PDA

View Full Version : Tunen van zangtracks. How?



ruezzz
29 oktober 2009, 09:04
Het tunen van zangtracks, en dan bedoel ik kleine 'out of tune' dingetjes corrigeren, hoe doen jullie dat?

Ik werk zelf met Logic 8 en gebruik de Pitch Correction Plugin, maar dan niet automatisch maar op gevoel en gehoor, middels een Trackautomation op de 'detune' parameter.
Werkt op zich heel aardig en non-destructive.

Daarnaast hoor ik goede dingen over de Melodyne Plugin, maar deze lijkt me een beetje omslachtig.

Afijn, hoe doen jullie dit?

fivelastwords
29 oktober 2009, 09:14
Melodyne werkt fantastisch en niet omslachtig. Kan zowel destructive als non-destructive gebruikt worden. In het geval van non-destructive:

1 - Plaats Melodyne Plugin op de zang track en druk op "record" of "capture" in de plugin
2 - Speel de hele audiotrack af
3 - De audio die in melodyne wordt opgenomen override het gewone signaal, tot je de plugin zou de-activeren. Let op: Hij neemt ook eerdere plugins in de chain mee als galm, compressie, eq e.d.
4 - De audio ziet er uit als blokken MIDI en kan ook zo behandeld worden. Voor de rest kan je niet alleen pitch correcten, maar ook formanten e.d.

Hoop dat dit je een beetje duidelijkheid geeft.

ruezzz
29 oktober 2009, 12:34
Ok, heb net wat tutorials bekeken. Ik ga Melodyne zeker uittesten. Thanx!
Heb even geluisterd op je site. 5 Last Words klinkt lekker zeg!

fivelastwords
29 oktober 2009, 17:53
Dank je wel man! Daar zit echter totaal geen pitch-correctie op ;)

Cheers

DeiDRagonas
29 oktober 2009, 21:51
Afijn, hoe doen jullie dit?

NIET! Ik persoonlijk vind dat je dan gewoon de take over moet doen ipv pielen met pitch correctie. Niet lullig bedoeld, maar als je een solo-tje in moet spelen kun je hem ook net zo goed programmeren in midi en er een gitaargeluidje opzetten. Dat idee krijg ik ook met die pitch praktijken.

D.

Han S
29 oktober 2009, 22:05
Antares Auto Tuning kan je redden van een ramp. Toegegeven, het verdient geen schoonheidsprijs maar soms heb je geen andere mogelijkheid.

Zo waren we aan het mixen met een prachtige CD opname, geweldige gitaarsolo, alleen was de beginnoot niet echt zuiver en je weet dat zoiets je gruwelijk gaat irriteren.

De gitarist was er zelf niet bij dus even overdoen was geen optie en bovendien zou hij niet meer hetzelfde geluid hebben gehad, dus zette ik de toon in Adobe Audition en haalde de autotuning er overheen en zette die beginnoot op een leeg spoor van de tape.

De automatisering van de mengtafel schakelt precies op het geode moment van het ene naar het andere spoor en als je weet waar het zit zou je het kunnen horen want autotuning klinkt nooit hetzelfde als het origineel. Maar de solo was wel helemaal super zo.

ruezzz
2 november 2009, 07:51
Thanx, ik heb het ook niet over extreme pitch-correcties.
Meer dingetjes die net iets er naast liggen. Heb inmiddels Melodyne en dat werkt als een tierelier - en je hoort er niks van... bij (later) opnieuw inzingen is het vaak lastig om exact dezelfde sound voor de zang te krijgen (afstand tot mike, moment van de dag, moeheid van de stem, etc.) - dat soort verschillen vind ik storender dan het subtiel inzetten van een tuner...

Bloodline
11 november 2009, 11:35
Autotune 5 werkt ideaal voor deze situaties.