PDA

View Full Version : Waarom doen mensen dit?



niekb
27 oktober 2009, 22:47
En betalen daar grof geld voor..
Ik snap dat niet helemaal :???:

http://www.mylespaul.com/forums/custom-shop/64579-my-les-paul-makeover-florian-j-ger.html

Het ziet er uiteindelijk wel mooi uit daar niet van maar ik geloof echt niet dat een ander fretboard zoveel verschil maakt. Voor dat geld kan je een mooie andere gitaar kopen / laten bouwen.

Mathidal
27 oktober 2009, 22:56
Ik kan zonder inloggegevens niet goed zien wat je bedoelt, maar sommige mensen verkiezen andere fretboards niet omwille van hun kenmerken, maar omwille van het uiterlijke.

Vergelijk het met mensen die hun ferrari in tachtig kleuren verven, vanbinnen een hele hi-fi installeren en de gekste luxe die je maar kunt bedenken.

Op zich overbodig, zeker het verven, maar sommige mensen verkiezen eenmaal een mooiere auto (in dit geval mooiere hals).

Jasper.
27 oktober 2009, 22:58
4700 dollar? Daar kun je een nieuwe gitaar van kopen met al die dingen er al op volgens mij?

niekb
27 oktober 2009, 23:02
+ 2300 voor de respray he.

Dat maakt 7000..

Ik heb even gekeken op de site van die Jäger en hij doet het om mensen de feel te geven van de oude instrumenten aangezien de originele zo duur zijn...

Mathidal
27 oktober 2009, 23:02
Tsja. Bling bling waarschijnlijk. ;)

Ik citeer: "The tone is so briliant....When I went to himto get my guitar.. I asked him if this is my guitar.... I'll post a video soon... But it's worth every single cent....!!!!!!!!!!!!!!!"

Geld teveel zeker? :p

Midwolda
27 oktober 2009, 23:09
Yeah, right...
Geef me 7000 euro en ik koop drie originele vintage Gibsons voor je
(en dan hou ik de rest zelf, okee?)

Eko
27 oktober 2009, 23:14
Ik heb nergens problemen mee. Zolang er mensen zijn die geld willen uitgeven heb ik het liever dan diegene die z`n geld op de bank houdt.
Het klinkt mischien als een ouwe lul ( ben ik ook), maar je komt op een gegeven moment op een leeftijd dat de kids het huis uit gaan en je opeens kunt gaan doen waarvan als 17 jarige dacht : als ik ooit groot ben........ Doe dat dan ook, de laatste jas heeft geen zakken.

vulvasonic
27 oktober 2009, 23:25
Om de afbeeldingen te kunnen bekijken, moet ik eerst lid worden van dat forum en daar heb ik nu even niet zo veel zin in.
Als ik het verhaal echter zo lees, dan gaat het over iemand die de hals van zijn Les Paul heeft voorzien van een uitbundige inleg en vraag jij je af waarom iemand zoiets doet?

Wel, aangenomen dat ik het juist heb, meen ik daar het volgende over te kunnen zeggen: ik begrijp je verwondering en ik denk er hetzelfde over als jij. Ik en jij weten echter ook dat een gitaar voor veel mensen meer is dan zomaar een gebruiksvoorwerp en dat menig gitarist een sterke 'emotionele band' hebben met hun instrument. Bij sommige is dat gevoel sterker dan bij anderen. Uit vergelijkbare verhalen weet ik dat er mensen zijn die zoveel 'liefde' voelen voor hun instrument, dat ze liever de moeite en het risico nemen om hun vertrouwde en 'bewezen' instrument aan te passen naar hun wensen, dan dat ze op zoek moeten naar een 'koud' en inspiratieloos ding, dat waarschijnlijk nooit de plaats in zal kunnen nemen van de vertrouwde plank.

Het komt me niet helemáál vreemd over. Uit eigen ervaring weet ik dat enkele aanpassingen aan een gitaar, de gitaar in kwestie een stukje 'persoonlijkheid' mee geeft, waardoor het zich lijkt te verheffen boven de subjectieve kwaliteit en zo......

Enfin, je begrijpt wat ik wil zeggen. Of niet natuurlijk.
:dontgeti:

niekb
27 oktober 2009, 23:43
Het gaat om een lp waarvan het fretboard vervangen wordt door een brazilian rosewood exemplaar met standard inleg. Er is wat met de truss gefrobeld en de gitaar is gerefinished.
Elders op hetzelfde forum staat nog een draadje van dezelfde persoon met nog ingrijpender maatregelen.

Ik begrijp wat je zegt Vulvasonic, helemaal.
Ik vind het alleen belachelijk veel geld en daarbij is en blijft het een jonger instrument. Het geeft wel blijk van hoever mensen gaan om een bepaalde feel of tone te krijgen.

Wat je zegt over hun vertrouwde plank snap ik. Het is ook wat je zegt, ze nemen het risico om die gitaar aan te laten passen. Als ie terug komt is het een andere gitaar. Misschien is dan juist de charme ervan af ondanks alle 'juiste' specs.

Ik was gewoon even helemaal verbaasd toen ik dit zag.

barno
27 oktober 2009, 23:58
ik snap wel dat iemand een dikke boon kan hebben voor een gitaar maar om nu alles te investeren in één plank vind ik zo gek. Ik heb al een stuk of 5 absolute nr 1's gehad, gitaren die enkele jaren mijn absolute favoriet waren. Maar het grote verschil tussen gitaren en vrouwen... yep, het is toegelaten om volle bak vreemd te gaan ... en dat doe ik hoe langer hoe meer omdat elke gitaar me weer anders doet spelen. Ik ben helemaal niet op zoek naar de perfecte gitaar, het perfecte geluid, want uiteraard bestaat dat niet :) Mijn muzieksmaak verandert zelfs om de paar maanden

Pepe
28 oktober 2009, 13:34
Ik vind het wel wat hebben, beetje een oude mid-west gewoonte je gitaar te versieren met inleg zoals Joe Maphis, verwennen met een binding, zoals Albert Collins, het pinestripen zoals Billy G. of gewoon een jasje van leer, zoals Elvis.
Ik ben een nuchtere hollander dus ik vind een pickupje al gek genoeg maar ik zie de humor van andere wel in.

lindstrom
28 oktober 2009, 13:37
waarom doen mensen viperlinen over hun auto en monteren ze dikke spoilers en andere koplampen etc etc

kwestie van smaak denk ik.

Dirkdewaard
28 oktober 2009, 14:24
Veel geld? Een Porsche dat is veel geld, of een schilderij of een starwars verzameling. 10.000 euro uitgeven voor een hobby vind ik helemaal niet raar. Duur is het al zeker niet, iets dat je niet gebruikt; dat is duur.

Je hoeft ook niet rijk te zijn, alleen andere dingen laten. Zoals een huis in de hogere prijs klasse met 4 kamers die je niet gebruikt. Een mooie auto die jaarlijks 10.000 kost aan belasting verzekering en reparaties.

Ik snap nooit wat het probleem is als iemand anders geld uitgeeft aan zijn hobby, als hij er maar blij mee is.

bat
28 oktober 2009, 14:52
Het enig juiste antwoord op de vraag in de topictitel is dan ook: "Omdat het kan".

Bram+
28 oktober 2009, 15:00
Ik vraag me af hoe goed de Les Paul was die als basis diende (houtkwaliteit, bouwkwaliteit, etc.). Ik weet niet of het een hele oude was, maar anders vind ik 7000 euro investeren in een 'moderne plank' ook belachelijk veel. Voor dat geld kun je waarschijnlijk ook wel een historisch correcte Les Paul kopen/laten bouwen, of juist eentje helemaal naar eigen wens. Als je dan toch een beetje authenticiteit wil, kun je altijd nog het kopfineertje van een 'echte' Les Paul gebruiken :D

Jan Buurman
28 oktober 2009, 15:13
Kan iemand die foto's zien en evt. hier even plaatsen. Ik word toch wel een beetje nieuwsgierig hoe dat er dan gaat uitzien...