PDA

View Full Version : bias testpunten



erwin_ve
29 oktober 2009, 12:57
Ik ben mij aan het voorbereiden op een conversie van een oude peavey classic vt amp naar dumble hrm. Wil graag bias testpunten inbouwen.

Wat voor soort hardware is voor de bias testpunten geschikt? (Ik weet hoe het technisch in elkaar hoort te zitten, met 1 ohm weerstanden e.d.) Dus ik bedoel de stekkers waar je uiteindelijk je multimeter in kan prikken.

Chris Winsemius
29 oktober 2009, 13:13
zwarte/rode (female) aansluitingen worden veel gebruikt.

Wat veel makkelijker is en bijna altijd in elke amp werkt en ook nog precieser meet (alleen de anode-stroom ipv. de kathode-stroom [anode- + keerroosterstroom dus]):

shunt-methode, is wel op het www te vinden

nico verduin
29 oktober 2009, 13:14
Je kan kiezen voor eenvoudige 4mm ge-isoleerde jacks. Daar zijn er vele verschillende varianten voor (ook in kwaliteit).

erwin_ve
29 oktober 2009, 13:18
Mannen bedankt voor de reactie; wat ik zoek:

female stekkers/jacks waar ik de uiteinden van mijn multimeter in kan prikken zonder dat ze er uit vallen. Hoe heten deze als ik ze online wil bestellen?

erwin_ve
29 oktober 2009, 13:35
Is zoiets geschikt?
http://www.verelec.com/catalog/product_info.php?cPath=45_53&products_id=799

Of zoiets: http://www.verelec.com/catalog/product_info.php?cPath=45_53&products_id=1099

nico verduin
29 oktober 2009, 19:29
Nee joh....

Kon ff geen foto vinden, maar hier heb je een matige specificatie. PM me maar ff.

http://www.verelec.com/tijdelijk/images/4mm bus.JPG

Of heb je smallere gaten nodig?

guitarnijboer
29 oktober 2009, 23:16
bananenstekkerchassisdeel

Iemand zin in galgje?? :seriousf:

erwin_ve
30 oktober 2009, 12:03
bananenstekkerchassisdeel

Iemand zin in galgje?? :seriousf:

Je hebt gewonnen, dat is hem!

nico verduin
30 oktober 2009, 16:02
Betere foto...: http://www.verelec.com/catalog/images/R433327-02.jpg

fredjuh
4 november 2009, 21:46
De shunt methode is toch dat je je meter op de CT van de OT zet en op een van de anodes van de buizen en dan stroom meten zodat de OT zo goed als buitengesloten wordt? Waarom is nooit iemand op het idee gekomen op die 1 Ohm weerstand gewoon aan de anode van de buizen te zetten? Dat is het meest precies, en iets veiliger dan de shunt-methode. (Alsnog staat er hoogspanning op de meetpunten!)

nico verduin
5 november 2009, 07:38
Dat gebeurt ook wel. En dan liefst een zo klein mogelijk vermogen. Bijv. 0.25W. Als de stroom dan te hoog oploopt, knalt hij er gewoon uit. Heb je gelijk een soort zekering. Maatje van me noemt ze altijd "spetter weerstanden". Nadeel is dat je die weerstanden dan wel ff op een bordje moet zetten. Anders krijg je wel gelijk dat de anode draad ergens in je amp gaat los zweven met de hoogspanning er nog op als de gewone zekering niet is gesprongen.

erwin_ve
5 november 2009, 08:30
Ik gebruik de bias punten gewoon op de oude "inaccurate manier". Het gaat mij om een indicatie van de biasstroom om in een veilig gebied te blijven.

Voor de rest kreeg ik een half jaar geleden een tip van ene CMW amps om daarnaast ook je oren te gebruiken; en dat bevalt zeer goed.:)
Ik heb gemerkt, voor het type versterker waar ik van hou, dat ik mijn bias nogal koud afstel.

cluseau
5 november 2009, 22:06
Maatje van me noemt ze altijd "spetter weerstanden".

Bekende term hoor, komt omdat ze idd een spetterend geluid maken bij kortsluiting. Deze ervaring doet zich dan meestal voor in torrenbakken omdat de stroom daar lekker hoog is. Ze zitten vaak in het cirquit juist om te spetteren maar helaas is het maar al te vaak waar dat emmiter en collector een eeuwig verbond hebben gesloten. :D

Frans.

fredjuh
6 november 2009, 20:08
Ik ben eigenlijk ook voor op het oor biassen, daar gaat het toch uiteindelijk om? Hoe het het beste klinkt... Wel altijd ff controleren of ze wel gewoon netjes onder de 90% draaien...

erwin_ve
7 november 2009, 16:04
Ik ben eigenlijk ook voor op het oor biassen, daar gaat het toch uiteindelijk om? Hoe het het beste klinkt... Wel altijd ff controleren of ze wel gewoon netjes onder de 90% draaien...

Maak dat maar onder de 70%!

fredjuh
8 november 2009, 11:50
70% is alleen een richtlijn voor klasse AB.