PDA

View Full Version : Alles in 1 take, tips?



LordOfLager
28 oktober 2009, 10:51
Het is de bedoeling dat we het weekend van 7/8 nov demo-opnames gaan maken voor... (tuurlijk) een demo.
Nu is het niet onze bedoeling om in een keer een perfecte demo neer te zetten, maar een beetje klinken moet het wel.

Planning is om alles in 1 take (per nummer) op te nemen en dus niet gelaagd. Alle drums moeten, via 1 nieuwe mixer, opgedeeld worden in Links en Rechts en dan uit voeren op 2 verschillende sporen.
Nu was mijn idee om het ongeveer zo in te delen:
1. Gitaar 1
2. Gitaar 2 (DI)
3. Bass (DI)
4. Drum L
5. Drum R
6. Zang 1
7. Snare
8. Bassdrum

Maar misschien is daar een betere verdeling in te vinden en daarnaast. Waar moeten we een beetje op letten? Overspraak zal er sowieso wel plaats gaan vinden; er zijn geen tussenschotten of iets dergelijks, maar heeft iemand misschien een paar tips?
Zoals gezegd; het hoeft geen profi-opname te worden, dat doen we later wel bij iemand die er wel echt verstand van heeft, het is echt gewoon voor een demo.

Harald
28 oktober 2009, 11:09
Als je sowieso live opneemt is overspraak niet zo'n probleem. Zorg dat je een goed sluitende hoofdtelefoon hebt om de drummix te maken, of heb je de luxe van een aparte ruimte voor de opnamespullen? Als je in dezelfde ruimte staat lekt het drumstel door je hoofdtelefoon en is een goede mix maken behoorlijk lastig.

Ik weet niet wat voor muziek jullie maken en hoe goed jullie zanger/zangeres is, maar misschien is het wel slim om solo's en zang achteraf te doen. Een guide vocal is dan wel af te raden, dat lekt op de andere sporen, en dat kan ellende opleveren met de uiteindelijke zang. (als bv. de timing net iets anders is) Voor gitaarsolos laat je dan bij de basistakes gewoon wat plek over. Die kun je dan evt. achteraf nog inspelen.

Als bij solos de ritmesectie sterk inspeelt op de solist moet dat natuurlijk wel tegelijk. Maar als je het apart doet hoeft de boel niet steeds over omdat er of iets in de zang zit, of de solo er net niet lekker uit komt.

De verdeling van de tracks lijkt me prima zo, je kunt bassdrum en snare dan achteraf bijstellen. Ik zou die dan niet ook in de andere twee drum sporen meenemen. Maar met twee goed geplaatste overhead microfoons voor het drumstel hoef je denk ik niet eens een tussenmix te maken voor de drums. Dat maakt het leven weer wat gemakkelijker. (je kunt dan alleen geen aparte galmpjes etc voor de toms en bekkens gebruiken)

fivelastwords
28 oktober 2009, 12:02
Waar ga je het opnemen, hoe groot is de ruimte? Is er de mogelijkheid om bijvoorbeeld met matrassen verschillende afscheidingen te maken? Voor de rest goed luisteren naar de overhead tip van Harald.

LordOfLager
28 oktober 2009, 13:30
Ik weet niet wat voor muziek jullie maken en hoe goed jullie zanger/zangeres is, maar misschien is het wel slim om solo's en zang achteraf te doen. Een guide vocal is dan wel af te raden, dat lekt op de andere sporen, en dat kan ellende opleveren met de uiteindelijke zang. (als bv. de timing net iets anders is) Voor gitaarsolos laat je dan bij de basistakes gewoon wat plek over. Die kun je dan evt. achteraf nog inspelen.

Als bij solos de ritmesectie sterk inspeelt op de solist moet dat natuurlijk wel tegelijk. Maar als je het apart doet hoeft de boel niet steeds over omdat er of iets in de zang zit, of de solo er net niet lekker uit komt.

Ik denk wel dat de zang tegelijkertijd moet. De zang is toch redelijk van belang tijdens de feel van de nummers, dus ik denk dat we dat wel moeten eigenlijk.
Solo's apart is wel een goed idee; hoeven we niet alles op een verkeerde noot over te doen.

Ik zal in ieder geval zeker proberen de drums met overheads te doen. Ik heb ook niet het idee dat alle losse componten met mics echt een groot verschil gaat opleveren. Probleem is wel, wat jij ook zegt, dat de opname apparatuur in dezelfde ruimte staat (+/- 1 meter van de HDD recorder) en ik zal dus regelmatig moeten spelen/opnemen/afluisteren om het een beetje netjes/gelijkmatig te krijgen.


Waar ga je het opnemen, hoe groot is de ruimte? Is er de mogelijkheid om bijvoorbeeld met matrassen verschillende afscheidingen te maken? Voor de rest goed luisteren naar de overhead tip van Harald.

De ruimte is ongeveer 6 x 3 en helaas te klein voor afscheidingen, dus dat wordt het niet. Ik heb wel alle wanden (op een whiteboard na) bekleedt met tapijttegels dus echt veel last van weerkaatsend geluid heb ik gelukkig ook weer niet.


L.

Harald
28 oktober 2009, 14:40
Ik denk wel dat de zang tegelijkertijd moet. De zang is toch redelijk van belang tijdens de feel van de nummers,

Je zou ze op zich best zonder zang moeten kunnen spelen. Maar als de zanger/zangeres goed genoeg is, is er weinig aan de hand. Als ik het zo lees verwacht ik wel de nodige overspraak op de zangmicrofoon. Dat zou bij de zang het mixen nog wel eens tricky kunnen maken. Mariëlla heeft, toen we bij Han in de studio zaten, bij alle nummers gelijk mee gezongen bij het opnemen van de basistracks. En bij de meeeste nummers zijn die partijen gelijk gewoon gebruikt. Als de zanger evt. in een hok ernaast kan gaan staan zou ik dat wel doen trouwens, maar dan mis je het oogcontact weer...



Probleem is wel, wat jij ook zegt, dat de opname apparatuur in dezelfde ruimte staat (+/- 1 meter van de HDD recorder) en ik zal dus regelmatig moeten spelen/opnemen/afluisteren om het een beetje netjes/gelijkmatig te krijgen.

Nu begreep ik uit je beginpost dat het een 8-sporen opname werd... nu ik dit lees vraag ik me af of dat klopt. Neem je de 8 tracks die je noemt live op aparte sporen op, of komen ze op een 8 sporen mixer binnen die het geheel naar 2 sporen mixt, zodat je eigenlijk een stereo opname maakt?

In beide gevallen zal drums met overheads, kick en snare iig wat makkelijker werken dan een tussen mix van meer sporen plus kick en snare.

In het eerste geval moet alles gewoon netjes erop (Dus zonder vervorming van de opname, en met een redelijk ingangssignaal), en kun je achteraf op je gemak mixen. In het tweede geval wordt het echt behoorlijk tricky als je met je mengpaneel direct in de 'herrie' staat. Als jullie met eigen spullen werken zou ik sterk aanraden om te kijken of je niet ergens in een grotere ruimte terecht kan voor de opnames.

LordOfLager
28 oktober 2009, 14:57
Nu begreep ik uit je beginpost dat het een 8-sporen opname werd... nu ik dit lees vraag ik me af of dat klopt. Neem je de 8 tracks die je noemt live op aparte sporen op, of komen ze op een 8 sporen mixer binnen die het geheel naar 2 sporen mixt, zodat je eigenlijk een stereo opname maakt?

In beide gevallen zal drums met overheads, kick en snare iig wat makkelijker werken dan een tussen mix van meer sporen plus kick en snare.

In het eerste geval moet alles gewoon netjes erop (Dus zonder vervorming van de opname, en met een redelijk ingangssignaal), en kun je achteraf op je gemak mixen. In het tweede geval wordt het echt behoorlijk tricky als je met je mengpaneel direct in de 'herrie' staat.

Het eerste geval, het is een 24 sporen recorder (maar ik kan er maar 8 tegelijkertijd opnemen); dus ik hou uiteindelijk 8 losse sporen over waarmee ik enigszins iets kan doen + evt extra dub sporen mocht dat nodig zijn.

Over dat ingangssignaal - ik ga er nu van uit dat het nét niet mag clippen, maar is dat ook zo, of kan ik beter iets lager gaan zitten en vanuit dat punt, indien nodig, iets opkrikken?

Harald
28 oktober 2009, 15:25
Zolang het zonder ruis binnenkomt hoef je niet tegen het randje aan op te nemen. Beter van niet, uithalen mogen dus gewoon NIET clippen. We hebben het toch over hard disk recording? Als je straks op pc mixt kun je altijd de afzonderlijke sporen maximaliseren. Op harddiskrecorders kun je de boel vast ook wel boosten. (op mijn roland vs880 kan dat wel iig) Zorg wel dat wat je binnenkrijgt zo dicht mogelijk zit bij wat je wilt hebben qua sound. Hoe meer EQ en processing je kunt vermijden hoe beter. Dus misschien steeds even per instrument snel een opname maken om te kijken of die sound klopt, en/of iig een testopname met de hele band waarbij je snel een ruwe mix maakt om te kijken of je ermee uit de voeten kunt.

16 of 24 bits kan nog enigzins uitmaken voor hoe hard je moet opnemen, maar ik zou me eerder zorgen maken over clippen dan een te zacht signaal. Even zoeken, hier is wel meer over geschreven in het recording subforum door mensen die er meer vanaf weten dan ik.

Maar goed, de balans tussen de instrumenten komt dan wel achteraf. Uiteraard wel verstandig om steeds alles even goed af te luisteren na het opnemen om te voorkomen dat je thuis bij het mixen ineens tot de ontdekking komt dat een partij toch nog ergens overstuurt, of wegvalt, of whatever... Dat zou ik dan vrij vlot per nummer na het opnemen doen. (eventueel met eerst een ander nummer opnemen ertussendoor) Heb je steeds even pauze qua spelen. Als je alles ineens gaat afluisteren kun je er donder opzeggen dat je iets over het hoofd hoort. Geconcentreerd luisteren is behoorlijk vermoeiend.

Han S
28 oktober 2009, 17:09
Opnemen in een relatief kleine ruimte lukt wel hoor, ook zonder gobo's (geluidschotten). Zorg er voor dat het volume in balans is, dus als de drummer hard speelt moet de rest ook hard, al zul je meer last hebben van veel overspraak van bas en drums op de overheads dan last van de drums op een gitaargeluid. Zorg dat het in balans blijft want vermijden hoef je niet te proberen, het is ook niet erg mits het binnen de perken blijft.

Ik neem ongeveer alles zoveel mogelijk in een keer op. Waar je mee te maken krijgt is de eigenschappen van de microfoons. Je hebt uiteraard het geluid wat zo'n apparaat produceert en dat kan goed of minder zijn, maar je hebt nog meer te maken met richtinggevoeligheid, proximity (laagboost als de mic dicht op de geluidsbron zit) en vooral de off axis response en dat is de klank van geluid dat de mic (onbedoeld) van opzij of van achteren bereikt.

En dat is de grote truc met het in een keer opnemen, de ene microfoon heeft een prachtige off axis response (OAR) en de ander klinkt als een varkenskut met snaren van opzij.

Daar moet je mee leren omgaan en als je dat goed beheerst is het geen groot probleem meer, in ieder geval niets om nerveus van te worden.

Succes met de opnamen.

LordOfLager
29 oktober 2009, 10:06
Met die posities van die overheads, is daar nog een "gouden regel" voor dan als je alles in 1 keer doet? Behalve experimenteren?
Of ligt dat gewoon heel erg aan de ruimte / positie / ed?

fivelastwords
29 oktober 2009, 11:01
Er zijn een aantal opstellingen die veel gebruikt worden, AB, XY, ORTF, etc. Kan je meer over vinden in de 2e post van Han S in het topic "Microfoons" bovenaan in de recording sectie.

infinite
30 oktober 2009, 19:36
--------------------------------------------------------------------------------

Hallo

Ten eerste zal ik de moeilijke termen achterwege laten want daar zijn andere leden die je op dat gebied meer kunnen vertellen als mij.
Ik spreek gewoon uit mijn ervaring, Vorige week hebben wij een one take in onze oefenruimte opgenomen ook zonder tussen schotten.
De tip die ik je mee kan geven is wat anderen ook zeggen zoek de balans betreft de volume van jullie instrumenten.
Ga een avond voor de opname met z`n allen spelen en probeer je volume aan elkaars instrumenten aan te passen zodat het een geheel word.
Bij onze opname kwamen wij er achter dat onze drum veel te luid stond en de zang te zacht. dit zijn meestal de voorkomende problemen van het ballanseren van elkaars volume.
ik weet niet met welke instrumenten jullie spelen maar bij ons was het geval dat als onze lead gitarist een solo speelde dat de slaggitarist erg weg viel. mischien ook wat om mee te nemen.

Succes
Kortom een goede totaal concept in de volume is al 80 procent van een goede opname Succes