PDA

View Full Version : Afsteller Amsterdam



O.J.
27 oktober 2009, 19:34
Van de week een beetje bezig geweest mijn nieuwe stratje af te stellen, en het wil niet 100% lukken. Meerdere how-to's op het net gevolgd maar ik ben nog niet helemaal tevreden.

Is er een reparateur in of om Amsterdam die dit goed kan? Tremolo, hals, actie, intonatie, the works. Ik kan hem natuurlijk wel naar een willekeurige muziekzaak brengen maar het prutsen wat het zaterdaghulpje doet kan ik zelf ook wel.

Trouwens, tot hoeverre is fretbuzz met nieuw-ish snaren normaal, of moet eigenlijk iedere plank zo af te stellen zijn dat het er niet is?

geert1976
27 oktober 2009, 19:36
Van de week een beetje bezig geweest mijn nieuwe stratje af te stellen, en het wil niet 100% lukken. Meerdere how-to's op het net gevolgd maar ik ben nog niet helemaal tevreden.

Is er een reparateur in of om Amsterdam die dit goed kan? Tremolo, hals, actie, intonatie, the works. Ik kan hem natuurlijk wel naar een willekeurige muziekzaak brengen maar het prutsen wat het zaterdaghulpje doet kan ik zelf ook wel.

ja, sterker nog, er zit er eentje ook op het forum, forumnaam is Fern of zo:???:

Mr_Moustache
27 oktober 2009, 20:17
Ik vind 40 euro exclusief nieuwe snaren wel erg prijzig.

geert1976
27 oktober 2009, 20:19
Ik vind 40 euro exclusief nieuwe snaren wel erg prijzig.

vraagt fern dat?

Tja 40,00 voor afstellen en intoneren (neem aan dat hij dit doet) kan duur zijn of goedkoop zijn.

Als de gitaar echt beroerd is en hij is 2 uurtjes bezig is de prijs heel redelijk.
Is die met een half uur klaar is die duur, tis maar hoe je het bekijkt:)

Mr_Moustache
27 oktober 2009, 20:24
Ja, in ieder geval heb ik dat op zijn site gelezen. Meerprijs voor een floyd rose is 20 euro...

O.J.
27 oktober 2009, 20:42
Uurloon van €40,- is toch best redelijk? Moet je bij een garage is mee aan komen zetten

Brewskie
27 oktober 2009, 23:33
Ja en als er een fret wat uitsteekt, zal hij 'm toch ook wel vlakken ?

reinierscheffer
28 oktober 2009, 10:42
voor het afstellen van een strat: intonatie, hals tweaken, actie en niet te vergeten het afstellen van de pickups om het uiterste uit je gitaar te halen; op een goed, professioneel niveau, moet je bij Jack Pisters zijn. Kosten €70,- maar dan heb je ook wat. Hij gaat er alleen niet aan lopen vijlen.
check http://the-music-matrix.hyves.nl/

Pepe
28 oktober 2009, 11:44
Afstellen van je pickups? Neem me niet kwalijk maar dan is toch een kwestie van wat schroefjes naar links dan wel naar rechts?
Gitaren kan je zelf afstellen, no big deal, er zijn maar een paar dingen. Topkam, neck, brug en pickups maar inderdaad, een Floyd kan een tijdrovend werkje zijn.
Lees eens wat over je instrument, hoe een en ander werkt, je moet dat echt zelf kunnen hoor.

snaarplukker
28 oktober 2009, 12:36
Van de week een beetje bezig geweest mijn nieuwe stratje af te stellen, en het wil niet 100% lukken. Meerdere how-to's op het net gevolgd maar ik ben nog niet helemaal tevreden.

Is er een reparateur in of om Amsterdam die dit goed kan? Tremolo, hals, actie, intonatie, the works. Ik kan hem natuurlijk wel naar een willekeurige muziekzaak brengen maar het prutsen wat het zaterdaghulpje doet kan ik zelf ook wel.

Trouwens, tot hoeverre is fretbuzz met nieuw-ish snaren normaal, of moet eigenlijk iedere plank zo af te stellen zijn dat het er niet is?
Bij een nieuwe gitaar hoeft je niet snel te denken aan een ingesleten topkam, fretsvlakken en dat soort dingen. Het gaat hierbij enkel om de juiste holling van de hals, intonatie en aktie. Het afstellen is slechts het naar links of rechts draaien van de voor die doeleinden bestemde boutjes/moer. Een beetje merkgitaar (bijvb. Ibanez SA120) heeft er al een gebruiksaanwijzing bij zitten waarin je kan lezen en zien hoe je het af moet stellen. Anders kan je op internet het een en ander over vinden.
Fretbuzz bij nieuwe snaren is normaal als je ze van te voren niet oprekt, en kan zeker een week erna nog steeds ontstemmen. Elke plank is wel af te stellen om het fretbuzz weg te krijgen.

Pepe
28 oktober 2009, 13:02
Ja, zo zou dat moeten zijn maar het zijn juist de budget gitaren die vaak slecht ingesneden topkammen hebben of enorm zouden opknappen van even de fretten vlakken en polijsten. En eigenlijk zou dat door de winkel zelf gedaan moeten worden, je kan met goed fatsoen geen belabberd afgestelde gitaar verkopen.

reinierscheffer
29 oktober 2009, 13:18
Afstellen van je pickups? Neem me niet kwalijk maar dan is toch een kwestie van wat schroefjes naar links dan wel naar rechts?


niet als je je gitaar optimaal wil laten klinken.
heel sekuur werk om de pickups dusdanig te kantelen om de ultime sweet spot te vinden op alle snaren, zonder stringpull, maar dat de pickups ten opzichte van elkaar qua sound en volume ook in balans zijn maar toch elke van de 3 of 5 settings een eigen karakter heeft

snaarplukker
29 oktober 2009, 14:07
niet als je je gitaar optimaal wil laten klinken.
heel sekuur werk om de pickups dusdanig te kantelen om de ultime sweet spot te vinden op alle snaren, zonder stringpull, maar dat de pickups ten opzichte van elkaar qua sound en volume ook in balans zijn maar toch elke van de 3 of 5 settings een eigen karakter heeft
Ja inderdaad, maar ik denk niet dat zoiets in een gitaarwinkel door een zaterdaghulpje wordt gedaan waar ze 40 euro voor een afstelbeurt rekenen.
De TS lijkt me geen broodspeler te zijn die zoiets zoekt. Hij kan in eerste instantie leren zijn gitaar af te stellen naar de standaard fabrieksinstelling en eventueel van daaruit experimenteren naar zijn persoonlijke voorkeuren.

johnybh
29 oktober 2009, 15:38
Ja, zo zou dat moeten zijn maar het zijn juist de budget gitaren die vaak slecht ingesneden topkammen hebben of enorm zouden opknappen van even de fretten vlakken en polijsten. En eigenlijk zou dat door de winkel zelf gedaan moeten worden, je kan met goed fatsoen geen belabberd afgestelde gitaar verkopen.

Precies. de enige correctie die ik daarop wil toevoegen is dat ook de nodige fenders en gibsons die ik in winkels heb zien hangen niet altijd afgesteld waren (fret buzz all over the place, hele hoge actie, slechte kromming hals)

Het is gewoon belachelijk dat je in een gitaarwinkel dit soort instrumenten tegenkomt. Echter; wat we ons dan af moeten vragen is; de muzikale consument wil zo weinig mogelijk betalen voor een gitaar, en de arbeidsuren om zo'n gitaar af te stellen kosten wel geld. hoe moeten ze deze service dan verschaffen?

Back on topic: er zijn heel wat goede sites over het juist afstellen van je instrument te vinden.
ik vind deze site informatief genoeg: http://www.shinyguitargear.nl/Renovatie/renovatie.html
fret buzz met nieuwe snaren heb ik vaker, ligt ook aan je actie natuurlijk. Door een amp valt die fret buzz vaak niet heel goed te horen.

grtz