PDA

View Full Version : 2 Pedalenboards; tips!?



Chroxy
27 oktober 2009, 15:52
Zoals velen speel ik met wat pedaaltjes; verzameld in een showmaster 48 flightcase. Afgelopen jaren heb ik zo prima kunnen spelen, vaker gewisseld van pedaaltjes en iedere keer mijn board geupdate, maar nu... Mijn board is te klein geworden. Het past niet meer en ik ben op zoek naar een nieuwe oplossing.

Mijn idee is vooralsnog om over te switchen naar 2 showmaster 24 boardjes. Kleiner, draagbaarder en zo heb ik net genoeg ruimte voor al mijn pedalen (+ 1 extra).

Prima, alleen hoe ga ik dit nu oplossen qua stroom? Ik heb een Pedal Power die alles voedt en wil eigenlijk niet voor die 2 extra pedalen verdeeld over kleinere casejes een extra pedal power aanschaffen. Is het mogelijk om deze bijvoorbeeld dmv een midikabel naar de andere case te laten lopen? Of simpelweg de draadjes langer maken?

Hebben andere mensen hier nog ideeen over? Of hoe lossen anderen dit op?

Chroxy
29 oktober 2009, 11:31
niemand die met 2 kleinere pedalenboards werkt?

Fuhgawz
29 oktober 2009, 11:54
Nope! Ik zou mezelf afvragen: heb ik dat spul wel allemaal echt nodig!? Zo nee, knippen in de selectie! Als het antwoord ja is dan zou ik eerder iets doen als apart mijn wah meenemen (of een ander groot pedaal) en de rest op de plank laten dan met twee koffers gaan sjouwen. Dat is echt onhandig! En (onnodig) duur.

Misschien een andere optie: een groot pedaal vervangen door iets vergelijkbaars in een kleinere behuizing? Ik weet niet wat je allemaal hebt, dus het is een beetje moeilijk om er zo iets over te zeggen.

FruscianteFan
29 oktober 2009, 12:15
Ik zou inderdaad één of twee pedalen naast de plank leggen - sterker nog, dat doe ik. Als ik je onderschrift zo zie, dan zou ik de Whammy en/of DL4 apart zetten.

Ik heb zelf een los expressiepedaal (bij mijn moogerfooger), en als ik de pedalen moet vervoeren, leg ik hem even op de andere pedalen. Ik hoef hem niet eens los te koppelen. Tegenwoordig heb ik ook weer mijn Akai Headrush erbij, die past ook niet meer op de plank. Dus die zet ik ergens helemaal rechts erbij. Met een beetje geluk kan ik die ook aangesloten laten, en even bovenop de andere pedalen parkeren als ik de boel moet vervoeren.

Ik denk dat dat minder omslachtig is, minder tijd kost, veel goedkoper en véél lichter is dan nog een board erbij te nemen. Twee kleinere boards lijkt me helemaal een downgrade, omdat je én duurder uit bent, én zwaarder/meer moet sjouwen, én meer gedoe hebt met aansluiten, maar er uiteindelijk nauwelijks winst mee maakt qua ruimte. Pas als je qua hoeveelheid pedalen in de regionen van bijvoorbeeld Radiohead of RHCP komt, wordt het denk ik praktischer om er meerdere boards op na te houden.

Wel zou ik me inderdaad afvragen wat ik nu wel en niet nodig heb, of in elk geval wat je precies gebruikt en of daar geen compactere oplossing voor is die niet omslachtig is.

lindstrom
29 oktober 2009, 13:25
niemand die met 2 kleinere pedalenboards werkt?

gewoon je pedalen in 2 groepen verdelen zodat je met 1 patch kabel door kan lussen.

zoon van Piet
29 oktober 2009, 13:55
Ik heb ooit een zanger-gitarist geholpen die twee boards wilde.. want dan kon hij mooi de microfoonpaal tussen die twee zetten. Is op zich geen probleem, twee kleine boardjes is tzelfde als een grote. Wel een gedoe met aansluiten en doorlussen. de voeding liep inderdaad door van het ene board naar het andere. is eigenlijk makkelijk te maken door een wat langer kabeltje te nemen. Wel oppassen, want die kleine kutkabeltjes en 9v aansluitingen zijn niet echt professioneel. Ze gaan al kapot als je er naar kijkt en een kick tegen je plank en zo'n plugje is kapot...

Maar is altijd nog beter dan wat Fuhgawz voorstelt! :)
want minder pedalen, dat kan niet!

Chroxy
29 oktober 2009, 14:20
bedankt iedereen voor de reactie en voro het meedenken.

Ik gebruik alle pedalen die ik op mijn board heb, een Showmaster 48 is daarnaast natuurlijk ook niet enorm groot en juist die 20cm extra ruimte die ik creeer door over te stappen op 2 showmaster 24's is precies genoeg.

Grote pedalen van mij zijn de Line 6 DL-4, EH Big Muff en de Whammy-4, en die zijn allemaal niet kleiner te verkrijgen (Big muff wel, maar die vind ik duidelijk minder klinken).

De optie om ze naast mijn board te leggen doe ik laatste maanden; dit frustreert mij enorm. We spelen veel en ik wil alles 'roadready' hebben. Naast het board betekend voro mij dat ik extra voedingen mee moet slepen, ze niet correct in mijn signaalpad zitten, extra ruis/brom en extra aansluittijd. Mijn hduige board is namelijk helemaal dichtgebouwd en de inputs zitten vooraan bij een speciale in/output, dit werkt voor mij en ik ben 'plug en play' zo.. Overstappen op 2 boards betekend 1 extra signaal kabel en 1 voedingskabel, vandaar dit idee.

Duurder gaat het ook niet worden; het kost mij 1 kist a 30 euro meer buiten wat extra plugjes (die ik sowieso al heb), wat voor mij de kosten niet zijn.

Fuhgawz
29 oktober 2009, 14:22
Maar is altijd nog beter dan wat Fuhgawz voorstelt! :)
want minder pedalen, dat kan niet!

Haha ja ik weet het, gitaristen en zelfbeheersing wat betreft apparatuur is altijd een hekel punt. Sorry dat ik het voorstelde. ;)

zoon van Piet
29 oktober 2009, 14:31
Haha ja ik weet het, gitaristen en zelfbeheersing wat betreft apparatuur is altijd een hekel punt. Sorry dat ik het voorstelde. ;)

:crazyhappy:

@Chroxy: Als je veel speelt, zou ik zeker een extra voeding kopen. die dingen kosten weinig en dat gedoe met die kabeltjes is vragen om moeilijkheden..

WillemdaGuide
29 oktober 2009, 15:40
Je pedalpower heeft toch ook een 220v uit?
Eventueel doorlussen naar een klein stekkerdoosje met one spot op het 2e board?

Zit zelf zoiets te overwegen voor een 2e "akoestische" board voor mijn piezo.

Chroxy
29 oktober 2009, 15:43
het 'probleem' is dat ik een aantal moeilijke pedalen heb, die niet zo maar met een enkele one spot te voeden zijn. Daarom ben ik dan ook overgestapt op een Voodoo Lab..

Mijn DL-4, Holy Grail, Whammy zijn erg kieskeurig en verbruiken ook vrij veel stroom. Enige optie is dus toch een andere voodoo lab te kopen dan..
Andere optie is dus dmv een din-kabel (wel degelijk!) een kabel te leggen tussen de 2 kisten.

TimS
29 oktober 2009, 16:09
Kan je niet een extra verdieping maken in die Showmaster kist? Dan verstop je het grooste deel van je pedalen gewoon zodat je alleen de switch nog ziet. Dat werkt natuurlijk niet als je aan de knoppen wilt draaien tijdens optredens.

driftkop
29 oktober 2009, 16:11
Is een zelfbouw pedalboard een optie? Kun je zo groot maken als je zelf wilt. Mooi kistje er omheen en klaar is Chroxy :)

Chroxy
29 oktober 2009, 16:26
mijn showmaster is nu echt helemaal volgebouwd; er kan niets meer bij! Ik heb alles geprobeerd en er staan nu al 14 pedalen op!

Zelfbouwe is natuurlijk een optie, of gewoon een grotere kist kopen. Maar welke dan? Welke kisten zijn a) degelijk b) niet TE duur c) enigssinds handelbaar.. Ik vond die Showmaster 48 juist enorm handig (vandaar mijn idee icm 2 showmaster 24's).

Zelfbouw ben ik eerlijk gezegd bang dat het uiteindelijk erg frustrerend is en niet van de kwaliteit wordt die ik wil.. het moet echt jaren mee kunnen gaan en roadproof zijn, die showmaster gebruik ik nu al 1,5 jaar en toont nog geen enkel spoortje van verweer..