PDA

View Full Version : Meest 'bruikbare' cab?



deftone82
28 oktober 2009, 12:19
Ik heb momenteel nog geen ervaring met het hele head/cab gebeuren.

Ik vraag mij af of er een goede 'standaard' cab bestaat die zowel bijvoorbeeld een mesa boogie mark IV aankan, als een tiny terror als een HT5 als een Engl...en die het beste in de head naar boven haalt.

Of bestaat zoiets niet en moet je altijd paren Engl head-Engl cab, boogie head-boogie cab....

graag jullie reactie!

casper innosence
28 oktober 2009, 12:26
Kasten zijn er smaak afhankelijk. Ik denk niet dat je kunt zeggen dat er 1 kast is die perfect is voor alles. De Marshall 1960 is wel een veel gebruikte kast. Maar of ie t beste in elke top naar boven haalt? Daar zijn de meningen over verdeeld.

In sommige gevallen levert een set van 1 merk t beste resultaat, maar vaak is combineren goed te doen. Zo heb ik jaren gespeeld met n Mesa Rectifier op n Marshall kast, daarna n Soldano op n Marshall kast maar uiteindelijk wilde ik toch n kast die toch wel in verhouding was tot de top en ben gegaan voor n Orange kast.

robert-gitarist
28 oktober 2009, 12:35
Ligt inderdaad aan je smaak maar ook de stijl die je speelt. Wil je strak en zwaar geluid, zou je bijv. een ENGL kast kunnen proberen. Voor dingen zoals AC/DC, Bon Jovi etc. zou ik een Marshall kast aanraden.
Ook ligt het uiteraad aan de soort speakers die er in een kast zitten. Je hebt vele soorten.

Ik gebruik zelf een Marshall DSL top met een 1960A limited edition (JCM800) en ben uiterst te vreden met deze set! En als het mooi compact moet dan gebruik ik de top in combinatie met een Marshall 1912 (1x12" speaker).

sjaak1990
28 oktober 2009, 12:39
K&E is van wat ik getest heb het meest veelzijdig maar dat zegt nog niet dat hij het mooiste klinkt met alle heads, vond het met mijn top niet 100%. K&E is vooral veelzijdig omdat de kast strak is (dus geen modder), en heel gebalanceerd is in tone, ik vind het te gebalanceerd en wat saai daardoor met mijn top. Bogner klinkt met sommige tops mooi maar met mijn head vond ik het 10x niks bijvoorbeeld. Je hoeft zeker geen merken te matchen alleen je moet het geluid eruit halen wat jij zoekt. Speakers zijn natuurlijk ook erg belangrijk.

Bogner trekt het lompe van mijn Brunetti niet, teveel midlaag. Marshall cabs vind ik niet zo erg veelzijdig omdat ze te los zijn worden ze ook snel modderig. Maar 1 cab voor meerdere heads is sowieso nooit optimaal dus dan kan je misschien gewoon het beste 1 combinatie nemen die goed werkt.

Thiez
28 oktober 2009, 12:55
Het is idd erg smaak afhankelijk en natuurlijk een beetje van de voicing van de top. ik vind bijvoorbeeld een marshall jcm800 heerlijk klinken op marshall top terwijl ik mijn engl blackmore ontzettend schel vind op marshall en deze liever hoor op een wat minder schelle engl cab.

Er zijn natuurlijk wel een paar merken die gewoon goede kwaliteit zijn en merken die minder goed zijn. Maar ik denk dat je idd veel moet uit proberen enzo.

De topmerken die je veel voorbij ziet komen zijn toch wel: Marshall, Engl, Orange, Bogner, Mesa en K&E. Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die iets anders geweldig vinden.

deftone82
28 oktober 2009, 12:59
Hm, bedankt voor de reacties!

Ik was even aan het overwegen om van de combo af te stappen en over te gaan naar stack...op die manier dacht ik te kunnen 'besparen' door een degelijke kast te kopen en dan telkens (makkelijk) af te wisselen met heads...in de zin van, nu eens een tiny terrortje, nu weer m'n engl...maar dat gaat dus niet lukken?

Probleem van mij is dat ik mij in mijn keuze niet vast wil pinnen op één stijl. ik vind een mooie orange lekker romig vet klinken, maar vind een strakke harde engl ook goed...

Thiez
28 oktober 2009, 13:10
ik ken je punt. en met ons waarschijnlijk nog 2394273429 andere gitaristen. Het liefst wil je zelf een versterker samen stellen met een beetje van marshall een beetje van engl enz enz.

Het is moeilijk een goede veelzijdige versterker te vinden die geheel voldoet aan je smaak. Er is zeker een kast te vinden waarmee je het meerendeel van de tops wel aan kan. Tuurlijk klinkt een engl op marshall ook goed maar het kan beter.

Marshall zijn gewoon fijne kasten omdat ze toch goed geluid hebben en niet zo zwaar als engl, orange en mesa.


Ik zit ook met het punt dat ik lekker veelzijdige versterker wil en ben mezelf een wat aan het informeren en uitproberen op module versterkers van bijvoorbeeld randall of egnater.
Hier heb je een top met eindversterker en kun je zelf preamp modules inzetten die zijn gebasseerd op marshall, fender, mesa, soldano enz.
Of dit de goede uitkomst is kan ik je nog niet zeggen. daar ben ik nog niet ver genoeg mee met uitproberen omdat ze in nederland erg moeilijk te vinden zijn.

sjaak1990
28 oktober 2009, 13:50
Hm, bedankt voor de reacties!

Ik was even aan het overwegen om van de combo af te stappen en over te gaan naar stack...op die manier dacht ik te kunnen 'besparen' door een degelijke kast te kopen en dan telkens (makkelijk) af te wisselen met heads...in de zin van, nu eens een tiny terrortje, nu weer m'n engl...maar dat gaat dus niet lukken?

Probleem van mij is dat ik mij in mijn keuze niet vast wil pinnen op één stijl. ik vind een mooie orange lekker romig vet klinken, maar vind een strakke harde engl ook goed...

Het kan best maar dan haal je niet het uiterste uit je sound. Een orange is heel losjes in de bas, dan wil je een strakke kast. ENGL kasten zijn strak maar wel erg koud maar of een orange kast 100% is met een engl weet ik dan niet... je kan natuurlijk wel proberen of je een kast kan vinden die met wat jij wilt goed klinkt.

the sure thing
28 oktober 2009, 14:46
Als je 1 cab wilt, die "alle" stijlen aan zou moeten kunnen: de Paul Landers club cab? Ik heb m echt nooit gehord, maar je zou m eens ergens kunnen proberen. Volgens mij is ie momenteel zelfs 2e hands te vinden.

Ik heb zelf destijds een 2x12 laten maken door Franc Vernet. Geweldige cab!!! Een aanrader.

Ik was op een gegeven moment het sjouwen met elke 2x12 zat, en ben teruggegaan naar de 1x12 combo.

TimS
28 oktober 2009, 20:23
Je kunt thuis ook gewoon andere heads aansluiten op de speakers van een combo. Is alleen niet echt praktisch bij optredens.

Mitch
28 oktober 2009, 21:55
Ik heb zelf destijds een 2x12 laten maken door Franc Vernet. Geweldige cab!!! Een aanrader.

+1
Ik gebruik 'm al jaren en ben zeer tevreden. Zeer goed geluid, draagbaar, prima spreiding... alles wat je in een breed inzetbare cab wil. Je kunt er speakers naar keuze in laten zetten zoals bij meer cab bouwers, maar dan moet je natuurlijk wel grofweg weten wat je wil en zo te lezen heb je daar nog geen idee van. Desalniettemin toch één om in de gaten te houden want hij is nog betaalbaar ook!

Bernd Veenema
28 oktober 2009, 22:08
Ik heb zelf ook de 2x12MK van Franc Vernet en ik ben er nog steeds erg blij mee. Lekker compact en een goede, evenwichtige sound!

ekkybedmond
30 oktober 2009, 14:30
Ik heb momenteel nog geen ervaring met het hele head/cab gebeuren.

Ik vraag mij af of er een goede 'standaard' cab bestaat die zowel bijvoorbeeld een mesa boogie mark IV aankan, als een tiny terror als een HT5 als een Engl...en die het beste in de head naar boven haalt.

Of bestaat zoiets niet en moet je altijd paren Engl head-Engl cab, boogie head-boogie cab....

graag jullie reactie!

Hoi,
ben geen expert, maar TubeTown bij onze Oosterburen biedt betaalbare cabs in alle soorten, maten en configuraties aan. Als je ff zoekt op tt-cabs (geloof ik) vind je ook een pdf-toelichting welke materialen en maten welke invloed hebben op geluid.

Succes !