PDA

View Full Version : Nieuw materiaal zangers



Il_Falco
29 oktober 2009, 13:14
hoi,

Onze zangeres komt er met haar huidige versterker niet boven zonder enorme feedback. nu is ze aan het kijken naar een nieuwe versterker. Welke moet ze nemen? eventueel in-ears om feedback tegen te gaan? budget: € 175 max.
genre: rockpop
andere bezetting: drums, bas, gitaar

pimmetje
29 oktober 2009, 13:17
Wat gebruikt ze nu dan?

Je bedoelt met versterker neem ik aan de monitor?..... je hebt 't immers over in-ear...

Il_Falco
29 oktober 2009, 15:02
ze gebruikt een shure sm 57 rechtstreeks op de monitor (120W)
ik bedoel inderdaad monitors. mijn excuses.

Ik denk dat we een betere monitor zoeken. Daarmee zal ze hoorbaarder zijn, maar ik vrees voor meer feedback. daarom denk ik aan in-ears, maar dan horen wij haar nog niet...

pimmetje
29 oktober 2009, 15:28
OK. Dus als ik 't goed begrijp, richten jullie die ene monitor nu op haar en haar mic en zetten 'm vervolgens zo hard dat de hele band mee kan genieten?

Als dat 't geval is, dan kan ik begrijpen dat de zooi wat rond gaat zingen.
Ik denk dat dat ook zo blijft als je 'tzelfde trucje met een andere monitor gaat proberen.

Il_Falco
30 oktober 2009, 10:07
Wat stel je dan voor?

edje kadetje
30 oktober 2009, 10:16
Wat stel je dan voor?

wellicht meerdere monitors.

pimmetje
30 oktober 2009, 11:13
Ja, meerdere monitors om haar zang voor de band hoorbaar te maken voor andere bandleden... of een klein PA'tje...

Alvast iets waardoor háár monitor weer echt háár monitor wordt en niet op een hoger volume moet voor de hele band.

Een extra voordeeltje van een PA'tje is een toonregeling. Dan kan je ook daarmee zorgen dat haar stem beter hoorbaar is zonder direct het hele spectrum harder te moeten draaien. Of je kan juist eventueel een feedback-gevoelige frequentiegebied ietsje wegdraaien.
Je hebt met zo'n PA'tje ook meteen 2 speakers, dus waarschijnlijk meer spreiding dan met alleen maar een nieuwe monitor met meer vermogen. Dus meer kans dat de band iets hoort... alleen moet je die speakers dan natuurlijk ook niet recht op haar mic richten :D.

't gaat alleen niet voor 175 lukken denk ik.

De tip voor onder de 175 euro is wat mij betreft de huidige monitor als volumegrens pakken: allemaal zo zacht spelen dat ze wel kan zingen zonder feedback terwijl iedereen in de band 't hoort.

edje kadetje
30 oktober 2009, 15:00
een pa-tje ...

je kunt ook denken aan een heel goedkoop paarkanaalsmengpaneeltje (voor de toonregeling) en twee powered monitors daarbij. Dan ben je ook een heel eind.

Il_Falco
30 oktober 2009, 16:10
owkay, en als we het budget optrekken naar 300 €?

Voor een pa: doe je er goed aan om een set te kopen of is dat brol?

http://www.thomann.de/be/the_box_mba_250.htm

Is dat iets?

De Beer
30 oktober 2009, 16:38
"Iets" met toonregeling tussen de mic en de uitversterking is wel een must!
Klein mixertje oid liefst met 1 of 2 sweeps in de EQ.
(gaphic EQ is helemaal ideaal maar lastiger om in te regelen)

En evt een 2e powered monitor voor de band zodat de zanger zijn monitor niet op 100 hoeft.

Baker
31 oktober 2009, 18:58
ik zeg:

koop een extra powerd monitor + een paar kanaals mengtafeltje (4 of 8 )

Klaar.


Als je het serieuzer aan wilt pakken en tafelje ook voor eventuele optredens wilt gebruiken kun je een wat uitgebreidere kopen. (12 kanaals + galm, is voor repetities ook wel lekker)
Heb je voor optredens alleen nog een eindtrap + speakers nodig maar dat kan later ook nog.

Tankman
31 oktober 2009, 19:15
http://www.spanjaardmuziek.nl/shop/product_info.php?products_id=6382

Ik zou zeggen probeer zoiets...sluit de monitor derop aan voor je zangeres en gebruik die speakerbox voor de 'zaal'

Mathidal
10 november 2009, 11:49
Gulden regel: ga nooit met de micro vóór de monitor staan. Beter ga je in een hoek tegenover dat ding staan.

Zelfs de beste spullen werken niet tegen feedback hoor. :)

Als een monitor en de juiste houding niet werkt moet je eens kijken naar de micro. Je hebt er eentje nodig die enkel naar voren richt en niet rondom zich (zoals de warme studio-micro's).

Maar bij die micro lijkt het geen probleem hoor. ;)

Geoff
11 november 2009, 03:44
Volgens mij is de sm 57 niet de ideale mic om door te zingen. Probeer de mic ook op een statief te zetten (ook als de zangeres die eigelijk niet nodig heeft) zo bestaat de neiging niet om ermee te gaan rondzwieren, en zo feedback te creeren.

Stel de mic zo op dat de achterkant van de mic (daar waar de kabel uitkomt) recht naar de luidspreker wijst, zo hoort de zangeres zich beter, en er is minder feedback.

welke monitor gebruik je nu? Ik heb de ervaring dat duurdere speakers beter bestand zijn tegen feedback, maar ik ken de technische achtergrond er niet van. (wellicht zijn er ook goedkopere speakers met die karakteristieken)

Ik ben erg content van mijn electro voice sx 200 speakers, ik kan op een redelijk volume de kop van de mic bij wijze van spreke in de hoorn duwen en nog geen piep horen..., maar die speakers alleen zijn al duurder dan je budget, en dan heb je nog geen versterker.

Mathidal
11 november 2009, 11:37
De shure beta 87a vocal microphone is wel een goede, maar geen goedkope microfoon.

Maar als je de prijs al alleen duur vindt, zul je nog extra in je portemonee moeten tasten.

Maar gezien jullie een mengpaneel hebben zal daar wel phantom power op staat. ;)

Is die huidige dat btw ook niet?

Ik weet eigenlijk niet hoe goed of slecht hij is, heb nooit sterke opnames kunnen houden met mijn audio interface.
Wel wordt hij door veel zangers gebruikt. :D

Een geluidstechnicus/lichttechnicus (een wonderkind die op zijn 16de een eigen lichtzaak startte) zei tegen mij dat artiesten vooral de (duurdere) draadloze versie gebruiken, maar da's een detail. :)