PDA

View Full Version : Blackstar Artisan 15 - volume



Belgo
28 oktober 2009, 13:35
Sinds enige tijd speel ik over een Blackstart Artisan 15 (head+cab). Dit is een tweekanaalsversterker (niet schakelbaar - eigenlijk zijn het twee aparte kanalen) van 15 W, die ook terugschakelbaar is naar 5 W.

Het probleem is nu, gezien er op elk kanaal slechts een volumeknop en een toonknop zit, dat op repetities zelfs op de 5 W stand, de versterker te luid gaat. De minimumstand van de volumeknop is dus reeds te luid, en bovendien krijg je op dit volume ook niet de crunch die eigen is aan deze versterker.

Ik heb reeds geprobeerd met distortion pedalen, waarbij het geluid wordt geregeld via de volumeknop van het pedaal, maar dit is toch ook niet ideaal.

Zijn er hier nog andere oplossingen voor, ik denk maar aan een power attenuator (van 5W naar ?) of het inbouwen van een mastervolume (per kanaal), zonder de sound van de versterker naar de vaantjes te helpen.

Kan iemand mij hierin adviseren aub. Alvast bedankt.

humbucker
28 oktober 2009, 14:17
serieus, 5 watt te hard?

Wat voor muziek spelen jullie dan?

Pepe
28 oktober 2009, 15:22
Ik geloof niet dat er een goeie oplossing is dwz, het geluid van 15 watt behouden zonder concessies op huiskamervolume. Scoor een 5 watt Blackstar head, monteer een deksel met schuimrubber op je cab (de pre attenuator manier), scoor een blackstar pedaal, monteer een super inefficiënte speaker...

er zijn een hoop manieren om je power de nek om te draaien but it is not a pretty sight...

morroow
28 oktober 2009, 20:50
gaat ie te hard?? ook op de 5 watt stand??

ik heb hem vandaag nog even geprobeerd en op vol volume gaat ie opzich wel hard maar ik denk dat als je drummer een beetje hard slaat, je al bijna te kort kan komen in sommige situaties..

het hangt er idd van af wat voor een muziek je speelt, maar als je die crunch wil dan neem ik aan dat het best wat steviger mag..

speel/oefen je in een ruimte waar je geen lawaai mag maken? :makeup:

Belgo
29 oktober 2009, 00:19
Wij repeteren in een living van een leegstaand huis.

Van buren hebben wij geen last, maar de ruimte op zich is toch enigzins beperkt.

De muziek die wij spelen is nederlandstalige pop/rock.

Belgo
20 november 2009, 20:07
Heb m'n probleem opgelost.

Door de amp tech (Rik - Tielt) werd naast een keuze tussen 15 watt en 5 watt, een bijkomende switch ingebouwd die de 5 watt bij de uitgang terugbrengt naar 2 watt.

De crunch blijft grotendeels, maar het volume is nu thuis en op repetitie aanvaardbaar.

humbucker
20 november 2009, 21:40
Prima!! Een goede oplossing!

Hallie
21 november 2009, 15:20
toch raar dat je te veel hebt aan 5 watt,

ik heb bij de band repetitie, mijn vox ac30 bijna half open staan.

mét oordoppen in natuurlijk