PDA

View Full Version : Squier fat strat beter maken, ander pickups?



Dommedik
29 oktober 2009, 11:42
Hallo,

Ik heb een squier affinity Fat strat Hss. Nu heb ik hier laatst voor het eerst met een bandje mee gespeeld een mee opgetreden, maar toen bleek pas echt dat het daar (nog) niet geschikt voor is. Als ik de gitaar om de nek had hangen en niets aanraakte was er een sort ruis. Als ik me hand op de naren leg, was het weg. IS het een idee om de pickups te vervangen? Word het hierdoor beter of is het in het algemeen al een mindere gitaar? OPzich speelt hij heel erg fijn hoor:D Graag jullie tips en hulp over welke pickups enzv, en of ik de stemmechanieken nog moet vervangen enzv. Anders zit ik aan een fender van rond de 600 te denken als ik deze niet kan verbeteren, maar heb toch liever me squier xd

McVenco
29 oktober 2009, 12:02
De ruis die je omschrijft klinkt als een gevolg van slechte aarding. Shielden van de slagplaat en pickupholte kan dan al eens een behoorlijk verschil maken.

Nagramoth
29 oktober 2009, 12:10
Ik had dus precies dezelfde vraag. Dat van dat shielden begrijp ik wel, tot op zekere hoogte. Want is het niet zo dat je de shielding nog moet solderen aan de aarde? (en mijn vraag is dus: hoe doe ik dat?)

Ben overigens een koreaanse Squier (type onbekend, bj. '93/94) aan het ombouwen tot een fat strat met 2 humbucker-sized P90 elementen...

Midwolda
29 oktober 2009, 12:16
Ik had dus precies dezelfde vraag. Dat van dat shielden begrijp ik wel, tot op zekere hoogte. Want is het niet zo dat je de shielding nog moet solderen aan de aarde? (en mijn vraag is dus: hoe doe ik dat?)
Ben overigens een koreaanse Squier (type onbekend, bj. '93/94) aan het ombouwen tot een fat strat met 2 humbucker-sized P90 elementen...

Als je de shielding van de pu-holte iets over de rand laat gaan, en er voor zorgt
dat die kontakt maakt met de slagplaat-shielding op de plek waar een schroefje zit,
dan heb je een mooie Kooi van Faraday.
Geaard wordt het wel door de schroeven van de switch of door de potmeters.

jerome
29 oktober 2009, 19:11
Eerst even checken of het stopcontact waarover je speelt wel randaarde heeft.
Al is je gitaar nog zo goed geshield, over een ongeaard stopcontact blijf je ruis en brom houden...

Dommedik
1 november 2009, 12:34
Geen indee hoe ik dat allemaal moet den en dergelijke, onze band coach toen zij dat als ik de stemmechanieken en de pickups zou vervangen dat de gitaar dan een stuk beter zou klinken (ik deed mee aan rockskilzz :D) maar nou weet ik dus niet of dat echt zo is?

Basseytje
1 november 2009, 23:06
controleer eerst maar eens of het stopcontact is geaard waar je versterker inhangt. zo ja controleer of dat de PU geschield zijn. en het heeft zowieso niets te maken met de stemmechanieken.

en pas ermee op als je gaat optreden of je versterker altijd in een geaarde stopcontact is gestoken. het kan nogal een naar gevoel geven als je de microfoon en je gitaar vast hebt.