PDA

View Full Version : Van Weelden mod....... kan iemand mij misschien vertellen ..



Biasmongool
6 april 2003, 21:01
....wat de v. Weelden (marshall?) mod is? Ik weet wel dat modden vaak ingrijpt op de gainstructuur maar ik wil daar technisch wat meer over weten. Alvast bedankt.

Biasmongool

guitar
6 april 2003, 21:21
Ik neem aan dat je deze vraag hebt gekregen naar aanleiding van mijn topic over Van Weelden en Guido Wander. Zelf ben ik totaal niet technisch (weet wel het minimale over buizen enzo). Als je echt wat meer wil weten over wat zijn mod inhoudt, dan moet je hem gewoon ff mailen. Zijn mailadres staat op zijn site: http://www.vanweelden.com. (d8 info@vanweelden.com). O ja, als je naar die mod vraagt, zeg dan dat het om de 1kanaalsmod zoals zijn eigen witte top gaat.

Gegroet Martijn

Biasmongool
6 april 2003, 21:32
dan moet je hem gewoon ff mailen. Zijn mailadres staat op zijn site: http://www.vanweelden.com. (d8 info@vanweelden.com). O ja, als je naar die mod vraagt, zeg dan dat het om de 1kanaalsmod zoals zijn eigen witte top gaat.


Bedankt, ik heb hem gemaild.


Biasmongool

B.face
6 april 2003, 22:41
[quote]
Op 2003-04-06 21:32, schreef Biasmongool:
Bedankt, ik heb hem gemaild.


Hou ons op de hoogte !

Biasmongool
7 april 2003, 12:39
Hou ons op de hoogte !

Zeker.

Ik mailde: "Ik weet dat het ingrijpt op de gainstructuur maar ik zou graag technisch willen weten wat er gebeurt."

En kreeg:

"Ik kan de mod voor je uitvoeren, geen probleem.Lever een 100 wat Super Lead aan en het komt helemaal voor voor elkaar.
m vr gr
Peter"

Is duidelijk. Zou ik ook doen.

Biasmongool

Robbert
7 april 2003, 13:07
*Grinnik*

guitar
7 april 2003, 14:45
Het blijft dus het geheim van de smid, biasmongool? of ga je er echt met een top heen?

Robbert
7 april 2003, 14:52
Ik denk niet dat BM een Super Lead heeft...

..mijne lenen? :grin:

shredneck
7 april 2003, 14:56
cool, ik zou alleen mijn eigen jcm800 niet laten modden, dan zou ik er minstens 2 willen hebben.

standaard klinkt een jcm800 toch ook heel lekker vind ik.

uiteraard kan het altijd beter, maar dan moet je het ding veranderen...hmm, heiligschennis!

B.face
7 april 2003, 22:14
[quote]
Op 2003-04-07 14:56, schreef shredneck:
standaard klinkt een jcm800 toch ook heel lekker vind ik.
uiteraard kan het altijd beter, maar dan moet je het ding veranderen...hmm, heiligschennis!


WANNEER is een amp nou HEILIG ??

sash
7 april 2003, 22:31
Als ie goed klinkt! Heeft niets met originaliteit te maken, maar met TOON.

Ik zou trouwens niets aan m'n amp laten doen als ik niet weet wat er gebeurt, wat de veranderingen zijn en hoe het gaat klinken. Dus vind het ook nogal raar dat hij zo geheimzinnig doet.

Al
7 april 2003, 23:31
Ik zou trouwens niets aan m'n amp laten doen als ik niet weet wat er gebeurt, wat de veranderingen zijn en hoe het gaat klinken.

Daar heb je gelijk in.

Over die mod...

Vaak ben je er niet als je een amp van een schema nabouwt. Overigens is alles te vinden tot Dumble aan toe.

--> Ervaring, oren en een grote portie materiaalkennis(!!) zijn de voorwaarden om goed werk te kunnen leveren.

Daarbij is de kracht van een vakman m.i. dat ie een betrouwbaar resultaat levert, probleem oplossend werkt op het moment dat ie een en ander in een amp tegenkomt en met smaak tuned.

Degenen die uniek zijn en uniek werk leveren zijn voornamelijk mensen uit een verleden. Vergeet niet dat het jaren 30 technologie is.

Grote merken als Fender, VOX en Marshall hebben hun schema's "geleend".

Een echte ampdesigner bestaat niet meer. Het is allemaal al gedaan. Het zijn variaties op een thema en nogmaals tuning(!)

De v.Weelden mod ken ik niet maar de verhalen zeggen me dat het waarschijnlijk een gaintrapje is wat toegevoegd is met mischien wat tuning aan de NFB en eindtrap.

Een aantal mensen zouden het ook zo kunnen maar hebben er waarschijnlijk niet de oren/deskundigheid /ervaring/materiaalkennis voor om hetzelde resultaat als v.Weelden te halen. Dat is de kwaliteit van v. Weelden en daar betaal je voor. Dat is ook terecht.

Als er een rookgordijn over kennis wordt gelegd die in feite op straat ligt, ok. Hoort er kennelijk bij.

Als er gehyped wordt ook prima. Wil zeggen dat dingen buiten verhouding worden gepresenteerd. (Amerikanen kunnen dat goed) Als dat gebruikt wordt om prijzen buiten proportie te kunnen vaststellen is dat geldklopperij.

Ik weet niet in hoeverre er een v.Weelden hype gaande is (geweest?) en in hoeverre hij daar zelf debet aan zou zijn en financieel probeert uit te baten.

Ik zou ook graag wat meer deskundige commentaren en vergelijkingen horen.

Al

Biasmongool
8 april 2003, 13:58
Ik denk niet dat BM een Super Lead heeft...

Heb ik niet. Wel een London City!!!!

Ik vroeg van Weelden of het met een UL Fender zou kunnen maar dat werd te duur zei hij. Hij antwoorde niet op mijn vroeg HOE duur een en ander was.


Biasmongool

Robbert
8 april 2003, 14:51
Heb er zo wat gemengde gevoelens over..

Aan de ene kant gooi je je glazen in als je verteld wat je precies modificeert.

Aan de andere kant, als je niet verteld wat er verandert qua geluid, wat de kosten zijn (en die weet hij vast wel, hij doet zo'n mod niet voor het eerst), is hij gewoon niet klantvriendelijk.
Tenzij je misschien een smak geld hebt en verder niet naar de prijs hoeft te kijken.

EdJ
8 april 2003, 15:17
Het zal wel weer iets met het bruine van Halen geluid te maken hebben zou het niet?
Mischien vervangt hij alleen een stukje draad en noemt dat de van Weelden mod.
Een tijdje terug hoorde ik iemand over een door van Weelden gemodificeerde versterker spelen.Had inderdaad een goed geluid maar of dat wat met die mod te maken had?
Het kostte hem in ieder geval 2500 gulden.

B.face
8 april 2003, 15:18
[quote]
Op 2003-04-08 15:17, schreef EdJ:
Het kostte hem in ieder geval 2500 gulden.

INCLUSIEF de versterker dan toch neem ik aan ?!

EdJ
8 april 2003, 15:19
Nee,die had ìe al.

sash
8 april 2003, 17:00
Absurde prijs...

shredneck
8 april 2003, 17:26
dat weet je toch niet? stel dat die hele amp opnieuw opgebouwd is en ondertussen op alle punten verbeterd , hoeveel arbeidsuren zitten daar wel niet in?

ik weet zeker dat meer dan de helft van die 2500 arbeidsloon is.

V!N
8 april 2003, 18:18
Op 2003-04-08 17:26, schreef shredneck:
dat weet je toch niet? stel dat die hele amp opnieuw opgebouwd is en ondertussen op alle punten verbeterd , hoeveel arbeidsuren zitten daar wel niet in?

ik weet zeker dat meer dan de helft van die 2500 arbeidsloon is.



Bespottelijk veel ..

De grootste amp-modderfokker die ik ken (Jeff de Speaker Surgeon, naam zal jullie weinig zeggen) heeft eens een JCM 800 split channel nagenoeg helemaal leeg gehaald en er een monster in gebouwd !:

Clean: Black Faced Fender met bright switch.
Boost: Marshall 2203, schakelbaar naar Mesa Boogie Dual Rectifier met mid shift en low boost.

Verder een overal volume boost met elk knopjes voor clean and boost en een voetschakelbare FX loop.

Totale prijskaartje: $ 436, wel zelf een split channel 800 vinden.

Nu heeft Jeff hier meer aan gedaan dan ik nodig vind voor mijn 800, maar toch een sterk staaltje modding voor een fantastische prijs.
So what dat hij dan niet toevallig voor van Halen heeft gesoldeerd. Guido heeft Twarres en 16 Down gedaan ?
Zulke referenties zijn leuk, maar het gaat mij erom wat de modder voor MIJN amp kan doen.

Ik ga zodra mijn nieuwe buisjes binnen zijn (en uitgekookt ? zie de buizenopwarm thread) eens met Guido praten over mijn 800 split en heb als enige reserve plan nog Arie Jan van Marble in mijn achterhoofd aan deze kant van de oceaan en anders gaat het spulletje op vakantie naar Jeff.

mathe
8 april 2003, 19:19
Op 2003-04-08 15:17, schreef EdJ:
Het zal wel weer iets met het bruine van Halen geluid te maken hebben zou het niet?


Ik weet één ding zeker en dat is dat van Weelden totaal helemaal niets met EVH's brown sound te maken heeft gehad.



Mischien vervangt hij alleen een stukje draad en noemt dat de van Weelden mod.
Een tijdje terug hoorde ik iemand over een door van Weelden gemodificeerde versterker spelen.Had inderdaad een goed geluid maar of dat wat met die mod te maken had?
Het kostte hem in ieder geval 2500 gulden.


Belachelijk bedrag. Voor dat geld koop je een SuperLead uit 1968.

Marc

jpb
8 april 2003, 19:45
Op 2003-04-08 15:17, schreef EdJ:
....Het kostte hem in ieder geval 2500 gulden......


Is dat wel geverifieerd? Voordat er verhalen de wereld in gaan?

shredneck
8 april 2003, 20:49
dat vraag ik mij ook af.

ik geloof dat ik maar eens moet beginnen om mijn basiskennis elektronica bij te spijkeren, hehe, levert genoeg geld op!

...en dat van weelden niets met de brownsound te maken had lijkt me sterk, wellicht heeft hij het niet bedacht, maar aangezien hij eddie's amp weer origineel gemaakt heeft, heeft ie in ieder geval een kijkje in DE amp met DE sound gehad en daar lering uit kunnen trekken.

kijk, van weelden is nou eenmaal prijzig, maar ik heb zeer goede ervaringen met hem en eerlijk gezegd heb ik alle andere negatieve zaken die hier genoemd zijn niet ondervonden bij vw.

mathe
8 april 2003, 21:03
...en dat van weelden niets met de brownsound te maken had lijkt me sterk, wellicht heeft hij het niet bedacht, maar aangezien hij eddie's amp weer origineel gemaakt heeft, heeft ie in ieder geval een kijkje in DE amp met DE sound gehad en daar lering uit kunnen trekken.

Het geheim van de brownsound zit hem in een modificatie aan de eindversterker en het gebruik van een variac. Voor de rest is de versterker bijna geheel standaard.
En nee, dat heeft van Weelden niet bedacht.

Marc

EdJ
8 april 2003, 21:09
Die 2500 is echt waar.Overigens vind ik dat vWeelden zich in een weinig benijdenswaardige positie verkeerd.Als je z`n site eens bekijkt wat die man allemaal op voorraad heeft en hoeveel gitaristen willen/kunnen zich zijn diensten(al zijn die nog zo goed)veroorloven?Bovendien staan we als gemeenschap nou niet bekend als het meest makkelijke volkje waar wat voor te maken valt en er nog wat aan over te houden ook.Ik kwam vroeger regelmatig bij gitaarbouwers over de vloer.Man,man;je moet toch wel een engelengeduld hebben om je spul te slijten en de concurrentie is heftig.Nu met het internet is het voor iedereen mogelijk zich te storten op hoe een versterker werkt en eventueel er zelf een te bouwen dan wel te modden.Het lijkt mij dat je je hoofd niet of nauwelijks boven water kunt houden in zijn positie.Je moet dan haast wel *handig*trouwen of welgestelde ouders dan wel een baan erbij hebben.Je zult moeten balanceren op het lijntje tussen enerzijds jezelf een fatsoenlijk uurloon toerekenen en alle kosten en eventueel opleiding doorrekenen dan wel dit niet doen en de kans lopen om soms/vaak voor practisch niks te werken.Ik zou niet willen ruilen zo.

Dirk_Hendrik
9 april 2003, 12:51
Overpriced.

waarom ??
2500 euro is een salaris waarvan je heel aardig kunt leven. Stel dat je met zo'n mod een dag bezig bent, dan heb je dus nog zo'n 19 werkdagen in de maand waarin je zaak kunt betalen en je andere bijkomende kosten kunt dokken. Stel dat je daar nog 2 van die mods voor moet doen (op maandbasis dus) Dan houd je 17 werkdagen over om uit je neus te vreten. Niemand kan mij ook wijsmaken dat he uitvoeren van zo'n mod langer zou moeten duren dan een dag. Het blijft reht to recht aan elektronica.

Overpriced dus.

Robbert
9 april 2003, 13:27
Pssst.. Dirk... 2500 Gulden, geen Euro!

Blijft nog duur trouwens.

Biasmongool
9 april 2003, 13:50
Twee en een half jaar geleden bracht een kennis van me een sfTwin naar v. Weelden om te blackfeesten en nwe buizen.

Er gingen 4 we eindpitten en een paar preampbuizen. Versterker werd geblackfeest d.w.z. bias anders aanleggen en een paar weerstanden veranderen. Verder niets, geen tuning o.i.d.

Prijs was 950 piek.

Ik schat dat dat 600 piek arbeidsloon is.
Misschien wel meer.

Een ervaren tech doet zo'n klus in 1 a 2 uur.

Ik heb die versterker zelf onderzocht. De klus was netjes gedaan. De eindbuizen verschilden in rust 11mA wat ik veel vond maar dat zegt niet alles.

Biasmongool

EdJ
9 april 2003, 14:15
Poeh! eh Poen!

Janneman
9 april 2003, 14:20
Ik vind het zelf te duur voor het aanpassen van een versterker, maar het is heel simpel.
Als iemand het er wel voor over heeft...., waarom niet? Gewoon wet van vraag en aanbod. Als iemand het goedkoper kan, dan moet hij het maar doen. Blijkbaar is dat niet zo, want anders zou Van Weelden niet zoveel werk hebben. Klaar.

Biasmongool
9 april 2003, 14:29
Op 2003-04-09 14:20, schreef Janneman:
Als iemand het goedkoper kan, dan moet hij het maar doen. Blijkbaar is dat niet zo want anders zou Van Weelden niet..

Ik denk dat dat echt wel goedkoper kan. Ik ben er zelfs van overtuigd. En gezien de 11mA nog beter ook.

Ik las hierboven iets over hype en buitenproportionele prijzen.

Ik vind dat hierop van toepassing.

Biasmongool

Brat
10 april 2003, 20:37
Kijk, het is allemaal wel heel veel. Maar van Weelden heeft wel het echte Van Halen geluid. En al wordt dat hier niet als heel bijzonder gezien, in Amerika betalen ze daar echt goud geld voor. Want probeer die sound maar eens precies te krijgen. Ik kan je nu al vertellen dat dat niet lukt. Tenzij je dat dus door meneer van Weelden laat doen. En het is niet zo vreemd dat hij bepaalde dingen geheim houdt, want er zijn een hele hoop mensjes die wel zouden willen weten wat hij weet.

mathe
10 april 2003, 22:04
De kennis om een echte EVH SuperLead te maken is al weer enige maanden vrij te krijgen op het Internet.

Marc

Brat
10 april 2003, 22:28
En heeft u voor mij dan ook een link?

Biasmongool
10 april 2003, 22:49
Op 2003-04-10 22:28, schreef Brat:
En heeft u voor mij dan ook een link?


Op Ampage is dit in het verleden uitgebreid aan de orde geweest. Ik herinner me dat de die beroemde Marshall part voor part is doorgezaagd.

http://www.firebottle.com/ampage/

Biasmongool

mathe
11 april 2003, 06:57
Op 2003-04-10 22:28, schreef Brat:
En heeft u voor mij dan ook een link?


Ga eens goed zoeken op het forum van Plexi Palace. Het draadje begint eind November 2002.

Marc

V!N
13 april 2003, 20:17
.. ik heb het hele plexi palace en de ampage binnenstebuiten gekeerd, maar geen succes.

Heeft een van jullie misschien een link opgeslagen bij favorieten ?

mathe
13 april 2003, 21:41
Dat valt me een beetje van je tegen :smile:

http://vintageamps.com/PlexiPalaceUBBcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=004165;p=1

Marc

V!N
13 april 2003, 23:28
Op 2003-04-13 21:41, schreef mathe:
Dat valt me een beetje van je tegen :smile:

http://vintageamps.com/PlexiPalaceUBBcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=004165;p=1

Marc


nah ! ik alles met weelden afzoeken, alles met halen afzoeken ..

enfin, het zal een vlaag van volkomen verstandsverbijstering zijn geweest :smile:

bedankt kerel, ik zal eens zien of ik iemand zo gek kan krijgen dit in het tweede kanaal van split channel JCM 800 te persen :razz:

Brat
14 april 2003, 12:41
Ok, ok, ik ben onder de indruk. bedankt voor de link. Wat een heerlijk gefreak. Kan er als technische nitwit geen touw aan vastknopen, maar toch.

mathe
14 april 2003, 17:01
V!n,
Deze modificatie gebeurt in de eindversterker, niet in de voorversterker.
Lees het draadje trouwens heel goed door voordat je er ook maar over gaat denken om dit te proberen. Het kan nogal wat schade aanbrengen, vandaar.

Marc

V!N
14 april 2003, 23:11
"Deze modificatie gebeurt in de eindversterker, niet in de voorversterker.
Lees het draadje trouwens heel goed door voordat je er ook maar over gaat denken om dit te proberen. Het kan nogal wat schade aanbrengen"

Beh ?

Verhip, je hebt gelijk ! Wat apart. Dat verklaart ook dat gezwam over die worst die uit de versterker bungelt.
Hm, nog maar eens bedenken wat het lot van m'n split 800 gaat worden.

Thanks man