PDA

View Full Version : Slagplaat maken



Hendriks
29 oktober 2009, 13:26
Ik heb net een custom made telecaster slagplaat binnen gekregen , erg mooi ,maar ook duur. Omdat ik denk meer van dit model slagplaten te gaan proberen wil ik ze eigenlijk zelf gaan maken , ik ga deze in iedergeval eerst op papier kopieren.

De vraag (zoekfunctie doet het niet) : is hier een handleiding voor en wie heeft er tips ?

barno
29 oktober 2009, 13:37
je zou met een volgfrees een mdf mal kunnen maken adh van de slagplaat, maar waarschijnlijk is dat tricky.
Slagplaat nauwkeurig overtekenen op een stuk mdf van 8 dik. dan nauwkeurig uitzagen en de randen van de mal perfect haaks en vloeiend schuren. Dan heb je een mal die je kan gebruiken om uit blanks de slagplaat te halen. Je zou de mal een fractie kleiner kunnen schalen omdat je dan met juiste freesbit ineens de afschuining kan frezen.

gertgert
29 oktober 2009, 13:41
hoe ik het doe:
ik kopieer de belijning van de te maken slagplaat op a3-papier en lijm dat op het folie van de slagplaat. dat trek je er toch af en kan de lijmlaag dus geen kwaad.
(tip: lijmspuitbus bij de action).
dat zaag ik uit met een klein lintzaagje. Slagplaatmateriaal is daarna prima bij te schuren.
Voor de elementruimtes en halspocket gebruik ik een mal en bovenfrees.

Kars-
29 oktober 2009, 17:56
eddie van halen deed het dacht ik destijds door een stuk plastic in een vorm te zagen, en dan vervolgens de soldeerbout erlangs halen om het wat gladder/vloeiender te maken

barno
29 oktober 2009, 18:17
hoe ik het doe:
ik kopieer de belijning van de te maken slagplaat op a3-papier en lijm dat op het folie van de slagplaat. dat trek je er toch af en kan de lijmlaag dus geen kwaad.
(tip: lijmspuitbus bij de action).
dat zaag ik uit met een klein lintzaagje. Slagplaatmateriaal is daarna prima bij te schuren.
Voor de elementruimtes en halspocket gebruik ik een mal en bovenfrees.

hoe doe je dan de afschuining, met de hand?

gengar
29 oktober 2009, 23:16
Met de mal is the way to go. Juiste mal maken, zoals hierboven genoemd, dan een frees aanschaffen met de juiste hoek erin zoals deze:
http://www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for:_Routing/Pickguard_Bevel_Cutter.html
en dan kun je seriematig slagplaten gaan maken :)