PDA

View Full Version : Hmmm...les paul weg,strat erbij? Twijfel...



Sinner1980
28 oktober 2009, 22:43
Een paar weken terug heb ik mn explorer geruild voor een us standard strat.
Eerst een beetje sceptisch om weer een strat te nemen(heb een avri 62 gehad, beviel niet vanwege hals)maar ik ben nu helemaal om, strats zijn geweldig!

Ik ben helemaal in mn nopjes met mn strat en ga dan ook een setje BKP Irish Tours bestellen om er een vette blues plank van te maken en een beetje rock(Bush, Greenday) erop te spelen. Ik zou graag nog een strat willen maar dan met een wat moderner geluid en een maple toets (de ander is palissander) om wat steviger scheurwerk op te spelen (Priest, Maiden, Smashing pumpkins enz).

Dan kom ik nu uit op mn voormalige liefde...mn les paul standard...want die speelt plots lang niet zo lekker meer als voorheen,uiteraard dankzij de geweldige bespeelbaarheid van mn strat wat, IMHO, gewoon een fijnere gitaar is.
Ook heb ik plotseling veel meer met het single coil geluid tov de humbuckers en gewoon de algehele feel van die strat is super:strat:

Ik ben nu aan het overwegen om mn les paul te verkopen en een vintage hot rod 57 strat terug te kopen en die,indien noodzakelijk,te modden met Bare Knuckle pickups (Sinner,Trilogy Suite:rockon:).
Het is alleen geen gemakkelijke beslissing...

:strat: vs :lp:

Heeft er hier iemand ook zo'n ervaring gehad? Ik ben er nog niet helemaal over uit maar ik heb zo'n voorgevoel dat ik eerdaags twee strats heb...help:makeup:

nickofzo
28 oktober 2009, 22:49
van de les paul verkopen krijg je spijt! speelt ie nu wat minder over een poos heb je weer zin daar op te spelen (mijn ervaring is dat ik verschillende periodes heb, .. de ene keer de single coil de andere keer de humbucker)

maarja wie ben ik?

geert1976
28 oktober 2009, 22:53
Die LP moet je gewoon houden, single coils beginnen wel weer te vervelen hoor en wat je ook doet.... en knutselt...... en upgrade.....een strat krijg je nimmer zo dik in het geluid als een LP, een strat heeft nu eenmaal niet zo een gespiert lijf als een Les paul.

Zie het zo.... denk aan Richie Samborra (mayonaise rock) als die heavy doet, hij probeert het wel, maar hij is het niet... voor brullen en bulderen heb je een LP nodig niets meer, niets minder.

zeiler
28 oktober 2009, 22:58
van de les paul verkopen krijg je spijt! speelt ie nu wat minder over een poos heb je weer zin daar op te spelen (mijn ervaring is dat ik verschillende periodes heb, .. de ene keer de single coil de andere keer de humbucker)

maarja wie ben ik?

dat denk ik zeker ook, als je die verkoopt krijg je zeker spijt :o!!!

nu heb je toch van beide werelden echt een top gitaar? :D!

Midwolda
28 oktober 2009, 23:03
Geeft niks hoor, Sinner. Hier nog zo'n van-z'n-geloof-gevallene. :makeup:
Was ook altijd Les Paul freak tot en met, kon niets met Strats.
Totdat ik er eentje tegenkwam die me wèl lekker paste en waar ik wèl prettig op kon spelen.
Heb er nu twee, een Squier Silver Series en een eigengefrummelde Strelecaster, echt fijne plankjes.
Maar m'n oude Gibbies zijn er nog steeds, en ik heb er zelfs weer een Les Paul bijgekocht als daily player.
Ik wil gewoon niet hoeven kiezen, het moet er allebei zijn.
En als ik jou was zou ik niet m'n oude liefde wegdoen voor een nog onbekende nieuwe...
die nieuwe mag haar plekje verdienen naast de veterane, dat dan weer wel. ;)

Sinner1980
28 oktober 2009, 23:06
dat denk ik zeker ook, als je die verkoopt krijg je zeker spijt :o!!!

nu heb je toch van beide werelden echt een top gitaar? :D!

Fair enough...je weet pas echt wat je mist als je het niet meer hebt maar wat ik ook ga beslissen, ik kan altijd een les paul terugkopen mocht ik echt spijt krijgen. Die strat er zomaar bijkopen nu ga ik ff niet redden. Ik overweeg ook om eens naar die Dave Murray strat te kijken, al ben ik niet perse fan ofzo, het lijkt me wel een megabak, 2 humbuckers en een single coil...moeilijk allemaal.
Ik ga sowieso niet over één nacht ijs hoor,eerst goed nadenken en nog flink wat speelsessies doen

Luke-wannabe
29 oktober 2009, 01:41
Aan je postgedrag op het forum te zien weet je niet echt wat je wilt. De ene keer is de explorer het helemaal en 2 maanden later ben je opeens helemaal van Gibson af.. Lijkt me dus niet verstandig om nu die LP weg te doen. Eerst maar eens een jaartje of half jaartje op die Strat spelen en dan maar eens kijken hoe grote laag stof er op die LP staat is mijn aanrader.

rijsberman
29 oktober 2009, 01:48
wat luke-enz zegt.

Sinner1980
29 oktober 2009, 16:04
Aan je postgedrag op het forum te zien weet je niet echt wat je wilt. De ene keer is de explorer het helemaal en 2 maanden later ben je opeens helemaal van Gibson af.. Lijkt me dus niet verstandig om nu die LP weg te doen. Eerst maar eens een jaartje of half jaartje op die Strat spelen en dan maar eens kijken hoe grote laag stof er op die LP staat is mijn aanrader.

Dat is wel waar ja, ik ben een vrij wispelturig persoon en vind de hele ontdekkingsreis in de gitarenwereld te gek. Ik heb in een jaar tijd idd al 6 gitaren versleten en dat is best veel, zeker als je nagaat dat het niet om goedkope gitaartjes gaat...

Eén conclusie heb ik wel kunnen maken en dat is dat actieve elementen niet voor mij zijn, en explores ook niet...aldoende leert men.

Ik kijk wel ff wat ik doe met die les paul, vanavond nog maar s een uitgebreide speelsessie doen met mn oude vriend...of toch maar weer met die strat...;)

Bedankt voor de tip in ieder geval...als je weer een HNGD topicje voorbij ziet vliegen van me dan weet je wel weer hoe laat het is,want ik ben en blijf eigenwijs(slecht, I know...)

Sinner1980
1 november 2009, 21:17
Na een paar ellelange speelsessies met beide gitaren ben ik eruit. De les paul gaat weg. Mocht ik spijt krijgen dan komt er volgend jaar zomer een nieuwe (komt mn bonus eraan nl) en hoogstwaarschijnlijk wordt dat dan een custom...mocht ik m gaan missen natuurlijk.

Advertentie is geplaatst...nu maar afwachten...
Komt overiges een american vintage hot rod 5t7 voor terug...liefst candy apple red. Spannend hoor, de biedingen vliegen me al om de oren..:strat:

Manuvdv
1 november 2009, 21:41
Spijtig, volgens mij ga je er spijt van krijgen. Maar inderdaad, al doende leert men!

Ik heb trouwens je advertentie gevonden. Ebben toets?

Tankman
1 november 2009, 21:45
Waarom niet gewoon allebei houden...hou niet zo van gitaren verkopen...

Sinner1980
1 november 2009, 22:20
Spijtig, volgens mij ga je er spijt van krijgen. Maar inderdaad, al doende leert men!

Ik heb trouwens je advertentie gevonden. Ebben toets?

Ja, chique he?:cooler:

Sinner1980
1 november 2009, 22:25
Waarom niet gewoon allebei houden...hou niet zo van gitaren verkopen...

Weet je, er zijn zoveel gitaren...en ik ga ze nooit van ze lang zal ze leven allemaal bespelen. Ik ben er gewoon achter dat die strat voor mij momenteel meerwaarde heeft, het speelt lekkerder, hij hangt lekkerder en qua sound doet ie wat ik momenteel verlang van een gitaar. Die les paul gaat stof verzamelen en dat is zonde want daar is het een veel te fijne gitaar voor.
Komt ook bij dat ik in mn standard strat Irish Tours ga gooien dus een beetje een vintage geluid en dat ik dolgraag nog een strat wil met maple toets die modren klinkt (Richie Kotzen, Billy Corgan etc)
En ik vind zo'n rode strat gewoon bloedgeil...zeker met een nitrolakje...:strat:

Manuvdv
1 november 2009, 22:31
Ja, chique he?:cooler:
Nooit geweten dat een Standard een ebben toets kon hebben. Vertel! :cooler:

Sinner1980
1 november 2009, 22:42
Nooit geweten dat een Standard een ebben toets kon hebben. Vertel! :cooler:

Ik kocht m vorig jaar via Thomann en daar stond in de omschrijving ebony fretboard...Vond het ook apart. Vervolgens besteld en ja, als je de gitaar vergelijkt met andere les pauls of überhaupt gitaren met pallisander is ie aanzienlijk donkerder. Ziet er gewoon heel anders uit en ik heb gitaren gehad met zowel palissander toets als ebben toets dus het verschil zie ik wel (hoop ik).
Ik weet dat palissander van kleur kan verschillen (die op mn avri was aanzienlijk donkerder als op mn standard)maar zo donker...

Sinner1980
1 november 2009, 22:45
Als ik er echt naast zit moet je het zeggen hoor, ik leef in de veronderstelling dat het ebben is maar goed...Pas ik meteen ff mn advertentie aan.
Ik ben maar gewoon een gast die speelt op die dingen en geen houtsoortengoeroe...

Sinner1980
1 november 2009, 22:54
Ben bang dat ik ernaast zat...rotgitaar,nou moet ie helemaal weg...mij een beetje in de zeik nemen...:mad:

Jilles
1 november 2009, 23:29
Ik snap niet dat je na een recente aanschaf van je eerste strat gelijk een tweede wilt aanschaffen met iets andere specs. Het idee van 2 verschillende stratjes is allemaal wel leuk en aardig, maar dít klinkt echt als eerste-klas impuls aankoopgedrag.
Daarbij gooi je de verdere veelzijdigheid van een Strat/Les Paul combi aan je muur geheel overboord...:???:

Ik zou nog een half jaartje ervaring opdoen met de Strat.. kijken wat je er nou écht van denkt.. :noob:

geert1976
1 november 2009, 23:39
Ik snap niet dat je na een recente aanschaf van je eerste strat gelijk een tweede wilt aanschaffen met iets andere specs. Het idee van 2 verschillende stratjes is allemaal wel leuk en aardig, maar dít klinkt echt als eerste-klas impuls aankoopgedrag.
Daarbij gooi je de verdere veelzijdigheid van een Strat/Les Paul combi aan je muur geheel overboord...:???:

Ik zou nog een half jaartje ervaring opdoen met de Strat.. kijken wat je er nou écht van denkt.. :noob:

Helemaal mee eens, ik ook al eens iets van deze gading gepost.

Het zijn uiteraard zijn gitaren en zijn centen, maar verstandig vind ik het niet:ok:

jerome
2 november 2009, 00:53
Mmmm, moeilijke keuze, behalve als je geld zat hebt natuurlijk....
Als je die Gibson lekker vind klinken moet je hem eigenlijk niet weg doen, je kan er goed spijt van krijgen
Maar een extra strat is natuurlijk ook te gek
Met optredens neem ik altijd 2 HSS Strats mee en dat zijn allebei heerlijke resonante en enorm veelzijdige gitaren.
Met de Dimarzio Super Distortion humbucker kan ik er een baggervette dynamische scheursound uit kan halen met veel laag en waarbij je toch nog het hout hoort. De volumepot ietsje terug en ik heb een heerlijke cleanere sound.
Maar ook de karakteristieke bluessound met het single coil neckelement.
De SD is ook nog single coil te schakelen en dan heb je ook nog de tussenstandjes met het middelste element en natuurlijk een goedwerkende trem, kortom enorm veelzijdig
Ik mis dat persoonlijk erg in een Les Paul...
En een humbucker in neckpositie vind ik persoonlijk ook niet lekker klinken.
Ik mis dan de transparantheid, de twang, de belletjes, de Stevie Ray Vaughan, Hendrix en Frusciante sound
Ik heb zelfs in mijn Explorer de neckhumbucker verruild voor een single coil...
Maar ja, het blijft allemaal een kwestie van smaak
Ik zou als ik jou was iig niet overhaast een beslissing nemen
Je smaak wil in de loop der jaren nog wel eens veranderen...

Sinner1980
2 november 2009, 18:47
Ik begrijp jullie argumenten absoluut. Feit is dat ik nu gewoon nog een knappe strat wil (ook als backup) en tja, als ik spijt krijg komt er een les paul custom voor terug of in ieder geval een les paul zonder gaten.
Sowieso,eind vd rit is het niet dat ik iets wegdoe wat ik nooit meer terug kan kopen...het is geen één of andere vintage les paul ofzo,maar gewoon een standard uit 2008...fijne plank weliswaar...maar goed...je zal maar GAS hebben op zo'n vintage hot rod...en dat heb ik, f*ck, ik moet gewoon zo'n plank hebben:strat:

Het gaat goed met de biedingen, hij is bina weg...toch nog ff snel spelen op mn oude vriend (één jaar...waar heb ik het over?:soinnocent:)