PDA

View Full Version : Wel of geen reverb



gobius
28 oktober 2009, 00:35
Misschien een vraag die al aan de orde is geweest, maar aangezien de zoekfunctie het niet doet, stel ik 'm toch maar.

Als je live speelt, vinden jullie dan dat over het gitaarsignaal reverb moet worden toegevoegd of heeft dit eigenlijk geen zin, omdat het geluid 'opgaat' in de reverb van de zaal?

Comfortably Daniel
28 oktober 2009, 01:36
Dat ligt een beetje aan de akkoestiek van de locatie.
In een grote zaal zal je geen reverb nodig hebben om het "groter" te laten klinken, maar in een klein kroegje kan het goed van pas komen.
Ik speel zelf bijna altijd over m'n Twin Reverb en stel de reverb in naar smaak en de akkoestiek van de locatie.

Ligt er dus maar net aan ;)

even
28 oktober 2009, 07:25
Zo doe ik het ook, maar er zijn ook gitaristen die de reverb echt als effect gebruiken.

Liquid_Metal
28 oktober 2009, 07:39
Eigenlijk zou je per ruimte moeten bepalen of je reverb nodig hebt, want dat scheelt nogal. In mijn oefenruimte wordt heel veel gedempt en het geluid klinkt echt heel dof zonder reverb. Thuis heb ik daar een stuk minder last van (meer harde objecten) en in een grote zaal nog minder.
Maar ik heb standaard settings en voor mijn gewone Overdrive gebruik ik geen reverb. De reverb kick ik erin als ik nét een beetje extra wil hebben. En dat werkt vaak erg lekker.

j3r03n
28 oktober 2009, 10:49
maar aangezien de zoekfunctie het niet doet
Da's geen excuus --> http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=126024

On Topic:
Ik gebruik nooit reverb (let wel: ik gebruik bijna altijd overdrive). Er is slechts één nummer in onze set waar ik aan het begin reverb gebruik en dat is omdat ik clean een stuk alleen speel. Dan klinkt het wat mooier / vloeiender. Ik gebruik het dus 'als een effect.' Maar op mijn overall sound zou het een rommelige bende worden.