PDA

View Full Version : Zelfbouw gitaarkoffer



Harald
29 oktober 2009, 16:02
Heeft iemand hier ervaring met het zelf bouwen van gitaarkoffers? Het buitenwerk laat ik waarschijnlijk doen, maar ik ben aan het kijken wat het handigste materiaal voor het binnenwerk is. Hierin moet de vorm van de gitaar vrij goed uit te werken zijn.


Goede ideën zijn welkom. Ik zit nu te denken aan piepschuim achtig materiaal, maar kan zo snel niet achterhalen waar ik dat vandaan kan halen. Van die ondervloer platen zou misschien ook wel kunnen, maar ik heb het idee dat dat vrij veel extra gewicht oplevert. (al zou je dan natuurlijk extra resonantieruimtes kunnen aanbrengen)

SimonS
29 oktober 2009, 16:52
EPS of XPS voor binnenwerk (dat eerste is piepschuim, bij de bouwmarkt te krijgen, dat laatste is de veel stevigere en beter bewerkbare variant) misschien? Buitenwerk 5mm triplex gebogen om een lichte mal?

SimonS
29 oktober 2009, 16:53
ow en je kunt natuurlijk ook even kijken naar dat schuim dat wordt gebruikt binnen de PA wereld: http://www.licht-geluid.nl/flightcase-onderdelen/hardschuim-1cm.aspx

bert k
29 oktober 2009, 18:57
Mooi, dat hardschuim, lijkt me zeer geschikt.
Ik heb ooit zelf een gitaarkoffer gebouwd (van aluminium!) en de binnenkant heb ik schuimrubber voor gebruikt. Zelfde spul als waar matrassen van gemaakt zijn. Gitaar op het schuim gelegd en afgetekend, toen de vorm uitgesneden. Vervolgens bekleed met rood fluweel, supersjiek!

Harald
30 oktober 2009, 08:46
Twijfel ook nog over de buitenkant. Zat idd. aan plaatwerk te denken (traanplaat oid.) Het is voor mijn harpgitaar (zie youtube filmpje 15 snarige gitaar (sounds) als je hem nog niet gezien hebt), en die koffer kan niet al te veel langer dan de gitaar worden. Past anders al snel niet meer op de achterbank, en dan moet je die steeds omlaag doen. En zogauw de achterbank van je auto omlaag is liggen al je spullen ook de hele tijd in het zicht, vind ik toch minder. Soms moet je gewoon al eens wat eerder weg, en ergens wat tijd doden om te voorkomen dat je de hele tijd in de file staat...

Dat matrassenspul, geeft dat niet heel erg mee? De gitaar moet natuurlijk wel gewoon goed op zijn plek liggen in de koffer.

Binnenwerk wordt uiteraard ook met stof bekleed.

Dat hardschuim ziet er wel goed uit, maar die gitaar is 12 cm dik, en 1,22 lang. Dan haal ik dus uit 1 plaat ong. 2 cm dikte. (snelle rekensom komt dan op een 150 euro voor het binnenwerk, zonder de stof en andere materialen :( ) XPS maar even op zoeken. Vroeger wel eens bouwkundige maquettes gemaakt met van die piepschuimachtige, maar veel beter verwerkbare platen gemaakt. Zo'n spul zou volgens mij prima zijn. Zag bij de lokale bouwmarkt wel van die onderlegplaten voor vloerbedekking. Dat leek me ook nog wel een optie. Vrij stijf, maar niet te hard. Maar dat wordt gelijk weer zwaarder.

bert k
30 oktober 2009, 09:46
Schuimrubber is idd wel zachter dan hardschuim, maar zeker niet te slap. De gitaar weegt maar een paar kilo, dat spul is bedoeld om een volwassen vent van 100 kilo te dragen.:)

nico verduin
30 oktober 2009, 09:53
Is het nog wel de moeite waard om ze zelf te maken:
http://www.stringweb.nl/gitaarkoffer-c-18.html?osCsid=be87d7b56dcd79b7dc630bc9da6cf54c

Harald
30 oktober 2009, 10:58
Als jij een kant en klare koffer weet die deze gitaar kan vervoeren (zonder zaagwerk dus) hoor ik het graag...

http://www.gitaarspel.nl/img/schramml2.jpg

Breedte 40 cm lengte 118 cm en dikte 12 cm

Zou mijn tijd liever aan spelen besteden, maar ik heb het vermoeden dat zelfbouw of kustom bouw de enige optie is... (en zelf doen ipv laten bouwen scheelt me ws. ong. de prijs van een redelijke pickup (of een goed deel ervan) voor het instrument. Die moet er ook nog in als ik deze live wil gebruiken)

nico verduin
30 oktober 2009, 22:27
ik kapituleer:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:
Wordt inderdaad nog wel een uitdaging....

Harald
31 oktober 2009, 08:16
Heb zelfs even gekeken. Er zijn baskoffers die de lengte halen, maar die zijn voor elektrische. En die twee halzen is sowieso een probleem. Zelfs standaard rechthoekige koffers gaan ervan uit dat er één hals in het midden zit.

XPS lijkt zo te zien de beste optie voor het binnenwerk. Dat zou wel eens dat modelbouw spul kunnen zijn.

Harald
31 oktober 2009, 16:34
Binnenwerk is in aanbouw... heb nu een bodem, met daarop de vormen voor de kont van de gitaar en het vak dat onder de halzen komt. Vanavond naar Den Helder voor een gig. Hopelijk kan ik morgen het piepschuim gedeelte voor het binnenwerk afmaken, evt. behalve de deksel. (misschien toch nog een plaat piepschuim nodig, terwijl ik in de verkeerde diktes best wat overhoud) (ja, toch piepschuim, dat andere spul heeft de lokale bouwmarkt niet, en om er dan weer voor naar Apeldoorn of Zwolle te karren... als het eenmaal bekleed is maakt het verder weinig uit) Kan ik maandag stof regelen om het verder af te werken.

Harald
1 november 2009, 20:04
Foto's van de onderkant van de bak. Hopelijk kan ik morgen de deksel maken, en aan de bekleding beginnen. Als dat bekleden lukt zou het nog best een aardige koffer kunnen worden.

http://www.gitaarspel.nl/gitaarkoffer/

Onder de halzen zit een opbergvak voor snaren etc.

http://www.gitaarspel.nl/gitaarkoffer/slides/IMG_0343.JPG

bert k
1 november 2009, 20:07
Mooi man! Zorg je ervoor dat de halzen en ook die lange kop, over de hele lengte ondersteund worden?

Harald
1 november 2009, 20:27
De halzen zijn vlak na de hiel en vlak voor de kop ondersteund. De kop zelf ondersteunen is lastiger. Dat is best een komplexe vorm, je zou hooguit 2 steunen eronder kunnen zetten tussen de stemmechanieken door.

De kop van de gitaarhals heeft een andere hoek, dan de harphals, zie foto:

http://www.gitaarspel.nl/gitaarkoffer/slides/IMG_0337.JPG

Het is op zich wel fijn als de mechanieken vrij blijven. Dat beperkt het ontstemmen nog enigzins lijkt me. De mechanieken van de gitaarhals ga ik ws. sowieso nog eens vervangen. Die zijn niet echt geweldig. De harphals is gelukkig wel vrij goed wat dat betreft.


Maar waarom zou je ze ondersteunen? Ik heb geen enkele gitaarkoffer waar dat gebeurt. Nu is die harpkop wel erg groot, dat wel. Valt me bij deze foto's pas op, maar het stuk waar de koppen van de gitaar zitten is bijna even groot als het stuk waar de body zit! (aan de andere kant, mijn 12 snarige Bozo heeft ook een behoorlijk lange kop)

Edit: Nu ik nog eens kijk, zou tegen de rand van de case een steun kunnen zetten waar de laatste paar cm's van de harpkop dan op steunt, dat is op zich goed te doen. Je voorkomt dan iig dat de kop de body tegen de deksel aan duwt. Dat gevaarte is uiteraard wel kopzwaar!

bert k
1 november 2009, 22:08
Stel je voor dat de koffer rechtop staat, op de korte kant. Hij valt achterover, boem. De kop wordt alleen bij de hiel ondersteund, en kan dus afknappen. De hals heeft ook geen ondersteuning, dus de impulskracht op het midden zal ook groot zijn.
Ik weet dat je dat niet in veel koffers ziet, maar wel in de duurdere. Bovendien is de linkerkop extreem lang.
Ik zou gewoon een stuk piepschuim in de lengterichting onder de hal en de kop door maken, net tussen de mechanieken door. Piepschuim is supermakkelijk te bewerken, dus ik zou die kans niet laten liggen.

Harald
2 november 2009, 12:29
Goeie tip. Gitaarkop steunt nu volledig, en de harpkop bij het begin (zelfde lengte als gitaarkop, en dan nog op het eind van de kop.

Piepschuimwerk is nu klaar, incl. deksel :) (al vermoed ik dat we nog wel een tijdje van die piepschuim korrels tegenkomen. Nu de bekleding nog, en het buitenwerk...

Volgende probleem, hoe zet je de stof vast tegen het piepschuim?

Ben een beetje bang dat montagekit door de stof heen gaat, en andere lijmsoorten het piepschuim sowieso oplossen. Gezien de complexe vorm heb ik ook mijn twijfels over dubbelzijdig plakband.

bert k
2 november 2009, 13:10
Bison Polymax. Gevonden op de Bison website.

Harald
26 december 2009, 10:02
Nadat het binnenwerk af was heeft het even stil gelegen, maar een paar weken geleden de spullen voor de hoeken etc. besteld. Hout gehaald, en afgeleverd bij schoonvader die daar toch wel VELE malen handiger in is dan ik... Gisteren opgehaald. Doordat het binnenwerk goed geklemd zit zit de gitaar echt goed vast, maar het past wel :) Voor het hang en sluitwerk alleen betaal je al bijna evenveel als voor een kant en klare kist met vergelijkbare afwerking, maar in dit geval was zelfbouw de enige optie. En ziet er nu toch behoorlijk strak uit :)

Nu nog een grotere auto... :D



http://www.gitaarspel.nl/img/koffer_1.jpg

http://www.gitaarspel.nl/img/koffer_2.jpg

http://www.gitaarspel.nl/img/koffer_3.jpg

Brewskie
26 december 2009, 10:10
Nadat het binnenwerk af was heeft het even stil gelegen, maar een paar weken geleden de spullen voor de hoeken etc. besteld. Hout gehaald, en afgeleverd bij schoonvader die daar toch wel VELE malen handiger in is dan ik... Gisteren opgehaald. Doordat het binnenwerk goed geklemd zit zit de gitaar echt goed vast, maar het past wel :) Voor het hang en sluitwerk alleen betaal je al bijna evenveel als voor een kant en klare kist met vergelijkbare afwerking, maar in dit geval was zelfbouw de enige optie. En ziet er nu toch behoorlijk strak uit :)

Nu nog een grotere auto... :D

Complimenten (aan jou en je schoonvader). Het is een mooie koffer geworden.

Aca Ilic
26 december 2009, 10:55
geweldig Harald !!!!!!

keep on bluesin' bro....... en


fijne feestdagen
Alex

J-P
26 december 2009, 11:05
Da`s een mooi staaltje, erg netjes

Harald
26 december 2009, 11:10
Bedankt!

@Alex, niet op deze gitaar ;) Op mijn nieuwe resonator daarentegen... (zie sounds forum) Jij ook prettige feestdagen!

grayfink
26 december 2009, 11:47
Mooi geworden, Harald!

JvD.
26 december 2009, 19:34
netjes, maar wat een doodskist is het geworden.

zeiler
26 december 2009, 20:23
ik kapituleer:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:
Wordt inderdaad nog wel een uitdaging....

haha, ik zat hetzelfde te denken ;)!!!

@ de TS: ziet er uiteindelijk echt heel mooi uit!!! heel knap gedaan :D!

gorgasm
26 december 2009, 23:49
knap gedaan, ik heb de mijne volledig in hout ook zelf gemaakt, maar die is bijlange zo mooi niet als de jouwe.

Harald
27 december 2009, 09:49
netjes, maar wat een doodskist is het geworden.


Is nog best een idee... kustom kisten voor muzikanten die aan hun laatste tournee beginnen in flightcase uitvoering :seriousf: maar dan moeten de kistdragers uiteraard shortsleeve dragende, getattoeeerde, kalende mannen met bandana en uitdunnende paardestaart zijn :punk:

Heb wel even over de kleur nagedacht, maar voor zwart besloten. Moet nog even kijken hoe ik het uitvoer, maar ipv een banner die je ophangt bij het optreden wil ik de boven of onderkant nog van een afbeelding en website adres voorzien. Kan dat mooi op het podium of bij de merchandise als je ergens staat te spelen.

Dude
27 december 2009, 10:39
mooi gemaakt hoor ! te gek

ben trouwens ERG benieuwd hoe die gitaar klinkt.... kan je niet wat geluidsfragmetjes posten ?

grayfink
27 december 2009, 10:43
Had hij al gedaan. :) http://www.youtube.com/profile?user=HaraldKoll#p/u/3/riKKk1N3USQ

Dude
27 december 2009, 13:44
gaaaaaf zeg !

te gek hoor ! :ok:

bert k
27 december 2009, 17:50
Ja, mooi gespeeld, mooie gitaar en zeker een mooie koffer.

Wiellem
28 december 2009, 01:36
Erg mooi gedaan en wat een aparte gitaar is dat zeg, gaaf!

keef
14 januari 2010, 11:26
Mooi werk! - wat voor lijm heb je gebruikt voor de bekleding?