PDA

View Full Version : Fuzz pedaal : transistor gemold, batterij werkt minimaal?



nielsnielsniels
27 oktober 2009, 22:02
Ik heb een Roger Mayer Classic Fuzz, en ik heb een tijd geleden per ongeluk één van de twee AC128 ( Germanium ) transistors losgeduwd. Van het een kwam het ander, en ik had het ding er maar helemaal uit gerukt. Resultaat : een verassend goed overdrive geluid ( at max, meer gain komt er niet uit ) , met een fuzz randje, eigenlijk heel mooi en dit wil ik graag zo houden. Geluid dat ik krijg komt zeer dichtbij Clapton dingetjes als Strange Brew en Sitting on Top of The World ( en dat op een strat! met SC's! ), en het pedaaltje werkt heel gevoelig op aanslaan. Geluk bij een ongeluk dus. Met de trimpot binnen kan er nog wat gain toegevoegd worden, of het juist nog cleaner maken.

Alleen, dit pedaaltje werkt alleen op 9V batterijen. In de tijd dat ik de transistor had gemold, zat er een gebruikte Philips in. Die was dus al wat aan de lege kant. Die werkte voor een paar weken, nu is het geluid heel wat minder. Het probleem : nieuwe 9V batterijen werken niet! Ik heb twee nieuwe gekocht, die werken prima in andere pedaaltjes, maar in de fuzz hebben ze maar 1/1000 gainfactor, dus als ik alles op 10 zet dan krijg je nog steeds een heel zacht geluid ( zo zacht dat de buren het niet eens zullen horen ).

Het zal wel iets te maken hebben maken met weerstand en stroom en voltage etc. , en mijn vermoeden is dat het pedaaltje nu alleen werkt op halflege 9V batterijen? Is dit zo? Wat kan ik doen om het pedaaltje weer normaal te laten werken met maar één AC128?

nielsnielsniels
28 oktober 2009, 23:24
Ok, misschien een beetje te ingewikkeld. Ik kort het wel in :

Fuzz pedaal, een v/d twee AC128 transistors kapot. Gebruikte batterijen werken wel, nieuwe werken zeer minimaal ( zeer zacht geluid ). Waarom is dit zo en hoe kan het wel werkend krijgen met nieuwe batterijen?

TimS
28 oktober 2009, 23:42
Weerstandje in serie zetten met batterij?

Dirk_Hendrik
29 oktober 2009, 07:15
baising van je transistors aanpassen voor 9 volt in plaats van voor veel minder. Wss is je tor dan ook weer heel.

Post es een schema?

nielsnielsniels
29 oktober 2009, 19:49
Ik zat er aan te denken om hem misschien wel te laten modden, ergens een switch om te schakelen tussen 1 en 2 transistors in werking te zetten, ik vind het een heel uniek geluid met één transistor. En natuurlijk met 2 het klassieke fuzz geluid à la Hendrix.


http://fuzzcentral.ssguitar.com/schematics/classicfuzzschem.gif