
Geweldige versterker. Vond er een heerlijke drive inzitten en zeker de more volume knop is er gaaf om lekkere scheur eruit te halen. Voor mensen die een JCM800 achtige zoeken met een mooie clean, This is the way to go.

-Peavey 6505
Deze versterker was snel gedaan. Veel te veel gain en geen lekkere hardrock scheur. niks voor mij

-Soldano Hot rod 50+
GEWELDIG! van clean tot blues tot hardrock. DE versterker voor alle stijlen tot hardrock. Voor metal komt hij misschien net wat te kort.
Je merkt wel dat de versterker vooral in het hoog-mid en hoog zit dus als je alleen speelt lijk je wat laag te missen maar in band verband word dat natuurlijk aangevuld door de basslijn.


Moet nog een keer terug naar de guitarking voor het testen van:
- HOOK captain
- Bogner XTC
- Bogner shiva
- Engl steve morse

Nog mensen die tips hebben die ik echt even moet proberen?

Henri H
28 november 2009, 17:44
Gezien je begin-post kun je de HOOK beter laten staan denk ik.
Deze heeft niet die JCM 800 sound.
Welke je zeker wel moet gaan testen is de EVH 5150 III en de Mesa Boogie Stiletto.
Guitar King koopt de laatste echter niet meer in, omdat hij zeer slecht te verkopen zou zijn. Dat vertelde Frans op de high gain shootout.
Ik heb echter een Stiletto Deuce I en haal er een practige clean en een Marshall-achtige crunch uit.
Ik heb er al 2 x mee opgetreden, en waar ik met m'n Marshalls vaak problemen had om door de mix te komen, gaat het met de Stiletto als een tierelier. Gisteren stond ik in een café'tje, zeer klein podium, 2x12 gewoon op de grond. Normaal gesproken zou ik mezelf nooit gehoord hebben, maar met de Stiletto dus geen probleem, dat ding is het helemaal voor mij.
We kregen ook hele positieve responses van de bezoekers dat het gitaargeluid zo goed was.
Als je de kans hebt om de Stiletto ergens te testen, zou ik het zeker 's doen.
Wel even met de EQ aan de gang, maar alles (EQ) op 5 doet het al wel aardig.

Misschien is de ENGL Steve Morse ook wel wat voor je, is een heel veelzijdige amp, één v.d. de betere ENGL's naar mijn idee.
Wel even voor gaan zitten, dat ding heeft veel opties.

Baker
28 november 2009, 18:17
-Peavey 6505
Deze versterker was snel gedaan. Veel te veel gain en geen lekkere hardrock scheur. niks voor mij

Sorry hoor, maar dat kan ik echt niet begrijpen.
Ik weet niet hoe jij versterkers test, maar als je kanaal I een kleín beetje open zet, dan openbaart zich zo'n beetje de heerlijkste hardrock crunch die je ooit gehoord hebt.

Als je nou zegt dat de amp niet erg veelzijdig is, of een belabberde clean heeft, (in feite heeft de amp geen clean, enkel een rythm en een lead kanaal), alla, maar geen hardrock crunch en teveel gain... dat snap ik niet.

Thiez
28 november 2009, 18:27
Stiletto deuce heb ik al een keer geprobeerd en toen vond ik hem niet echt in de smaak vallen maar komt misschien ook omdat ik hem niet goed open kon draaien. Had hier ook al begrepen van iemand dat ik hem niet helemaal goed ingesteld had voor ultieme sound eruit te halen.
Het gaat me ook niet persee om JCM800 sound ofzo gewoon lekker rauw rockgeluid. Soldano is ook anders als jcm en orange vind ik ook gaaf en is totaal geen marshall sound.

De 6505 vond ik echt een waardeloos ding VOOR MIJ, sorry dat ik het zeg. Ik kon er geen lekker rauwe rocksound uithalen. en dan vooral nadruk op dat rauw (wat dus een soldano, orange en marshall wel hebben, hou niet zo van gepolijste distortion) Ik heb alle standen geprobeerd met pre- en postgain maar kreeg er niks uit wat mij goed in de oren klonk. Met beide gainknoppen op 2 had ik al te veel gain.

Baker
28 november 2009, 18:31
Heb je kanaal I ook geprobeerd?

Hoe dan ook, dan mogen ze bij Peavey de website wel eens aanpassen:

these amps became the undisputed go-to guitar amps for scores of rock, hardcore and metal bands due to their raw tone :)

Mij bandmaat had eerst zo'n ding. Hij haalde er echt heerlijke crunch geluiden uit en een superdikke lead.
Maar goed, over smaak valt niet te twisten en als het voor jou niet werkt houdt het op.

Thiez
28 november 2009, 18:34
dubbelpost

Thiez
28 november 2009, 18:35
nee het is idd moeilijk om de sound in je hoofd onder woorden te brengen. De mesa rectifier is ook rauw volgens velen maar ik vind hem te gepolijst. geweldige versterkers hoor maar net niet mijn ding voor hardrock.
Ik heb zelf nu engl blackmore. Velen vinden dit ook het walhalla voor hardrock maar voor mij mist er net iets. tis niet helemaal mijn sound.

Maar het kan goed aan mij liggen hoor dat ik veel langer er mee had moeten spelen dat zou kunnen.

Henri H
28 november 2009, 21:26
Ik weet dat er veel GN'ers zijn die de amp verafschuwen, maar ik heb een keertje op een Koch Powertone gespeeld, en als je ervan houdt heeft dat ding echt wel een vette rauwe rocksound, ik vond het erg vet in ieder geval.

De EVH 5150 III heeft ook dat rauwe, één v.d beste amps die ik ooit heb gehoord, heeft ook een hele goeie clean, het 3e kanaal heb ik (te) kort mee gespeeld, maar kon me niet zo bekoren.

De Stiletto heeft een iets meer gepolijste sound, maar is wel lekker strak, en snijdt als een gek door de mix.

Kamiess
29 november 2009, 20:21
Probeer anders eens een laney van de GH of VH serie.
GH speelt tony iommi ook op en paul gilbert > beide wel jaren 80 rock(sabbath uiteraard nog ouder maar toch)

newbreed
29 november 2009, 22:20
Volgens mij speelt Jan Soomers van Vengeance
de laatste tijd live op een Kerry King signature
dus mischien moet je die eens testen

Marc Oblivian
30 november 2009, 09:38
Probeer anders eens een laney van de GH of VH serie.
GH speelt tony iommi ook op en paul gilbert > beide wel jaren 80 rock(sabbath uiteraard nog ouder maar toch)


Iommi schijnt de laatste tijd op een Engl te spelen (Powerball):-)

Als TS een rauwe, Marshall-achtige sound zoekt, dan ligt een JCM800 toch het meeste voor de hand. Evt een tubescreamer ervoor als er meer gain nodig is. Die JCM800KK is dan inderdaad ook een optie: daar zit geloof ik een extra drive/boost ingebouwd...
Ik heb hem wel eens geprobeerd: was het niet helemaal voor mij: te fizzy. Denk dat hij loeihard moet om die vollere sound te krijgen (net als andere JCM'S).
De 800 van Henri klonk erg lekker op de shoot out...lekker vol, maar nog wel op redelijk normaal volume dacht ik. Is een 2205 geloof ik?
De 6100 is dan ook een optie.
De 5150III heb ik ook eens getest en die klinkt inderdaad ook erg lekker. Niet te smooth, lekkere crunch en mooi clean. Kanaal 3 vond ik ook het minste kanaal (de hoge tonen leken hierbij teveel 'op' de sound te liggen ipv mooi in de sound te liggen), maar wel bruikbaar.

Thiez
30 november 2009, 10:48
ok bedankt voor de tips. ik dacht dat jan somers ook op een 6100 speelde maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Deze versterkers wil ik nog wel een keer proberen. Lijkt me een erg gaaf dingetje.
De komende tijd zal toch mijn blackmore nog wel blijven denk ik. Het is zeker geen slechte versterker en ik ga denk ik toch pas overstappen als ik echt mijn versterker gevonden heb.
Kortom veeel uitproberen en rondkijken op dit forum.

Marc Oblivian
30 november 2009, 14:02
De zoon van Jan hangt hier ook wel eens rond. Hij heet Timo geloof ik. Je kunt hem eens een pm sturen als je precies wilt weten hoe het zit:-)

Thiez
30 november 2009, 14:09
Jah idd heb timo welleens gesproken in 013. hij is bevriend met vriendin van mij. Maar geloof dat ik laatst had gelezen dat zijn pa aniversery marshall speelde.

Henri H
30 november 2009, 14:46
Jah idd heb timo welleens gesproken in 013. hij is bevriend met vriendin van mij. Maar geloof dat ik laatst had gelezen dat zijn pa aniversery marshall speelde.Heb ik ook gelezen, maar of dat een 30th Anniversary (6100) is betwijfel ik, ik dacht een JCM 800, maar weet het niet zeker.

Thiez
30 november 2009, 14:51
oh dat zou idd ook kunnen ja. dat is 20th anniversary meen ik toch?

Vanaf welke jcm 800 hebben ze een fx loop eigenlijk?

Henri H
30 november 2009, 15:05
20th Anniversary? bestaat die dan? Zou kunnen hoor.

De 2 kanaals (split channels) JCM 800's (2205 en 2210 en de combo's 4212 en nog een paar types) hebben een FX loop.
Deze zijn trouwens zeer slecht, mega toonzuigers!
Ik heb de mijne (v.d. 2205) laten modificeren, doet het perfect nu.

De reissue 2203 (éénkanaals) heeft wel een FX loop, maar ik weet niet hoe goed die is.

Thiez
2 december 2009, 16:23
Heb vandaag de rockerverb 50 geprobeerd. Vond hem persoonlijk beetje tegenvallen. Het is een ontzettend gaaf ding voor de akoorden rammende hardrockers Maar zodra je wat gaat afwisselen in je riffs met mutes, slides, loopjes en dergelijke word het beetje ongedefineerd vind ik persoonlijk. Beetje fuzzy. en met de gain verder dan 3 uur heb je er helemaal niks aan.

Ook heb ik de JVM en de Mesa stiletto nog een herkansing gegeven.
De JVM blijft niet mijn ding. Er zit vind ik een mindere crunch in dan de JCM en de OD1 en OD2 krijg ik niks uit wat mij kan bekoren.

De Stiletto heb ik vandaag eens wat langer mee zitten spelen en rotzooien en er kwamen al veel betere resultaten uit. Wel moet je hem een beetje verder opendraaien dan huiskamer niveau en ik ben nog steeds wel van mening dat de palmmutes beetje fuzzy klinken. Lekkerste geluid kwam uit 100w crunch of tight gain. fluid drive vind ik niet zo veel aan. En met sloppy palm mutes dacht ik dan draai ik misschien wat presence in of wat treble maar dan worden de open akkoorden weer ontzettend scherp.

HaroldA
2 december 2009, 16:27
oh dat zou idd ook kunnen ja. dat is 20th anniversary meen ik toch?

Dat zijn toch de witte JCM800's? Laatst nog een hele gave 2203 top van gezien... Wat zou ik graag een complete witte set hebben! :chicken:

25th anni zijn de Silver Jubilees in ieder geval...

Ik ga voor de 30!

Thiez
2 december 2009, 16:43
oh ja dat zijn idd de witte. ik dacht dat er ook een zwarte aniversary serie van de jcm 800 was.

Wit is ook zeker gaaf en die silver jubilee lijken me ook tof maar vind je niet zo veel.

Ik wil de 6100 30th ook wel een keer proberen jah. Ben er erg benieuwd naar. lijkt me zeker een gaaf dingetje.

HaroldA
2 december 2009, 16:48
oh ja dat zijn idd de witte.

Saillant detail: er zijn in totaal maar 250 versterkers in het wit gemaakt. En dat is inclusief combo's! :dontgeti:

Bram+
2 december 2009, 16:48
Probeer anders eens een laney van de GH of VH serie.
GH speelt tony iommi ook op en paul gilbert > beide wel jaren 80 rock(sabbath uiteraard nog ouder maar toch)
Niet erg relevant, maar Paul Gilbert speelt inmiddels ook op iets anders, namelijk Marshall (o.a. Vintage Modern combo's).

HaroldA
2 december 2009, 17:08
Ik wil de 6100 30th ook wel een keer proberen jah. Ben er erg benieuwd naar. lijkt me zeker een gaaf dingetje.

Stemmen en marktplaats in de gaten houden maar dan! http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2217337 :sssh:

Thiez
2 december 2009, 17:30
ik houd idd de huisjes markt in de gaten ;)

Bij muziekzaak hier droegen ze vandaag de nieuwe marshall MA serie binnen. Als die uitgepakt zijn ook maar eens testen. Ze zagen er lekker simpel uit, minimaal aantal knoppen.

Henri H
2 december 2009, 18:49
Stemmen en marktplaats in de gaten houden maar dan! http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2217337 :sssh::seriousf::seriousf::seriousf:
Waarschijnlijk zet ik hem te koop inderdaad.
Ik zal rekening houden met degenen die gestemd hebben, Harold's en Thiez's stemmen zal ik er sowieso afhalen. ;)

't Is toch wat he? :dontgeti:

Thiez
2 december 2009, 18:53
haha ik zou willen dat ik in zo een positie was :P 4 prachtige buizenbakken thuis had staan.
Ik kan niet kiezen welke best of slechtste is haha. als ik andere wil moet ik gewoon mijn enige buizenbak verkopen...

Henri H
3 december 2009, 09:35
Ja, ik ben mij bewust van mijn "luxe-probleem", maar altijd beter dan het probleem dat je geen backup hebt....

Thiez
7 december 2009, 23:07
Heb nog een amp gevonden die me best interessant lijkt een keer te proberen.
De egnater tourmaster 4100

Ik heb gezocht op dit forum en zijn enkele mensen die hem hebben/hadden maar er is maar 1 review te vinden.

Wie kan mij iets meer vertellen over deze versterker?

Thiez
13 september 2010, 21:58
The search continues!

Heb nog steeds mijn blackmore. en ondanks dat ik er de laatste tijd wel wat mee tevredenheid mee heb in combinatie met een greenback cab, hoor ik telkens weer sounds van andere versterkers dat ik denk van hm... engl blackmore is toch niet DE amp voor mij.
Ben nog steeds heel erg weg van de soldano sound ook maar laatst hoorde ik de carvin legacy en moet zeggen dat die ook erg lekker klinkt.

Verder wil ik zowizo de EVH 5150III nog uitproberen. Ben erg benieuwd daarnaar.
En na wat zoekwerk op internet heb ik nog 2 GAS kandidaten bij.
Namlijk de splawn quickrod (lijkt me erg lekker klinken, beetje marshallisch maar toch net stapje meer) en de Diamond spitfire of spec-op.
De splawn hoor ik nog welleens wat van hier. Maar de diamond's zijn hier niet bekend denk ik? en ook lastig aan te komen hier in nederland lijkt me? Zijn er mensen die ze kennen?

Il_Falco
13 september 2010, 22:05
Misschien in de hoek van jet city kijken? Echt een rock amp. (ik heb de 20H). Misschien eens kijken naar de 50h. rockscheur voor peanuts..

marc_o
13 september 2010, 22:08
The search continues!

Heb nog steeds mijn blackmore. en ondanks dat ik er de laatste tijd wel wat mee tevredenheid mee heb in combinatie met een greenback cab, hoor ik telkens weer sounds van andere versterkers dat ik denk van hm... engl blackmore is toch niet DE amp voor mij.
Ben nog steeds heel erg weg van de soldano sound ook maar laatst hoorde ik de carvin legacy en moet zeggen dat die ook erg lekker klinkt.

Verder wil ik zowizo de EVH 5150III nog uitproberen. Ben erg benieuwd daarnaar.
En na wat zoekwerk op internet heb ik nog 2 GAS kandidaten bij.
Namlijk de splawn quickrod (lijkt me erg lekker klinken, beetje marshallisch maar toch net stapje meer) en de Diamond spitfire of spec-op.
De splawn hoor ik nog welleens wat van hier. Maar de diamond's zijn hier niet bekend denk ik? en ook lastig aan te komen hier in nederland lijkt me? Zijn er mensen die ze kennen?


Ik ken die Diamonds wel. Heb zelfs met 1 van de makers gesproken in Duitsland.

EVH 5150 III is absoluut een ontzettend goed klinkende versterker!
Mocht je in die tonale contreien op zoek gaan, ik zeg het vaker en vaker....sla dan a.u.b. de nieuwe versie van de V-Empire blue rumble zeker niet over!
Wanneer je Soldano te gek vindt, moet je daar gewoon voor gaan. Het is een goede investering, en ja, je betaalt er een aardige duit voor, maar dat zal geen verassing zijn.
Splawn klinkt zeker goed, maar heb een hard hoofd in het eventuele doorverkopen. Ik weet dat je dat niet echt moet laten tegenhouden....maar op GN hier weten we ondertussen dat liefde niet voor eeuwig is...:)

Henri H
14 september 2010, 15:05
Een V-Empire zul je ook lastig kunnen doorverkopen.
Ik heb ook overwogen om een Quickrod of een Nitro aan te schaffen, maar niet gedaan vanwege de lastige mogelijkheid om zo'n ding te testen, en ook omdat ik de indruk had dat ze toch wel vrij hard moeten om lekker te klinken, vergelijkbaar met een JCM 800.

De EVH 5150III vond ik een zeer goeie versterker, maar het 3e kanaal vond ik niet zo goed.
Ik heb hem echter niet al te lang getest, dus misschien met wat tweaken toch bruikbaar?

caliban
14 september 2010, 15:47
Ik heb hier in Europa nog niet veel tweedehandse Splawn gezien eerlijkgezegd, maar ik zou zeker niet durven zeggen dat ze tweedehands slecht verkopen.

Thiez
14 september 2010, 17:09
Denk dat als splawn opzich nog best door te verkopen is. Zijn veel mensen toch benieuwd naar en als ze hem dan 2e hands kunnen testen voor ze kopen denk ik dat je toch genoeg geinteresseerde hebt.
Het probleem is eerder dat je ze nergens kunt testen. En ze dus op goed geluk moet bestellen.

Henri H
14 september 2010, 17:12
Er zit in Duitsland wel een Splawn dealer, Leverkusen om precies te zijn: http://www.realguitars.de/

marc_o
14 september 2010, 22:02
Die V-Empire verkoop je wel door, lijkt me geen probleem. mark my words....dat wordt de nieuwe hype...er worden er al redelijk wat verkocht en steeds meer band zijn endorser.

Thiez
14 september 2010, 22:10
Er zit in Duitsland wel een Splawn dealer, Leverkusen om precies te zijn: http://www.realguitars.de/

Heej bedankt! dat is opzich nog wel om te rijden. Keer op tijd wegrijden en ff gaan testen daar. Heb ik er wel voor over. Kan ik ook gelijk de CAE OD100 uitproberen. benk ook wel benieuwd naar. en ze hebben vast nog wel meer leuke dingen.

Thiez
14 september 2010, 22:18
Die V-Empire verkoop je wel door, lijkt me geen probleem. mark my words....dat wordt de nieuwe hype...er worden er al redelijk wat verkocht en steeds meer band zijn endorser.

Heb even zitten kijken naar V-empire versterkers. Ik denk dat de blue rumble mkII te veel opties heeft voor mij als ik dat frontpaneel zo eens bekijk. Dat vind ik ook een nadeel aan de bogner XTC. Vette amp maar zooo veel opties. Dan blijf ik maar bezig met draaien en switchen op zoek naar andere sound.
Ik wil gewoon lekker basic versterkertje, minimaal 2 kanaals, niet te veel modes en switches enzo. gewoon eq, gain, volume.
De 5150III bijvoorbeeld is gewoon simpel. 3 kanalen, 3 eq's, 3 gains en 3 presence. thats it.
Dat vind ik aan de blackmore ook wel heel fijn. Niet te veel knoppen en kunstjes.

Maar ik ga de V-empire zeker nog wel uitproberen. Ik schrijf niks weg zonder het geprobeerd te hebben.

marc_o
14 september 2010, 22:25
Heb even zitten kijken naar V-empire versterkers. Ik denk dat de blue rumble mkII te veel opties heeft voor mij als ik dat frontpaneel zo eens bekijk. Dat vind ik ook een nadeel aan de bogner XTC. Vette amp maar zooo veel opties. Dan blijf ik maar bezig met draaien en switchen op zoek naar andere sound.
Ik wil gewoon lekker basic versterkertje, minimaal 2 kanaals, niet te veel modes en switches enzo. gewoon eq, gain, volume.
De 5150III bijvoorbeeld is gewoon simpel. 3 kanalen, 3 eq's, 3 gains en 3 presence. thats it.
Dat vind ik aan de blackmore ook wel heel fijn. Niet te veel knoppen en kunstjes.

Maar ik ga de V-empire zeker nog wel uitproberen. Ik schrijf niks weg zonder het geprobeerd te hebben.


Even serieus...teveel opties? Het is geen computer hoor, gewoon gain volume en toonregeling per kanaal...dat is geen overdaad aan opties, maar gewoon helder. het is een kwestie van een tijdje stoeien en verder afblijven.
Op mijn XTC heb ik ook mini-switches, dat klopt. Daar heb ik op de eerste dag wat mee geklooid, voila, sweetspot te pakken en daar blijven ze staan.
Maar...probeer 'm zeker uit, en als het simpeler moet is er ook een MKI natuurlijk, die heeft bijna de helft minder knoppen. Het gaat om de sound per slot van rekening.

Thiez
14 september 2010, 22:29
Ja dat is ook zo. Maar als het erop zit is de verleiding groot om het ook allemaal te gebruiken. Want als ik er geen gebruik van maak heb ik weer zoiets waarom zou ik het er dan op willen. Het zijn een hoop extra schakelingen die ik in principe niet meer gebruik na het instellen.
Het mag natuurlijk wel, als ik helemaal verliefd zou zijn op de xtc zou het voor mij ook geen ramp zijn, maar als ik een simpele basic versterker kan vinden met 'mijn sound' erin heb ik dat liever uiteraard.

binnenkort maar weer eens keer langs de guitarking zowizo. en vriese musicpalace ofzo voor wat bogners.
Kortom, weer lekker veel testen! love it :P

marc_o
14 september 2010, 22:30
Ja dat is ook zo. Maar als het erop zit is de verleiding groot om het ook allemaal te gebruiken. Want als ik er geen gebruik van maak heb ik weer zoiets waarom zou ik het er dan op willen. Het zijn een hoop extra schakelingen die ik in principe niet meer gebruik na het instellen.
Het mag natuurlijk wel, als ik helemaal verliefd zou zijn op de xtc zou het voor mij ook geen ramp zijn, maar als ik een simpele basic versterker kan vinden met 'mijn sound' erin heb ik dat liever uiteraard.

binnenkort maar weer eens keer langs de guitarking zowizo. en vriese musicpalace ofzo voor wat bogners.
Kortom, weer lekker veel testen! love it :P

Je treft het, Guitarking is Soldano-dealer...wie weet zit je droombak er gewoon tussen! Het zou best kunnen zijn dat de Blue rumble er ook staat, dat weet ik niet zeker.

Thiez
14 september 2010, 22:33
Je treft het, Guitarking is Soldano-dealer...wie weet zit je droombak er gewoon tussen! Het zou best kunnen zijn dat de Blue rumble er ook staat, dat weet ik niet zeker.

Ben al keer geweest idd. Soldano hotrod50+ vond ik erg lekker. Wil natuurlijk ook nog de bekende SLO uitproberen. Ben zeer benieuwd ernaar.
Vorige keer stond de v-empire er volgens mij nog wel. Maar wegens tijdgebrek niet meer geprobeerd.

marc_o
14 september 2010, 22:47
Ben al keer geweest idd. Soldano hotrod50+ vond ik erg lekker. Wil natuurlijk ook nog de bekende SLO uitproberen. Ben zeer benieuwd ernaar.
Vorige keer stond de v-empire er volgens mij nog wel. Maar wegens tijdgebrek niet meer geprobeerd.


Sla dan ook de Decatone van Soldano niet over, dat is een mooie 3 kanaalsbak.

Henri H
14 september 2010, 23:37
Heb je de HOOK Captain en Mesa Boogie Stiletto al afgeschreven?
Dat zijn pure rock-amps met erg goeie clean/clean met een randje/crunch, en met een overdrive erbij (in mijn geval een GoudieFX 808+) heerlijke high gain sounds.
Beide amps hoeven niet op oorlogsvolume om goed te klinken.

tillens
14 september 2010, 23:48
De Mesa, misschien niet. Maar de Hook begon pas lekker te klinken als ie hard stond en dan feedbackte die al als een mofo!

Mr.Bluesbreaker
15 september 2010, 00:13
Feedbacken als een mofo? Ligt dan aan iets anders in je setup of een rot preamp buisje of iets dergelijks, want voordat feedback hell losbreekt bij de Hook's moet je echt wel rare dingen doen. Iig niet eerder dan bij een gemiddelde higain amp.

tillens
15 september 2010, 00:22
Feedbacken als een mofo? Ligt dan aan iets anders in je setup of een rot preamp buisje of iets dergelijks, want voordat feedback hell losbreekt bij de Hook's moet je echt wel rare dingen doen. Iig niet eerder dan bij een gemiddelde higain amp.

ik had geen setup, ik was gewoon aan het testen bij haarguitars. buiten het feit dat die amps ploppen als een dolle ga ik er van uit dat de rest het wel goed doet. wel een fijne amp verder, en haarguitars is intertoys voor volwassenen.

Mr.Bluesbreaker
15 september 2010, 00:33
Sommige exemplaren (oude captains) hadden nog wel eens wat opstartprobleempjes inderdaad :D (plop was bij mij meer BOEM!) maar gelukkig gefixed en zelfs geupgrade uiteindelijk met toffere caps.

Voor de TS: de best klinkende JCM 800 in NL (2203) (met een knipoog) staat nu bij zijn nieuwe eigenaar in brabant. Forumlid Svdijk heeft een mooie collectie Marshalls, ook de 2210 en een Silver Jubilee etc. Misschien de moeite waard om hem eens te contacten en wellicht kun je er eens luisteren.

jacky
15 september 2010, 07:43
ik had geen setup, ik was gewoon aan het testen bij haarguitars. buiten het feit dat die amps ploppen als een dolle ga ik er van uit dat de rest het wel goed doet. wel een fijne amp verder, en haarguitars is intertoys voor volwassenen.

Dat ploppen is in de oude amp opgelost, in de nieuwe amps is een vernieuwd schakel systeem gebouwd waardoor ploppen volledig verledentijd is

Henri H
15 september 2010, 12:23
Dat ploppen is in de oude amp opgelost, in de nieuwe amps is een vernieuwd schakel systeem gebouwd waardoor ploppen volledig verledentijd isIn mijn "oude" Captain zit nog steeds DE plop, kunnen ze er ook niet uit krijgen, maar als de amp wat harder staat heb ik er geen last van.
De nieuwe is idd verbeterd wat dat betreft.

Feedbacken doet de Captain alleen op hoog volume en/of met een booster of overdrive ervoor.
Dit doet ie trouwens niet met elke overdrive. Met mijn Maxon OD808 en GoudieFX 808+ heb ik er nauwelijks last van.
Ik heb hem een keertje getest met een Mad Professor Sweet Honey Overdrive, en daarbij ging ie idd erg snel feedbacken, ook met een Brunetti Mercury Box kan ik me nog herinneren.

Haar Guitars is idd een verdomd verleidelijk zaakje, niet alleen qua amps, maar ook wat gitaren en peNdalen betreft. :lovelove:

marc_o
15 september 2010, 14:32
In mijn "oude" Captain zit bog steeds DE plop, kunnen ze er ook niet uit krijgen, maar als de amp wat harder staat heb ik er geen last van.
De nieuwe is idd verbeterd wat dat betreft.

Feedbacken doet de Captain alleen op hoog volume en/of met een booster of overdive ervoor.
Dit doet ie trouwens niet met elke overdrive. Met mijn Maxon OD808 en GoudieFX 808+ heb ik er nauwelijks last van.
Ik heb hem een keertje getest met een Mad Professor Sweet Honey Overdrive, en daarbij ging ie idd erg snel feedbacken, ook met een Brunetti Mercury Box kan ik me nog herinneren.

Haar Guitars is idd een verdomd verleidelijk zaakje, niet alleen qua amps, maar ook wat gitaren en peNdalen betreft. :lovelove:


Ik ben wel een fan van het geluid van de HOOK, maar Tillens heeft wel gelijk. Wij hebben daar een middag getest, en wel het nieuwe model van de Captain, de 120 watt versie en ik vond 'm echt te snel fluiten, met een tele op zo'n beetje gig-volume. Afijn, ik hou er niet van in ieder geval.
Van een plop hoorden we niets, maar er stond dan ook geen voetschakelaar op aangesloten.

Henri H
15 september 2010, 15:18
Nou, daar snap ik dan niks van. :???:
Het moet haast aan óf de gitaar óf aan een buisje o.i.d. gelegen hebben.

jacky
15 september 2010, 15:42
nieuwste captain heeft inderdaad nog meer gain

mischien heeft het daar wat mee te maken

Thiez
15 september 2010, 18:12
De mesa stilleto heb ik nog niet afgeschreven. Wel geprobeerd en toen vond ik hem beetje tegenvallen. Ik vind mesa vaak zo compressed klinken. Maar ik begreep al dat er een hoooop instellingen opzitten dus ik ga hem zeker nog een herkansing geven.

De captain heb ik nog niet geprobeerd. Vorige keer bij guitarking wilde ik hem wel testen maar was hij net verkocht. Kregen ze de week erop weer binnen...

Ik ga zeker ook een keer naar vd haar. Wat amps testen. Ook ben ik idd wel benieuwd naar de collectie van Svdijk. Silver jubilee ben ik altijd al wel benieuwd naar geweest.

marc_o
15 september 2010, 18:56
Nou, daar snap ik dan niks van. :???:
Het moet haast aan óf de gitaar óf aan een buisje o.i.d. gelegen hebben.


Je kunt het ook gewoon aannemen van iemand die echt wel wat op versterkergebied heeft gezien ondertussen. We hebben het hier over een fonkelnieuwe HOOK op de plek waar ie wordt gemaakt en een prachtige testHAAR die zeer, maar dan ook zeer goed klinkt, en niet voor de verkoop is bedoeld, maar puur om te testen...aan mij lag het in ieder geval niet kan ik je verzekeren.

Henri H
16 september 2010, 16:43
Je kunt het ook gewoon aannemen van iemand die echt wel wat op versterkergebied heeft gezien ondertussen. We hebben het hier over een fonkelnieuwe HOOK op de plek waar ie wordt gemaakt en een prachtige testHAAR die zeer, maar dan ook zeer goed klinkt, en niet voor de verkoop is bedoeld, maar puur om te testen...aan mij lag het in ieder geval niet kan ik je verzekeren.Ik heb het ook over waarschijnlijk dezelfde fonkelnieuwe Captain, want kan me jullie bezoek nog herinneren.
Dat was nl. in de tijd dat ik daar ook 2 x ben geweest om DE plop eruit te laten halen, wat dus (gedeeltelijk) niet gelukt is.
Ik heb toen samen met Erik en forummember kidrock op zowel mijn Les Paul als op de Les Paul van Erik beide Captains met elkaar vergeleken.
Ik hoorde geen verschil. Erik en kidrock hoorden marginale verschillen, maar feedbacken deden ze geen van beide op zo'n manier als jij en tillens beschrijven, enkel met de 2 pedalen ervoor die ik in één van m'n vorige posts noemde.

Vandaar dat ik het niet snap...

marc_o
16 september 2010, 18:40
Ik heb het ook over waarschijnlijk dezelfde fonkelnieuwe Captain, want kan me jullie bezoek nog herinneren.
Dat was nl. in de tijd dat ik daar ook 2 x ben geweest om DE plop eruit te laten halen, wat dus (gedeeltelijk) niet gelukt is.
Ik heb toen samen met Erik en forummember kidrock op zowel mijn Les Paul als op de Les Paul van Erik beide Captains met elkaar vergeleken.
Ik hoorde geen verschil. Erik en kidrock hoorden marginale verschillen, maar feedbacken deden ze geen van beide op zo'n manier als jij en tillens beschrijven, enkel met de 2 pedalen ervoor die ik in één van m'n vorige posts noemde.

Vandaar dat ik het niet snap...


Ik snap het....het wattage was volgens erik wel omhoog getrokken naar 120 watt...ik meen dat de eerste serie rond de 80 watt was?
De klank van vooral kanaal 2 vind ik heel erg goed overigens.
Wanneer je overigens kanaal 1 benutte en daar de merucri-box voor zette, had je zowat hetzelfde geluid...dat vond ik ontzettend goed klinken, vandaar dat ik dat peNNNNdaal daar toen direct kocht.

Henri H
16 september 2010, 19:18
Hehe, ja, die Mercury Box is gooooeeeed. :D
Maar ja, als je een HOOK hebt, heb je dat peNNNNdaal niet nodig. ;)

Gisteren hebben forumlid Robert-Gitarist en ik een mini-meeting gehad in onze oefenruimte, en Robert had een hele kist vol met peNNNNdalen bij zich, waaronder een Marshall Guv'nor, ook erg veelzijdig in te stellen, en ook dat peNdaal "benadert" het 2e kanaal v.d. HOOK behoorlijk, maar de Mercury box deed het nog ff een tandje beter.

Wat vermogen betreft, 100 W. vs 120 W. is eigenlijk te verwaarlozen denk ik.
Voor zover ik weet is mijn "oude" Captain 100 W. trouwens.

Het 3e kanaal v.d. Captain is voor slag-doeleinden wat minder geschikt naar mijn smaak, maar voor solo's echt ideaal. geeft een wat vollere sound met wat meer compressie.

robert-gitarist
16 september 2010, 19:31
Yeah was een leuke mini-mini meeting :D
Die Marshall Guv'nor (de nieuwe versie, dus niet die oude zwarte versie) deed het inderdaad erg goed op volume op de Hook. Je mist alleen de diepte en dynamische van een buizenamp maar verder...:punk:

Gisteravond een poos op de Hook gespeeld van Henri, echt een heerlijke amp. Het rond fluiten vind ik erg mee vallen eigelijk, pas echt op hoog volume én met een TS achtig pedaal gat ie snel rond fluiten maar ik ken eigelijk geen amp die dat niet heeft. Ik vind met name het cleane kanaal en overdrive kanaal 1 erg lekker klinken. Hele gave amp. En wat Henri zelf al zegt, die "plop" bij het schakelen is een nadeel, maar hoe harder het volume gaat, hoe minder je de plop hoord. Bovendien hoor je de plop alleen als je zeg maar door speeld en schakeld. Heb je de snaren vast of je draaid de volume van de gitaar dicht oid. heb je er geen last van. Ach en echt heel hinderlijk vind ik het niet. Ik heb ook zat bands horen spelen (live) waarbij er een plop te horen was toen ie een effectpedaal intrapte.
Gewoon niet moeilijk doen maar speul'n!! :cooler::cheerup:

Henri H
16 september 2010, 21:14
Ja, zit zeker wat in.
Veel mensen vinden echter dat een amp in deze prijsklasse niet zulke "issues" zou mogen hebben, en die hebben dan mijns inziens ook een punt.
Ik kan er prima mee leven in ieder geval, de sound van de HOOK maakt erg veel goed, méér dan genoeg naar mijn idee.

De nieuwe Captain klinkt ook zeer goed, en heeft die plop gewoon niet, dus dat zou wat mij betreft perfect zijn, ik vind alleen de huidige looks v.d. Captain niet zo mooi, maar dat is puur smaak.
Om dan extra te gaan betalen voor een "custom" kleur heb ik er ook niet voor over.....

Edit: wel balen van die bekeuring van €00,- :( :???:

Jasper.
16 september 2010, 21:35
Edit: wel balen van die bekeuring van €00,- :( :???:

Lijkt mij anders erg goedkoop :p (of had je liever een eentje voor die nullen?)

robert-gitarist
17 september 2010, 00:13
Mja ik persoonlijk vind dat een versterker van z'n bedrag (zeg eens een 3000 euro voor een nieuwe Hook?) geen kwaaltjes mag hebben. Maar goed, zo zal ieder merk wel zijn nukken hebben ;) Wat je zegt, de sound maakt een heleboel goed! Ook de veelzijdigheid. en daarbij, het ligt ook aan jezelf hoe groot probleem je er van maakt. Ik vind het zelf niet zo hinderlijk omdat je er op hoog volume (podium volume) geen last van hebt en op laagvolume valt het opzich ook wel mee. Kwestie van mee leren omgaan denk ik.

De nieuwe Hook Captain heb ik nog niet gezien (zal eens op internet kiek'n) maar wel vreemd dat ze daar het ploppen hebben verholpen maar met de oude versie van de Captain niks aan kunnen doen..:???:

Die bekeuring, tsja €00 is wel erg vreemd, maar volgens mij heeft die eerste "0"een staartje na boven toe, een "6" dus. Nogmaals ik vind hem echt ronduit belachelijk, stel bermterroristen! :angry:

Ennn, volgens mij gaan we behoorlijk offtopic..:seriousf:

tillens
17 september 2010, 00:20
Je kunt het ook gewoon aannemen van iemand die echt wel wat op versterkergebied heeft gezien ondertussen. We hebben het hier over een fonkelnieuwe HOOK op de plek waar ie wordt gemaakt en een prachtige testHAAR die zeer, maar dan ook zeer goed klinkt, en niet voor de verkoop is bedoeld, maar puur om te testen...aan mij lag het in ieder geval niet kan ik je verzekeren.

En dit keer lag het ook niet aan mij... Maar eerlijk waar, de Hook feedbackte gewoon, bij een strat, met een acceptabel volume... Op het zelfde volume toen twee andere amps geprobeerd die dat probleem dus niet hadden...

Henri H
17 september 2010, 08:20
....wel vreemd dat ze daar het ploppen hebben verholpen maar met de oude versie van de Captain niks aan kunnen doen..:???: Het schema/layout v.d oude en nieuwe zijn behoorlijk afwijkend. De sound is behoorlijk gelijk gebleven.


Die bekeuring, tsja €00 is wel erg vreemd, maar volgens mij heeft die eerste "0"een staartje na boven toe, een "6" dus. Nogmaals ik vind hem echt ronduit belachelijk, stel bermterroristen! :angry:

Ennn, volgens mij gaan we behoorlijk offtopic..:seriousf:'k Ben d'r ook bang voor dat die eerste 0 een 6 zal blijken te zijn, anyway, ik denk wel dat ik in beroep ga. Eerst maar 's kijken of het begrip bestemmingsverkeer echt zo helder omschreven staat als die agent vertelde.

@tillens en marc_o: Ik neem jullie waarneming niet in twijfel hoor, maar ik vind niet de HOOK overdadig feedbackt.

marc_o
17 september 2010, 13:10
Ook niet als je 'm aanzet?
















:seriousf:

Thiez
20 september 2010, 17:17
Ik zit een beetje met twijfels. Gistere weer repetitie gehad en dan sta ik toch wel weer te genieten van mijn engl met marshall cab. Terwijl ik me iriteer aan het schelle hoge randje van de TSL van de andere gitarist, maar dit hoeft natuurlijk niet alleen aan marshall te liggen. Kan ook gewoon de eq setting zijn.
De engl blackmore is gewoon heel erg strak, maar hij klinkt wel lekker. Het enige probleem waar ik soms mee zit is dat ik hem wat TE strak vind. Hij zou best wat smeriger mogen.
Ik heb nog wat rond zitten kijken hier en daar en denk dat ik de marshall 6100LM opzich wel een hele interessante versterker vind. Ik geloof dat er bij max guitars een stond. Dus waarschijnlijk binnenkort keertje naar den haag. Bij rockpalace en maxguitars het een en ander uitproberen.
Wat in ieder geval op het lijstje staat is:
- Marshall vintage/modern 100w
- Marshall 6100LM
- EVH 5150III
- Bogner XTC
- Mesa stiletto trident
- Marshall 2203KK sig.

Dan denk ik dat de dag al wel vol genoeg zit ;)

Quink
20 september 2010, 17:36
Eerst maar 's kijken of het begrip bestemmingsverkeer echt zo helder omschreven staat als die agent vertelde.

http://www.meldpuntwegafsluitingen.nl/bestemmingsverkeer.htm

Succes er mee. :D

robert-gitarist
20 september 2010, 23:43
Ik zit een beetje met twijfels. Gistere weer repetitie gehad en dan sta ik toch wel weer te genieten van mijn engl met marshall cab. Terwijl ik me iriteer aan het schelle hoge randje van de TSL van de andere gitarist, maar dit hoeft natuurlijk niet alleen aan marshall te liggen. Kan ook gewoon de eq setting zijn.
De engl blackmore is gewoon heel erg strak, maar hij klinkt wel lekker. Het enige probleem waar ik soms mee zit is dat ik hem wat TE strak vind. Hij zou best wat smeriger mogen.
Ik heb nog wat rond zitten kijken hier en daar en denk dat ik de marshall 6100LM opzich wel een hele interessante versterker vind. Ik geloof dat er bij max guitars een stond. Dus waarschijnlijk binnenkort keertje naar den haag. Bij rockpalace en maxguitars het een en ander uitproberen.
Wat in ieder geval op het lijstje staat is:
- Marshall vintage/modern 100w
- Marshall 6100LM
- EVH 5150III
- Bogner XTC
- Mesa stiletto trident
- Marshall 2203KK sig.

Dan denk ik dat de dag al wel vol genoeg zit ;)

De Marshall DSL en TSL serie staan bekent/berucht om het "oorpijn" hoog wat in die amps zit. Daar zijn wel mod's voor dus je zou die gitarist daar van op de hoogte kunnen brengen :) Het is wel een minpuntje vind ik zelf want verder klinken ze heerlijk, zeker op hoger volume ;)
Maar goed, check eens de EQ setting die hij gebruikt, misschien dat daar ook wel wat aan te doen is voor je ingrijpende maatregelen neemt :D

Thiez
29 september 2010, 17:55
Om nog een idee te geven welke sound ik echt heel vet vind nog wat clipjes. De kwaliteit is helaas niet heel erg goed.
Ik heb al beetje zitten zoeken naar zijn gear maar weinig over te vinden. Het schijnt ADA-1 preamp te zijn en een Morin Tube preamp.

http://www.youtube.com/watch?v=9H9mlVXiAVA

http://www.youtube.com/watch?v=ueFiPTy2mGk

http://www.youtube.com/watch?v=0A3_Ip88xTY&feature=related

Volgens mij zit er in deze sound redelijk wat bass om die chops zo lekker uit te laten komen. mids ergens halverwege en wat meer treble ofzo? (vind het erg lastig altijd om mids en treble te onderscheiden en of het meer treble is of meer presence erin ofzo)

Jasper.
29 september 2010, 18:20
Hmmmm, die sound komt me zo bekend voor... Maar weet niet waarvan...
Ik dacht eerst aan dokken, maar dat is het ook niet....

Death2AllButMetal
29 september 2010, 18:32
Om nog een idee te geven welke sound ik echt heel vet vind nog wat clipjes. De kwaliteit is helaas niet heel erg goed.
Ik heb al beetje zitten zoeken naar zijn gear maar weinig over te vinden. Het schijnt ADA-1 preamp te zijn en een Morin Tube preamp.

http://www.youtube.com/watch?v=9H9mlVXiAVA

http://www.youtube.com/watch?v=ueFiPTy2mGk

http://www.youtube.com/watch?v=0A3_Ip88xTY&feature=related

Volgens mij zit er in deze sound redelijk wat bass om die chops zo lekker uit te laten komen. mids ergens halverwege en wat meer treble ofzo? (vind het erg lastig altijd om mids en treble te onderscheiden en of het meer treble is of meer presence erin ofzo)

Jij hebt een goeie smaak maat!!
Je moet ook een HH Boogie luisteren, ook zo bruut!!
Klopt dat deze band aan Dokken doet denken, Don Dokken stond namelijk aan de wieg van XYZ.

Jasper.
29 september 2010, 18:35
Ik zou eens een jcm900 op je probeer lijstje zetten. Met je greenback cab. Denk dat je dat wel zou bevallen. Als je niet zo ver weg woonde kon je hier wel komen proberen :p

Thiez
29 september 2010, 23:22
Idd, Don dokken is de producer van het album 'hungry' van xyz. Dokken vind ik ook lekkere sound hebben. En de huidige gitarist van dokken speelt op een Splawn Quickrod. En dat lijkt me ook echt geweldige versterker. Beetje die over de zeik marshall sound zover ik van geluidsamples uit kan/mag gaan.

JCM900 vind ik iets te matig. Hele gave versterker voor het geld maar het heeft niet de sound die ik zoek.
Ik ben ook nog heel benieuwd naar de marshall 6100LM. En opzich denk ik dat ik uit de EVH 5150 III ook deze sounds wel moet kunnen halen. Van Halen heeft ook die chops er wel inzitten met een lekker scheurend middengebied.

robert-gitarist
29 september 2010, 23:46
Probeer tevens eens een JCM2000 DSL of TSL. Daar ga je ook zeker een eind mee komen, net als de 6100 hoor. Heerlijk sound trouwens, XYZ!

Edit, sorry, lees net op de vorige pagina dat je de TSL al kent dus.

tillens
29 september 2010, 23:48
Op gmarkt, staat bij versterker diversen een 6100.. neen de amp is niet van mij.

Henri H
30 september 2010, 08:40
De 6100 (al dan niet LM) is een leuke versterker, maar als ik het zo in mag schatten, denk ik niet dat het iets voor jou is, tenminste niet op de lange termijn.

De XYZ-sound kun je denk ik met (bijna) elke buizenamp en evt. een pedaaltje wel behalen, niet veel bijzonders volgens mij.
Ik denk dat de 5150III erg dicht in de buurt komt bij wat jouw specifieke wens betreft, zonder pedaal heerlijk scheuren, maar ook zeker een heel mooi clean kanaal.
Ik vermoed dat een Quickrod ook wel gaat werken, maar heb de indruk dat die pas echt lekker gaat klinken op oorlogsvolume.

Thiez
30 september 2010, 17:05
Bedankt allemaal! Ik ga binnenkort waarschijnlijk een dagje den haag doen. Staat bij maxguitars een 2e hands 6100LM te koop en daar hebben ze ook de EVH5150III dus kan ik ze beide eens uitproberen.

Thiez
17 oktober 2010, 20:29
Nog maar eens flink rond zitten kijken op internet naar die quickrods. Maar het is toch echt wel heel erg aantrekkelijk.
http://www.netmusicians.org/index.php?section=user&value=deancf

De sound van de 2e soundclip is echt de sound die ik zoek. Lekker midheavy en scheurend. Lekker een smerige grawl erin lekker choppy palm mutes.

Is dit echt alleen een splawn sound of is zo een sound ook uit bijvoorbeeld een marshall jcm of iets anders te halen?

HaroldA
17 oktober 2010, 20:33
Is dit echt alleen een splawn sound of is zo een sound ook uit bijvoorbeeld een marshall jcm of iets anders te halen?

Dat kan ik ook makkelijk uit mijn 800/JMP's krijgen!

Thiez
17 oktober 2010, 20:42
Met boostpedaal of zonder?

Henri H
17 oktober 2010, 20:51
Ik vond die sound die jij uit je Blackmore haalde beter....

Deze clipjes overtuigen mij in ieder geval niet, ander clipjes dan weer wel, zoals deze (http://www.netmusicians.org/index.php?section=id&value=7926), hoewel die gast z'n riffjes niet kent, en z'n gitaar moet stemmen, maar wel goeie sound!

Edit: kan ook aan de gebruikte speaker/gitaar/etc. liggen....

Thiez
17 oktober 2010, 20:58
Ja vergis je niet, ik vind mijn blackmore echt lekkere sound hebben. Maar hij mist dat smerige. Het is moeilijk onder woorden te brengen.
En ik mis soms wat body in de blackmore. De mids klinken niet vol. Maar ik ben ook al gaan twijfelen of dit misschien aan de eindbuizen licht misschien. Het zijn nog steeds de stock eindbuizen en ik heb hem 2e hands gekocht.
Maar ik vind het wel flinke smak geld om voor 200 euro ofzo nieuwe buizen erin te gaan zetten om er dan achter te komen dat het toch niet de buizen waren.

Hoewel ik vandaag bij de repetitie merkte dat een element ook veeel invloed heeft op sound. Ik had vandaag mijn strat met SH5 bij ipv mijn SG met SH4 Jeff Beck. De SH5 heeft wat dikkere mids en wat minder schel hoog. Wat met de blackmore opzich wel lekker is.

WillemdaGuide
17 oktober 2010, 21:08
Alhoewel een amp met hagelnieuwe buizen natuurlijk wel een stuk makkelijker verkoopt mocht het niet het gewenste resultaat geven....

HaroldA
17 oktober 2010, 21:10
Met boostpedaal of zonder?

Met, net als die clips die jij stuurde.


Mic: Shure SM57 (hardware sim)
Boost: Maxon OD-808

Wat zou die "(hardware sim)" eigenlijk inhouden? :???:

Thiez
17 oktober 2010, 21:18
Ik heb mijn blackmore nog nooit geboost. Misschien toch eens mee gaan expirimenteren. Hoe boost je je versterker het beste? Ik heb welleens gelezen om een tube screamer achtige te pakken en dan drive helemaal dicht en volume helemaal open?

Henri H
17 oktober 2010, 21:28
Ja, dat wordt veel gedaan, maar andere settings kun je ook mee experimenteren.
Er zijn nog meer mogelijkheden, zoals: treble boosters, cleanboosters, en andere overdrives of zelfs distortions.
Kwestie van testen, dagje naar een muziekzaak waar ze veel pedaaltjes hebben en testen maar.

Thiez
14 november 2010, 14:18
whoaaahh wat is gitaarsound toch lastig. Ik stond vandaag echt weer te genieten van mijn sound tijdens het repeteren. Mijn engl blackmore echt weer helemaal naar tevredenheid. Heb momenteel een GrooveTubes buisje in de V1 zitten die hem wat dikker maakt.
Ik moet alleen eens kijken naar een ander boost alternatief voor mijn solo sound. Momenteel gebruik ik voor rustigere solotjes alleen de contour. Maar als ik wat snellere solo wil spelen ga ik naar high gain kanaal. En er zit nogal een verschil in voicing tussen low en high gain kanaal en een lichte volume drop.
Eens kijken voor een tubescreamertje. Of misschien gewoon een EQ pedaaltje (met gain boost) of iets dergelijks.

marter544
14 november 2010, 15:15
Als ik zo lees wat je van je Blackmore vind, en wat je graag anders zou willen, zou ik echt eens naar Jet City kijken! Betaalbaar, echt een heerlijke scheur, wel eenkanaals, clean kan dus problematisch zijn. Ik heb de 20 watt combo getest, die had niet genoeg gain voor metal, maar wel voor dikke, rauwe rock, zat een hele lekkere klank in, waarmee je die vengeance klank zeker kan benaderen.

Il_Falco
14 november 2010, 21:01
Als ik zo lees wat je van je Blackmore vind, en wat je graag anders zou willen, zou ik echt eens naar Jet City kijken! Betaalbaar, echt een heerlijke scheur, wel eenkanaals, clean kan dus problematisch zijn. Ik heb de 20 watt combo getest, die had niet genoeg gain voor metal, maar wel voor dikke, rauwe rock, zat een hele lekkere klank in, waarmee je die vengeance klank zeker kan benaderen.

Anders je clean van je blackmore, en een tweede amp voor die rockscheur.

MAar als je alleen je solo geluid wil aanpassen, zou ik gaan voor een booster. probeer eens de mxr boost.

Thiez
14 november 2010, 21:14
Er gaat idd de komende tijd geen andere versterker komen. Ik blijf mezelf wel orienteren op andere versterkers natuurlijk en ga ook zeker de versterkers nog wel uitproberen die mijn aandacht trekken. Maar voorlopig blijft de engl blackmore nog wel een tijdje. Ik was vandaag weer echt heel tevreden over de sound.