PDA

View Full Version : Ik hou van Marshall!!!



Michael AE
29 oktober 2009, 02:27
Omdat ik vorige week een gig had, stonden al mijn spullen nog niet in de oefenruimte. Hierdoor moest ik tijdens de repetitie even een andere oplossing zoeken en wat andere amps aansluiten.

Eerst had ik mijn Mesa MKIV aangesloten. Zonder de band de bij klonk het rete vet, maar de ellende begon toen we het eerste nummer inzette.
Ik was niet meer te horen zonder de amp belachelijk hard te zetten. Of ik de mids nu als een idioot ging boosten of niet, het leek alsof er een deken over de speaker lag.

Daarna even de 2-channel recto van een maat van me aangesloten. Ik kon me niet herinneren dat deze amp zo schel was. Zelfs met de treble en presence dicht, had ik veel te veel naar hoog/hoog-midden. Bovendien had ik met de bas vol open nog geen laag. Die maar even snel naar de reparateur.

Eerst was ik van plan de MKIV dan maar aan te sluiten, maar ik merkte meteen de Marshall JCM900 van onze zanger op.

WOW!

Genoeg laag, maar niet zompig. Niet te veel hoog, maar wel die lekkere sizzle die het geluid glashelder maakt. Genoeg mids om door de mix te prikken, maar niet te neuzig of aanwezig.

Ik ben om. Voor mij alleen nog maar Marshall(-achtigen, zoals de XTC) en absoluut geen Mesa's meer voor mijn metalband. :ok:

macwilliams
29 oktober 2009, 05:42
Zou marshall dan toch goede versterkers maken?







oh God waar gaat dat naartoe in deze wereld!!
:D

Michael AE
29 oktober 2009, 06:55
Hehehe, vreemd hè? De JCM900 blies ze allemaal uit het water!

Mijn Bogner klinkt in deze band helemaal buitenaards. Elke keer als ik die amp met anderen vergelijk, lijkt het, zodra ik een noot op de Bogner speel, alsof ik mijn oordoppen uit net uit heb gedaan. Het is zo'n hifi amp, maar hij heeft de perfecte voicing voor mij.

Liquid_Metal
29 oktober 2009, 08:51
Tjongejonge, wat is smaak toch belangrijk. Ik vond Marshall vroeger best goed klinken, maar tegenwoordig hoef je me daar echt niet meer voor wakker te maken. Als je dus van je MKIV af wil moet je me maar wakker bellen!

Tankman
29 oktober 2009, 09:13
IDD grappig hoe smaken verschillen. Ik heb in mijn leven maar 1 keer op een Marshall gespeeld die wel goed klonk, en dat was de Mode Four. Solid state dus. Buizen en mijn spel gaan om een of ander onbekende reden niet samen. Klinkt echt nooit goed. Denk dat dat de reden ook is waarom de Peavey Bandit, de Randall RG's etc het erg met mijn spel eens zijn.

Thiez
29 oktober 2009, 09:28
jcm vind ik voor blues en hardrock lekker klinken dan vind ik het echt een van de beste keuzes amps.. Voor clean en zwaarder werk prefereer ik toch ook liever iets anders zoals Engl.

5150II
29 oktober 2009, 10:27
Inderdaad grappig,
met marshall 900 krijg ik echt geen strak genoege gain voor metal.
En ik heb het wekelijks geprobeer(oefenruimtes)..

Heb trouwens ook transistors van marshall gespeeld, en dat was helemaal een drama.

yhcmarc
29 oktober 2009, 12:15
Ik houd ook van marshall, ondanks dat ik mijn JCM800 al een tijdje niet gebruikt heb ten behoeve van mijn Ampeg V4, ik wil ze met Feast eigenlijk allebei gaan gebruiken, aankomende oefensessie maar eens doen :)

Les Paul R8
29 oktober 2009, 12:22
Marshall houdt ook van jou, Michael :lovelove:

Marc Oblivian
29 oktober 2009, 13:46
Ik voel een JCM900 hype aankomen.....
Koop ze nu ze nog te betalen zijn!!

Dat van die Recto herken ik overigens wel: treble/presence moet laag met veel gain/modern channel.
Hoofdreden om hem weg te doen omdat hij me toch niet strak genoeg was voor snelle metaldingetjes. Zijn lompheid werkte dan tegen hem zeg maar..
Voor lompe doom/midtempo oldschool deathmetal is hij weer perfect.
Probleempjes zijn allemaal wel op te lossen met een tubescreamer oid ervoor, maar dat zou niet nodig moeten zijn

Bernd Veenema
29 oktober 2009, 13:57
Ik ben om. Voor mij alleen nog maar Marshall(-achtigen, zoals de XTC) en absoluut geen Mesa's meer voor mijn metalband. :ok:

Als je toch alleen nog maar Marshall-achtigen wilt, wil ik je Matchless Phoenix wel ruilen voor een JCM900!

pannekoek
29 oktober 2009, 13:59
marshall knalt gewoon overal lekkerder door heen!

op de gitaarnetmeeting van vorig jaar uitgebreid de jcm800KK met een rectifier, 5150 en nog wat amps getest.

die jcm800KK scheurt er allemaal dik doorheen! 1 kanaals dat wel maar hij scheurde alle amps in de buurt het stront voor hun ogen


marshall rullez!











(maar stiekem zoek ik nog wel een 5150 voor een strakke metalcore :strat:sound :strat:)

Thiez
29 oktober 2009, 16:07
mede gitarist in mijn band heeft een marshall TLS-100 maar moet zeggen dat mijn ENGL blackmore toch stuk beter door de mix komt dan zijn marshall. Maar dat kan natuurlijk ook komen door zijn EQ instellingen. en ik denk dat dat bij veel versterkers afhankelijk is hoe ze door de mix komen.
Wanneer je alleen speelt stel je de EQ altijd net ff anders ff dan in een band.

Tankman
29 oktober 2009, 17:00
Ach....de rest van je gear heeft er natuurlijk ook erg veel mee te maken.

Mede-gitarist in de band speelt op een Engl Fireball.

Ik speel op een Ibanez Toneblaster halfstack van de oefenruimte, omdat ik zelf geen zin heb om versterkers te sjouwen. Wat ik wel doe is een EHX Metal Muff deroverheen gooien....en tja...je zou denken dat ik weggespeeld zou worden door die Engl, maar dat valt vies tegen.

macwilliams
29 oktober 2009, 17:12
Hehehe, vreemd hè? De JCM900 blies ze allemaal uit het water!


Speel je altijd aan de waterkant?:dontgeti::dontgeti:

Mr Orange
29 oktober 2009, 17:20
ik heb een dsl 100

heeeeeeerlijk

maar andere versterkers zijn vaak ook (net zo) heerlijk als je ze eenmaal een beetje goed kent :strat:

Thiez
29 oktober 2009, 17:37
precies. elke versterker heeft zo zijn sterke kanten. en er zijn tegenwoordig weinig slechte prijs/kwaliteit versterkers meer.

Tankman
29 oktober 2009, 18:56
IDD,

Zolang ik een redelijk tot goed clean geluid uit een versterker kan halen, en dat kan ik met de juiste EQ meestal wel, hoef ik alleen maar mijn effectenplank aan te sluiten en klinkt het allemaal perfect. Er is totaal geen reden meer om dure versterkers te kopen. Denk aan:

Randall RG75G3 - 400 euro
Peavey Bandit - 320 euro

AART
29 oktober 2009, 19:33
Omdat ik vorige week een gig had, stonden al mijn spullen nog niet in de oefenruimte. Hierdoor moest ik tijdens de repetitie even een andere oplossing zoeken en wat andere amps aansluiten.

Eerst had ik mijn Mesa MKIV aangesloten. Zonder de band de bij klonk het rete vet, maar de ellende begon toen we het eerste nummer inzette.
Ik was niet meer te horen zonder de amp belachelijk hard te zetten. Of ik de mids nu als een idioot ging boosten of niet, het leek alsof er een deken over de speaker lag.

Daarna even de 2-channel recto van een maat van me aangesloten. Ik kon me niet herinneren dat deze amp zo schel was. Zelfs met de treble en presence dicht, had ik veel te veel naar hoog/hoog-midden. Bovendien had ik met de bas vol open nog geen laag. Die maar even snel naar de reparateur.

Eerst was ik van plan de MKIV dan maar aan te sluiten, maar ik merkte meteen de Marshall JCM900 van onze zanger op.

WOW!

Genoeg laag, maar niet zompig. Niet te veel hoog, maar wel die lekkere sizzle die het geluid glashelder maakt. Genoeg mids om door de mix te prikken, maar niet te neuzig of aanwezig.

Ik ben om. Voor mij alleen nog maar Marshall(-achtigen, zoals de XTC) en absoluut geen Mesa's meer voor mijn metalband. :ok:

Welke settings gebruikte je op de Mark IV? Kan me niet voorstellen dat je met dat ding niet door de mix zou kunnen komen.

Nou verwacht ik wel dat jij weet hoe je zo'n ding in moet stellen maar ik ben toch wel benieuwd.

Baker
29 oktober 2009, 20:53
Ik hou ook heel erg van Marshall.

Heb jarenlang een Koch multitone gehad. Totdat ik erachter kwam dat ik de hele tijd bezig was (met pedalen en EQ settings) om een marshall geluid te krijgen. Toen heb ik er uiteindelijk maar één gekocht. Leek me beter. Bovendien prik ik nu stuk-ken beter door de mix.

én.... het staat gewoon gaaf:

http://www.xs4all.nl/~butme/overig/tandem.jpg

E-J
29 oktober 2009, 21:41
Punt is... dat die JCM900's gewoon HARD moeten staan. Met de master boven de 4-5 wordt het geluid een stuk vetter. Daaronder klinkt 'ie inderdaad tamelijk dun en schel. Dat is bij de meeste Marshalls zo. Het zijn gewoon geen slaapkamerversterkers, en de meeste mensen die Marshalls niets vinden hebben het ding nog nooit opengetrokken. Dit geldt niet alleen voor Marshall versterkers. Veel ('ouderwetse') buizenversterkers moeten echt gewoon flink open worden gedraaid, wat vaak al te hard voor optredens is.

Hier een goed voorbeeld van een JCM900, overdrive kanaal en de volumeknoppen op 10... geen pedalen. James Dean Bradfield is de gitarist... een geweldenaar.
http://www.youtube.com/watch?v=FDilzmONh9M

Hier nog een goed voorbeeld...
Coupletten is het clean kanaal open, refreinen en solo is het overdrive kanaal (maar niet op 10 dus dunner en scheller)). Weer puur gitaar-versterker
http://www.youtube.com/watch?v=K8YyChgeYdU

Agent_Smith
30 oktober 2009, 07:28
Is er nog iets anders dan als Marshall? :D



Marshall heerscht gewoon grote tijd!!! :)

FruscianteFan
30 oktober 2009, 11:08
Ik hou ook heel erg van Marshall.

Heb jarenlang een Koch multitone gehad. Totdat ik erachter kwam dat ik de hele tijd bezig was (met pedalen en EQ settings) om een marshall geluid te krijgen. Toen heb ik er uiteindelijk maar één gekocht. Leek me beter. Bovendien prik ik nu stuk-ken beter door de mix.

én.... het staat gewoon gaaf:

http://www.xs4all.nl/~butme/overig/tandem.jpg
Een Koch versterker en een Fender hot rod Tele associeer ik met Atlantis, die ik in het voorprogramma van God Is An Astronaut zag. Klopt dat?

Baker
30 oktober 2009, 12:02
Weet niet waat je het over hebt.... :dontgeti:
had een Koch MT + Gibson LP

FruscianteFan
30 oktober 2009, 12:11
dan zit ik ernaast.

erwin_ve
30 oktober 2009, 14:52
Omdat ik vorige week een gig had, stonden al mijn spullen nog niet in de oefenruimte. Hierdoor moest ik tijdens de repetitie even een andere oplossing zoeken en wat andere amps aansluiten.

Eerst had ik mijn Mesa MKIV aangesloten. Zonder de band de bij klonk het rete vet, maar de ellende begon toen we het eerste nummer inzette.
Ik was niet meer te horen zonder de amp belachelijk hard te zetten. Of ik de mids nu als een idioot ging boosten of niet, het leek alsof er een deken over de speaker lag.

Daarna even de 2-channel recto van een maat van me aangesloten. Ik kon me niet herinneren dat deze amp zo schel was. Zelfs met de treble en presence dicht, had ik veel te veel naar hoog/hoog-midden. Bovendien had ik met de bas vol open nog geen laag. Die maar even snel naar de reparateur.

Eerst was ik van plan de MKIV dan maar aan te sluiten, maar ik merkte meteen de Marshall JCM900 van onze zanger op.

WOW!

Genoeg laag, maar niet zompig. Niet te veel hoog, maar wel die lekkere sizzle die het geluid glashelder maakt. Genoeg mids om door de mix te prikken, maar niet te neuzig of aanwezig.

Ik ben om. Voor mij alleen nog maar Marshall(-achtigen, zoals de XTC) en absoluut geen Mesa's meer voor mijn metalband. :ok:


Sorry hoor maar ik geloof er werkelijk niks van. Is dit een sociaal experiment om te kijken hoe je een JCM900 kan hypen ofzo? Of heb je misschien een endorsement...
Jarenlang loop je ons hier te verzieken met high end Matchless/XTC topics waar we hier GAS van krijgen, kom je opeens met een ordinaire Marshall. Tssss:???:

HaroldA
30 oktober 2009, 14:58
Mijn oude verzameling :cheerup: :lovelove: :crazyhappy:

http://img.sait.nl/gitaarnet/familie foto.jpg

Inmiddels is er al weer het een en ander veranderd... Binnenkort maar een nieuwe foto maken!

nielsnielsniels
30 oktober 2009, 16:05
Mijn Marshall 1974x uit 2008! Ben er supertrots op :cheerup:

http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/FenderMarshallcopy-1.jpg

Chris Winsemius
30 oktober 2009, 16:21
Sorry hoor maar ik geloof er werkelijk niks van. Is dit een sociaal experiment om te kijken hoe je een JCM900 kan hypen ofzo? Of heb je misschien een endorsement...
Jarenlang loop je ons hier te verzieken met high end Matchless/XTC topics waar we hier GAS van krijgen, kom je opeens met een ordinaire Marshall. Tssss:???:

:)

Ik lees meer iets van: voor 'n heavy/metal sound prikt de 900 beter door de mix dan de Boogie en zit ie geen andere bandleden (bassist bijvoorbeeld) "in de weg"; voor het totale bandgeluid is dit idd. 'n dikke plus.

Sommige amps kunnen "solo"/in de slaapkamer te gek klinken maar vallen in bandverband direct door de mand. Ik ken trouwens wel geluidstechnici die direct gaan vloeken als ze 'n Boogie in de backline zien.....

Misery Signals
30 oktober 2009, 16:38
Ik vind die "amp x blies het stront uit amp y" altijd zo grappig.
Gewoon subjectieve zever.

Ikzelf vind een JCM 900 inderdaad goed door de mix prikken maar omdat ie zo schel en dun klinkt, ook met het volume hoog. Maar dat is mijn mening. Ik vind het distortiongeluid van die amps gewoon niet mooi. Logisch als je bekijkt dat de distortion preamp eigenlijk transistor is.
"De JCM 900 blies stront naar de andere amp" is voor mij hier meer op zijn plaats :)

Geef mij van Marshall maar een JCM 800.

MS

Michael AE
30 oktober 2009, 17:18
Hahaha, ik wist dat ik dit soort reacties kon verwachten...

De JCM900 is niet ineens mijn "holy grail of tone" geworden en ik ben zeker niet van plan ze als nieuwe hype te introduceren.

Dit gedwongen experiment was voor mij een mooie eyeopener in die zin dat ik er eigenlijk steeds meer achter kom hoe tevreden ik met mijn huidige metal-setup ben. Mijn Matchless en XTC gaan zeer zeker niet de deur uit voor een 900; daar is hij simpelweg niet tegen opgewassen.

Ik ga echter wel mijn Mesa MKIV verkopen, want dat is het gewoon niet voor mij. Als ik zo veel moeite voor een amp moet doen om hem te laten prikken, dan is hij gewoon niet geschikt.

@Aart: Ja, het is jammer, maar ik heb werkelijk ALLES geprobeerd. Ik heb al een hele tijd Mesa amps, maar wist nooit echt goed te verklaren waarom het allemaal net niet voor mij is. Nu weet ik het dus, ik val meer op Marshall-achtigen.

Michael AE
30 oktober 2009, 17:22
Post tevoorschijn haal post.

m@rijn
30 oktober 2009, 17:23
morgen ga ik mijn nieuwe '89 jcm 800 2210 eens testen in de band :)
Ik kijk ernaar uit en verwacht er veel van :blast:

Kheb al eens over de jcm 900 van mijn maat gespeeld, en die klonk naar mijn mening een heel stuk dunner. Minder 'vet' en veel scheller. Morgen ga ik ze eens naast elkaar kunnen horen.

Michael AE
30 oktober 2009, 17:39
Dat "schelle en dunne" is dus iets wat je nodig hebt in een band. Je kan de vetste sound ooit hebben als je in je eentje speelt, maar je merkt pas echt hoe een amp klinkt als je er mee in een band gaat spelen. Op volume spelen, of je door de mix prikt, enz. Laag en vet zegt niets als er opeens een bassist naast je staat met een bass-setup van 1000 watt en als er een drummer achter je zit die zijn drumstel harder slaat dan Tommy Lee zijn vriendinnetjes.

Logisch verhaal zou je zeggen, maar ik zie hier nog dikwijls mensen verkondigen dat ze de vetste sound ooit hebben, maar dan op hun slaapkamer. Ja, wat heb ik daar als optredend muzikant nou aan?

Wat ik maar zeggen wil; probeer een amp in de context van een mix te zien en leer daar van. Als een amp dun en schel is, dan heb je daar in de mix geen last van. Als je amp TE vet klinkt heb je daar dus WEL last van.

Henri H
30 oktober 2009, 18:02
Anthrax maakt(e) toch ook gebruik van 900's, al dan niet gemod?
Mijn broer speelde in Altar en speelde ook over een (gemodificeerde?) 900. Dat klonk best vet moet ik zeggen.

Zelf houd ik meer v.h. JCM 800/JMP geluid, maar dat "prikt" inderdaad minder goed door de mix en moet (dus) behoorlijk hard.

robert-gitarist
30 oktober 2009, 18:18
Anthrax maakt(e) toch ook gebruik van 900's, al dan niet gemod?

Zelf houd ik meer v.h. JCM 800/JMP geluid, maar dat "prikt" inderdaad minder goed door de mix en moet (dus) behoorlijk hard.

Scott Ian gebruikt DSL's ;) :
http://www.marshallamps.com/images/mars_law_issue_pdfs/ml%204.pdf

Misschien dat hij voor die tijd wel eens JCM900's heeft gehad. Dat durf ik niet te zeggen.
Overigens heeft Kiss ook een aantal JCM900's gebruikt. De 4100 of SL-X versie.
Ik heb zelf een 4500 gehad. Was er toen (!) niet erg happy mee maar achteraf gezien... Misschien dat ik er ooit nog wel eens een terug koop voor "erbij". Het zijn niet eens z'n super slechte amps. zeker met een tubescreamer oid. er voor!

Trouwens, niet alleen een JCM800 of een JMP moest behoorlijk hard gaan, maar vrijwel iedere Marshall. Ik merk het ook aan de DSL, als je die wat meer los trekt en op het crunch kanaal zet, klinkt ie verrukkelijk.

Zoals de topictitel al zegt, ik hou ook zeer van Marshall!:punk:

*edit, in het interview met Scott lees ik net dat hij diverse Marshalls heeft gehad. Van JCM800's tot JCM2000's en ook een JCM900 ;)
Ik heb het boekje hier namelijk naast me liggen:

“I’ve had 50 Watts, JMPs, 800s,
Jubilees, Plexis, 6100s, SL-Xs, JMP-1s, stereo power
amps, the Slash head . . . you name it, I’ve owned it!”
Scott’s latest and, arguably his greatest, Marshall
acquisition is a trio of our new JCM2000 DSL100
heads: “I’ve never been happier,” he enthuses. “My
favorite head before this one was the 100 Watt
Jubilee [2555] and the DSL100 sounds even better
than that. I’ve been using them ever since they
came out and it’s been amazing.”

Thiez
30 oktober 2009, 18:36
zover ik weet heeft scott ian toch grotendeel van zijn anthrax periode op randall gespeeld.
Als het in interview staat geloof ik ook best marshall maar heb ze nu 3 keer gezien en 3 keer speelde hij met randall.

Zowizo wisselen 'bekende' gitaristen vaak van gear. en soms heb ik het idee dat ze gewoon betaald krijgen om een advertenties te maken. Zo zijn er ook randall sigs van kirk hammet maar die speelt volgens mij live gewoon nog steeds met mesa rect. Ze zullen vast welleens een andere amp gebruikt hebben in studio ofzo maar ze hebben ook altijd wel een main setup.

Liquid_Metal
30 oktober 2009, 18:42
Hahaha, ik wist dat ik dit soort reacties kon verwachten...

De JCM900 is niet ineens mijn "holy grail of tone" geworden en ik ben zeker niet van plan ze als nieuwe hype te introduceren.

Dit gedwongen experiment was voor mij een mooie eyeopener in die zin dat ik er eigenlijk steeds meer achter kom hoe tevreden ik met mijn huidige metal-setup ben. Mijn Matchless en XTC gaan zeer zeker niet de deur uit voor een 900; daar is hij simpelweg niet tegen opgewassen.

Ik ga echter wel mijn Mesa MKIV verkopen, want dat is het gewoon niet voor mij. Als ik zo veel moeite voor een amp moet doen om hem te laten prikken, dan is hij gewoon niet geschikt.

@Aart: Ja, het is jammer, maar ik heb werkelijk ALLES geprobeerd. Ik heb al een hele tijd Mesa amps, maar wist nooit echt goed te verklaren waarom het allemaal net niet voor mij is. Nu weet ik het dus, ik val meer op Marshall-achtigen.

Het is dat ik niet even zoveel geld heb, maar anders had ik die Mark IV zo van je gekocht. Nog wel rackmount ook!

robert-gitarist
30 oktober 2009, 19:00
zover ik weet heeft scott ian toch grotendeel van zijn anthrax periode op randall gespeeld.
Als het in interview staat geloof ik ook best marshall maar heb ze nu 3 keer gezien en 3 keer speelde hij met randall.

Zowizo wisselen 'bekende' gitaristen vaak van gear. en soms heb ik het idee dat ze gewoon betaald krijgen om een advertenties te maken. Zo zijn er ook randall sigs van kirk hammet maar die speelt volgens mij live gewoon nog steeds met mesa rect. Ze zullen vast welleens een andere amp gebruikt hebben in studio ofzo maar ze hebben ook altijd wel een main setup.

Welk jaar/jaren heb je ze live gezien? :)

En klopt inderdaad, ze krijgen er zwaar voor betaald. Zo heb ik nog ergens een reclame foto liggen van Richie Sambora die reclame maakt voor de Zoom 505 :seriousf:

Zakk Wylde heeft er ook een handje van, tig stacks achter zich staan van zijn signature Marshall...Allemaal leeg van binnen. Daar achter staat een rack met een aantal verschillende JCM800's (4 stuks geloof ik) die aangesloten zijn. Slayer idem, tig 1960B kasten, slechts een paar doen het. Tsja als je er voor betaald krijgt...

Thiez
30 oktober 2009, 19:24
Ik heb ze in 2006 in 013 gezien en dit jaar op graspop en in de melkweg.

En stonden in ieder geval randall cabs op het podium. maar dat zegt idd niet alles.

AART
30 oktober 2009, 20:43
@Aart: Ja, het is jammer, maar ik heb werkelijk ALLES geprobeerd. Ik heb al een hele tijd Mesa amps, maar wist nooit echt goed te verklaren waarom het allemaal net niet voor mij is. Nu weet ik het dus, ik val meer op Marshall-achtigen.

Dat snap ik, niks mis met marshall-sounds. Ik vind de Boogie altijd een mooie tussenweg tussen moderne hi gain en marshall hi gain.
Ik heb zelf de presence op 8 en de gain/drive op 7/4. Daarmee heb ik een lekkere felle droge sound en nooit problemen om door de mix te prikken.

Hopelijk vind mijn oude Mark IV een goed nieuw baasje :)

Tristan
30 oktober 2009, 22:08
Ik hou ook van Marshall! :)

Les Paul R8
30 oktober 2009, 22:52
Ik hou ook van Marshall! :)

Ze zouden een stuk beter zijn als ze tot 11 zouden gaan......:D

robert-gitarist
30 oktober 2009, 23:05
Ze zouden een stuk beter zijn als ze tot 11 zouden gaan......:D

http://s3.amazonaws.com/bonanzleimages/afu/images/0584/0580/tapdisplay.jpg


Oyeah :supercool::cheerup:

FruscianteFan
31 oktober 2009, 01:54
De mijne gaat tot 12!!

Nielsje
31 oktober 2009, 02:26
Het blijft een geweldige grap van Chris, om iets van Spinal Tap op z'n versterkers te knallen.
In dezelfde categorie valt ook de briljante grap van Negk3, met z'n 'Mojo' potmeter! Die doet écht veel met je sound! :D

Les Paul R8
31 oktober 2009, 08:14
Het blijft een geweldige grap van Chris, om iets van Spinal Tap op z'n versterkers te knallen.
In dezelfde categorie valt ook de briljante grap van Negk3, met z'n 'Mojo' potmeter! Die doet écht veel met je sound! :D

Zonder Chris te kort te willen doen. Maar Soldano doet het al heel lang. Mijn Atomic gaat ook tot 11.

Jan Buurman
31 oktober 2009, 09:06
Dat "schelle en dunne" is dus iets wat je nodig hebt in een band. Je kan de vetste sound ooit hebben als je in je eentje speelt, maar je merkt pas echt hoe een amp klinkt als je er mee in een band gaat spelen. Op volume spelen, of je door de mix prikt, enz. Laag en vet zegt niets als er opeens een bassist naast je staat met een bass-setup van 1000 watt en als er een drummer achter je zit die zijn drumstel harder slaat dan Tommy Lee zijn vriendinnetjes.

Logisch verhaal zou je zeggen, maar ik zie hier nog dikwijls mensen verkondigen dat ze de vetste sound ooit hebben, maar dan op hun slaapkamer. Ja, wat heb ik daar als optredend muzikant nou aan?

Wat ik maar zeggen wil; probeer een amp in de context van een mix te zien en leer daar van. Als een amp dun en schel is, dan heb je daar in de mix geen last van. Als je amp TE vet klinkt heb je daar dus WEL last van.

Helemaal mee eens!!
Ik zie dat vaak in de metalscene gebeuren. Gitaristen staan als een gek te riffen en te shredden maar in de zaal is niet te horen wàt ze nou eigen spelen.
Waarschijnlijk een erg vet geluid maar in de band blijft er niets van over.

Ik zelf ben ook een periode erg intensief naar "mijn sound" op zoek geweest. Toen stond ik met mijn amp en pedalen alleen in de oefenruimte te zoeken en te draaien totdat ik dacht.. YEAH!!
Bij de eerstvolgende repetitie viel dat erg tegen en moest ik weer tweaken. Zeker met een tweede gitarist erbij...

Chris Winsemius
31 oktober 2009, 09:44
Stukje historie (http://www.youtube.com/watch?v=EbVKWCpNFhY)

Rinze
31 oktober 2009, 09:45
Ik heb twee jaar terug een JCM900 combootje geprobeerd en vond het eigenlijk prima klinken. Daarvoor wel eens over een 900 stack gespeeld die ik niks vond..

Ik heb een 800 gehad die geweldig was, na een serie mods. Daarvoor kon ie alleen scheuren, clean was het dun (stomme condensator op de gainpot, meteen eruit slopen). En dan no een 1974 (geloof ik) uit 1970 die achteraf gewoon kut klonk. Verkocht voor 250 gulden... :dontgeti:

In de tijd dat ik blij was met mijn 800 was de 800 serie not done. Ongeveer zoals nu de 900 serie. Don't believe any hype, zullen we maar zeggen.

En die 800 was te gek, tot ik in een band met twee gitaristen speelde. De andere gitarist had zo'n enorme schel kutgeluid (met precies dezelfde jcm 800 trouwens) dat ik ineens niet meer te horen was, wat ik ook deed... Ik bleef natuurlijk volhouden dat de 800 geweldig was maar intussen hoorde je er mooi niks van :seriousf:

jerome
31 oktober 2009, 09:47
Ik snap precies wat je bedoelt Micheal!
Ik heb een Marshall JMP 100 Watt top met mastervolume die, als ik alleen speel, misschien niet een superbreed geluid geeft maar samen met een onze bassist een superheerlijk geluid geeft (vinden wij dan)
Imho is het belangrijkste dat het gitaargeluid, naast het goed door de mix heen prikken, ook het basgitaargeluid goed aanvult en samensmelt
Niets voor niets heet onze band Amp Salad... versterker salade dus...;)
Wat ik vaak in andere merken tops mis is de combinatie van rauw maar toch enige warmte, diepe grom met een heerlijke mid/hoog brul en belletjes en een zekere lichte onvoorspelbaarheid, wat het spelen tot een soort avontuur maakt..
Klinkt nogal hoogdravend maar zo voelt het wel... :soinnocent:

svdijk
31 oktober 2009, 10:15
Ik snap precies wat je bedoelt Micheal!
Ik heb een Marshall JMP 100 Watt top met mastervolume die, als ik alleen speel, misschien niet een superbreed geluid geeft maar samen met een onze bassist een superheerlijk geluid geeft (vinden wij dan)
Wat ik vaak in andere merken tops mis is de combinatie van rauw maar toch enige warmte, diepe grom met een heerlijke mid/hoog brul en belletjes en een zekere lichte onvoorspelbaarheid, wat het spelen tot een soort avontuur maakt..


Mooi verwoord zeg!!
Die onvoorspelbaarheid, en rauwheid zit ook in m'n JCM800!
Dat mis ik in veel nieuwere ontwerpen (hoewel ik met m'n JVM op 't moment verdomd dicht in de buurt ben van die sound), die wat meer "hifi" klinken.
Als je over b.v. een SLO100 speelt, hoor je dat 'ie alles makkelijk af kan, bij een oude Marshall lijkt 't alsof 'ie 't ieder moment kan begeven, het geluid brand (bijna letterlijk) uit de speakers, heerlijk is dat!
En een Marshall (alle types, de JMP's JCM800/900/2000 JVM's) valt in een band altijd precies op de goede plek, alsof 't het juiste puzzelstukje is.
Dat heb ik altijd erg gemist bij b.v een Mesa Dual Rec, supervet geluid, blaast een Marshall helemaal omver, maar in een band blaast de Marshall de Mesa weer helemaal omver (IMO).
Leuk topic voor Marshallfans!

universe777
31 oktober 2009, 10:47
Wat ik aan dit topic leuk vind is dat mensen nu een keer aardig zijn tegen 900's. Normaal worden ze finaal afgebrand. Ik speel al sinds jaren op zo'n ding en het is echt een super bak.
Een RAT ervoor en gaan. Duidelijk maar ranzig, geen dichtgesmeerde grindbak maar een crunch die scheurt als een mongool. Absoluut niet netjes, maar man wat beukt dat.

Les Paul R8
31 oktober 2009, 10:50
Dan nu toch een stukje tegen Marshall :)
Tijdje geleden was ik op auditie bij een band, waarvan de andere gitarist een DSL100 had. Hij was dus niet te horen toen ik mijn AC15 (nu van Mitch) aan zette. Mijn master stond op hooguit 3, de DSL op 6 of 7. De AC15 blijft toch ook een lekker ampje hoor....

Baker
31 oktober 2009, 10:54
Het heeft natuurlijk ook nog te maken met settings, gitaar, effecten, cab, plaatsing etc.

FruscianteFan
31 oktober 2009, 11:59
Dan nu toch een stukje tegen Marshall :)
Tijdje geleden was ik op auditie bij een band, waarvan de andere gitarist een DSL100 had. Hij was dus niet te horen toen ik mijn AC15 (nu van Mitch) aan zette. Mijn master stond op hooguit 3, de DSL op 6 of 7. De AC15 blijft toch ook een lekker ampje hoor....
Het is altijd leuk om te ervaren of te vertellen dat de ene versterker de andere wegblaast, maar als in een band een versterker niet meer te horen is als de andere aanstaat, is dat alleen maar vervelend. Maar dat hoef ik je vast niet te vertellen.

HaroldA
31 oktober 2009, 12:13
Het is altijd leuk om te ervaren of te vertellen dat de ene versterker de andere wegblaast, maar als in een band een versterker niet meer te horen is als de andere aanstaat, is dat alleen maar vervelend. Maar dat hoef ik je vast niet te vertellen.

Ik geloof ook wel dat dat een hele hoop aan de gebruikte speakers kan liggen. Die worden IMHO nogal onderschat...

skabouter
31 oktober 2009, 12:28
Interessant Michael, leuke observatie!!
JCM900`s worden meestal afgemaakt!
Wij hadden er ook 1 in de oefenruimte staan vroeger! Soms op gespeeld, en het was snel beter dan de valvestates die er anders stonden. Ik vind ze clean niet echt mooi, erg levenloos, maar overdrive is lang niet verkeerd!! Voor metal vond ik ze best een ok geluid geven, al is het niet mijn geluid! Een jcm800 met booster ervoor blijf ik mooier vinden, maar das ook een hele andere amp. Die 900`s klinken op het eerste gezicht gewoon niet zoo goed vind ik, maar met wat draaien kom je er vast wel!
Zou inderdaad grappig zijn als de amps een keer een andere reputatie kregen! Ze zijn ook prima te betalen, en daarom best een prima aankoop.... (toch mij niet gezien hoor ;) )

Liquid_Metal
31 oktober 2009, 12:39
Stukje historie (http://www.youtube.com/watch?v=EbVKWCpNFhY)

Haha geweldig!!

Les Paul R8
31 oktober 2009, 12:46
Ik geloof ook wel dat dat een hele hoop aan de gebruikte speakers kan liggen. Die worden IMHO nogal onderschat...

In het door mij beschreven geval was dat ook absoluut zo. De DSL werd op een 1936 met T75's aangsloten. Daarbij hing er 1 of andere boss multieffect tussen en speelde hij op een niet al te beste Epi. Ik had mijn R8 bij me en de AC15 waar een Blue Alnico in zit. Die prikt echt super door de mix heen. Ik was dus ook op laag volume nog steeds erg goed hoorbaar.

skabouter
31 oktober 2009, 12:56
Haha geweldig!!

hahaha wat een dwaas :D

Baker
31 oktober 2009, 15:31
Als je van Marshall houdt, kijk dan ook even in het overdreven guitar rig topic voor Slash's setup:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=51531&page=211

Thiez
31 oktober 2009, 16:41
doe mij die silver jubilee maar

pannekoek
31 oktober 2009, 16:42
doe mij die silver jubilee maar

en mij die jcm800 slash sig :dontgeti:

caliban
31 oktober 2009, 16:42
doe mij die silver jubilee maar

Allemaal gewoon

HaroldA
31 oktober 2009, 16:46
Allemaal gewoon

Neh... 2 goede JCM800 versterkers moet genoeg zijn...

Ibanez666
31 oktober 2009, 19:28
Heb er sinds kort ook een, wel transistor:

http://img80.imageshack.us/img80/7732/marshall.jpg

de 5210 is de transistor uitvoering van de JCM 800, deze is uit 1986

Ibanez666
31 oktober 2009, 19:46
Wat ik maar zeggen wil; probeer een amp in de context van een mix te zien en leer daar van. Als een amp dun en schel is, dan heb je daar in de mix geen last van. Als je amp TE vet klinkt heb je daar dus WEL last van.

Helemaal mee eens, bij mij is de bas ook binna weggedraaid en ik heb niet al te veel hoog, wel weer wat meer mid. Hij kan vetter, maar niet beter en daar gaat het om...

SloeGin
31 oktober 2009, 20:58
maar wat doe je al je van de Marshall sound houdt maar een echte Marshall te luid is voor thuis (lees:appartement) ? Suggesties?

Les Paul R8
31 oktober 2009, 21:00
maar wat doe je al je van de Marshall sound houdt maar een echte Marshall te luid is voor thuis (lees:appartement) ? Suggesties?

Verhuizen natuurlijk!

tillens
31 oktober 2009, 21:02
Dan moet je kijken naar een laag wattage marshall zoals een jtm of een class 5.

grt peter

SloeGin
31 oktober 2009, 21:04
Verhuizen natuurlijk!
LOL en als de sound die je krijgt van je JCM 900 je niet bevalt? ;)

SloeGin
31 oktober 2009, 21:06
Dan moet je kijken naar een laag wattage marshall zoals een jtm of een class 5.

grt peter

Sorry maar de Class 5 vind ik echt bagger.
De JTM is dan weer niet geschikt voor mijn stijl (bluesrock tot metal)

tillens
31 oktober 2009, 21:09
heb je de jtm wel eens gehoord, die is dus uitermate geschikt voor blues, zie sig...
de class 5 moet je met je oren afstellen en niet met de ogen..

SloeGin
31 oktober 2009, 21:12
heb je de jtm wel eens gehoord, die is dus uitermate geschikt voor blues, zie sig...
Jep maar niet voor metal ...

tillens
31 oktober 2009, 21:21
Dat klopt, daar kan je mooi dan je jcm voor gebruiken met een ts9 ervoor.. :)

sjaak1990
31 oktober 2009, 21:22
De DSL 50 die ik had klonk goed als hij maar boven de 2 kwam. Dat was geen probleem smiddags maar savonds wat minder :) Vond hem wat te gruizig daarom dus weggedaan maar toch een toffe amp. Mids hoog geen bas boost onzin of mid scoop en je hebt toch een flinke sound, niet het beste maar goed in de prijsklasse.

Braindead
31 oktober 2009, 21:55
I have said it once and i will say it again. Koop een Marshall jcm900 sl-x. Dat ding gaat echt tot 20 (de gain dan) en klinkt veel lekkerder dan de gewone jcm900. Daar heeft Kiss inderdaad ook mee getourd (ik heb een 2100). Dat is mijn nederige mening maar die van mij verlaat het huis niet meer. Net even dat beetje meer gain dat je bij de 800 mist.

AART
1 november 2009, 00:34
I have said it once and i will say it again. Koop een Marshall jcm900 sl-x. Dat ding gaat echt tot 20 (de gain dan) en klinkt veel lekkerder dan de gewone jcm900. Daar heeft Kiss inderdaad ook mee getourd (ik heb een 2100). Dat is mijn nederige mening maar die van mij verlaat het huis niet meer. Net even dat beetje meer gain dat je bij de 800 mist.

Die dingen zuigen echt apeballen man! Heb er 1 gehad en nooit weer, wat een grafding.



Beetje negatief zijn he, ik wil er een terug maar heb ff het geld niet

yhcmarc
1 november 2009, 11:20
:)
Ik ken trouwens wel geluidstechnici die direct gaan vloeken als ze 'n Boogie in de backline zien.....

hehehe, ik ben niet de enige dus .. (en ik ben niet eens een geluidstechnicus ;))

AART
1 november 2009, 11:34
Beetje onzin imo, als je met een boogie niet door de mix prikt ligt dat aan de gebruiker die em instelt, niet aan de amp. Zeker een boogie niet zijnde een recto moet eenvoudig kunnen prikken.

Ik snap ook niet echt waarom het michael niet lukt.


Oh, en 'een boogie' zegt niet zoveel, de productlijn is zo veelzijdiger dan bijv die van marshall dat boogie een hoop verschillende sounds heeft.

yhcmarc
1 november 2009, 11:49
Ik heb het zelf vooral over de rectifiers / Mark III/IV tops. In de +- 18 jaar dat ik naar bands ga kijken heb ik misschien 2x een gitarist gezien die er een acceptabele tot goede sound uit heeft weten te krijgen.

Ik heb zelf ook een paar keer op een geleende rectifier moeten spelen omdat mijn eigen amp kapot was en ik zelf nog geen backup(s) had, kon er echt niks mee.

tidalwave_sideburns
1 november 2009, 12:02
Die dingen zuigen echt apeballen man! Heb er 1 gehad en nooit weer, wat een grafding.



Beetje negatief zijn he, ik wil er een terug maar heb ff het geld niet

Ik heb ook een tijdje zo'n SL-X 2100 gehad. Prima ding, kwam alleen met singlecoils die ik toen had niet goed tot z'n recht. De kerel aan wie ik hem heb verkocht bracht zo'n Les Paul mee met prima humbuckerelementen. Echt een ontzettend vet bulderend bonk lawaai dat eruit kwam, zoiets had ik nog nooit gehoord. Ik kreeg bijna spijt dat ik hem in de verkoop deed.

Het is wel een vrij beperkte versterker,1 kanaal 2 mastervolumes, maar met een preboost kan je er vrij veel kanten mee op. 't Is dat er geen verengalm op zat, niet bijzonder betrouwbaar was en ik Marshalls er niet zo mooi uit vind zien (behalve Silver Jubilees, en die van MBakker dan, wat een prachtig ding), met die vale faceplate, en die rode standby switch, anders had ik hem misschien nog wel gehad.
Ik heb nu een versterker die veel en veel beter bij me past, maar af en toe mis ik die rauwe klank van die SL-X wel. Ook vind ik hem prima in combinatie met andere versterkers, die wat meer modern gevoiced zijn. Vult elkaar prima aan. Zeker geen miskoop, en aangezien ze niet bijster populair zijn kan je ze vaak voor eenzacht prijsje kopen.

signsofzodiac
1 november 2009, 12:32
Marshalls blijven live gewoon puike amps. Niet voor niets dat ze na al die jaren nog steeds de grootste zijn. Naam gaat maar zo ver, als het bagger is blijft er uiteindelijk niets van over. Natuurlijk zijn er meer sophisticated versterkers. Je vaten slibben niet dicht van de vettigheid van je sound. Maar ze doen wat ze moeten doen en gehoord worden zal je. Veel op JCM900's gespeeld, zowel repetitie als live, en alhoewel ze niet overlopen van mojo als je er in je eentje voor loopt te pielen, lagen ze wel prima in het frequentiespectrum van een 6-koppige metalband. Best knap. Had er vaak meer moeite mee om hetzelfde te bewerkstellingen met alle dure amps en racksystemen die daarna kwamen.

Ik heb een ptp JMP50 uit 1970 gehad. Magistrale machine. Met geen mogelijkheid clean te houden op een podium, maar die oversturing was fantastisch. Twee standjes had ie ook maar: uit, en ballen uit je broek hard. Geluidstechnici hadden er een field-day mee. Altijd goed in de mix. Tis dat we ook nog wel eens iets clean moesten spelen en ik geen geld had voor een Twin o.i.d. ernaast. Mis die bak! En als ik kijk wat die dingen tegenwoordig moeten kosten heeft de gozer die hem van me gekocht heeft ook een field-day gehad...

HaroldA
1 november 2009, 15:25
maar wat doe je al je van de Marshall sound houdt maar een echte Marshall te luid is voor thuis (lees:appartement) ? Suggesties?

PPIMV :ok:

allochthomas
1 november 2009, 15:47
Jep maar niet voor metal ...
maak atm gebruik van een 30 watt jtm45 clone van tube amp doctor in combinatie met een zvex box of rock en ik moet zeggen dat je die amp toch echt wel in de high gain territoria kan duwen. gewoon van halen style de voorversterker keihard op z'n flikker geven. zelfs met m'n kt66 buizen krijg ik toch nog een verrassend strakke sound uit als ik dat zou willen.

CasB
1 november 2009, 17:52
Ik heb een JCM 900 Dual Reverb, en op lage volumes is hij vreselijk schel en iel, maar als je hem open draait, bij volume op 5 of 6 begint hij echt een beetje te klinken, maarja, dat is veel te hard voor kleine podia.

Braindead
1 november 2009, 18:12
Het is inderdaad geen makkelijke versterker in de zin van dat je er willekeurig welke gitaar inplugt, 1 minuutje aan de knopjes draait en hij goed klinkt. Ik heb er bij mij eerst andere preamp buizen in gezet enaf laten stellen. Verder speel ik er het liefst met esp of Gibson op en dan over v30's (boosterjte ervoor) maar dan bultert ie inderdaad als een gek.

Aart wat jij ermee gedaan hebt weet ik niet maar als je dat een grafding noemt dan heb je echt geen smaak IMO.



Ik heb ook een tijdje zo'n SL-X 2100 gehad. Prima ding, kwam alleen met singlecoils die ik toen had niet goed tot z'n recht. De kerel aan wie ik hem heb verkocht bracht zo'n Les Paul mee met prima humbuckerelementen. Echt een ontzettend vet bulderend bonk lawaai dat eruit kwam, zoiets had ik nog nooit gehoord. Ik kreeg bijna spijt dat ik hem in de verkoop deed.

Het is wel een vrij beperkte versterker,1 kanaal 2 mastervolumes, maar met een preboost kan je er vrij veel kanten mee op. 't Is dat er geen verengalm op zat, niet bijzonder betrouwbaar was en ik Marshalls er niet zo mooi uit vind zien (behalve Silver Jubilees, en die van MBakker dan, wat een prachtig ding), met die vale faceplate, en die rode standby switch, anders had ik hem misschien nog wel gehad.
Ik heb nu een versterker die veel en veel beter bij me past, maar af en toe mis ik die rauwe klank van die SL-X wel. Ook vind ik hem prima in combinatie met andere versterkers, die wat meer modern gevoiced zijn. Vult elkaar prima aan. Zeker geen miskoop, en aangezien ze niet bijster populair zijn kan je ze vaak voor eenzacht prijsje kopen.

AART
1 november 2009, 18:28
Ik heb het zelf vooral over de rectifiers / Mark III/IV tops. In de +- 18 jaar dat ik naar bands ga kijken heb ik misschien 2x een gitarist gezien die er een acceptabele tot goede sound uit heeft weten te krijgen.

Ik heb zelf ook een paar keer op een geleende rectifier moeten spelen omdat mijn eigen amp kapot was en ik zelf nog geen backup(s) had, kon er echt niks mee.

Meeste bands die ik zie hebben er prima sounds mee. De amps waar ik normaal het vaakst van zie dat ze moeilijk meekomen zijn ENGL's, met name de fireballs en powerballs. Marshalls zijn ook moeilijk verkeerd in te stellen omdat de tone regeling ook weinig doet vergeleken met een boogie oid.

Bovendien is een mark series amp veel strakker te krijgen, zeker als je ze niet scooped wat veel mensen geneigd zijn te doen (wat bijv met een marshall moeilijk gaat).

AART
1 november 2009, 18:29
Aart wat jij ermee gedaan hebt weet ik niet maar als je dat een grafding noemt dan heb je echt geen smaak IMO.

Doe es control a en lees dan die post... ;)

ACSlater
1 november 2009, 18:54
Marshalls zijn ook moeilijk verkeerd in te stellen omdat de tone regeling ook weinig doet vergeleken met een boogie oid.

Verschilt nogal per serie. Op mijn Silver Jubilee werkt de toonregeling goed. Op een DSL hadden ze die knopjes er net zo goed af kunnen laten. Je zou er een losse EQ bij moeten hebben ofzo.

Braindead
1 november 2009, 19:08
Want dan ?


Doe es control a en lees dan die post... ;)

Thiez
1 november 2009, 19:14
de marshall dls ligt er ook aan hoe je die afstelt of hij goed door de mix prikt.

Gistere heb ik golden earring gezien en naast de HOOK versterkers stonden er links en rechts ook een Boogie mark IV. Ik weet niet precies wanneer ze welke versterker gebruikte maar het klonkt zeker goed. de HOOK's ook trouwens.

AART
1 november 2009, 20:31
Want dan ?

Dan had je gelezen wat er onderstond in het wit. Oftewel dat ik er graag eentje terug wil als ik plaats en geld zou hebben.

Ik vind Marshalls goede bakken maar het zinloze boogiebashing van sommigen in dit topic komt een beetje vreemd op me over. Alsof een boogie niet door de mix komt, er zijn honderden(duizenden?) grote bands die ermee spelen en dat heeft een reden. Luister eens NOFX, dat is Mark III + Mark IV en prikt als een malle. Dat John Petrucci settings je niet door een mix helpen is verder logisch (presence op 3...). Recto's zijn een ander verhaal, maar ook die dingen kunnen best prikken als het moet.

Michael AE
1 november 2009, 20:35
Beetje onzin imo, als je met een boogie niet door de mix prikt ligt dat aan de gebruiker die em instelt, niet aan de amp. Zeker een boogie niet zijnde een recto moet eenvoudig kunnen prikken.

Ik snap ook niet echt waarom het michael niet lukt.

Nou, dat ben ik dus niet met je eens. Als ik de mids van mijn XTC hoger zet, prikt hij prachtig, zonder neuzig of schel te worden. Bij de MKIV krijg ik dat niet voor elkaar. Ik weet precies wat ik wil, maar krijg het er niet uit zonder dat hij neuzig of schel klinkt. Heel vervelend.

Het heeft natuurlijk voornamelijk met de band te maken. Onze bassist is nogal aanwezig en bestrijkt een hoop middengebied. Toch prikt de juiste amp overal wel mooi doorheen.

De Mark IV is zonder meer een goede amp en heeft een prima sound. Voor mij persoonlijk is het alleen niet de perfecte amp. That's it.

AART
1 november 2009, 20:59
Nou, dat ben ik dus niet met je eens. Als ik de mids van mijn XTC hoger zet, prikt hij prachtig, zonder neuzig of schel te worden. Bij de MKIV krijg ik dat niet voor elkaar. Ik weet precies wat ik wil, maar krijg het er niet uit zonder dat hij neuzig of schel klinkt. Heel vervelend.

Het heeft natuurlijk voornamelijk met de band te maken. Onze bassist is nogal aanwezig en bestrijkt een hoop middengebied. Toch prikt de juiste amp overal wel mooi doorheen.

De Mark IV is zonder meer een goede amp en heeft een prima sound. Voor mij persoonlijk is het alleen niet de perfecte amp. That's it.

Mid toevoegen bij een mark kan op meerdere manieren. Nu moet je ook van de voicing houden en ik denk dat dat meer het probleem is in jouw geval dan. Presence pushed op 6 of hoger, niet teveel gain en je hebt nergens last van imo.

Braindead
1 november 2009, 21:07
Aha, nu zie ik het. Ja wit op grijs is niet zo duidelijk. Vond het al zo raar dat je er zo negatief over was maar ja, smaken verschillen natuurlijk wel..

Wat betreft het mesa bashen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de recto alleen maar getest heb zonder band en daar klonk ie wel goed. Sommige mensen lopen de recto echt de hemel in te prijzen en ik moet zeggen dat ik hem wat dat betreft wel een beetje tegen vond vallen. Slecht is ie zeker niet maar nogmaals, met het zelf spelen op zo'n ding in bandverband heb ik geen ervaring.


Dan had je gelezen wat er onderstond in het wit. Oftewel dat ik er graag eentje terug wil als ik plaats en geld zou hebben.

Ik vind Marshalls goede bakken maar het zinloze boogiebashing van sommigen in dit topic komt een beetje vreemd op me over. Alsof een boogie niet door de mix komt, er zijn honderden(duizenden?) grote bands die ermee spelen en dat heeft een reden. Luister eens NOFX, dat is Mark III + Mark IV en prikt als een malle. Dat John Petrucci settings je niet door een mix helpen is verder logisch (presence op 3...). Recto's zijn een ander verhaal, maar ook die dingen kunnen best prikken als het moet.

FrankC
1 november 2009, 21:12
zover ik weet heeft scott ian toch grotendeel van zijn anthrax periode op randall gespeeld.
Als het in interview staat geloof ik ook best marshall maar heb ze nu 3 keer gezien en 3 keer speelde hij met randall.

Zowizo wisselen 'bekende' gitaristen vaak van gear. en soms heb ik het idee dat ze gewoon betaald krijgen om een advertenties te maken. Zo zijn er ook randall sigs van kirk hammet maar die speelt volgens mij live gewoon nog steeds met mesa rect. Ze zullen vast welleens een andere amp gebruikt hebben in studio ofzo maar ze hebben ook altijd wel een main setup.


Inderdaad Randall ook op Graspop dit jaar. Het is allemaal gelul die advertenties.

Thiez
1 november 2009, 21:14
Het ligt bij alle versterkers aan de afstelling van de eq. En de ene versterker ligt iemand beter dan de ander en dat is in dit forum aardig goed te merken. Het is maar net waar je zelf voorstander van bent wat je ophemelt. Want alle versterkers prikken goed door de mix maar het hangt af van de situatie. als een versterker niet door de mix zou prikken zou hij door niemand live gebruikt worden op het podium lijkt me.
Zo vind ik het ook raar om te lezen dat engl's moeilijk meekomen? Ik heb zelf engl fireball gehad en heb nu een engl blackmore. en het maakt niet uit hoe ik de eq zet. met alles op 12 uur ramt hij wel degelijk door de mix heen.
Het is van zoveel dingen afhankelijk of een versterker door de mix prikt. Type versterker, muziek die gespeeld word met de band, de versterkers en instrumenten van andere bandleden, cabinets, humbuckers, houtsoort van gitaar, enz enz enz. alles heeft te maken met de sound. dus dit zijn echt nutteloze discussies opzich. Het is meer een topic over hemel je eigen favo versterker merken op en kraak de rest af.

AART
1 november 2009, 22:25
Het ligt bij alle versterkers aan de afstelling van de eq. En de ene versterker ligt iemand beter dan de ander en dat is in dit forum aardig goed te merken. Het is maar net waar je zelf voorstander van bent wat je ophemelt. Want alle versterkers prikken goed door de mix maar het hangt af van de situatie. als een versterker niet door de mix zou prikken zou hij door niemand live gebruikt worden op het podium lijkt me.
Zo vind ik het ook raar om te lezen dat engl's moeilijk meekomen? Ik heb zelf engl fireball gehad en heb nu een engl blackmore. en het maakt niet uit hoe ik de eq zet. met alles op 12 uur ramt hij wel degelijk door de mix heen.
Het is van zoveel dingen afhankelijk of een versterker door de mix prikt. Type versterker, muziek die gespeeld word met de band, de versterkers en instrumenten van andere bandleden, cabinets, humbuckers, houtsoort van gitaar, enz enz enz. alles heeft te maken met de sound. dus dit zijn echt nutteloze discussies opzich. Het is meer een topic over hemel je eigen favo versterker merken op en kraak de rest af.

Haha, je hebt wel een beetje gelijk ja. Die opmerking over ENGLs was meer in relatie tot instellingen, aangezien ENGLs (naar mijn mening) makkelijker scoopen. Ik denk dat de meeste amps moeilijk wegvallen in een band als je een beetje weet hoe je ze moet instellen, of je van de sound houdt is een tweede.


Het zou een beetje saai worden als iedereen op marshalls speelde.

Michael AE
1 november 2009, 23:02
Het ligt bij alle versterkers aan de afstelling van de eq. En de ene versterker ligt iemand beter dan de ander en dat is in dit forum aardig goed te merken. Het is maar net waar je zelf voorstander van bent wat je ophemelt. Want alle versterkers prikken goed door de mix maar het hangt af van de situatie. als een versterker niet door de mix zou prikken zou hij door niemand live gebruikt worden op het podium lijkt me.
Zo vind ik het ook raar om te lezen dat engl's moeilijk meekomen? Ik heb zelf engl fireball gehad en heb nu een engl blackmore. en het maakt niet uit hoe ik de eq zet. met alles op 12 uur ramt hij wel degelijk door de mix heen.
Het is van zoveel dingen afhankelijk of een versterker door de mix prikt. Type versterker, muziek die gespeeld word met de band, de versterkers en instrumenten van andere bandleden, cabinets, humbuckers, houtsoort van gitaar, enz enz enz. alles heeft te maken met de sound. dus dit zijn echt nutteloze discussies opzich. Het is meer een topic over hemel je eigen favo versterker merken op en kraak de rest af.

Dit vind ik echt onzin. Sommige amps prikken in alle situaties beter dan anderen. Punt. Vergelijk maar eens een ac30 met een triple recto bijvoorbeeld.

Bovendien is dit geen afkraak topic wat mij betreft. Meer een "ik hou van Marshall" topic.

AART
1 november 2009, 23:18
Dit vind ik echt onzin. Sommige amps prikken in alle situaties beter dan anderen. Punt. Vergelijk maar eens een ac30 met een triple recto bijvoorbeeld.

Bovendien is dit geen afkraak topic wat mij betreft. Meer een "ik hou van Marshall" topic.

Standaard wel, maar wat hij zegt is meer dat elke amp wel prikt mits juist ingesteld. Bovendien heeft een recto meer gain dan een ac30. Een recto met low gain is prima in de mix imo.

Maarja. Marshall maakt(e?) wel vette amps, dat klopt.

Michael AE
1 november 2009, 23:24
Ik denk dat de meeste amps moeilijk wegvallen in een band als je een beetje weet hoe je ze moet instellen, of je van de sound houdt is een tweede.

Kijk, het gaat er natuurlijk niet zozeer om OF een amp prikt, maar HOE hij prikt. Als ik allerlei capriolen moet gaan uithalen om een versterker in de mix te kunnen horen, dan vind ik het al snel irritant. Natuurlijk is het afhankelijk van de rest van de band en natuurlijk is het ook een smaak kwestie, maar het is een absoluut feit dat sommige amps gebalanceerder prikken dan anderen. Dan is er nog de smaak-kwestie. Niet iedereen houdt van de manier waarop een AC30 door de mix prikt. Dat kan.

Ook wil ik geen amp die ik uren moet tweaken voor de juiste sound. Daar heb ik op het podium vrijwel geen tijd voor. Als ik de mid knop meer open zet, wil ik meer midden horen. Als de eq van een amp dan niet effectief genoeg is, heb ik een probleem. De MKIV is geen gecompliceerde versterker, maar ik vind het geen tweaker friendly ontwerp. En hij prikt niet door mijn band heen op de manier die ik prettig vind.


Speel jij zelf eigenlijk in een band, Aart? ;)

AART
1 november 2009, 23:54
Kijk, het gaat er natuurlijk niet zozeer om OF een amp prikt, maar HOE hij prikt. Als ik allerlei capriolen moet gaan uithalen om een versterker in de mix te kunnen horen, dan vind ik het al snel irritant. Natuurlijk is het afhankelijk van de rest van de band en natuurlijk is het ook een smaak kwestie, maar het is een absoluut feit dat sommige amps gebalanceerder prikken dan anderen. Dan is er nog de smaak-kwestie. Niet iedereen houdt van de manier waarop een AC30 door de mix prikt. Dat kan.

Ook wil ik geen amp die ik uren moet tweaken voor de juiste sound. Daar heb ik op het podium vrijwel geen tijd voor. Als ik de mid knop meer open zet, wil ik meer midden horen. Als de eq van een amp dan niet effectief genoeg is, heb ik een probleem. De MKIV is geen gecompliceerde versterker, maar ik vind het geen tweaker friendly ontwerp. En hij prikt niet door mijn band heen op de manier die ik prettig vind.

Ach, ik vind de Mark met de grafische eq makkelijk bij te stellen op dat gebied. Ik ben het op sommige punten wel met je eens, maar domweg zeggen dat een amp niet in de mix ligt is wel erg kort door de bocht. De Mark heeft natuurlijk wel een andere voicing in het (laag)midden dan de meeste Marshalls, jammer dat dat voor jou niet werkt.



Speel jij zelf eigenlijk in een band, Aart? ;)

niet meer helaas, punk is een beetje dood he, wel gedaan met een mark IV hoor.
Nu weer bezig met een recording projectje btw, en dan merk je nog beter een amp prikt imo. Hopelijk binnenkort wat clips met de mark IV.

Maar ik speel vooral modernere punk, denk dat dat wel verschil geeft met jouw stijl. 'Schellere' percussievere sound dan metal en minder focus op vloeiende leads.

Baker
2 november 2009, 08:24
Want alle versterkers prikken goed door de mix maar het hangt af van de situatie. als een versterker niet door de mix zou prikken zou hij door niemand live gebruikt worden op het podium lijkt me.

Ben ik niet met je eens.
De ene amp prikt beter dan de andere. Bijvoorbeeld de Koch multitone die ik had. Dat lead kanaal, je kunt draaien aan de EQ wat je wilt, ik gebruikte zelfs behoorlijk extreme settings (mids bijna voluit), maar lekker door de mix prikken ho maar. Daar begon ik op een gegeven moment zo van te balen dat ik ben gestopt om dat ding live te gebruiken. Uiteindelijk heb ik hem verkocht. (en ingeruild voor een Marshall :cheerup: )

m@rijn
2 november 2009, 10:46
mijn JCM 800 prikt prima door de mix. Zaterdag uitgeprobeerd in de band en dat ding klinkt echt te gek :). Prima balans tussen hoog en laag. Lekker vol, scheurend geluid. En de clean is nu ook weer niet overdreven slecht. Met een paar pedaaltjes ervoor valt er zeker een goede clean uit te halen.

Luke-wannabe
2 november 2009, 10:47
Als iemand nog een keer de woorden 'mix' of 'prikken' typt, word ik gek :D.

Henri H
2 november 2009, 10:49
mix prikken :D :seriousf: :chicken:

Ibanez666
2 november 2009, 10:53
'mix' of 'prikken'

...........................

Thiez
2 november 2009, 10:57
ik snap ook wel de punten die hier besproken worden hoor. En ik moet ook zeker zeggen dat marshall een fijne sound heeft. dat kan ik niet ontkennen.
en heb zelf ook geen ervaring met mesa mark IV. Maar ik weet zeker dat je niet kan zeggen dat een amp NIET door de "MIX PRIKT". Anders zou dat ontwerp amp lijkt mij niet verkocht worden op de markt. Maar het is idd smaak gebonden en de manier van prikken.

Er zijn maar weinig versterkers (in de topmerken als marshall, mesa, engl, orange) die ik niet lekker vind. Alleen elke versterker heeft zijn eigen sound en zijn eigen manier van gebruik. En de ene versterker stelt idd makkelijker in dan de andere.

Ik vind het prima dat marshall opgehemelt word. Ik vind het zelf ook waanzinnige versterkers zeker de jcm800 en jcm900. Maar dat andere merken afgekraakt worden is een kwestie van smaak en dan vind ik ook dat je het goed uit moet leggen waarom enzo en dat het een mening blijft en het niet als een feit moet formuleren.

Ik ben zelf ook nog steeds in zoektocht naar je juiste versterker dus ben de afgelopen tijd ontzettend veel aan het proberen. en dan niet specifiek een merk maar gewoon alles wat ik tegenkom ongeacht aantal kanalen en wattage.

btw mbakker ik vond koch ook zwaar tegenvallen. Ik heb laatst een koch multitone geprobeerd en vond hem niet lekker eruit komen. Ook het koch cabinet geprobeerd icm mijn engl maar ook daar kwam het niet tot zijn recht. maar ook dit is natuurlijk smaakgebonden en dus een mening van mijn kant

Simon Hans
2 november 2009, 11:51
ik snap ook wel de punten die hier besproken worden hoor. ...........................
................bonden en dus een mening van mijn kant

Dit was een interessante discussie: heb ik wat van geleerd: hoorbaar zijn in de band is niet alleen een kwestie van HARD zetten. Ikzelf wissel graag af tussen mijn VOX CPH 50 head en JCM 800 dual Reverb. Van beide versterkers vind ik het fijn dat je een tweede kanaal hebt om over te schakelen voor een solo. Dde Marshall heeft wat meer moeite om op het eerste kanaal (clean) een sound met een randje distorsion te geven, het boost kanaal scheurt als een gek. De VOX laat zich wat makkelijker instellen maar is een beetje aan de vette kant, waardoor de hoorbaarheid wat minder is. Maar het blijft leuk om af en toe te wisselen.
Simon

Ibanez666
2 november 2009, 11:55
Maar ik weet zeker dat je niet kan zeggen dat een amp NIET door de "MIX PRIKT". Anders zou dat ontwerp amp lijkt mij niet verkocht worden op de markt.

Beetje simpele redenatie die echt wel spaak loopt. Mensen kopen ook nog steeds Behringer ampjes en Stagg gitaren..

Baker
2 november 2009, 13:30
Precies!
Het is een argument van niks.

Ik kwam er pas achter dat de lead van die Koch niet goed door de mix kwam op het moment dat ik de versterker al gekocht had. En wat doe je dan in zo'n geval? terug naar de verkoper met de klacht dat ie niet zo goed bevalt bij gebruik in een band?

Om even terug te komen bij marshall, de twee leadkanalen van de JVM prikken ook niet zo geweldig. Wat dat betreft schiet je er niet zoveel mee op als je een multitone inruilt voor een marshall JVM. Het verschil is echter dat het crunch kanaal van de JVM wel pedaaltjes vreet. Samen met een dubbel mastervolume heb je dan alsnog die heerlijke lead.

Les Paul R8
2 november 2009, 13:38
Om even terug te komen bij marshall, de twee leadkanalen van de JVM prikken ook niet zo geweldig. Wat dat betreft schiet je er niet zoveel mee op als je een multitone inruilt voor een marshall JVM. Het verschil is echter dat het crunch kanaal van de JVM wel pedaaltjes vreet. Samen met een dubbel mastervolume heb je dan alsnog die heerlijke lead.

Dat is precies de reden dat ik inmiddels gewoon single channel amps gebruik. Ik had een DSL100, waarvan ik het leadkanaal als nieuw heb verkocht. Was namelijk nauwelijks gebruikt. Alles ging op het "clean" kanaal en met overdrives kon ik daar een prima sound uit krijgen. Maar dan blijkt toch dat een goeie single channel amp beter klinkt.

Michael AE
2 november 2009, 15:34
en heb zelf ook geen ervaring met mesa mark IV. Maar ik weet zeker dat je niet kan zeggen dat een amp NIET door de "MIX PRIKT". Anders zou dat ontwerp amp lijkt mij niet verkocht worden op de markt. Maar het is idd smaak gebonden en de manier van prikken.

Als je geen ervaring met iets hebt, hoe kun je er dan iets zeker over weten? :stop:

Wat een bullshit zeg.

Types als jij vind ik erg vervelend, want je stelt iets, maar kan het niet weten omdat je er geen ervaring mee hebt.


Ik vind het prima dat marshall opgehemelt word. Ik vind het zelf ook waanzinnige versterkers zeker de jcm800 en jcm900. Maar dat andere merken afgekraakt worden is een kwestie van smaak en dan vind ik ook dat je het goed uit moet leggen waarom enzo en dat het een mening blijft en het niet als een feit moet formuleren.

In mijn opinie wordt er prima aangegeven dat het in dit topic om meningen gaat. Dat is ook de hele doelstelling van dit topic. "Ik hou van Marshall". Duidelijker kan ik het niet maken.

Ik vind ook niet dat er iets wordt afgekraakt. Er worden argumenten gegeven waarom een bepaalde amp niet werkt in bepaalde situaties. Daar staat dan ook uitleg bij waarom dat zo is. Volgens mij moet je begrijpend gaan lezen.

Michael AE
2 november 2009, 15:47
Standaard wel, maar wat hij zegt is meer dat elke amp wel prikt mits juist ingesteld. Bovendien heeft een recto meer gain dan een ac30. Een recto met low gain is prima in de mix imo.

Juist instellen van een amp bestaat niet. Je stelt een amp in zoals jij hem lekker vindt klinken, of dat nu in een mix is of niet.

Ik krijg een beetje het idee dat jij denkt dat ik de MKIV niet kan instellen ofzo. Ik gebruik al vanaf 1993 Mark series in bandjes; zowel live als in de studio. Geloof me als ik zeg dat ik weet waarover ik praat.

interessander
2 november 2009, 16:04
Het lijkt me ook vrij duidelijk dat het een persoonlijke meningen-topic is, AART lijkt negatieve berichten over een mark IV echter zelf persoonlijk op te nemen.

Ik deel de mening van MichaelAE niet en ik ben nog steeds blij dat ik mijn marshall 2203 heb ingeruild op een Mesa mark III!
Maar ik vind wel dat je een vette sound hebt, al heeft dat in dit geval natuurlijk niks met de JCM 900 te maken aangezien je daarmee niet hebt opgenomen.

persoonlijk 'prik door de mix' dieptepunt: metal spelen over een Acoustic 1x15" bascombo :seriousf:

Thiez
2 november 2009, 16:17
@ ibanez, michael AE

dat behringer en staggniet verkocht worden aan de gevorderde gitaristen is omdat het niet gemaakt word voor 'semi prof/prof' gebruik. Ze worden voornamelijk gekocht door mensen die beginnen met gitaar spelen omdat ze lekker goedkoop zijn. Of door mensen die niet al te veel eisen stellen aan geluid en dus niet meer geld uitgeven dan nodig.
Buiten dat heeft de gitarist van mijn eerste band een paar jaar gespeeld op behringer blue devil en zelfs die kwam door de mix.

En ik had het in eerste instantie (vorige pagina) over dat de versterkers die door toch erg veel prof artiesten gebruikt worden allemaal wel door de mix zullen prikken. anders lijkt me niet dat er zo veel mensen op spelen. Als je bekijkt hoe ontzettend veel mensen er op een mark IV spelen. dat zal niet zijn omdat hij zo slecht door de mix prikt.

dat is alles wat ik er mee wil zeggen. en dan verschilt het ook nog per type versterkers natuurlijk. want als je een 15 watt transistor marshall in band repetitie gaat gebruiken (zonder uitversterken en dergelijke) dan wilt hij ook vast niet door de mix komen.

@ michael AE
Als je een bericht anders opneemt dan het is bedoeld hoef je dat niet gelijk op de persoon af te spelen hoor. 'mensen zoals jij vind ik erg vervelend'.
WAAROM zouden duizenden mensen mesa mark IV gebruiken? dat is niet omdat hij niet door de mix prikt weet ik zeker. Maar jij vind hem niks omdat het je smaak niet is.
Andere mensen vinden hem vast fijn.
Dus als er veeeeeel prof artiesten op een amp spelen zal het toch ergens wel zeggen dat het goede amps zijn en goed bruikbaar zijn.

AART
2 november 2009, 16:21
Juist instellen van een amp bestaat niet. Je stelt een amp in zoals jij hem lekker vindt klinken, of dat nu in een mix is of niet.

Ik krijg een beetje het idee dat jij denkt dat ik de MKIV niet kan instellen ofzo. Ik gebruik al vanaf 1993 Mark series in bandjes; zowel live als in de studio. Geloof me als ik zeg dat ik weet waarover ik praat.

Ik stelde al vanaf het begin dat ik niet dacht dat dat het geval is in jouw geval, ik denk dat je in dat opzicht meer ervaring hebt dan ik.

Ik denk dat ik een totaal andere smaak heb qua sound maar toevallig dezelfde amp gebruik ervoor. Misschien heeft Sander wel gelijk en neem ik het persoonlijk op. ;)

HaroldA
2 november 2009, 16:24
Dus als er veeeeeel prof artiesten op een amp spelen zal het toch ergens wel zeggen dat het goede amps zijn en goed bruikbaar zijn.

Of dat Mesa/Boogie Amerikaans is en Amerikanen nogal nationalistisch ingesteld zijn. :cheerup:

Hoedanook: mijn persoonlijke ervaring met M/B als toeschouwer zijn ook erbarmelijk. Op festivals zoals Graspop zijn er maar erg weinig bands die over M/B spelen en een fatsoenlijk (en hoorbaar!) gitaargeluid hebben...

Arjan12
2 november 2009, 16:28
Hoe zou dit dan komen? Wat is de technische verklaring hierachter? En: hoe is het te verhelpen (behalve door een andere versterker te kopen...)?

Michael AE
2 november 2009, 16:34
Ik stelde al vanaf het begin dat ik niet dacht dat dat het geval is in jouw geval, ik denk dat je in dat opzicht meer ervaring hebt dan ik.

Ik denk dat ik een totaal andere smaak heb qua sound maar toevallig dezelfde amp gebruik ervoor. Misschien heeft Sander wel gelijk en neem ik het persoonlijk op. ;)

Okay, dan heb ik je verkeerd begrepen. ;)

HaroldA
2 november 2009, 16:38
Hoe zou dit dan komen? Wat is de technische verklaring hierachter? En: hoe is het te verhelpen (behalve door een andere versterker te kopen...)?

Tsja, om de EQ van een Mesa goed in te stellen heb je minimaal HBO werk- en denkniveau nodig... :soinnocent: :???:

Geef mij dan maar de lekker simpele controls van m'n JCM 800's/JMP's. Ze doen niet zo gigantisch veel, maar je kunt ook helemaal niets fout doen!

Baker
2 november 2009, 16:39
En ik had het in eerste instantie (vorige pagina) over dat de versterkers die door toch erg veel prof artiesten gebruikt worden allemaal wel door de mix zullen prikken. anders lijkt me niet dat er zo veel mensen op spelen.

Man man, wat een kromme redenatie toch weer. Profs spelen erop, dus hij zal wel goed door de mix prikken....

Het wil er gewoon niet in bij jou he, dat "door de mix prikken" een eigenschap is die de ene versterker beter doet dan de andere.

AART
2 november 2009, 16:40
Of dat Mesa/Boogie Amerikaans is en Amerikanen nogal nationalistisch ingesteld zijn. :cheerup:

Hoedanook: mijn persoonlijke ervaring met M/B als toeschouwer zijn ook erbarmelijk. Op festivals zoals Graspop zijn er maar erg weinig bands die over M/B spelen en een fatsoenlijk (en hoorbaar!) gitaargeluid hebben...

Ligt dat niet aan de combinatie rectifier + veel te veel gain?

Ik ben niet zo'n metalfestivalbezoeker verder maar de meeste punkbands die ik gezien heb spelen op Mesa en dat gaat meestal prima. Misschien dat het helpt dat bij punk normaal iets minder gain gebruikt wordt? Of om even een metal voorbeeld te gebruiken met Mark IV's die wel prikken: Lamb Of God. Of je de sound lekker vindt of niet; de gitaren zijn prima hoorbaar bij hun live opnames (die takkeherrie ga ik vrijwillig niet live bekijken).

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=Md6bnGH8J-I

HaroldA
2 november 2009, 16:46
Ik ben niet zo'n metalfestivalbezoeker verder maar de meeste punkbands die ik gezien heb spelen op Mesa en dat gaat meestal prima. Misschien dat het helpt dat bij punk normaal iets minder gain gebruikt wordt? Of om even een metal voorbeeld te gebruiken met Mark IV's die wel prikken: Lamb Of God. Of je de sound lekker vindt of niet; de gitaren zijn prima hoorbaar bij hun live opnames (die takkeherrie ga ik vrijwillig niet live bekijken).

Lamb Of God heeft dan weer tig man personeel rondlopen om de boel goed te laten klinken (alhoewel het op Sonisphere helemaal ruk was!) Ook hun backdrop: "Pure American death metal" doet vermoeden dat ze nogal van Amerika houden en dus nooit op een Britse versterker kunnen spelen.

Te veel gain zorgt IMHO voor minder noot-definitie, maar kan er volgens mij niet voor zorgen dat je niet meer door-de-mix prikt...


Edit:
Wie weet gebruikt LoG trouwens wel hele andere versterkers backstage. Op het podium staan wel 2x15 Mesa cabs, maar misschien zijn dat alleen maar dummy's...

AART
2 november 2009, 16:50
Lamb Of God heeft dan weer tig man personeel rondlopen om de boel goed te laten klinken (alhoewel het op Sonisphere helemaal ruk was!) Ook hun backdrop: "Pure American death metal" doet vermoeden dat ze nogal van Amerika houden en dus nooit op een Britse versterker kunnen spelen.

Te veel gain zorgt voor minder noot-definitie, maar kan er volgens mij niet voor zorgen dat je niet meer door-de-mix prikt...

Jij lijkt wel een marshall-groupie die niet positief kan zijn over boogies ofzo...
Waar speelden die graspop bands met boogies dan over die wegvielen in de mix?

Edit: LOG foto's zat met Mark IV's backstage.

Michael AE
2 november 2009, 16:50
En ik had het in eerste instantie (vorige pagina) over dat de versterkers die door toch erg veel prof artiesten gebruikt worden allemaal wel door de mix zullen prikken. anders lijkt me niet dat er zo veel mensen op spelen. Als je bekijkt hoe ontzettend veel mensen er op een mark IV spelen. dat zal niet zijn omdat hij zo slecht door de mix prikt.

Dit is een volledige aanname. Jij kan het niet weten, want je hebt nog nooit over een MKIV gespeeld. En dan moeten wij duidelijker aangeven dat we geen feiten verkondigen?

Er zijn zat pros die over spullen spelen die ik niet goed vind. Er zijn ook meer dan genoeg bands die een geluid hebben dat ik niet goed vind. Bovendien ga ik regelmatig naar live muziek kijken en doe ik ook zelf nog eens regelmatig het geluid van bands. Ik kom vaker gitaristen tegen met een geluid dat niet door de mix prikt dan wel. Voornamelijk in de metal.


dat is alles wat ik er mee wil zeggen. en dan verschilt het ook nog per type versterkers natuurlijk. want als je een 15 watt transistor marshall in band repetitie gaat gebruiken (zonder uitversterken en dergelijke) dan wilt hij ook vast niet door de mix komen. Een tekort aan volume heeft niets met door een band prikken te maken.


@ michael AE
Als je een bericht anders opneemt dan het is bedoeld hoef je dat niet gelijk op de persoon af te spelen hoor. 'mensen zoals jij vind ik erg vervelend'.
WAAROM zouden duizenden mensen mesa mark IV gebruiken? dat is niet omdat hij niet door de mix prikt weet ik zeker. Maar jij vind hem niks omdat het je smaak niet is.
Andere mensen vinden hem vast fijn.
Dus als er veeeeeel prof artiesten op een amp spelen zal het toch ergens wel zeggen dat het goede amps zijn en goed bruikbaar zijn.

Ik neem jouw bericht helemaal niet anders op. Dat jij niet juist verwoord wat je bedoelt is niet mijn probleem.

Ik snap je punt, maar jij lijkt mijn mening niet te accepteren. Ik heb meerdere malen aangegeven dat de MKIV in MIJN BAND niet prikt. Wat kan mij het dan schelen of er heel veel artiesten op spelen? Hele kuddes spelen met Suhr gitaren, maar dat vind ik helemaal niks. En ik heb al het recht dat te vinden, ook al zijn er mensen die dol zijn op Suhr.

Jij doet net alsof ik iets af loop te kraken, en dat is niet juist. Jij doet alsof ik mijn mening als een feit loop te verkondigen en dat is niet juist.

Ik word er moe van dat het internet vol staat met aannames van mensen zonder ervaring, en daar ben jij er toevallig 1 van. Dat is niet op de man af spelen, dat is een ergernis uiten en dat doe jij toch ook?

Liquid_Metal
2 november 2009, 16:51
Tsja, om de EQ van een Mesa goed in te stellen heb je minimaal HBO werk- en denkniveau nodig... :soinnocent: :???:

Geef mij dan maar de lekker simpele controls van m'n JCM 800's/JMP's. Ze doen niet zo gigantisch veel, maar je kunt ook helemaal niets fout doen!

Ik denk inderdaad dat Mesa amps te ingewikkeld zijn om ff snel een sound mee neer te zetten. Al die interactieve controls die op elkaar reageren. Maar als je eenmaal je settings voor elkaar hebt, MAN wat een sound!

svdijk
2 november 2009, 16:51
Vorig jaar naar Alter Bridge geweest in de HMH, die spelen ook over (o.a)Rectifiers.
Supervet geluid, dat goed door de mix komt!!
Ligt dus toch aan de gitarist, instellingen van de apparatuur, en speelstijl.

Ik heb ooit in een band gespeeld waarbij de andere gitarist ook een Rectifier had, die wist hoe hij ermee om moest gaan, en we vulden elkaar perfect aan, ik met m'n JCM800 2210, hij met z'n Dual Rectifier.
Alleen als ikzelf over een Rectifier speel weet ik niet zo goed wat ik ermee aan moet, hij reageert zo anders (trager) als een Marshall.

Arjan12
2 november 2009, 16:52
Tsja, om de EQ van een Mesa goed in te stellen heb je minimaal HBO werk- en denkniveau nodig... :soinnocent: :???:

Geef mij dan maar de lekker simpele controls van m'n JCM 800's/JMP's. Ze doen niet zo gigantisch veel, maar je kunt ook helemaal niets fout doen!

Er zijn (volgens mij) ook genoeg Boogie's die heel erg simpele controls hebben hoor.

interessander
2 november 2009, 16:55
Ja ik had een vette sound verwacht van LoG maar wat viel dat tegen op sonisphere zeg!


Lamb Of God heeft dan weer tig man personeel rondlopen om de boel goed te laten klinken (alhoewel het op Sonisphere helemaal ruk was!) Ook hun backdrop: "Pure American death metal" doet vermoeden dat ze nogal van Amerika houden en dus nooit op een Britse versterker kunnen spelen.

Te veel gain zorgt IMHO voor minder noot-definitie, maar kan er volgens mij niet voor zorgen dat je niet meer door-de-mix prikt...


Edit:
Wie weet gebruikt LoG trouwens wel hele andere versterkers backstage. Op het podium staan wel 2x15 Mesa cabs, maar misschien zijn dat alleen maar dummy's...

Thijssie
2 november 2009, 16:56
Jij lijkt wel een marshall-groupie die niet positief kan zijn over boogies ofzo...
Dat was ik toch?

Michael AE
2 november 2009, 16:59
Ligt dat niet aan de combinatie rectifier + veel te veel gain?

Ik ben niet zo'n metalfestivalbezoeker verder maar de meeste punkbands die ik gezien heb spelen op Mesa en dat gaat meestal prima. Misschien dat het helpt dat bij punk normaal iets minder gain gebruikt wordt? Of om even een metal voorbeeld te gebruiken met Mark IV's die wel prikken: Lamb Of God. Of je de sound lekker vindt of niet; de gitaren zijn prima hoorbaar bij hun live opnames (die takkeherrie ga ik vrijwillig niet live bekijken).

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=Md6bnGH8J-I

Tsja, ik heb ze heel vaak live gezien, maar hun geluid is altijd om te huilen. Dunne drums, amper zang en weinig bas. Dat is een keuze, want de gitaarsound is erg belangrijk in die band. Bij mijn band is een vette drum/bas sound net zo belangrijk en dan heb je toch een andere benadering nodig als gitarist.

Hun gitaargeluid vind ik ook niet mooi, overigens. Veel te ongebalanceerd.

HaroldA
2 november 2009, 17:08
Jij lijkt wel een marshall-groupie die niet positief kan zijn over boogies ofzo...

Hoho: ik vertel alleen maar wat ik ervaren heb! Dat heeft niets met voorkeur/groupies/etc te maken maar puur met feiten...


Waar speelden die graspop bands met boogies dan over die wegvielen in de mix?

Phoe... Van die Mesa dingen met aan de linkerkant draaiknoppen en aan de rechter kant ongeveer 5 schuifjes... :???: Er stonden wel vaak Marshall 1960 kasten onder (vast stukje backline)...


Vorig jaar naar Alter Bridge geweest in de HMH, die spelen ook over (o.a)Rectifiers.
Supervet geluid, dat goed door de mix komt!!

Ja, maar misschien komt dat wel door die Orange of die Fender... Zolang er meerdere versterkers tegelijkertijd aan staan kun je dat nooit zeker weten...


Mesa's kunnen echt een heel vet geluid hebben, maar live vind ik het heel erg vaak heel erg tegenvallen. Voor in de studio kunnen het best wel de perfecte amps zijn...

Marc Oblivian
2 november 2009, 17:11
Vorig jaar naar Alter Bridge geweest in de HMH, die spelen ook over (o.a)Rectifiers.
Supervet geluid, dat goed door de mix komt!!
Ligt dus toch aan de gitarist, instellingen van de apparatuur, en speelstijl.

.

Klopt, plus het feit dat ze een hoop mensen hebben rondlopen die het geluid regelen.
En wat zo'n beetje iedereen tot nu toe vergeet: grotere band hebben vaak een flinke 19" eq over het gitaargeluid. Daarmee kan je ook een hele hoop doen voor het geluid in de mix.
Ik gebruik zelf ook een 10 band eq voor een betere ligging in de mix/verschillende sounds.
Werkt lekker.....soms weer TE goed, want bij opnames van een optreden een tijdje geleden viel me op dat ik veel beter hoorbaar was dan de andere gitarist en dat is ook weer niet de bedoeling voor de balans:-)

Kortom: het is dus in mijn optiek inderdaad waar dat sommige amps makkelijker door de mix prikken dan andere.
Daarentegen: er bestaat niet EEN mix: die is voor elke band anders. Daarnaast is de rest van je apparatuur (gitaar, speakers om er maar enkele te noemen) ook medebepalend voor het wel/niet door de mix prikken. Maar: bijna elke amp is wel zo in te stellen dat hij door de/een mix prikt (evt dus met extra eq., maar dat moet je willen). Het is belangrijker of de feel van de amp je dus aanstaat. Daar is namelijk niet echt een mouw aan te passen:-)

Baker
2 november 2009, 17:13
Kortom: het is dus in mijn optiek inderdaad waar dat sommige amps makkelijker door de mix prikken dan andere.
Daarentegen: er bestaat niet EEN mix: die is voor elke band anders. Daarnaast is de rest van je apparatuur (gitaar, speakers om er maar enkele te noemen) ook medebepalend voor het wel/niet door de mix prikken. Maar: bijna elke amp is wel zo in te stellen dat hij door de/een mix prikt (evt dus met extra eq., maar dat moet je willen). Het is belangrijker of de feel van de amp je dus aanstaat. Daar is namelijk niet echt een mouw aan te passen:-)

Mooi samengevat en helemaal mee eens.

Michael AE
2 november 2009, 17:15
Vorig jaar naar Alter Bridge geweest in de HMH, die spelen ook over (o.a)Rectifiers.
Supervet geluid, dat goed door de mix komt!!


Alter Bridge gebruikt niet alleen maar Mesa's voor dat geluid, maar ook een Bogner Ubershall die een Marshall achtige vibe heeft.

http://www.hugeracksinc.com/forum/viewtopic.php?t=50492&highlight=alter+bridge

Hier een topic op een ander forum waar de bouwer van Mark Tremonti's rack aan het woord is.


Ligt dus toch aan de gitarist, instellingen van de apparatuur, en speelstijl.Aan de gitarist? :???: Dikzakken absoberen te veel geluid op het podium, ofzo?

Speelstijl zeker. Als 1 gitarist een lage partij pakt en jij gaat daar zelf ook een lage partij over spelen, dan vraag je om moeilijkheden.

Instellen van je spullen, tsja. Als ik een amp moet gaan instellen op een manier dat hij prikt, maar niet meer klinkt, ligt dat dan aan de instellingen of aan de amp?


Ik heb ooit in een band gespeeld waarbij de andere gitarist ook een Rectifier had, die wist hoe hij ermee om moest gaan, en we vulden elkaar perfect aan, ik met m'n JCM800 2210, hij met z'n Dual Rectifier.
Alleen als ikzelf over een Rectifier speel weet ik niet zo goed wat ik ermee aan moet, hij reageert zo anders (trager) als een Marshall.

Tsja, aanvullen is heel iets anders. Ik speel in mijn eentje en heb definitie nodig in mijn spel. Ik gebruik ook twee amps die elkaar aanvullen. Aanvullen van elkaar is iets heel anders dan door de mix prikken, IMO.

Michael AE
2 november 2009, 17:27
Klopt, plus het feit dat ze een hoop mensen hebben rondlopen die het geluid regelen.
En wat zo'n beetje iedereen tot nu toe vergeet: grotere band hebben vaak een flinke 19" eq over het gitaargeluid. Daarmee kan je ook een hele hoop doen voor het geluid in de mix.
Ik gebruik zelf ook een 10 band eq voor een betere ligging in de mix/verschillende sounds.
Werkt lekker.....soms weer TE goed, want bij opnames van een optreden een tijdje geleden viel me op dat ik veel beter hoorbaar was dan de andere gitarist en dat is ook weer niet de bedoeling voor de balans:-)

Natuurlijk kun je elke amp met een EQ laten prikken, maar dat is toch juist het hele punt? Dat wil WIL je toch helemaal niet!?

De meeste EQ's klinken klote, zeker als je dingen gaat boosten en zeker in de loop van een gitaarversterker. Voor een effect is het leuk, maar ik wil zo'n ding echt niet constant in mijn loop hebben. Het liefste wil ik helemaal niets in de loop hebben.

Ik lees zo vaak op diverse fora dat mensen met externe troep hun geluid beter proberen te krijgen, maar dat gaat altijd fout. Uiteindelijk kopen ze allemaal een andere versterker die wel direct werkt.

Als ik kan kiezen tussen een amp die goed klinkt en die ik kan horen en een amp waarbij ik een externe EQ nodig heb voor een goede sound, dan weet ik het wel.

AART
2 november 2009, 17:29
Natuurlijk kun je elke amp met een EQ laten prikken, maar dat is toch juist het hele punt? Dat wil WIL je toch helemaal niet!?

De meeste EQ's klinken klote, zeker als je dingen gaat boosten en zeker in de loop van een gitaarversterker. Voor een effect is het leuk, maar ik wil zo'n ding echt niet constant in mijn loop hebben. Het liefste wil ik helemaal niets in de loop hebben.

Ik lees zo vaak op diverse fora dat mensen met externe troep hun geluid beter proberen te krijgen, maar dat gaat altijd fout. Uiteindelijk kopen ze allemaal een andere versterker die wel direct werkt.

Als ik kan kiezen tussen een amp die goed klinkt en die ik kan horen en een amp waarbij ik een externe EQ nodig heb voor een goede sound, dan weet ik het wel.

Daar ben ik het wel 110% mee eens. Dat is niks imo. Gitaar > Amp > Cab moet werken, anders blijf je bezig.

Renin
2 november 2009, 17:30
Juist instellen van een amp bestaat niet. Je stelt een amp in zoals jij hem lekker vindt klinken, of dat nu in een mix is of niet.

Dan snap ik je probleem ook direct. Als je in je eentje een lekker geluid hebt, wil dat niet zeggen dat dat in een band een lekker geluid is. Je maakt muziek met de hele band. Als je alleen voor je eigen sound gaat, ben je in mijn ogen zo'n eikeltje die altijd veel te lang en te hard in zijn eentje staat te soundchecken (of erger nog: stemmen!) via de PA omdat hij zo op zijn eigen sound staat te geilen en thuis nooit zo hard kan/mag.

Een goede sound begint met luisteren naar de anderen en daar op afstellen. Een goede geluidsman doet dat, en kan dat met praktisch elke amp. Het door de mix prikken betekent dat elke bandlid een eigen plekje heeft in de mix, frequenties.

Dat dit voor het grootste gedeelte bepaalt wordt door het merk gitaarversterker is wat veel gitaristen (en producenten!) graag zouden geloven.

Desalniettemin hou ik ook van Marshall ;)

Michael AE
2 november 2009, 17:32
Kortom: het is dus in mijn optiek inderdaad waar dat sommige amps makkelijker door de mix prikken dan andere.
Daarentegen: er bestaat niet EEN mix: die is voor elke band anders. Daarnaast is de rest van je apparatuur (gitaar, speakers om er maar enkele te noemen) ook medebepalend voor het wel/niet door de mix prikken. Maar: bijna elke amp is wel zo in te stellen dat hij door de/een mix prikt (evt dus met extra eq., maar dat moet je willen). Het is belangrijker of de feel van de amp je dus aanstaat. Daar is namelijk niet echt een mouw aan te passen:-)

Ja, de ene mix is de andere niet. Dat is absoluut waar. De keuze van je amp is ook grotendeels gebonden aan hoe je band klinkt.

Ik hou van vette drums en een dikke bas. Als ik daar met gitaar heerlijk overheen lig, dan ben ik blij. Veel te vaak hoor ik bands die een vet gitaargeluid hebben dat totaal niet overeind blijft, omdat ze ook een vet drum en bas geluid willen hebben. Dat werkt dus niet.

Chris Winsemius
2 november 2009, 17:32
Hoe zou dit dan komen? Wat is de technische verklaring hierachter? En: hoe is het te verhelpen (behalve door een andere versterker te kopen...)?

"Voicing van het circuit" (ongeacht toonregeling).

Gitaarversterkers zijn klankmakers die je gitaarsignaal ook nog eens versterken. Hoe meer mid en hoog in 'n amp hoe beter DOOR DE MIX ;)
Te veel laag in het circuit: modderig geluid, niet strak en je komt heel snel in het vaarwater van de bassist.

Naast de voicing v/h circuit speelt de kwaliteit v/d uitgangstrafo heel erg mee en natuurlijk ook de speaker en het gebruikte cabinet.

Verhelpen:
modificaties (vooral circuit-waardes, uitgangstrafo ook)kunnen in de meeste gevallen goed helpen (of 'n goeie amp).

Wat voor veel mensen (terecht) zeer lastig is:
beoordeling amp. Meestal speel je dan alleen met je gitaar, geen andere instrumenten erbij, etc. In bandverband is een geschikte sound vaak (niet altijd) behoorlijk anders dan "bedroom settings".
Zelf kan ik meestal wel horen of 'n amp door de mix gaat zonder direct naar de oefenruimte te gaan maar in sommige gevallen doe ik dat toch wel als dubbel-check.

Michael AE
2 november 2009, 17:40
Dan snap ik je probleem ook direct. Als je in je eentje een lekker geluid hebt, wil dat niet zeggen dat dat in een band een lekker geluid is. Je maakt muziek met de hele band. Als je alleen voor je eigen sound gaat, ben je in mijn ogen zo'n eikeltje die altijd veel te lang en te hard in zijn eentje staat te soundchecken (of erger nog: stemmen!) via de PA omdat hij zo op zijn eigen sound staat te geilen en thuis nooit zo hard kan/mag.

Fijn. Weer iemand die niet kan lezen. Eerst even de basisschool door en dan mag je pas meedoen met de grote mannen!


Een goede sound begint met luisteren naar de anderen en daar op afstellen. Een goede geluidsman doet dat, en kan dat met praktisch elke amp. Het door de mix prikken betekent dat elke bandlid een eigen plekje heeft in de mix, frequenties.

No shit, Sherlock.

Arjan12
2 november 2009, 17:43
Begin je geïrriteerd te raken, Michael?

Chris, bedankt voor de uitleg.

Luke-wannabe
2 november 2009, 17:57
Vind je het gek dat Michael gek word. Leer eens lezen, pipo's!
Overigens speelt een van de jongens uit mijn band op een Mesa Stiletto en die prik beter door de mix dan de andere met een Marshall DSL100. Maar dat ligt denk ik ook aan de kast. Mesa 2x12 vs Marshall 1960/1936.
Overigens klinkt de Stiletto echt als een strakkere/gecompresstere Plexi..

Michael AE
2 november 2009, 17:58
Begin je geïrriteerd te raken, Michael?

Helemaal niet. Ik vind alleen de post van Renin erg irritant en dom.

Michael AE
2 november 2009, 18:02
Vind je het gek dat Michael gek word. Leer eens lezen, pipo's!
Overigens speelt een van de jongens uit mijn band op een Mesa Stiletto en die prik beter door de mix dan de andere met een Marshall DSL100. Maar dat ligt denk ik ook aan de kast. Mesa 2x12 vs Marshall 1960/1936.
Overigens klinkt de Stiletto echt als een strakkere/gecompresstere Plexi..

Die Stiletto is te gek inderdaad! Eindelijk een amp van dat klotebedrijf die wel redelijk klinkt. :p

Luke-wannabe
2 november 2009, 18:08
Whaha ik wilde het niet zeggen ;)
Lekker versterkertje hoor.

Michael AE
2 november 2009, 18:24
Zeker.

Ik vind de Recto's en Mark's ook goed, hoor, maar het werkt gewoon niet voor mij.

yhcmarc
2 november 2009, 19:31
vette drums en bas, felle / schelle en duidelijke gitaren. Erg jammer dat zo weinig bands dit concept snappen. Van die veel laag, weinig mids tonnen gain sounds, ik trek het voor geen meter!!!

Wij spelen met Feast met 3 gitaristen in B gestemd, alledrie voluit, maar wel gebalanceerd, de 3 verschillende partijen zijn over het algemeen erg goed van elkaar te onderscheiden. Wanneer we soms dezelfde partij spelen is het echt een muur van geluid die over je heen komt, heerlijk. We hebben in de gitaarsound niet al te veel laag om de bas er lekker onder te laten zitten, hell, ik speel om die reden zelfs met P90 elementen op mijn Ampeg V4. (ook omdat ik tegenwoordig op zelfbouw fuzz pedalen speel en ik over het algemeen niet echt een ontzettende fan van humbuckers + fuzz ben, wordt al snel te modderig).

Aankomende oefensessie ga ik waarschijnlijk ook mijn JCM800 naast de V4 zetten, en hebben we dus 2 marshall plexi's, JCM800 + Ampeg V4 op volle touren draaien, ik ben siked :)

erwin_ve
2 november 2009, 19:34
Michael: Heb je de Suhr PT100 wel is geprobeerd?

gorgasm
2 november 2009, 20:01
grappig verhaal. Leuk dat het in jouw stijl past.

ook een 2000tsl gehad. Nog nooit gemist.
Ik hou ook van marshall. Vooral van de cabs, vooral als ik de Diezel VH4 erop zet.

Michael AE
2 november 2009, 20:08
vette drums en bas, felle / schelle en duidelijke gitaren. Erg jammer dat zo weinig bands dit concept snappen. Van die veel laag, weinig mids tonnen gain sounds, ik trek het voor geen meter!!!

Wij spelen met Feast met 3 gitaristen in B gestemd, alledrie voluit, maar wel gebalanceerd, de 3 verschillende partijen zijn over het algemeen erg goed van elkaar te onderscheiden. Wanneer we soms dezelfde partij spelen is het echt een muur van geluid die over je heen komt, heerlijk. We hebben in de gitaarsound niet al te veel laag om de bas er lekker onder te laten zitten, hell, ik speel om die reden zelfs met P90 elementen op mijn Ampeg V4. (ook omdat ik tegenwoordig op zelfbouw fuzz pedalen speel en ik over het algemeen niet echt een ontzettende fan van humbuckers + fuzz ben, wordt al snel te modderig).

Aankomende oefensessie ga ik waarschijnlijk ook mijn JCM800 naast de V4 zetten, en hebben we dus 2 marshall plexi's, JCM800 + Ampeg V4 op volle touren draaien, ik ben siked :)

Die aanpak werkt inderdaad heel goed. Heel veel mensen schrokken toen de losse tracks van Metallica online stonden en ze de gitaren los van de rest konden horen. Van die vette gitaarsound die ze kenden, was niets meer over.

Michael AE
2 november 2009, 20:09
Michael: Heb je de Suhr PT100 wel is geprobeerd?

Nee, nog niet. De clips klinken goed!

Ik heb wel de andere varianten gehoord en daar was ik niet zo van onder de indruk.

Michael AE
2 november 2009, 20:12
grappig verhaal. Leuk dat het in jouw stijl past.

ook een 2000tsl gehad. Nog nooit gemist.
Ik hou ook van marshall. Vooral van de cabs, vooral als ik de Diezel VH4 erop zet.

Ik vind de DSL beter dan de TSL en de 900 weer beter dan de DSL. Als Diezel je sound is, kan ik me voorstellen dat het vet klinkt.

Ik vind Marshall cabs ook prima.

Voor de populariteit van het grote boze internet, speelde iedereen over een 1960. Nu men wat meer info kan opzoeken, wordt het van kwaad tot erger en wordt je zelfs uitgescholden als je een JCM900 stack hebt. :)

AART
3 november 2009, 00:29
Ik vind de DSL beter dan de TSL en de 900 weer beter dan de DSL. Als Diezel je sound is, kan ik me voorstellen dat het vet klinkt.

Ik vind Marshall cabs ook prima.

Voor de populariteit van het grote boze internet, speelde iedereen over een 1960. Nu men wat meer info kan opzoeken, wordt het van kwaad tot erger en wordt je zelfs uitgescholden als je een JCM900 stack hebt. :)

1960's met G12T75's zijn prima basiscabs, maar sommige amps werken er beter op dan andere imo. JCM 900 SL-X vind ik btw een topamp, de DR is wat dunner qua sound, maar nog steeds een prima amp.

@YHCMarc: +1. Ik vind droge midvoiced amps daarom ook lekker (Mark IV, VHT UL/Sig X). Niet te zuinig met de presence en beuken.

gorgasm
3 november 2009, 08:30
Ik vind de DSL beter dan de TSL en de 900 weer beter dan de DSL. Als Diezel je sound is, kan ik me voorstellen dat het vet klinkt.

Ik vind Marshall cabs ook prima.


dat is het net, het cab kan die head niet aan :-)

ik volg marshall al n tijd niet meer. ik vind de 800 een beste top maar weet niet of de andere me zoude kunnen boeien.

DaveItUp
3 november 2009, 08:41
vette drums en bas, felle / schelle en duidelijke gitaren. Erg jammer dat zo weinig bands dit concept snappen. Van die veel laag, weinig mids tonnen gain sounds, ik trek het voor geen meter!!!


Ding ding ding we have a winner.

Overigens heb ik zowel met mn marshall als met de sunn waar ik nu over speel nooit problemen gehad om goed in de mix te zitten. Wellicht ligt het ook aan de V4 waar m'n bassist over speelt. Over het algemeen probeer ik een felle attack te hebben richting idd het schelle, maar niet too much.

De sunn is echter nog duidelijker in de mix dan de marshall, dus ben feitelijk toch van de marshall afgestapt waar ik zo van hield ;) Een superlead inruilen voor een transistorbak hehe

Mesa's vind ik 3x niets, maar dat zal aan de voicing liggen van die dingen. Gewoon mijn ding niet. Kan er ook geen fatsoenlijke sound uit halen. Rectumfrier geprobeerd en een of andere combo met zo'n schuifjes eq, leek op zo'n mark3 of 4.

G12 75's haat ik. Werkt niet met een oudere marshall die een beetje bright is en dat zijn die 70's bakken.

Jan Buurman
3 november 2009, 09:40
http://link.marktplaats.nl/293077355
Voor een Marshall-lover met weinig geld. Volgens mij een hele lekkere deal als je weinig te spenderen hebt....
(Niet mijn ad, ook geen bekende)

interessander
3 november 2009, 09:48
Dan zou ik eerder die Sovtek op mp kopen, ook hele fijne marshall-achtige amps, ik heb zelf ook een MIG 100 gehad.

marc_o
3 november 2009, 10:15
http://link.marktplaats.nl/293077355
Voor een Marshall-lover met weinig geld. Volgens mij een hele lekkere deal als je weinig te spenderen hebt....
(Niet mijn ad, ook geen bekende)


Dat is zeker een heel goede deal!

tillens
3 november 2009, 10:43
Amai, zeer zeker! Bang for the buck!

Thiez
3 november 2009, 12:08
ok michael EA en bakker75 en iedereen die zich aan me gestoord heeft.
Jullie hebbe gelijk, ik leg me er bij neer. mijn excuses voor de topic vervuiling.
ik wil er nog 1 ding over zeggen en dat zijn misopvattingen waar je op forum snel overheen leest. Er is zeker een verschil in BETER door de mix prikken. maar ik had het over versterkers die NIET door de mix prikken.
Maar het is idd smaak gebonden wat je fijn en mooi vind. de ene wil een versterkers met 50 knopjes en dingetjes en de andere een 1 kanaals met 5 knoppen.
En ik heb zelf idd te weinig ervaring om aan zo een discussie mee te doen. Ik ben zelf nog op zoek naar de ideale versterker voor mij. Je hebt ook vast mijn andere topic wel gelezen waar ik zoek naar een marshall achtige crunch scheur maar dan met uitgebreidere opties dan marshall dat vaak heeft voor het strakke high gain werk enzo.

buiten dat heb ik van het weekend wat gejamt in utrecht bij DB's en daar hadden ze een jcm900 top staan. En dat klonk wel verdomde lekker.

verder is dit misschien ook een interessante advertentie voor mensen die voor weinig een jcm900 willen. biedingen staan momenteel nog niet zo hoog.
http://link.marktplaats.nl/291314517
en 50 wattertje die je lekker wat open kan zetten.

HaroldA
3 november 2009, 12:11
Nogal offtopic, maar hebben we voor het tippen van advertenties niet een tips-topic? :soinnocent:

Jan Buurman
3 november 2009, 16:13
Nogal offtopic, maar hebben we voor het tippen van advertenties niet een tips-topic? :soinnocent:

Dat dacht ik ook maar ik kon hem niet vinden (ik mis die search functies best wel ;) )

marc_o
3 november 2009, 21:23
ok michael EA en bakker75 en iedereen die zich aan me gestoord heeft.
Jullie hebbe gelijk, ik leg me er bij neer. mijn excuses voor de topic vervuiling.
ik wil er nog 1 ding over zeggen en dat zijn misopvattingen waar je op forum snel overheen leest. Er is zeker een verschil in BETER door de mix prikken. maar ik had het over versterkers die NIET door de mix prikken.
Maar het is idd smaak gebonden wat je fijn en mooi vind. de ene wil een versterkers met 50 knopjes en dingetjes en de andere een 1 kanaals met 5 knoppen.
En ik heb zelf idd te weinig ervaring om aan zo een discussie mee te doen. Ik ben zelf nog op zoek naar de ideale versterker voor mij. Je hebt ook vast mijn andere topic wel gelezen waar ik zoek naar een marshall achtige crunch scheur maar dan met uitgebreidere opties dan marshall dat vaak heeft voor het strakke high gain werk enzo.

buiten dat heb ik van het weekend wat gejamt in utrecht bij DB's en daar hadden ze een jcm900 top staan. En dat klonk wel verdomde lekker.

verder is dit misschien ook een interessante advertentie voor mensen die voor weinig een jcm900 willen. biedingen staan momenteel nog niet zo hoog.
http://link.marktplaats.nl/291314517
en 50 wattertje die je lekker wat open kan zetten.


Check mijn sig, daar kun je wel wat mee.

SloeGin
3 november 2009, 22:07
omdat de search functie niet werkt en ik eigelijk weinig reviews ervan vind op harmony central en google vraag ik het hier maar :

Wat is jullie mening over de JVM 205c?
Blijkbaar zou de(ze) JVM goed klinken op laag volume? Ik herinner me dat ik hier eens las dat deze de 'beter' klinkende sounds van de 410h miste? Klopt dit ?
Komt ie pas tot zen recht als ie serieus openstaat zoals bv. de JCM 900?
Ik speel stuff zoals Jimi Hendrix, Bonamassa, Metallica, Ozzy, Guns N Roses/Slash etc...

tnx

sjaak1990
6 november 2009, 22:40
Ik vind de 410 versies veel leuker. Ben ik ook niet weg van maar daar ga ik niet over uitweiden. De 205 mist het 2e kanaal van de 4 kanaler naar mijn mening, het beste kanaal. Op laag volume is hij aardig maar genoeg amps die het op lager volume beter doen naar mijn mening.

Henri H
6 november 2009, 23:45
Van m'n JVM410H is mij opgevallen dat het 2e kanaal op hoog volume beter gaat klinken. Kanalen 1, 3 en 4 klinken op laag volume ook goed.
Zeker na de trafo/choke upgrade zijn kanalen 3 en 4 er beter op geworden.
Ik vind het 2e kanaal het minste kanaal van de JVM410H.

De 205(C) heb ik nooit zelf bespeeld, dus daar durf ik geen uitspraak over te doen. Kokeleko (forummember) heeft de 205 head, misschien kan je hem even PM-en.

Squier4ever
7 november 2009, 00:46
Heb vanavond tijdens de repetitie over een 1-kanaals 100 watt JCM800 gespeeld, 2 inputs (hor.), ik gok een 2203. Wat een te gekke sound uit die bak zeg! Stuk beter dan de standaard aanwezige valvestate. Ik wil een 800 hebben, wat een ballen en volume :cooler:

Baker
7 november 2009, 10:46
Ik vind het 2e kanaal het minste kanaal van de JVM410H

Je hebt in een andere post al eens uitgelegd waarom jij dat zo ervaart.
Toch kan ik er met de kop niet bij aangezien ik dit het heerlijkste kanaal vind en er zo'n beetje alles mee doe.

Tho
7 november 2009, 11:06
even reageren: Ik heb gisteravond voor het gemak over de backline van de Romein in Leeuwarden gespeeld. Marshall JCM 900 halfstacks.

En ik vond het kutgeluid, en voelde me totaal niet zeker van m'n sound. Meningen verschillen dus :)

rickert
7 november 2009, 11:40
Stond de JCM wel goed HARD dan?

The Lo Lands
7 november 2009, 11:46
Een versterker is als het passen van een jas. Mijn mening over een andermans jas doet er eigelijk niet toe. Vind jij Marshall goed bij jouw passen of heb je liever een Mesa prima toch. Mijn mening mag je best weten maar is ondergeschikt aan jouw keuze toch? Daarnaast speelt de muziekstijl wel een grote rol bij je keuze maar dat is ook de jas die jouw past. Beginnende muzikanten lopen imo nog teveel met de meute mee (hype) en laten zich leiden door mooie (verkoop)praatjes van o.a. bekende bands/muzikanten/merken en tips/meningen van forums als deze! Een versterker is als een jas, ga naar de muziekwinkel en probeer zoveel mogelijk versterkers uit als mogelijk en maak dan je keuze! Je kunt forums als deze wel goed gebruiken voor het uitwisselen van ervaring over een bepaald product of dienst! Lees ook diverse reviews maar let op! Laat je niks aanpraten maar laat je ook niks weerhouden! Try before you buy.

Hoewel Michael AE niet om onze mening vroeg ga ik die ook niet geven :) O.k. een klein beetje dan ':ok: ik hou van Orange!!!!:lovelove:

Ibanez666
7 november 2009, 19:05
Try before you buy.
:

Maar het gaat om je sound in bandverband en dat is vaak moeilijk testen in de winkel

Mitch
7 november 2009, 19:10
Met het stijgen van de ervaring kun je daar wel steeds beter doorheen luisteren, maar 100% zeker ben je pas als je 'm een paar keer binnen bandverband hebt gehoord. Toch haal je de echt slechte versterkers er wel uit in mijn beleving.

Tho
7 november 2009, 19:58
Stond de JCM wel goed HARD dan?

ja zo hard als het mocht van de geluidsman. Maar dat was hard zat om te horen dat ik helemaal niets kan met dat ding...

The Lo Lands
7 november 2009, 20:00
Maar het gaat om je sound in bandverband en dat is vaak moeilijk testen in de winkelKlopt, maar dat geldt toch voor iedere aankoop van instrument, effect en versterker! Je beoordeeld dit in eerste instantie op hetgeen jij als geluid horen wilt, in een winkel. Kijk als je een versterker van 30 watt buizen of lager aanschaft moet je er niet 100% zeker van uitgaan dat deze in je metalband makkelijk door de mix heen breekt. Dit lijkt mij meer een kwestie van even logisch nadenken en anders even vragen op een forum als deze aan medegebruikers : ) Zoals Michael AE via een optreden hier achter is gekomen is een toevalstreffer. Deze variabelen zijn te verwaarlozen als je weinig optreed wel een band hebt en toch graag een andere/nieuwe versterker wilt aanschaffen die bij jou stijl en sound past. Verder is een versterker van 50 watt buizen of hoger altijd wel door de mix heen te breken. Lukt dit niet zal je wat moeten tweaken met je bassist of de EQ van je nieuwe versterker.

Zelf heb ik op aardig wat versterkers gespeeld en het is mij nog weinig voorgekomen dat ik niet te horen was of door de mix heen kon breken. Wel heb ik eens een extra mic voor de versterker gezet zodat ik kon worden uitversterkt over de zangmonitoren. Creatief zijn en zoeken naar oplossingen voor een dergelijk probleem hoort ook bij muziekmaken. Vaak wordt dit vergeten, het afstemmen van instrumenten. Je kunt je versterker de schuld geven maar dat is niet altijd het probleem!

Mijn motto blijft toch: try before you buy. Of dit nu in de winkel, oefenruimte of op het podium is. Je kunt een keer een foute aanschaf doen, dat is vervelend maar dat heeft iedere muzikant wel eens meegemaakt toch :)

Michael AE
7 november 2009, 22:25
Nou, ik heb het niet via een optreden gemerkt, maar in de oefenruimte. ;)

Of een amp ongeschikt is voor mijn band, hoor ik meteen. Of hij daadwerkelijk gebalanceerd klinkt binnen de mix hoor je alleen als je met je band speelt.

Kijk, niemand hoort tijdens het testen van een amp wat de frequenties van je bas en drums zijn. Punt. Dit zijn wel de belangrijkste factoren natuurlijk.

Ik geloof er niet in dat mensen tijdens het testen bij bijvoorbeeld Feedback of v/d Haar horen wat een amp binnen een band gaat doen. Je hoort wel wat de voicing van een amp is en of hij voldoende mids en hoog heeft, maar dat is echt niet het enige dat belangrijk is.

Rinze
8 november 2009, 09:24
Nou, ik heb het niet via een optreden gemerkt, maar in de oefenruimte. ;)

Of een amp ongeschikt is voor mijn band, hoor ik meteen. Of hij daadwerkelijk gebalanceerd klinkt binnen de mix hoor je alleen als je met je band speelt.

Kijk, niemand hoort tijdens het testen van een amp wat de frequenties van je bas en drums zijn. Punt. Dit zijn wel de belangrijkste factoren natuurlijk.

Ik geloof er niet in dat mensen tijdens het testen bij bijvoorbeeld Feedback of v/d Haar horen wat een amp binnen een band gaat doen. Je hoort wel wat de voicing van een amp is en of hij voldoende mids en hoog heeft, maar dat is echt niet het enige dat belangrijk is.

Natuurlijk is het belangrijk hoe de versterker in een band klinkt. In de winkel kun je daar m.i. niet meer dan een indicatie van krijgen, temeer daar de meeste winkels niet echt zijn ingericht op langer dan een kwartiertje (veel) herrie maken.

Maar om het nog ingewikkelder te maken: ik heb met dezelfde JCM800 halfstack in verschillende bands gespeeld waarbij veel verschillen optraden in hoe het ding door de bandmix kwam. Bij een paar bands was het prima, bij andere weer moeilijker. Het maakt natuurlijk sowieso uit of je de enige gitarist bent of niet. Maar ook het geluid van de rest van de band scheelt enorm. Is het bandgeluid niet in orde/in balans dan kun je nog zo'n goede versterker hebben maar blijft het kut. En dat hoeft dan niet alleen aan die versterker te liggen.

The Lo Lands
8 november 2009, 19:31
Of een amp ongeschikt is voor mijn band, hoor ik meteen. Of hij daadwerkelijk gebalanceerd klinkt binnen de mix hoor je alleen als je met je band speelt. Mee eens!

Alleen hoe moet dat nou met al die gitaristen die een nieuwe amp willen kopen maar niet in de gelegenheid zijn deze binnen hun band te testen?!

Simpel, jij bepaald in eerste instantie jouw geluid dus je kiest toch een amp uit die past bij jouw stijl en sound. Of deze vervolgens lekker klinkt in je band blijft afwachten maar ik ben van mening dat iedere versterker van +/-50 watt buizen of hoger met misschien wat extra toevoegingen van effecten prima gaat klinken binnen bandverband. Zoniet ben je gewoon een waardelose gitarist, punt.

Misschien kunnen we anders een lijst opstellen met versterkers waarvan jullie zeggen dat deze nooit binnen een band goed tot hun recht komen. Onzin natuurlijk, maar uit eigen ervaring is iedere versterker met wat tweaken en afstemmen binnen een band te passen. Dat je voorkeur uiteindelijk uitgaat naar een ander type versterker (voicing) is wat je leert uit ervaring en experimenteren toch? Sluit gewoon niet meteen een bepaalde amp uit door wat andere mensen zeggen. Of denk niet meteen dat een merk versteker de holy grail is. Jij bepaalt toch in eerste instantie welke jas jouw past. Misschien egoistisch maar daarom speel je ook gitaar :seriousf:

The Lo Lands
8 november 2009, 19:38
Maar om het nog ingewikkelder te maken: ik heb met dezelfde JCM800 halfstack in verschillende bands gespeeld waarbij veel verschillen optraden in hoe het ding door de bandmix kwam. Bij een paar bands was het prima, bij andere weer moeilijker. Het maakt natuurlijk sowieso uit of je de enige gitarist bent of niet. Maar ook het geluid van de rest van de band scheelt enorm. Is het bandgeluid niet in orde/in balans dan kun je nog zo'n goede versterker hebben maar blijft het kut. En dat hoeft dan niet alleen aan die versterker te liggen. Bedoel je dat meerdere bands op éénzelfde versterker spelen?! Dan vind ik het niet vreemd dat een versterker bij bepaalde bands niet goed door de mix heen breekt. Neem altijd je eigen spullen mee of zorg voor een goede soundcheck waarbij je de versterker goed afstelt met de rest van de band. Het ligt dan inderdaad niet aan de versterker maar meer aan een slechte voorbereiding.

Michael AE
8 november 2009, 20:10
Natuurlijk is het belangrijk hoe de versterker in een band klinkt. In de winkel kun je daar m.i. niet meer dan een indicatie van krijgen, temeer daar de meeste winkels niet echt zijn ingericht op langer dan een kwartiertje (veel) herrie maken.

Maar om het nog ingewikkelder te maken: ik heb met dezelfde JCM800 halfstack in verschillende bands gespeeld waarbij veel verschillen optraden in hoe het ding door de bandmix kwam. Bij een paar bands was het prima, bij andere weer moeilijker. Het maakt natuurlijk sowieso uit of je de enige gitarist bent of niet. Maar ook het geluid van de rest van de band scheelt enorm. Is het bandgeluid niet in orde/in balans dan kun je nog zo'n goede versterker hebben maar blijft het kut. En dat hoeft dan niet alleen aan die versterker te liggen.

Ja, helemaal mee eens. De bandmix staat ook nooit 100% vast natuurlijk. Een versterker minder dan een kwartslag draaien maakt al een wereld van verschil. Bovendien is elk podium weer anders. Vandaar ook dat de MKIV niet zo bij mij past; het is een amp die je goed moet tweaken voordat hij goed klinkt en daar heb ik op het podium geen tijd voor.

Michael AE
8 november 2009, 20:20
Mee eens!

Alleen hoe moet dat nou met al die gitaristen die een nieuwe amp willen kopen maar niet in de gelegenheid zijn deze binnen hun band te testen?!

Simpel, jij bepaald in eerste instantie jouw geluid dus je kiest toch een amp uit die past bij jouw stijl en sound. Of deze vervolgens lekker klinkt in je band blijft afwachten maar ik ben van mening dat iedere versterker van +/-50 watt buizen of hoger met misschien wat extra toevoegingen van effecten prima gaat klinken binnen bandverband. Zoniet ben je gewoon een waardelose gitarist, punt.

Misschien kunnen we anders een lijst opstellen met versterkers waarvan jullie zeggen dat deze nooit binnen een band goed tot hun recht komen. Onzin natuurlijk, maar uit eigen ervaring is iedere versterker met wat tweaken en afstemmen binnen een band te passen. Dat je voorkeur uiteindelijk uitgaat naar een ander type versterker (voicing) is wat je leert uit ervaring en experimenteren toch? Sluit gewoon niet meteen een bepaalde amp uit door wat andere mensen zeggen. Of denk niet meteen dat een merk versteker de holy grail is. Jij bepaalt toch in eerste instantie welke jas jouw past. Misschien egoistisch maar daarom speel je ook gitaar :seriousf:

Je hebt absoluut een punt, maar je gaat wel erg kort door de bocht. Als je een amp niet kan laten werken binnen een band ben je een waardeloze gitarist? Onzin.

Of ik een waardeloze gitarist ben kunnen anderen beter beoordelen, maar ik heb echt wel meerdere amps gehad die bij bepaalde bands gewoon niet werkte.

Nu moet ik wel zeggen dat ik (zelfs voor een gearnerd) extreem kritisch ben op mijn geluid. Ik hoor elke nuance en ben ook bezig elk aspect zo goed mogelijk te krijgen. Niet iedereen heeft dat. Wat jij goed vind werken binnen jouw band kan ik als een kutgeluid ervaren. Smaken, maar ook oren, verschillen.

Desalniettemin denk ik dat iedereen wel eens zo'n amp heeft gehad waar je geen klik mee krijgt in de oefenruimte of studio. Dan heb je dus gewoon de verkeerde amp gekocht en kun je beter iets anders kopen.

The Lo Lands
8 november 2009, 21:07
Je hebt absoluut een punt, maar je gaat wel erg kort door de bocht. Als je een amp niet kan laten werken binnen een band ben je een waardeloze gitarist? Onzin.

Of ik een waardeloze gitarist ben kunnen anderen beter beoordelen, maar ik heb echt wel meerdere amps gehad die bij bepaalde bands gewoon niet werkte.

Nu moet ik wel zeggen dat ik (zelfs voor een gearnerd) extreem kritisch ben op mijn geluid. Ik hoor elke nuance en ben ook bezig elk aspect zo goed mogelijk te krijgen. Niet iedereen heeft dat. Wat jij goed vind werken binnen jouw band kan ik als een kutgeluid ervaren. Smaken, maar ook oren, verschillen. Dit zal in de praktijk niet helemaal opgaan dus zo waardeloos zijn ze niet :seriousf: Best kort door de bocht en zeker niet persoonlijk bedoeld ;)

Ik heb in de loop der jaren ook een voorkeur voor een bepaald geluid en type versterkers gekregen. Wel kan ik met iedere versterker uit de voeten en blijft mijn eigen sound overeind. Anders gezegt, als je de versterker als instrument ziet kun je ook daar mee leren spelen. Er zijn daarnaast genoeg voorbeelden te noemen van versterkers welke binnen een bepaald muziek genre niet goed tot hun recht komen maar toch kan dat menigeen nog verassen. Ik speel geen extreem luide muziek dus daarom heb ik hoofdwaarschijnlijk wat makkelijker praten. Jij komt uit de metalhoek wat zeker andere eisen aan een versterker stelt.

Daarnaast valt inderdaad over smaak te twisten :)

Rinze
8 november 2009, 21:24
Bedoel je dat meerdere bands op éénzelfde versterker spelen?! Dan vind ik het niet vreemd dat een versterker bij bepaalde bands niet goed door de mix heen breekt. Neem altijd je eigen spullen mee of zorg voor een goede soundcheck waarbij je de versterker goed afstelt met de rest van de band. Het ligt dan inderdaad niet aan de versterker maar meer aan een slechte voorbereiding.

Nee, ik bedoel dat ik bij meerdere bands op dezelfde versterker speelde en het per band heel erg verschilde hoe ik door de bandmix kwam. Ik wilde eigenlijk een nuancering aanbrengen in het idee dat bepaalde versterkers per definitie beter door de mix prikken. Dat gaat voor een deel wel op maar er zijn zoveel andere factoren die mee bepalen of je goed in de bandmix ligt of niet.

Trouwens, ook de opstelling in de ruimte van de geluidsbronnen maakt ontzettend veel uit. Zet de basversterker verkeerd en je hebt vreselijk last van staande golven, dat soort dingen. Een drumstel dat slecht is (af-)gestemd vreet ook ruimte in het geluidbeeld, die ruimte is er dan dus niet meer of in ieder geval minder voor andere instrumenten. Er komt nogal wat bij kijken om alles in een band op elkaar af te stellen. Soms hoef je maar iets te veranderen en het totaal wordt meteen minder of juist veel beter.

yhcmarc
11 november 2009, 19:02
Zo, gisteren de JCM800 weer eens meegenomen naar het oefenen en een humbucker (Dimarzio DP192) in mijn gitaar gezet. De V4 + JCM800 is monsterlijk, wat een ongelovelijk brute sound met die 2 amps open (ieder een eigen 4x12) en een T-rex mudhoney er voor. Ook nog zeer duidelijk en met palm mutes, holy mother of jehova, de tering, ik voelde de vloer van de oefenruimte onder me trillen van het geweld :) .. dit wordt mijn Feast setup!!

Henri H
12 november 2009, 09:29
Hehe, wat vond de rest v.d. band ervan? ;)

Marc Oblivian
12 november 2009, 11:40
They were killed on the spot...:-)

yhcmarc
12 november 2009, 14:51
Ze konden aardig meekomen met hun JCM800 & Plexi reissues ;) .. ik moest wel een klein beetje terugdraaien op de volumeknop.

Orpheo
12 november 2009, 14:52
Ik kan me erg vinden in wat Michael verteld (over Marshalls). Ik heb het enorme geluk dat ik met al mijn amps in m'n band lekker doorprik, maar door het lezen van dit topic besef ik me terdege dat zelfs dat niks zegt; iemand anders op mijn amp zal weer zeggen 'wat een grafbak', terwijl ik dat denk van zijn amp.

Ik ben het overigens ook eens dat mesa's zo verdomd gevoelig zijn. Je zou haast een rocket scientist moeten zijn om 'm goed ingesteld te krijgen! :makeup:

marc_o
12 november 2009, 15:27
Wie of we daar hebben!!!

Ibanez666
12 november 2009, 15:30
Ik kan me erg vinden in wat Michael verteld (over Marshalls). Ik heb het enorme geluk dat ik met al mijn amps in m'n band lekker doorprik, maar door het lezen van dit topic besef ik me terdege dat zelfs dat niks zegt; iemand anders op mijn amp zal weer zeggen 'wat een grafbak', terwijl ik dat denk van zijn amp.

Ik ben het overigens ook eens dat mesa's zo verdomd gevoelig zijn. Je zou haast een rocket scientist moeten zijn om 'm goed ingesteld te krijgen! :makeup:

Hey welcome back Orph!

Braindead
15 november 2009, 22:14
Hey welkom terug man!

tillens
15 november 2009, 22:23
* zoekende naar een double barreled shotgun*

kenx
15 november 2009, 22:31
Hey welkom terug man!

Hij blijft maar voorlopig heb ik van hem begrepen...

marc_o
15 november 2009, 22:37
Als ie maar weer weggaat....alhoewel, ik mis de rellen wel een beetje.
:seriousf:

HaroldA
15 november 2009, 22:57
Als ie maar weer weggaat....alhoewel, ik mis de rellen wel een beetje.
:seriousf:

Nietes... :soinnocent:

Braindead
15 november 2009, 23:00
Damn right, it's Orpheo-Riot-Time!!!

:D

Maar ff serieus. Leuk dat de good old times weer terug zijn. Als Bas Blom nou ook ff terug komt dan is het clubje weer compleet.

marc_o
15 november 2009, 23:20
Ik wil ze wel ruilen voor de zoekfunctie op het forum, die mis ik meer...:)

HaroldA
15 november 2009, 23:22
Ik wil ze wel ruilen voor de zoekfunctie op het forum, die mis ik meer...:)

Nog een half uurtje wachten!!!


Volgens de laatste berichten is het na het weekend weer mogelijk om te zoeken.

En nu weer on-topic: ik hou ook van Marshall! :ok:

AART
16 november 2009, 00:35
Nog een half uurtje wachten!!!



Pff, wat een grefoforum, niet zoeken op zondag, tsss. :stop:

m@rijn
18 november 2009, 11:52
Nog effe een vraagje: welke cab denken jullie dat het beste door de mix komt?

Marshall 1960 Greenbacks (AX)
Marshall 1960A met de standaard speakers
Marshall 1960 met Vintage 30's

?

marc_o
18 november 2009, 11:56
Leuke vraag.....beantwoord ook even het volgende dan:


Wat is de rest van je gear, wat is je muzieksoort en wat zijn je instellingen en welke rol heb je in de band?

tillens
18 november 2009, 12:10
Ik denk een marshall. 2061 cab bijv??? :soinnocent:

sjaak1990
18 november 2009, 13:18
V30's komen goed door de mix doordat ze veel mids hebben. Greenbacks klinken afgeronden dus die hoor je wat minder.

marc_o
18 november 2009, 13:56
Zo kun je het niet stellen, ligt ook nog aan merk kast, maar ervanuitgaande dat steeds dezelfde kast wordt gebruikt zijn er zeker wel verschillen, maar ligt het vooral aan de versterker en de instellingen.
Je kunt wel zeggen dat een V30 goede mids heeft, maar wat heb je eraan als je EQ de mids eruit haalt en volle bak bassen en treble wordt ingedraaid omdat zoiets lekker "metal" klinkt...

m@rijn
18 november 2009, 14:17
o ja, Ik speel met een JCM800 head. Kspeel al een tijdje op een goedkope kast dat mijn medegitarist nog ergens in de kelder had staan (kdenk een MG-kast). Ik merk in elk geval dat die speakers niet veel waard zijn.

mijn rol: zanger en rythm. In elk geval geen solo's.

marc_o
18 november 2009, 14:56
o ja, Ik speel met een JCM800 head. Kspeel al een tijdje op een goedkope kast dat mijn medegitarist nog ergens in de kelder had staan (kdenk een MG-kast). Ik merk in elk geval dat die speakers niet veel waard zijn.

mijn rol: zanger en rythm. In elk geval geen solo's.


Muzieksoort, gitaar, pedalen?
Set andere gitarist?

m@rijn
18 november 2009, 15:25
genre: wolfmother, led zeppelin e.d.
mijn gitaar: Epiphone LP
amp: jcm 800 2210 head
geen pedalen

Andere gitarist:
pedalen: equalizer, delay
gitaar: Ibanez JS (Joe Satriani sig)
amp: MG100 + 1960A kast

het is ook de bedoeling dat ik niet enkel in deze huidige band hoorbaar ben, maar ook in andere (eventueel toekomstige) bands

groeten

marc_o
18 november 2009, 15:35
V30's zullen zeker geen problemen gaan opleveren, maar daarbij denk ik dat geen van je genoemde kasten een probleem gaat zijn.
Greenback's zijn wat authentieker, en zeker wanneer je een wat meer vintageklank hebben wilt (Led Zep valt dan voor mij onder vintage).
Je gaat in ieder geval een stuk beter klinken dan je andere gitarist, maar dat lijkt me niet zo moeilijk.
Wees ook zeker niet bang er lekker mids in te draaien, lijkt op je eentje wllicht wat aan de dunne kant, maar in de band zal het er flink op verbeteren, en daar gaat het in de eerste instantie toch om, dat je bandgeluid goed is.

svdijk
19 november 2009, 20:28
genre: wolfmother, led zeppelin e.d.
mijn gitaar: Epiphone LP
amp: jcm 800 2210 head
geen pedalen

Andere gitarist:
pedalen: equalizer, delay
gitaar: Ibanez JS (Joe Satriani sig)
amp: MG100 + 1960A kast

het is ook de bedoeling dat ik niet enkel in deze huidige band hoorbaar ben, maar ook in andere (eventueel toekomstige) bands

groeten

Ik heb ook een JCM800 2210, en die vind ik met Greenbacks behoorlijk tegenvallen, met V30's is 't oké.
De 2210 heeft te veel laag voor de Greenbacks, waardoor 't veel te modderig wordt op een wat hoger volume (en dat is al snel met een 2210).

Ik heb nu zelf een combinatie van V30's en de standaard G12T75's in m'n kasten, en dat is voor mij de ideale sound.
Live kan je die mooi met 2 microfoons uitmixen, je komt er goed mee door de mix, en je hebt een breed geluidspectrum.

m@rijn
20 november 2009, 18:08
tvalt me op dat er zo veel slechte reacties komen op de V30 cabs. Bv op harmony central zijn sommigen er echt niet over te spreken, terwijl de G12T75 cabs veel meer lof krijgen... hoe verklaar je dat?

ik kan een 412 AV kopen voor 400...

Orpheo
20 november 2009, 18:10
G12T75 drukt en prikt veel harder (door de mix) dan V30's, die hebben namelijk een beetje een middipje. Toch vind ik v30's zeker niet verkeerd, hoewel ik wel eens ze zou verkopen uit mijn eigen cab, en er 2 greenbacks en 2 G12T75's in zou zetten. vind ik veel prettiger voor mijn tone. V30's zijn wel strakker, dat is zeer zeker waar.

Henri H
21 november 2009, 01:43
tvalt me op dat er zo veel slechte reacties komen op de V30 cabs. Bv op harmony central zijn sommigen er echt niet over te spreken, terwijl de G12T75 cabs veel meer lof krijgen... hoe verklaar je dat?

ik kan een 412 AV kopen voor 400...V30's zijn vooral (niet altijd!) gewenst voor (hard)rock/metal.
De ene versterker klinkt er beter mee dan de andere.
Het is natuurlijk ook een kwestie van smaak.
Wat Orpheo zegt klopt denk ik ook wel, V30's klinken strak, en prikken ook goed door de mix.
G12T-75's kunnen wat dun en schel klinken (hangt ook van de versterker/smaak af), maar zijn goede allround speakers. Ook geschikt voor hardrock/metal.
Ik heb goede ervaringen met een combi van Greenbacks en G12T-75's i.c.m. Marshalls (JVM/JCM 800/6100).

Han S
21 november 2009, 12:02
Nog effe een vraagje: welke cab denken jullie dat het beste door de mix komt?

Marshall 1960 Greenbacks (AX)
Marshall 1960A met de standaard speakers
Marshall 1960 met Vintage 30's

?

Bij mix denk ik altijd aan een opname en ik heb alle speakers die je noemt, maar het hangt ook sterk af van de microfoon die je gebruikt en hoe je die plaatst. Of bedoel je wat anders met 'mix'?

Mitch
21 november 2009, 12:05
Ik denk aan het podium- in plaats van het zaalgeluid.

Han S
21 november 2009, 12:23
In dat geval ga ik voor de V30's, ik heb een Stage Accompany 4*12" met V30s en die wordt wel eens geleend door gitaristen omdat ze hem zo goed vinden klinken. Een nadeel is dat hij bij terugkomst altijd naar bier en rook ruikt. :D

Baker
21 november 2009, 12:38
G12T75 drukt en prikt veel harder (door de mix) dan V30's, die hebben namelijk een beetje een middipje

Ik dacht altijd dat het precies andesom was.....:???:

Mitch
21 november 2009, 12:41
Iedereen ervaart dat weer anders, de meesten vinden de wat sterkere duw in het hoogmid van een V30 juist het meest karakteristieke van die speaker. Een grafiek is een grafiek, maar als mens heb je ook nog een paar hersens aan die oren vastzitten en die interpreteren dingen toch soms anders.

Chris Winsemius
21 november 2009, 12:41
Niet alleen de mid-dip verschilt, weergave hoog en laag ook. In het hoog lijkt de T75 duidelijker/harder en da's weleens handig naast drummers, bassisten en toetsen...

Misery Signals
21 november 2009, 12:44
Lees: gewoon irritant schel :)
J/K. Voor heavy sounds vind ik ze niet goed klinken, voor lichte rock daarentegen hebben ze een goede sound.

MS

Chris Winsemius
21 november 2009, 13:06
Ik prijs ze ook niet de hemel in hoor! ;)

Han S
21 november 2009, 13:18
Ik dacht altijd dat het precies andesom was.....:???:

Die indruk heb ik ook.

Ibanez666
21 november 2009, 16:59
Niet alleen de mid-dip verschilt, weergave hoog en laag ook. In het hoog lijkt de T75 duidelijker/harder en da's weleens handig naast drummers, bassisten en toetsen...

Ik ben veel beter hoorbaar in de band sinds ik ze gebruik, zelfs op lager volume. Ik ben erg blij met de T75's. Vooral voor rock doen ze het goed.

Braindead
21 november 2009, 17:29
Ik ben veel beter hoorbaar in de band sinds ik ze gebruik, zelfs op lager volume. Ik ben erg blij met de T75's. Vooral voor rock doen ze het goed.

En ik hoor zelf weer beter sinds ik die kut 1960 cab verkocht heb (:)). Man wat was dat ding schel. Kan in de mix wel een voordeel zijn maar ik wil zelf ook nog een beetje kunnen genieten van mijn gitaargeluid. Het had die cab ooit nieuw ongezien gekocht en man dat heb ik geweten. Dat doen we dus ook niet meer...

Mitch
21 november 2009, 17:32
Speakers zijn één ding, kasten zijn weer een heel ander verhaal.

Braindead
21 november 2009, 17:33
Bedoel je dat het meer aan die Marshall kast lag?

Mitch
21 november 2009, 17:37
Ja, die 1960's met T75's zijn inderdaad geen fijne speakerkasten. Maar Ibanez666 heeft ze weer in een heel andere kast en dat levert toch weer een ander geluid op. We hadden vorig weekend drie 2x12s op een rijtje met exact dezelfde speakers en die klonken beduidend anders.

Braindead
21 november 2009, 17:48
Ja dat de kast ook veel invloed heeft wist ik maar bij de t75 speaker blijf ik sceptisch.

Baker
21 november 2009, 17:54
tja,

Ik heb wel het idee dat ze ten onrechte afgedaan worden als baggerkasten.

Ik heb destijds voor mijn JVM zeer uitgebreid getest met de volgende kasten:

-1960 A met G12T75
-Oude marshall kast met nog oudere greenbacks
-K&E met V30's
-Koch met Jensen speakers


Op de koch na (dat werkt echt niet op een marshall) waren de verschillen minder groot dan ik aanvankelijk dacht.
En tot mijn verassing vond ik de 1960 A met G12T75 nog niet eens zo gek klinken.

Mitch
21 november 2009, 17:58
Op de koch na (dat werkt echt niet op een marshall) waren de verschillen minder groot dan ik aanvankelijk dacht.
En tot mijn verassing vond ik de 1960 A met G12T75 nog niet eens zo gek klinken.

Minder groot dan verwacht of waren de verschillen echt klein? Kan ik me bijna niet voorstellen met het rijtje dat je noemt.

Braindead
21 november 2009, 17:58
Tja, er is ook nog altijd zoiets als smaak. Voor mij klonken ze irritant omdat er een bepaald hoog in zat wat me niet aanstond. Verder vond ik dat ze te kil klonken. Gewoon niet de goede klankkleur voor mij. Er zijn vast gasten die dat nou juist zo lekker vinden in een box.

En verder waren ze niet slecht in de zin van dat ze problemen gaven. Geen bijgeluiden of constructiefouten oid.

Baker
21 november 2009, 18:16
Precies zoals ik zeg: Minder groot dan verwacht.
Dat wil niet zeggen dat de verschillen klein waren.

Mijn conclusie was in ieder geval dat de 1960a met G12T75's zeker geen baggerkast is vergeleken met die andere.

Edit. Laat ik het nuanceren. Ik zeg niet dat die 1960 de beste was. Die oude kast met oude greenbacks klonk natuurlijk echt helemaal te gek. Alleen, die 1960 vind ik gewoon ook niet verkeerd klinken op een JVM.

Misery Signals
21 november 2009, 18:36
Dat klopt, maar je speelde dan ook clean/crunch/rock met die Marshall kast. Die ervaring had ik ook.
Tot je er een Mesa, Bogner, Peavey of andere zware bak op zet. Geluid wordt een pak dunner, scheller en hij wordt droger maar tegelijk ook modderiger in het laag.

MS

Mitch
21 november 2009, 19:30
Edit. Laat ik het nuanceren. Ik zeg niet dat die 1960 de beste was. Die oude kast met oude greenbacks klonk natuurlijk echt helemaal te gek.
Now you're talking :D


Alleen, die 1960 vind ik gewoon ook niet verkeerd klinken op een JVM.
En ik denk dat je daar de spijker op de kop slaat: in de combinatie klinkt -ie prima. Het belang van de totale keten kan niet genoeg benadrukt worden naar mijn mening.

marc_o
21 november 2009, 19:48
Ik vind G12T75's echt wel heel goede speakers, het is maar wat de rest van je apparatuur is.
In de Fandango zitten ze en niemand die het ooit heeft geraden. Constructie van de kast maakt denk ik grotere verschillen.

Rinze
21 november 2009, 20:06
Ik heb nu zelfbouwkastjes met G12T75's erin, Beamblockers ervoor en dat klinkt totaal anders dan een standaard Marshall kast. Maar ik heb het eigenlijk altijd prima speakers gevonden, had vroeger ook een kast met G12H 30's en die klonk voor rock en clean wel leuk maar voor metal en hardcore was ie veel te modderig.