PDA

View Full Version : ENGL Fireball- vs. Mesa/Boogie mark III-poweramp



caliban
29 oktober 2009, 00:52
Oké, het grootste deel van de ruis is uit mijn zelfbouw preamp, de transformator ervan af had heel weinig effect, en uit miserie gewoon nog een keer een andere lamp in de V1 gestoken, en dat hielp :). Direct daarna bleek mijn mark III ineens niet te werken, stroomkabel was stuk :s. Nieuwe gezet, heeft vrij lang geduurd, maar die werkt terug.

Nu het nieuwe 'probleem'. Ik wil graag mijn Fireball verkopen, op zich is hij er te veel aan, de rythm klinkt vet, maar lead is wat te scherp, en ik kan wat geld gebruiken. Nu wil ik mijn mesa gebruiken voor de rock stuff, en mijn zelfbouwpreamp geslaved door de mesa als metal ding.

Nu vergelijk ik gisteren de preamp enerzijds door de Fireball en anderzijds door de Boogie en wat blijkt: de Boogie poweramp kan gewoon niet op tegen de ENGL. De Boogie heeft te veel mid en te weinig laag, terwijl de Fireball heel gebalanceerd klinkt, lekker vet en dik, super gewoon.

Nu heb ik vaak horen zeggen dat de poweramp van de ENGL enorm zou moeten lijken op die van de Boogie, waardoor ik me nu afvraag: waar zit dan nu het verschil? Ligt het aan de lampen die er in beide zitten (de Boogie heeft JJ's, de ENGL weet ik niet vanbuiten, moet ik in het weekend nakijken). Of is er een degelijk verschil in de opbouw van beide amps?

Logische antwoord: verkoop een nier en hou de twee versterkers, maar ik hoop op een of andere manier de mesa even dik te laten klinken als de Fireball.

Wanneer ik de preamp van de Boogie gebruik vind ik de amp super klinken, zeker aangezien ik dan de grafische equalizer gebruik.

Ik gebruiken trouwens de mesa met de pull deep getrokken (dus aan).

Thanks :)

interessander
29 oktober 2009, 08:26
Hoe oud zijn je eindbuizen? Ik had pull deep ook aanstaan voordat ik mijn buizen had vervangen. Nadat ik een setje voor Mesa geselecteerde JJ's had geinstalleerd was dat niet meer nodig, zeker niet icm de grafische EQ.

Liquid_Metal
29 oktober 2009, 08:49
Zeg Fre, wanneer gaan jullie Belgen nou eens fatsoenlijk Nederlands leren? Kom op, "die werkt terug"?? :cooler:

Volgens mij ben jij hier DE expert wat betreft schema's e.d. van versterkers. Je zegt dat ze op elkaar moeten lijken, maar nooit de schema's vergeleken? Daar kun je wel veel aan zien.
En wat Sander zegt kan natuurlijk ook zeer zeker, de staat van een amp (en dan met name de buizen) doet natuurlijk veel. Mijn Peavey eindtrap klinkt ook een stuk lekkerder met die nieuwe AT/AX buisjes.

caliban
29 oktober 2009, 10:11
Ik heb de lampen een dikke twee jaar geleden vervangen, maar in de tussentijd echt niet veel gespeeld. Ik heb als ik het me goed herinner ook JJ selected for mesa gekocht (van tonefactory).
Van poweramps weet ik sowieso niet veel af, en de schema's die ENGL online zet zijn sowieso dubieus. Ik heb dezelfde vraag gisteren gesteld op sloclone, en dat is waar ik gelezen had over de gelijkenis tussen de twee poweramps.
Grafische EQ dient voor mij als vervanging voor de gewone EQ na de laatste gainstage die je bij de mark-series niet hebt, terwijl die er wel is bij mijn zelfbouw. Ik kan misschien eens andere preamplampen proberen in de fasedraaier of in de FX-loop-stage.

caliban
29 oktober 2009, 10:29
http://www.tubefreak.com/mk3-1.gif

Voor mensen die er niet aan uit kunnen. Het gaat mij hierom: wat ligt er tussen de fx-return en de poweramp nog van circuit. V2b, die dankzij de pull deep meer bas gaat versterken; dan de graphic EQ, gemaakt uit, transistoren (wie weet hierdoor enige tonesuck, want ook al staat de EQ uit moet het signaal door de transistoren passeren); vervolgens kom je dan hier uit:

http://www.tubefreak.com/mk3-2.gif

rechtstreeks de PI in, en van daaruit lijkt de poweramp op die van de ENGL heb ik me laten vertellen.

Ik weet het niet.... Van een kant wil ik de ENGL nu wel houden, maar geld is ook zo leuk.

iWishmaster
29 oktober 2009, 17:08
Gewoon die Engl verkopen; is toch maar goedkope troep ;)

En dan zelf een degelijke poweramp bouwen voor na je zelfbouw doosje.

caliban
30 oktober 2009, 22:20
Gewoon die Engl verkopen; is toch maar goedkope troep ;)

En dan zelf een degelijke poweramp bouwen voor na je zelfbouw doosje.

Ik ken echt niks van poweramps, en ik vrees dat het een pak duurder gaat uitkomen als een zelfbouw preamp. Op zich al twee transformatoren :s. Ik ben nog niet zeker dat de Fireball nu de deur uitgaat. Iedereen kan lullen over de kleine transformatoren in de Fireball, maar zijn poweramp klinkt vetter dan die van een mark III coliseum, grootste transformatoren dat ik ook gezien heb, putain!

iWishmaster
31 oktober 2009, 16:30
Maar je kende toch ook niks van preamps voordat je daarmee begon? En natuurlijk is een poweramp duurder, al helemaal als je mercury magnetics oid gaat gebruiken, maar het is altijd goedkoper als een complete Fireball.

interessander
31 oktober 2009, 16:32
Je kunt toch een ENGL rack poweramp kopen dan voor je preamp?

caliban
31 oktober 2009, 16:41
Je kunt toch een ENGL rack poweramp kopen dan voor je preamp?

Ja klopt, maar hoeveel geld ga ik er dan op kunnen winnen. Ik kan mijn Fireball misschien voor 700 verkopen, maar een poweramp kost me snel 500 euro vrees ik. En 200 euro vind ik niet genoeg voor een ook wel vette preamp kwijt te zijn. De Fireball preamp is super voor heavy rythm, maar heeft een modificatie nodig in de tonestack, ik denk dat ik die op de shootout heb uitgelegd aan iWshmstr en nog wat aanwezigen. Die modificatie heb ik nooit gedaan, omdat ten eerste de printplaten omgekeerd in je chassis zitten, dus vreselijk om aan te prutsen, en ten tweede het de waarde van de amp zou doen dalen (vrees ik).