PDA

View Full Version : De beste tele vintage pick up?



knarf
29 oktober 2009, 11:20
De zoekfunctie blijft maar achterwege...
Ik ga niet zeiken hoor, ben al lang tevreden dat er zoiets bestaat als gitaarnet!...

Ik ben dus op zoek naar die ultieme vintage telecaster klank. Dit klinkt echt goddelijk:

http://www.youtube.com/watch?v=dU2uNjxvBcs&feature=related

De Fender CS Nocasters heb ik al, klinken goed maar zitten toch nog even uit de buurt hiervan.
Suggesties van pickups die deze sound benaderen?

Zou Tonerider wat zijn?

aaronstonebeat
29 oktober 2009, 13:13
Ik gebruik een setje Tonerider Tele Vintage Plus en ik ben er al een hele tijd zeer enthousiast over.
Ik versterk het geluid echter met mijn versterker op een Marshall-achtige stand; dat klinkt weer heel anders natuurlijk dan een Fender Bassman.

oigun
29 oktober 2009, 17:17
Die toneriders klinken super. en zijn nog betaalbaar ook!!

barno
29 oktober 2009, 17:31
in die clip hoor je een vederlichte 55 tele icm een 57 bassman (is magic plus magic...) Goede pickups is al iets maar hier bepalen heel zeker ook de "grondstoffen" de sound

knarf
30 oktober 2009, 01:10
in die clip hoor je een vederlichte 55 tele icm een 57 bassman (is magic plus magic...) Goede pickups is al iets maar hier bepalen heel zeker ook de "grondstoffen" de sound

Zal zeker kloppen maar die mooie tele bite zonder het schelle hoog (we noemen dat "tele twang" zeker?) moet toch een béétje te benaderen zijn zonder bassman? Alle tele's die ik al in m'n handen heb gehad waren eerder schel. Als je dan de treble wegdraaide verloor je meteen ook het beetje twang dat erin zat. M'n nocaster pups zijn het beste dat ik al heb geprobeerd maar zitten toch nog even af van die mooie 50's sound.

barno
30 oktober 2009, 10:23
Zal zeker kloppen maar die mooie tele bite zonder het schelle hoog (we noemen dat "tele twang" zeker?) moet toch een béétje te benaderen zijn zonder bassman? Alle tele's die ik al in m'n handen heb gehad waren eerder schel. Als je dan de treble wegdraaide verloor je meteen ook het beetje twang dat erin zat. M'n nocaster pups zijn het beste dat ik al heb geprobeerd maar zitten toch nog even af van die mooie 50's sound.

uiteraard moet dat kunnen. bassman is niet heilig (officieel toch niet, voor mij wel :) beste fender amp ever). Je moet volgens mij wel een buizenamp hebben met veel mid. een Super, een Vibroking, een AC30, een BF Twin Reverb, Bandmaster enz...

knarf
31 oktober 2009, 13:28
uiteraard moet dat kunnen. bassman is niet heilig (officieel toch niet, voor mij wel :) beste fender amp ever). Je moet volgens mij wel een buizenamp hebben met veel mid. een Super, een Vibroking, een AC30, een BF Twin Reverb, Bandmaster enz...

Hmm, ik speel met een voorversterker met uitgebreide EQ over een Marshall eindtrap (lampen). Daarmee kan ik het mid toch ook flink boosten... Heb met die Nocasters al flink geëxperimenteerd maar het blijft "net niet".

Yoshida
2 november 2009, 13:08
Ik heb de simpelste Telecaster die je kan bedenken... wel met een verbeterde brug (al zijn de meningen hierover verdeeld). Daarin een enkele Tonerider Hot Classic brugpickup gebouwd.
Ben geen typische Telecaster liefhebber en de sound is dan ook flink anders dan mijn zelfbouw Strat, maar voor een Telecaster klinkt het heel aardig. Geen fratsen, gewoon funky shit.

Maar goed, ik kan inderdaad voor Tonerider instaan als goede (betaalbare) optie, en dat dat slechts een stukje van de puzzel is. Persoonlijk zou ik mijn heil zoeken bij een greasebucket in de toneknop en een phaser gebruiken.

knarf
8 november 2009, 13:01
Ik heb de simpelste Telecaster die je kan bedenken... wel met een verbeterde brug (al zijn de meningen hierover verdeeld). Daarin een enkele Tonerider Hot Classic brugpickup gebouwd.
Ben geen typische Telecaster liefhebber en de sound is dan ook flink anders dan mijn zelfbouw Strat, maar voor een Telecaster klinkt het heel aardig. Geen fratsen, gewoon funky shit.

Maar goed, ik kan inderdaad voor Tonerider instaan als goede (betaalbare) optie, en dat dat slechts een stukje van de puzzel is. Persoonlijk zou ik mijn heil zoeken bij een greasebucket in de toneknop en een phaser gebruiken.

Ik heb hier even opgezocht wat greasebucket inhoud (zeer handig, die tip om google als zoekfunctie te gebruiken hier!): is dus blijkbaar een mod van een gewone pot? Je krijgt er naar verluid een breder klankbereik mee maar dit gaat precies toch ten koste van wat tone als ik het goed heb? Want dat willen we natuurlijk niet...

no 1 hops
8 november 2009, 13:44
vind de greasebucket ook een van de beter mods en kost praktisch niks.
verder word het interessant dat er een leuke verandering heeft plaatsgevonden wat betreft de bill lawrence elementen.
de keystone tele pickups staan goed bekent op bv het tdpri forum, big bang for the bucks.
nu was productie en contact nogal moeilijk zo nu en dan maar daar gaat verandering in komen omdat de productie is/word overgebracht naar de fabriek van de lace pickups
http://www.tdpri.com/2009/09/04/pickup-icons-lawrence-lace-join-forces

ik heb ze al en wel de deluxe versie met de chrome housing, die niet van chrome is maar plastic.
alleen nog geen tijd gehad er wat mee te doen

jan jansen
8 november 2009, 15:49
[QUOTE=knarf;2185236]Fender heeft daar iets op gevonden...de vintage 52 set...oorspronkelijker kan het niet...:soinnocent::sssh::soinnocent:

knarf
10 november 2009, 12:44
[QUOTE=knarf;2185236]Fender heeft daar iets op gevonden...de vintage 52 set...oorspronkelijker kan het niet...:soinnocent::sssh::soinnocent:

Ik dacht dat ik met de Fender Nocaster pups het meest authentieke set binnenhad?? Die 52's nóg vintagederder?

Tokaifan
10 november 2009, 12:46
Twee die mij interessant lijken voor in mijn tele: bareknuckle of luther lee pickups. Brian Fallon van The Gaslight Anthem gebruikt die laatste in zijn telecasters. De beste man heeft een minstens zo beste toon.