PDA

View Full Version : Ruis Vox ac30



synapse
29 oktober 2009, 11:57
Ik heb een Vox AC30 uit 2007.
Sinds kort doet zich het volgende voor:
als de versterker net aan staat geeft hij een normaal geluid, maar na ongeveer 15 minuten geeft hij een ruis als bijgeluid zolang de toon klinkt. Speel ik niet dan hoor ik géén geruis.
Ik heb de effect in out al doorverbonden (las ik ergens op het forum) maar dat hielp niet. Ook de instellingen veranderen van bv. tremelo en reverb veranderde niets.
Op het forum vond ik verder geen vragen over vergelijkbare problemen.

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

the sure thing
29 oktober 2009, 12:09
Is dit een VOX ac30 of een ac30cc? Oftewel: oude model of nieuwe model? (6 inputs of minder?)

johanb
29 oktober 2009, 13:16
Ik hoor ook een soort van ruis als ik een zelfgebouwde treble booster gebruik,niet altijd maar ook zolang je de toon hoort

LordOfLager
29 oktober 2009, 13:24
Ik heb dit in het begin ook gehad met mijn CC2, nadat ik de pre-amp buizen heb vervangen was het over.

synapse
29 oktober 2009, 14:05
De versterker is de cc2 van 2007, heeft twee inputs en de Wharfdale speakers.

the sure thing
29 oktober 2009, 14:27
De versterker is de cc2 van 2007, heeft twee inputs en de Wharfdale speakers.Zou idd een voorversterkerbuisje kunnen zijn.

synapse
29 oktober 2009, 14:50
Hoe test ik dit?
Kan ik bijvoorbeeld van mijn andere vesterker de efectloop uitgang gebruiken om diens voorversterker aan te sluiten op de effectloop ingang van de vox om te zien of het inderdaad in het voorversterkder deel zit? en hoe schakel ik dan de voorversterker van de vox uit?

synapse
30 oktober 2009, 17:00
is er iemand die mij hierbij kan adviseren?

the sure thing
30 oktober 2009, 17:04
t beste is ff een nieuw voorversterkerbuisje te kopen (kijk ff welk type je hebt) en die 1 voor 1 verwisselen met de andere buisjes. Dat geeft de beste manier van testen. Een voorversterkerbuisje kost weinig geld.

Ruis kan veel oorzaken hebben, maar deze oorzaak kan je op deze manier veilig en makkelijk uitsluiten.

rpl
31 oktober 2009, 12:47
Bij mijn Fender Champ 12 hetzelfde gehad en na het plaatsen van de nieuwe buizen was het probleem over.

synapse
4 november 2009, 17:19
Ik gekeken hoe ik bij de buizen kan komen, maar dat (b)lijkt nogal moeilijk. Als ik de achterkant van de versterker losschroef kijk ik tegen een printplaat aan waarachter ik de buizen vermoed.

Ik zie echter niet 1,2,3 hoe ik die loskrijg, en ik heb geen zin om lukraak allerlei schroeven los te maken die ik er later niet meer in krijg.

Heeft iemand misschien een tip hoe je eenvoudig bij de buizen kunt komen?

Grooveyard21
20 november 2009, 13:52
Ik gekeken hoe ik bij de buizen kan komen, maar dat (b)lijkt nogal moeilijk. Als ik de achterkant van de versterker losschroef kijk ik tegen een printplaat aan waarachter ik de buizen vermoed.

Ik zie echter niet 1,2,3 hoe ik die loskrijg, en ik heb geen zin om lukraak allerlei schroeven los te maken die ik er later niet meer in krijg.

Heeft iemand misschien een tip hoe je eenvoudig bij de buizen kunt komen?

Leg de versterker op zn voorkant, dan alle schroeven van de achterplaat loshalen, dan kun je het chasis er zo uit tillen en de buizen vervangen, let ff op de lengte van de luidspreker kabel.

Het is even een werkje, maar verder niet moeilijk.

RoelTM
20 november 2009, 14:09
t beste is ff een nieuw voorversterkerbuisje te kopen (kijk ff welk type je hebt) en die 1 voor 1 verwisselen met de andere buisjes. Dat geeft de beste manier van testen.
Moet je dan niet oppassen met Bias / dodelijk veel stroom?

Grooveyard21
20 november 2009, 15:16
Moet je dan niet oppassen met Bias / dodelijk veel stroom?

nee dat valt mee, het gedeelte waar dodelijk veel stroom op kan staan zit netjes afgeschermd. Bij voorbuizen vervangen heb je sowieso geen last van biassen.

Rooker
20 november 2009, 19:30
Ik volg dit topic met belangstelling. Heb ook net een Vox AC30.:ok:.
Niet dat je er wat aan hebt:makeup:

synapse
21 november 2009, 10:28
Ik heb het versterkerdeel inmiddels losgekegen. Er zaten ook nog bouten waarmee hij van onderen vastzat.
Vervolgens moesten de speakers (verbonden met tulpstekkers) en nog iets anders (zat verbonden met gewone gitaarplug?) worden losgemaakt waarna het nog een behoorlijke klus was hem er uit te krijgen doordat de stekkeringangen wat in de weg zaten.

Twee buizen bleken inderdaad na het tikken met een schroevedraaier door te klingen. Gezien de moeite om de AC30 open te krijgen maar allemaal nieuwe buizen besteld.

Toen die binnen waren heb ik alle buizen vervangen. Ik had gelezen dat de AC30 niet gebiassed moest worden. Ik hoop dat dat klopt!
Met veel gevloek (weer die stekkeringangen!) het versterkerdeel weer geplaatst, aangesloten en getest.
Probleem bleek gelukkig verholpen! Het zou ook tamelijk K** zijn geweest als het niet was verholpen gezien de moeite en het geld dat ik eraan heb besteed.
Daarna heb ik de achterplaten weet bevestigd.

Bedankt voor de tips.

Kan het zijn dat de buizen zo snel kapot zijn gegaan doordaat mijn zoon hem gedurende mijn vakantie heel lang (hij wil niet zeggen hoelang, en ik ben principieel tegen martelen) heeft laten aan staan zonder erop te spelen?

johanb
21 november 2009, 12:17
In sommige gevallen als deze is martelen gewoon gerechtvaardigt,verder hoeft niemand dat te weten ,maar deze info is heel belangrijk voor alle forum bezoekers

cluseau
21 november 2009, 13:23
Kan het zijn dat de buizen zo snel kapot zijn gegaan doordaat mijn zoon hem gedurende mijn vakantie heel lang (hij wil niet zeggen hoelang, en ik ben principieel tegen martelen) heeft laten aan staan zonder erop te spelen?


Ik denk niet dat de oorzaak bij je zoon gezocht moet worden, je buisje was toch wel gekomen zij het misschien wat later. Overigens is wegens gebrek aan respect voor de bejaarde buis in het algemeen een langdurige marteling wel op zijn plaats.

Frans.

synapse
21 november 2009, 14:57
Ik ben ook alleen tegen martelen als dat door derden eenvoudig kan worden geconstateerd. Ben daarom maar op psychische marteling over gestapt!


Nog een vraagje, dat biassen is niet nodig, toch?

cluseau
21 november 2009, 20:58
Ik ben ook alleen tegen martelen als dat door derden eenvoudig kan worden geconstateerd. Ben daarom maar op psychische marteling over gestapt!


Nog een vraagje, dat biassen is niet nodig, toch?

Is een goed idee man, je moet ook aan jezelf denken he!

Biasen is idd niet nodig voor 4xEL84.

Frans.

Rooker
21 november 2009, 23:41
Ik heb wel begrepen dat wanneer je de amp uit zet je hem eerst 10 min op standby moet laten staat voordat je hem helemaal uit zet. Want het geleidelijk afkoelen van de buizen schijnt de levensduur te bevorderen. Echter vergeet ik vaak dat ik hem op standby heb gezet waardoor ik hem dan na een uur pas uit zet:chicken:. Maar het vervangen van buizen is dus een *** werk. Nou dan kan ik strax ook mijn hart ophalen. Gelukkig is het je toch gelukt! Ennuh.... met de vlakke hand krijg je geen blauwe plekken. Heb je niet van mij hè;)

Grooveyard21
22 november 2009, 01:31
Ik heb wel begrepen dat wanneer je de amp uit zet je hem eerst 10 min op standby moet laten staat voordat je hem helemaal uit zet. Want het geleidelijk afkoelen van de buizen schijnt de levensduur te bevorderen. Echter vergeet ik vaak dat ik hem op standby heb gezet waardoor ik hem dan na een uur pas uit zet:chicken:. Maar het vervangen van buizen is dus een *** werk. Nou dan kan ik strax ook mijn hart ophalen. Gelukkig is het je toch gelukt! Ennuh.... met de vlakke hand krijg je geen blauwe plekken. Heb je niet van mij hè;)

nog beter is: standby helemaal niet gebruiken, gewoon uitZetten en dan 10 minutenkaten afkoelen.

synapse
22 november 2009, 10:40
IK gebruik de standby-schakelaar nooit, meteen aan- en uitzetten met beide schakelaars direct op on respectievelijk off.

Anderen zetten hem soms helemaal niet uit!

Het niet gebruiken van de standby-schakelaar doe ik omdat ik op meerdere fora heb gelezen dat dat voor een VOX ac30 beter zou zijn. Dit zou te maken hebben met de gelijkrichterbuis.

Ik heb er zelf helemaal geen verstand van, maar hierover bleek toch wel consensus te bestaan.

NB: Voor de experts: ik heb sinds zeer kort ook een '59 Bassman Ltd. Deze heeft ook een gelijkrichterbuis. Geldt hier ook het advies om de standbystand maar over te slaan?

Rooker
22 november 2009, 16:03
Confused:makeup:

Dan heb ik nu 3 verschillende methode gehoord.


IK gebruik de standby-schakelaar nooit, meteen aan- en uitzetten met beide schakelaars direct op on respectievelijk off.


Dus jullie zeggen. Het beste voor de lampen is de standby switch altijd op on en de power switch gebruiken voor aan en uit zetten.

Het enige wat overeind blijft is het 10min af laten koelen alvorens het apparaat te verplaatsen.
OK... dit is dan veel eenvoudiger!!
En als jullie dat zeggen geloof ik dat.

Grts

Pé.
22 november 2009, 16:22
Nou ja het is hoe dan ook verstandig om je buizen eerst af te laten koelen voordat je de versterker gaat verplaatsen. Hete gloeidraden breken eerder dan koude draden :)

10 minuten op standby is een beetje bullcrap lijkt mij. Het idee van de standby knop is dat de buizen op temperatuur blijven, zonder dat de buizen belast blijven door de hoogspanning.. Maar misschien dat iemand anders dit beter uit kan leggen?

Grooveyard21
23 november 2009, 09:17
Nou ja het is hoe dan ook verstandig om je buizen eerst af te laten koelen voordat je de versterker gaat verplaatsen. Hete gloeidraden breken eerder dan koude draden :)

10 minuten op standby is een beetje bullcrap lijkt mij. Het idee van de standby knop is dat de buizen op temperatuur blijven, zonder dat de buizen belast blijven door de hoogspanning.. Maar misschien dat iemand anders dit beter uit kan leggen?

mijn advies was standby niet te gebruiken, dus ook niet 10 minuten laten afkoelen in standby, gewoon negeren die knop.

Rooker
23 november 2009, 16:42
Maar even ( misschien echt traag van begrip),
Wanneer je de standby knop negeert. Dan bedoel je dat deze schakelaar altijd op ONstaat toch?

guitarnijboer
23 november 2009, 16:49
Maar even ( misschien echt traag van begrip),
Wanneer je de standby knop negeert. Dan bedoel je dat deze schakelaar altijd op ONstaat toch?

Nee altijd OFF natuurlijk! Daadwerkelijk spelen doe je dan op je Gorilla oefenversterkertje die je binnen in de AC30 hebt verstopt.... Duh..

Rooker
23 november 2009, 20:21
Ahhhhh shit! Dan moet ik weer een ander hok voor m'n hamster klussen..

Grooveyard21
24 november 2009, 08:49
Maar even ( misschien echt traag van begrip),
Wanneer je de standby knop negeert. Dan bedoel je dat deze schakelaar altijd op ONstaat toch?

http://www.voxamps.com/images/customclassic/ac30cc/lg_ac30cc_panel.jpg

yup standby altijd in de ON stand laten staan (dus dezelfde stand als waarin de power switch staat als je de amp aan hebt staan, zie afbeelding)

Rooker
24 november 2009, 11:32
Ja,,, mooie illustratie. Nu begrijp ik het hoor.:ok: