PDA

View Full Version : Piezo inbouwen



Tankman
28 oktober 2009, 14:13
Ik zat vandaag te babbelen met mijn lokale Gitaar Tech over elementen. Op een gegeven moment vroeg ik in hoeverre het mogelijk is om een piezo element in een electrisch gitaar te bouwen.

Wat ik hiermee wil bereiken is wat John Petrucci doet. Acoustic geluid op een Electrisch gitaar, zonder een effectpedaaltje te hoeven kopen hiervoor.

Wie weet of het kan en hoe het moet en natuurlijk ook welk element ik dan zou moeten hebben?

Liquid_Metal
28 oktober 2009, 14:49
Ik heb geen idee maar ga je topic wel volgen, want het spreekt mij ook wel aan. Clean elektrisch (dus via je normale pickups) klinkt toch wel heel anders dan door een piezo, waarbij de piezo soms een stuk mooier kan zijn. Lijkt mij ook wel wat om er een in te bouwen (maar het zal vast erg lastig zijn).

bert k
28 oktober 2009, 15:23
Dat zal erop neer komen dat je een andere brug moet hebben. Er zijn losse bruggen met ingebouwde piezo's te koop. Ik heb een Charvel Tele met Piezo, en ik vind het niks...:D Veel te metalig, doe mij maar een echte akoestische.

pietjeekes
28 oktober 2009, 16:08
experimenteer zou ik zo zeggen.

koop anders zo'n goedkoop elementje zoals aronstonebeat. zo'n dat ik op mijn body heb plakken van mijn akoestishe.

Misschien werkt deze ook.

zo een dus
http://www.exfac.com/aussie_bray/Hydro_Images/Piezo-Buzzer.jpg

Liquid_Metal
28 oktober 2009, 16:21
Met zoiets experimenteren kan je idd altijd wel doen. Volgens mij kun je die gewoon aan een jackplug solderen en in je amp (of een DI-box) pluggen.
Waar koop je zoiets?

bert k
28 oktober 2009, 16:43
Conrad www.conrad.nl (http://www.conrad.nl)

Liquid_Metal
28 oktober 2009, 16:48
O dan verwachtte ik blijkbaar iets anders :P. Heb wel even snel op conrad gekeken. En die kun je gewoon aan een jackplug solderen, zoals ik eerder al zei?

Tankman
31 oktober 2009, 16:26
Ik heb een Peavey HP Special gekocht, waar ik dus mogelijk die piezo in wilde bouwen. Wat blijkt?

Die Peavey heeft een mooie vorm van coil splitting, waardoor hij dmv een combi van de neck en middelste pickup (hij heeft een HSH config) vrijwel acoustic klinkt. Hoef dus helemaal geen piezo, maar als het niet al te moeilijke is zou ik het alsnog doen.

aaronstonebeat
1 november 2009, 18:57
Ik heb zo'n piëzo speakertje ook al eens op verschillende plaatsen tegen een solid body gitaar gehouden, maar dat levert maar weinig geluid op; zo'n body trilt gewoon te weinig. Tegen de brug kwam er iets meer geluid uit, maar snerpend metalig naar mij idee.

Je kunt ze inderdaad rechtstreeks via een plug naar je versterker laten gaan.

Met een wat akoestischere gitaar heb ik er best aardige resultaten mee bereikt, zeker als ik er 2 of drie combineer.

Sinds ik een nieuwe multimeter heb, weet ik ook dat er gauw zo'n 50 mV spanning per piëzo wordt geleverd als je de gitaar aanslaat.

Liquid_Metal
1 november 2009, 19:31
Moet ik dan deze (http://www1.conrad.nl/fas6/fh.php?fh_host=http://www1.conrad.nl&fh_session=/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTE1MTQ1NjI0Nzk=?&fh_pic_url=//media.conrad.com&layout=b2c&finder=&fh_params=fh_eds%3D%25c3%259f%26fh_start_index%3D5 0%26fh_search%3Dpiezo%26fh_secondid%3Dnl2690635%26 fh_lister_pos%3D62%26fh_location%3D%252f%252fb2cco nrad_nl_b2c%252fnl_NL%252f%2524s%253dpiezo%26fh_re fview%3Dsearch) hebben van Conrad? (als de link het niet doet: typenummer is 690635 - 89). Die heeft een impedantie van 1500 ohm. De andere twee die er zo uitzien hebben 250 en 350 ohm. En gitaar is normaliter een laagohmig signaal, dus lijkt me voor de versterker ook wel prettig?
Op het plaatje heeft 'ie maar 1 draadje (alleen rood), maar die zwarte zal er ook aan zitten? Of moet ik die zelf vast solderen?

aaronstonebeat
1 november 2009, 23:06
Ik heb die van 1500 genomen, juist vanwege die impedantie; impedantie van gitaarelementen is ook al gauw een paar kOhm. Overigens heb ik aan die dingetjes nog geen gelijkstroomweerstand kunnen meten, en ik heb een meter die tot 40 MOhm gaat.
Ik heb ze ook nog niet proberen te combineren met gewone elementen; ben wel benieuwd hoe dat gaat uitpakken met waardes van potmeters enzo. Ik nog geen idee wat ik nodig heb om er een volume- en toonregeling voor te maken.
Als het zover is, laat ik wel weten wat ik ontdek.

Het aardedraadje moet je er inderdaad zelf aan solderen.

Liquid_Metal
2 november 2009, 10:50
ok dan ga ik een paar 1500 ohm elementjes bestellen (ik zal d'r vast wel een verkloten).

fredjuh
4 november 2009, 22:01
Ingangsimpedantie is vaak makkelijk te meten, uitgangsimpedantie niet. Dat is namelijk maar soms hetzelfde als de weerstand naar de voeding of ground. Uitgangsimpedantie betekent hier de serieweerstand met de uitgang. Een laagohmige zal minder signaal verliezen dan een hoogohmige als je m met een weerstand (ingangsimpedantie) aan ground legt. Een hoogohmige heeft wel een hogere output in Volt.

Tankman
22 november 2009, 17:22
BUMP!

Hebben we al een progress reportje hierover?