PDA

View Full Version : vervangen tuners gibson door sperzel locking tuners



rupke
28 oktober 2009, 11:32
Hoi,

Ik heb veel nagezocht op internet en adviezen gevraagd. Alleen nog niet hier op het forum waar alle kennis en ervaring zit :-). Ik wil mijn stemmechanieken die op mijn gibson gary moore zitten (vintage tuners) laten vervangen omdat ik het idee heb dat die er voor zorgen dat mijn gitaar regelmatig ontstemd. Als ik de snaren er af heb gehaald en ik kom aan de tuners dan zit er ook wat speling op. Nu is er het advies gekomen om de originele stemmechanieken te vervangen door sperzel locking mechanieken.

Graag hoo rik jullie mening mbt deze vervanging en of locking minder onderhevig is aan ontstemmen van de gitaar.

Groetjes Rupke

Jilles
28 oktober 2009, 12:04
Ik zou zelf ook wel wat meer info willen hebben over die Sperzel Locking tuners. Zelf heb ik ze namelijk ook besteld, omdat dit de enige beschikbare mat chromen tuners waren. Heeft iemand ervaring met locking tuners?

Chris Winsemius
28 oktober 2009, 12:43
Eerst afstelling en topkam checken, da's de basis.

Ivm. vintage-tuners hebben die Sperzels ook meer fysieke massa dus de toon verandert ook wat, ietsje meer mid en ietsje meer sustain.

lindstrom
28 oktober 2009, 12:46
en daarbij zijn de sperzels nagenoeg de beste tuners die je kunt monteren, zal niet meer ontstemmen mits de topkam netjes is.

michi3l
28 oktober 2009, 14:48
prima tuners. heb ze zelf ook op me gitaar zitten. dat is zeker geen verkeerde investering

rupke
28 oktober 2009, 16:42
Ok dan, dat klinkt veelbelovend. Ik ga ze door Chris van Luthiers in Den Bosch er op laten zetten, dus dat komt wel in orde. Ik ben wel verrast dat de toon van de gitaar hierdoor veranderd. maar iets meer sustain is nooit weg ;-).

Groetjes Rupke

Les Strat
28 oktober 2009, 16:59
keith richards heeft ze ook op z'n 52 tele met humbucker.

Agent_Smith
28 oktober 2009, 21:18
Ok dan, dat klinkt veelbelovend. Ik ga ze door Chris van Luthiers in Den Bosch er op laten zetten, dus dat komt wel in orde. Ik ben wel verrast dat de toon van de gitaar hierdoor veranderd. maar iets meer sustain is nooit weg ;-).

Groetjes Rupke

Verwacht geen wereldschokkende veranderingen hoor.
Met Sperzels heb ik geen ervaring. Voornamelijk met Grovers en Schallers, naar volle tevredenheid. Ik vind de Grovers gewoon heel erg mooi op een LP.
Maar Sperzel is ook een topmerk dus dat komt wel goed. Succes!

groovieguitarguus
29 oktober 2009, 01:03
Wat al gezegd wordt... een goede topkam is super belangrijk.
Daarnaast wordt op dit forum ergens omschreven hoe je met standaard stemmechanieken super eenvoudig en snel je snaren kan aanbrengen.
Ik gebruik dit nu naar volle tevredenheid.
Okay... Sperzels zijn super (tenminste op één van mijn Strats)... maar als ik dit eerder had geweten, had ik deze investering niet gedaan.

Van Dattum
29 oktober 2009, 09:25
Ik vind Sperzels een beetje overkill op een gitaar zonder tremolo. Investeer een paar euro in een goeie topkam en de tuners die nu op je gitaar zitten zullen prima voldoen!

sjaak1990
29 oktober 2009, 12:31
Lijkt me niet heel nuttig lockingtuners zonder tremelo of grafieten topkam, goede gewone tuners doen het dan ook goed. Maar sperzels zijn wel super, heb ze op 2 gitaren zitten en vooral snaren vervangen gaat heerlijk snel en ze zijn super duurzaam.

rupke
29 oktober 2009, 14:47
Hoi Allemaal,

Echt cool om zo vee reacties te krijgen.

ik moet nog het 1 en ander toelichten.

Op mijn gibson Gary more zit een grafieten kam en ook van de grafieten brugpindingetjes (sorry ik weet niet hoe ze heten) de gitaar is laatst nog afgesteld door de Vocht. Hij staat aangeschreven als 1 van de top gitaarbouwers, afstellers. Du sik ga er vanuit dat alles tiptop in orde is.

Wat me opviel gisteren bij mijn tokai les paul dat na dat de snaren er af waren er totaal geen speling zit in de draaiknopjes van de stemmechanieken die hetzelfde model zijn. Kan het ontstemmen te maken hebben met de speling die ik voel bij de mechanieken op de gibson.

Ik he bnet nieuwe snaren op d egibson ook gezet en ga vrijda goptreden een skijkne wat er gebeurd. als hij dna weer ontstemd dan ga ik het echt laten doen.

PS de Tokai ontsemt helemaal nietin 3 uur repeteren.

Greetz Rupke

Chocola
29 oktober 2009, 17:39
Ik had vroeger Gibby-tuners, en nu Sperzel locking tunertjes. Toon is iederdaad ietsje veranderd sindsdien, snaren breken minder snel lijkt het wel en het snaren wisselen gaat als een droom. Ik heb zelf ook een LP en geen tremolo maar alleen al om bovenstaande redenen en het verminderen van ontstemmen zou ik het aanraden aan mensen ^^.

Ze zijn erg goed!

sjaak1990
30 oktober 2009, 13:13
Hoi Allemaal,
Op mijn gibson Gary more zit een grafieten kam en ook van de grafieten brugpindingetjes (sorry ik weet niet hoe ze heten).


Dan moet het dus wel goed werken! Gaat je veel tijd schelen en ze zijn gewoon erg goed:) Klankverschil heb ik nooit ervaren want ze zaten standaard op de gitaren.

Nick Mars
30 oktober 2009, 19:28
Misschien dat ik op mijn Fender (70's reissue) Strat ook deze tuners wil zetten. Want op het moment ontstemt die erg snel. Als ik dit eventueel zou willen vervangen door sperzels, zouden er dan eigenlijk nieuwe gaatjes bijgeboord moeten worden in de headstock?

rupke
31 oktober 2009, 15:13
Hoi Allemaal,

Op de eerste plaats allemaal enorm bedankt voor de reacties. Ik heb de sperzel locking mechanieken besteld en laat ze door Luthier's in Den bosch er op zetten.

KAn ik gleijk de vraag van Nick batwoorden. Dezelfde vraag ha dik aan Chris van Luthier's den bosch ook gesteld. Op de gobson headstock komt er in ieder geval een gaatje bij. Gelukkig valt dit gaatje onder de oude mechanieken als ik die in originele staat ooi t nog wil terugbrengen. Alshoewl ik denk dat deze gitaar er nooit meer uitgaat.

Groetjes Rupke