PDA

View Full Version : Effecten zonder effectloop?



RoyII
28 oktober 2009, 21:36
Hallo, mijn naam is Roy en dit is m´n eerste post!

Na veel gelezen te hebben op dit forum ben ik op een aantal vlakken een stukje wijzer geworden, maar ook heb ik een vraag waar jullie misschien antwoord op hebben...

Tegenwoordig hebben de meeste moderne versterkers een effectloop, dus makkelijk om daar je (19") effecten aan te hangen.
Máár veel (gerenomeerde) gitaristen gebruiken vintage amps zonder effectloops etc. maar hebben wel de wereld aan 19" spul in hun rack, zoals The Edge, Andy Summers etc. etc.
Op de nieuwe site van Custom Audio zag ik dit ook meerdere malen.

Afgezien van een enkeling die zo gek is om een effectloop op zijn/haar ´63 AC-30, ´69 Plexi etc. te laten installeren, lijkt het me dat hier ook andere oplossingen voor zijn?


Op welke manier werkt dit? Ik neem aan dat er behalve eventuele pedalen er geen lexicons, Eventide-achtige apparaten tussen gitaar en de input van de amp zitten?? Hoop op wat reacties!

Erik70
28 oktober 2009, 21:44
Veel gebruikte methode:
Gitaar (al dan niet met tussenkomst van wah-drivepedalen) rechtstreeks in de amp, vervolgens:
1- de amp NIET op een speaker aansluiten, maar op een powersoak oid die het signaal om zet naar een signaal geschikt voor effecten, uit de powesoak de 19" effectapparatuur in en vervolgens met een (stereo) eindversterker weer versterkt te worden om alsnog naar de speakers te gaan 92 in geval van stereo)

2- als 1 maar dan wordt één van de speakeruitgangen toch op een speaker aangesloten en de andere speakeraansluiting volgens methode 1. Dit is dan de zogenaamde wet-dry-wet methode.

Volgens mij was EvH zo'n beetje de grondlegger van dit systeem.

Mede door de benodigde powersoaks (door diverse fabrikanten worden hier andere namen aan gegeven, maar principe is gelijk) en overige benodigde apparatuur zijn dit vaak wel omvangrijke/dure set-ups.

RoyII
31 oktober 2009, 14:35
ja, het w-d-w principe ken ik. Sterker nog jaren geleden heb ik dit gebruikt: Marshall jcm 900 als dry en effecten via een Marshall 8008 eindtrap en 3 1x12" mesa cabs.

Maar dat is niet waar ik op doel. Iemand als The Edge gebruikt z´n set up mono, via zijn bekende ac-30 combo´s (plus fender en ook wel eens Randall) en gebruikt volgens mij geen externe eindtrap om zijn effecten door te sturen?

Liquid_Metal
31 oktober 2009, 16:03
Het kan als je de distortion niet uit de amp haalt. Want je wilt bepaalde effecten postGAIN hebben en als je een scheurpedaaltje gebruikt kan dat heel goed.

vincedepooh
1 november 2009, 16:12
Ik sta op het punt om een axe fx aan te schaffen. Als versterker heb ik nu de Tiny terror zonder fx loop op een 2-12 cab van orange. Ik heb nu een gt-8 ingeplugd en zolang ik de gain van de Tiny terror niet open draai gaat het wel goed. Maar ik begrijp dus dat je met een powersoak een beter resultaat krijgt?

TimS
1 november 2009, 16:48
Ik sta op het punt om een axe fx aan te schaffen. Als versterker heb ik nu de Tiny terror zonder fx loop op een 2-12 cab van orange. Ik heb nu een gt-8 ingeplugd en zolang ik de gain van de Tiny terror niet open draai gaat het wel goed. Maar ik begrijp dus dat je met een powersoak een beter resultaat krijgt?
Nee, dat is nergens voor nodig. Je hoeft alleen je Tiny Terror te vervangen door een losse eindversterker (de AxeFX is toch een preamp?).

vincedepooh
1 november 2009, 17:19
Ja, een losse preamp gaat er dan ook komen maar voor de time being wil ik mijn TT gebruiken. Ik vindt het ook weer een beetje jammer om hem weg te doen.
Maar om het verhaal te begrijpen, een powersoak gebruik je als je geen fx loop hebt en op die manier het signaal naar je effecten te verbeteren?

TimS
1 november 2009, 17:33
Ja, een losse preamp gaat er dan ook komen maar voor de time being wil ik mijn TT gebruiken. Ik vindt het ook weer een beetje jammer om hem weg te doen.
Maar om het verhaal te begrijpen, een powersoak gebruik je als je geen fx loop hebt en op die manier het signaal naar je effecten te verbeteren?

Preamp = voorversterker
Power amp = eindversterker

In de TT zitten deze bij elkaar in 1 behuizing.

Voor zover ik weet heeft de AxeFX naast heel veel effecten ook een voorversterker. Je hebt dan dus alleen nog maar een eindversterker nodig.

Een powersoak is weer heel wat anders. Deze sluit je aan op de uitgang van je eindversterker. Deze powersoak maakt het signaal wat uit je eindversterker weer kleiner. Op de powersoak kan je speakers aansluiten, wat als gevolg heeft dat er minder geluid komt uit je speakers, maar je kunt als het signaal klein genoeg is gemaakt het ook weer door een effectprocessor gooien. Het geluid dat dan uit de effectprocessor komt wordt opnieuw versterkt en gaat vervolgens naar de speakers.

RoyII
2 november 2009, 23:02
Hmm... ok. Effecten als delay etc. post-gain, ja dat klinkt logisch.

Maar je signaal door 1 of meer effectprocessors heen sturen komt niet ten goede van je sound. Ik heb het op die manier een poosje met een relatief oude Rocktron Replifex gedaan (op een oude fiets moet je het leren) en die directe, heldere ´houten´ gitaarsound was ik meteen kwijt.

Volgens mij kun je geen mixer (bijvoorbeeld de CAE linemixer of suhr minimix) tussen je gitaar en versterker hangen, om zo je ´echte´ signaal in tact te houden, omdat deze niet voor dat lijnniveau zijn ontworpen, of zit ik dan fout?

Liquid_Metal
3 november 2009, 15:37
Die mixers zijn inderdaad bedoelt om postgain te gebruiken (dus om wet en dry te combineren om naar je poweramp te gaan). Dus niet om voor je preamp te gebruiken.