PDA

View Full Version : Telecaster of Les Paul???



Gitaristt
28 oktober 2009, 15:25
Hej mensen!

Ik heb sinds kort een serieuze band, tijd voor een serieuze gitaar van een serieus merk dacht ik zo.
Op dit moment zit ik te twijfelen tussen een paar modellen, hier zijn er 2:

1. Fender Tele Vintage hot rod 52
http://www.feedback.nl/electrische-gitaren/fender/tele-vintage-hot-rod-52

2. Iedere andere fender u.s.a. telecaster

3. Een gibson Les Paul, bijv:
Gibson Les Paul std 2008 HSB
http://www.feedback.nl/electrische-gitaren/gibson/les-paul-std-2008-hsb

De Tele hot rod 52 is op dit moment de nummer 1, alleen omdat het een vitage instrument is, vraag ik me af of deze wel geschikt is voor mijn muziekstijl:
Moderne rock: punkrock, emorock, screamo... e.t.c.

Wat raden jullie me aan voor de stijl?

Sander

Maleco
28 oktober 2009, 15:29
Met dit budget zou ik eerst zelf eens naar de winkel gaan en proberen als een gek...

Gitaristt
28 oktober 2009, 15:42
Ik zat te denken aan tweedehands :soinnocent:

Hiro
28 oktober 2009, 15:49
Je kan eigenlijk elke gitaar voor elke muziekstijl wel gebruiken, en het geluid jezelf eigen maken.

Maar voor rock zou ik toch de Gibson nemen, puur voor het vollere meer dynamische rock geluid. Heel geschikt voor het slag gedeelte, en heerlijk voor het soleren

De tele en de strat zijn wat scherper en feller vooral voor solos snij je overal lekker doorheen, maar vind ik qua geluid minder geschikt voor het slag gedeelte omdat ik ze persoonlijk te schel ervoor vind.

Maar kijk maar naar je favo gitaristen en hun muziek en baseer daar je gitaarkeuze op zou ik zeggen.
Wil je een slash geluid, zou ik voor de gibson gaan
Wil je iets ala Eric Clapton zou ik voor een van de andere gaan.

Paulio
28 oktober 2009, 15:49
Ik zou zeggen, heel veel proberen dit zijn natuurlijk heel verschillende gitaren. Voor de stijlen die jij opnoemt lijkt een gitaar met humbuckers geschikt, maar dit ligt er natuurlijk aan wat je zelf mooi vind. Wat ik me afvroeg, waarom staat de telecaster op 1, omdat het een vintage gitaar is? Wil je graag een gitaar met vintage specificaties?

Gitaristt
28 oktober 2009, 15:54
Sorry, die zin is inderdaad een beetje mislukt ;)
Ik bedoelde dat ik aan de gitaar twijfel omdat het een vintage instrument is...

Nicks
28 oktober 2009, 16:03
Sorry, die zin is inderdaad een beetje mislukt ;)
Ik bedoelde dat ik aan de gitaar twijfel omdat het een vintage instrument is...

minibuckers hebben niet echt een hoge output, hoge output is wel fijn als je aan de dikke scheur wilt gaan. Daarom zou mijn keuze een humbucker model zijn. Een tele kan heel erg badass zijn maar waarom zo moeilijk doen als het veel makkelijker kan. Of kijk naar een goede HSH strat.

Bram+
28 oktober 2009, 16:13
Sorry, die zin is inderdaad een beetje mislukt ;)
Ik bedoelde dat ik aan de gitaar twijfel omdat het een vintage instrument is...
Even for the record: die Fender is niet vintage, hij heeft alleen vintage in de typenaam omdat het er eentje is met klassieke uitstraling (butterscotch blonde met zwarte slagplaatje en maple toets). Verder komen ze gewoon vers van de fabrieksband afgerold.

Het is ook niet zo dat je er alleen Country mee kan spelen, hij is zo veelzijdig als een standaard Tele. Zodra zogenaamde 'moderne rockartiesten' met moderne instrumenten gaan spelen (bijvoorbeeld gitaren waarvan de oorsprong niet in de jaren 50/60 ligt) mag je dat ook hier komen melden.

Omdat je toch twee redelijk verschillende gitaren uitkiest qua klank/bespeelbaarheid is het waarschijnlijk verstandig dat je ze zelf uittest. Je genre is niet de beperkende factor, beide gitaren komen (al dan niet in beide gevallen soms gemodificeerd) voor. Voor wat het waard is: ik zou voor de Tele gaan, maar wie ben ik?

Gitaristt
28 oktober 2009, 16:21
Oké, bedankt!

Ik ga ze denk ik gewoon proberen bij een muziekzaak en er dan nog eens rustig over nadenken...

The Crash Cowboy
28 oktober 2009, 16:22
Is echt helemaal een kwestie van je eigen smaak en voorkeur. Véél proberen, en je afvragen wat voor geluid je zoekt: de 'twang' van de Tele (overigens kan die héél vet en ruig zijn) of het volle dragende sustaingeluid bvan de Gibson. Met pedalen en een goeie (buizen)amp kun je veel geluid zelf maken. Amp is ook belangrijk: da's eigenlijk je tweede instrument.

Maar als je het mij vraagt (en dat doe je): ga voor de Tele. Die speel ik zelf ook; heb ik ook wel punkrock mee gemaakt, náást een Gibson LP gitarist overigens: perfecte combi !

Nicks
28 oktober 2009, 16:24
wat je natuurlijk ook kan doen is een stapje terug gaan in je budget en ze gewoon beide halen ;)

5150II
28 oktober 2009, 16:57
Voor een moderne scheurtoon moet je vooral een moderne scheurversterker hebben. Ik heb een telecaster (single coil in de brug) en over m'n 5150 kan ik er een dikke vette scheur uit halen.
Wil je echt harde metal/screamo maken zou ik toch wel een lp met humbuckers nemen.

Maar investeer dus in een goede amp, deze maakt naar mijn mening meer uit dan de gitaar(vooral bij niet-clean).

Jay75
28 oktober 2009, 17:03
http://www.youtube.com/watch?v=b7eyyt98-Ng

52 RI, niet de hotrod, maar wel gemod naar de moderne wiring.
Echt een f*ckin'vette rocknroll gitaar.

Ik zou voor de telecaster gaan, LP heb ik ook gehad, maar de mijne smeerde alles dicht.
Deze telecaster is ook niet heel schel, maar snijd wel lekker door de mix.

Heerlijke gitaar.....maar het zijn echt 2 compleet verschillende dingen, die 2 gitaren.

Shaggy
28 oktober 2009, 17:05
die hotrod klinkt erg lekker hoor

je haalt er best een lekkere rockgeluid uit met pedalen bijvoorbeeld.. met de lp heb ik nooit echt een lekkere funky sound weten te halen itt de tele, de laatste lijkt me ook iets veelzijdiger en goedkoper.. de lp klinkt wel lekker vet en strak voor rock

mijn mening => teleketser

Marc Oblivian
28 oktober 2009, 17:10
Maar als je het mij vraagt (en dat doe je): ga voor de Tele. Die speel ik zelf ook; heb ik ook wel punkrock mee gemaakt, náást een Gibson LP gitarist overigens: perfecte combi !

Daarmee komen we gelijk bij de vraag: ben je de enige gitarist in de band en zo niet: wat voor gitaar speelt de andere gitarist?
Overigens: als het alleen van de band afhangt zou ik nog even wachten: het komt vaak voor dat de band heel gedreven van start gaat en na een paar maanden instort/uit elkaar gaat.
Ik zou een duurdere gitaar dus alleen kopen als je die sowieso (onafhankelijk van de band) al wil hebben...

vulvasonic
28 oktober 2009, 22:04
Wijze woorden van Marc!

Je wilt een keuze maken tussen twee totaal verschillende gitaren. De rol die jij als gitarist hebt in je band, zou een grote factor kunnen zijn in je beslissing. In een band met twee gitaristen, complementeren deze twee modellen elkaar beter dan de meeste andere combinaties.
Speelt de ene gitarist de boel vol met een Les Paul over een bruut oversturende high gain amp, dan is de telecaster bij uitstek geschikt om met zijn directe, felle geluid de muziek een extra laag aan dynamiek te bezorgen.
Er zijn echter zoveel verschillende factoren die meespelen bij het vinden van de beste combinatie, dat je hiervoor toch echt zelf op een ontdekkingstocht moet gaan.

Succes.

geert1976
28 oktober 2009, 22:28
En als je iets tussen de Tele en de Les Paul zoekt is de Gibson SG wellicht een goeie keuze.

Wil je een beetje tele, maar met meer punch kun je ook op zoek gaan naar de Gibson Marauder, heb ik zelf ook en is een heerlijke gitaar, gedraagd zich een beetje als een Tele, maar met een volle humbucker in de neckpositie toch in staat voor meer bruut geweld.

En wil je eigenlijk alles bij elkaar, dan moet je deze kopen:

http://link.marktplaats.nl/284710328

http://link.marktplaats.nl/271117588

heb ik ook, supergeile ondergewaardeerde gitaren, heerlijk compact, lekker dun halsje en kan brullen als een LP, maar dankzij de coilsplitter kan die ook klinken als een Tele en Strat.

De Floyd Rose op deze Gibby zijn super betrouwbaar.

En deze gitaren kosten je als occassie niet extreem veel:ok:

Hendriks
28 oktober 2009, 22:32
En wil je eigenlijk alles bij elkaar, dan moet je deze kopen:

http://link.marktplaats.nl/284710328

http://link.marktplaats.nl/271117588

heb ik ook, supergeile ondergewaardeerde gitaren, heerlijk compact, lekker dun halsje en kan brullen als een LP, maar dankzij de coilsplitter kan die ook klinken als een Tele en Strat.

De Floyd Rose op deze Gibby zijn super betrouwbaar.

En deze gitaren kosten je als occassie niet extreem veel:ok:

Maar wat zijn ze lelijk , ik weet dat klinkt oppervlakkig , maar er zijn grenzen.

geert1976
28 oktober 2009, 22:40
Maar wat zijn ze lelijk , ik weet dat klinkt oppervlakkig , maar er zijn grenzen.

De SG, Marauder en de M3?, oei ben ik blij dat smaken verschillen, ben gek op Gibby's de looks, de feel, het geluid alles eigenlijk en met name de Marauder en de M3 worden erg ondergewaardeerd, het zijn hele goede gitaren met veel mogelijkheden

Enuh de M3 hakt elke Fender Superstrat in de pan, vind ik.....

Hendriks
28 oktober 2009, 23:08
De SG, Marauder en de M3?, oei ben ik blij dat smaken verschillen, ben gek op Gibby's de looks, de feel, het geluid alles eigenlijk en met name de Marauder en de M3 worden erg ondergewaardeerd, het zijn hele goede gitaren met veel mogelijkheden

Enuh de M3 hakt elke Fender Superstrat in de pan, vind ik.....

Looks komen bij mij op derde plaats, maar deze........, echt niet.

Midwolda
28 oktober 2009, 23:14
Niks mis met de looks van een Marauder, hoor... ;)
http://img177.imageshack.us/img177/1008/marauder.jpg

geert1976
28 oktober 2009, 23:19
Niks mis met de looks van een Marauder, hoor... ;)
http://img177.imageshack.us/img177/1008/marauder.jpg

klopt..;)

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/006-17.jpg

aaronstonebeat
29 oktober 2009, 00:30
Ik speel al een half jaar bijna uitsluitend op de telecaster die ik zelf heb gemaakt. Onlangs kwam er een leerling met een heuse echte tele en kon ik ook nog eens constateren dat mijn bouwsel niet wezenlijk verschilt qua gevoel en klank, en er ook zeker niet voor onderdoet :)

Een beetje tegen mijn eigen principe in heb ik de laatste paar repetities mijn BluesDriver weer eens meegenomen; eigenlijk als booster voor de solo's. Maar ik moet zeggen dat er dan toch een heel bruikbare brul in een tele zit; meer dan ik verwacht had, zonder ooit modderig te worden.

Als ik op dit moment moest kiezen, ging ik nog steeds voor de tele.