PDA

View Full Version : Boss Gt8 / GT10 effects loop?



Wiellem
29 oktober 2009, 08:51
Kun je deze ook aansluiten op de effectenlus van de versterker en dan de effecten gebruiken terwijl je de distortion van de amp gebruikt?

Tankman
29 oktober 2009, 09:19
Ik zou zeggen probeer het. Kan geen kwaad. In the worst case komt er crap geluid uit...en aan de andere kant werkt het misschien juist perfect.

Ik ben persoonlijk niet van de multi-effects. Misschien opzoeken hoe die gast van Opeth dat doet? Hij gebruikt een GT-serie.

Mark1990
29 oktober 2009, 09:34
Wiellem, een maat van me kwam vorige week precies dat testen op mijn versterker.
Zoek eens op internet op 'vier kabel methode' of ' four cable method'
Dan moet je de voorversterker van je GT8/GT10 uitzetten, en dan gebruikt hij de versterking van je eigen versterker.

iWishmaster
29 oktober 2009, 10:19
Gaat prima en je kunt ook schakelen tussen de preamp van je versterker en die van de Boss GT-8/10. Inderdaad de 4 kabel methode:

Zo dus:
Gitaar -kabel1- Input GT10
FX send GT10 -kabel2- versterker input
Versterker FXloop send -kabel3- FX return GT10
Output GT10 -kabel4- versterker FXloop return

Je zet nu in feite de preamp van je versterker in de FX-loop van de GT10, door die, en de Boss GT10 preamp aan en uit te zetten kun je tussen je versterker en GT-10 wisselen. Verder zet je de effecten van de GT-10, in de FX-loop van je versterker. Ik zette bij mijn GT-8 ook de kanaal schakelaar van mijn versterker op de 'Amp control'. Dan kun je (als je versterker meerdere kanalen heeft) ook tussen de clean en distortion van je versterker schakelen tegelijk met de effecten en opties van het Boss pedaal. Geen tapdansen meer dus.

Mr.Bluesbreaker
29 oktober 2009, 10:21
Trouwens, kan het kloppen dat je je multi-effect wel in een seriele loop kan steken, maar niet in een parallelle loop? Op de ene of andere manier werkt mijn Vox Tonelab LE wel op mijn Hook Captain als effectunit, maar niet op de meeste andere amps? (geen 4CM)

edje kadetje
29 oktober 2009, 11:30
hier vind je een forum helemaal voor GT8 en gt10 gebruikers.

Waar je naar zoekt is 4- 3- of 2-kabelmethode.

http://www.bossgtcentral.com/forum/

Wiellem
29 oktober 2009, 11:39
Geweldig nu al zoveel reacties :)

Mijn plan is binnenkort een GT 6 of 8 te kopen voor mijn effecten aangezien een stapel effectenpedalen met kabels toch ook al snel veel meer kost en ik er toch wel wat kan gebruiken.

Twijfel alleen nog tussen de GT6 of 8, tweedehands is het prijsverschil niet gigantisch maar wat de grote verschillen zijn?

edje kadetje
29 oktober 2009, 15:49
volgens mij kun je ook die vraag wel op dat boss gt forum kwijt.

Ik dacht dat de 3 en de 5 sterk vergelijkbaar zijn, de 8 en de 10 ook. En dat de 6 tussen de 3 en de 8 inzit.

CardioClash
30 oktober 2009, 14:12
Ik gebruik zelf een soort aangepaste versie van de 4-kabelmethode, vanwege mijn blackstarpedaal, die gooi ik tussen mijn gitaar en de input van de versterker. Distortion van de GT-8 zelf heb ik nog niet geprobeerd op mijn versterker omdat ik niet zo'n fan ben van de gt-distortions, maar die blackstar klinkt heel gaar als je hem in de effectloop doet. Chorussen en delays enzo werken prima in ieder geval.

sugarfish
31 oktober 2009, 11:54
Twijfel alleen nog tussen de GT6 of 8, tweedehands is het prijsverschil niet gigantisch maar wat de grote verschillen zijn?

Een belangrijk verschil is het gebruik van de effecten.
Bij de GT-6 heb je twee effectenbanken, deze 2 banken zijn onderling niet uitwisselbaar. (bijv. je kunt geen 2 delays achter elkaar zetten). De GT-8 heeft deze mogelijkheid wel waardoor je flexibeler wordt in je gebruik van effecten.

Ik heb zelf ook de GT-8,en vond dat een belangrijk verschil. Daarnaast klinken de pre-amps in de 8 wel beter dan in de 6. Dat is mijn mening dan.

vincedepooh
3 november 2009, 19:08
Ja, de gt-8 is veeeel beter en die van mij staat toevallig te koop.:) ik gebruik 'm ook in de fx loop van mijn amp. In de gt8 kan je vervolgens schuiven met je effecten en ze in verschillende volgorden zetten.

Groetjes,

Vincent

marter544
4 november 2009, 11:34
Hoe klinkt dat eigenlijk, wanneer je de GT-8 puur als effectenbak gebruikt, en dan met de kabel methode om af en to de pre-amps te gebruiken? Ik zit er over te denken een GT-8 achtig iets aan te schaffen, om mijn Engl wat meer veelzijdigheid te geven met de pre-amps van het apparaat, en voor de effecten.

Dit omdat mijn Engl een bruut geluid geeft, maar ik geen zin heb om voor m'n crunch een 2e amp mee te slepen.

Heeft er toevallig iemand een vergelijkend waren onderzoek, een GT-8 versus losse drive en losse effecten? Et nadeel weer aan een losse drive, de enige die ik bij mijn laatste test als serieuze kanshebber beschouwde, was een OCD, en voor dat geld koop je bijna een 2e hands GT-8..

vincedepooh
4 november 2009, 19:24
Het mooie van de gt-8 is dat je veel verschillende effecten in 1 apparaat hebt. Als je alleen een crunch wilt dan zal een losse ocd drive misschien wel beter klinken dan 1 van de drives in de gt-8. Eigenlijk moet je gewoon testen en luisteren en spelen. ( je bent welkom)
Ikzelf gebruik ook de kanalen van mijn amp in combinatie met drive uit de gt-8. Voor de rest staat altijd de reverb, delay en compressor aan. De wah vind ik ook erg goed. In een gekke bui gebruik ik effecten als; whammy, rotary speaker, synth en phaser met alle parameters omhoog.