PDA

View Full Version : holtes...



ellisvertellis
27 oktober 2009, 13:41
Al jaren heb ik dezelfde vingers... ze zijn nogal mager en niet al te lang. Met het ouder worden worden ze er niet sterker of dikker ofzo. Het probleem is dus niet echt recent, het is er altijd geweest.

Het gaat als volgt: als ik een barré-akkoord leg waar ik zowel een basnoot op de lage mi of de la-snaar als een hoge mi moet spelen, heb ik op verscheidene plaatsen onzuivere noten, meerbepaald tussen de gewrichten.

Uiteraard is dit afhankelijk van gitaar tot gitaar. Zo heb ik een folkgitaar (zeker geen slechte) waar ik het altijd heb, een folkgitaar in het algemeen lukt niet echt. Er is een truukje: de hele linkerarm (ik ben rechtshandig btw) naar achteren trekken, maar dat kan niet de bedoeling zijn, je bend immers al je snaren.

Druk ik niet hard genoeg? Ik kan echt niet harder en ik speel nu toch al ff. Iemand een tip?

Hiro
27 oktober 2009, 13:49
dat ligt dan waarschijnlijk aan het zachtere gedeelte tussen je vingerkoten in wat je snaar als t ware dempt in plaats van indrukt.

Sommige gitaren hebben dikkere en hogere frets waardoor het inderdaad makkelijker is om hier een bare op te spelen.

Wat je hiervoor moet doen is oefenen om je vinger misschien hoger te zetten door je vinger anders te plaatsen kan je misschien beter alle snaren tegelijk indrukken, ik heb precies hetzelfde probleem als ik vanuit een bare hammer en pulloffs probeer te maken, dus jezelf even een andere manier van vastpakken aanleren, en staat je duim in het midden van de rest van de vingers achter op de hals?

ellisvertellis
27 oktober 2009, 13:57
Afhankelijk van de muzieksoort durft die duim op andere plaats te gaan staan, bv voor blues ligt de handpalm vaak tegen de hals terwijl voor jazzy dingetjes de duim van achter licht. Een echt lijn zit er niet in nee. Ook de wijsvinger verder over de hals leggen helpt ook maar net voor die ene snaar, maar meestal gaat er dan een andere "buzzen"...

Hiro
27 oktober 2009, 14:00
Ja als je handpalm plat ligt heb je vaak niet genoeg leverage in je wijsvinger, bij mij tenminste niet.
Evenwicht vinden tussen het drukken met je duim en met je vingers

Verder is het gewoon een feit van elke dag bare oefeningen doen, hoe meer dat je het doet, hoe sterker dat je vingers worden.

ellisvertellis
27 oktober 2009, 14:04
Misschien dat die knijpoefenspullen helpen om kracht te ontwikkelen, al ervaring mee?

aaronstonebeat
27 oktober 2009, 14:53
Ik denk dat het met kracht weinig te maken heeft. Uiteindelijk hoef je voor een barré over zes snaren ook niet echt hard te drukken. Het is een kwestie van net die plekken van je vinger gebruiken die het meest uitsteken; ik heb ook redelijk magere vingers, ik ken het. En je wijsvinger een klein beetje richting je duim verdraaien zodat je niet met de binnenkant van de wijsvinger drukt maar een klein beetje met de zijkant.

Ome Justin (http://www.youtube.com/watch?v=MpMhueVEz2g) weet het, zoals altijd, duidelijk en sympathiek uit te leggen.
Vanaf ongeveer 4:00 zegt hij waar het hier om gaat.

rijsberman
27 oktober 2009, 15:02
Ik heb dat ook als ik mijn wijsvinger te 'recht' op de toets leg. Als ik 'm kantel, zoals hoort, dan heb ik er minder tot geen last van. Je moet de snaren dus indrukken met de buitenkant/zijkant van je vinger.

Justin legt het in dit filmpje (http://www.justinguitar.com/en/CH-006-BasicBarres.php) beter uit dan ik. :)

ellisvertellis
27 oktober 2009, 15:46
Haha, nog Justin-fans zie ik! :) Tja, als hij het zegt... Bedankt jongens, ik zal het filmpje eens bekijken. Ik ben al blij dat ik geen powertraining moet gaan doen!

Groetjes!

ellisvertellis
27 oktober 2009, 20:02
Inderdaad: wat Justin zegt dus! Ook heb ik het gevoel (heb net wat geëxperimenteerd) dat je de neerwaartse druk van je vinger op de snaren verhoogt door je duim op de rug van de hals meer naar de brug plaatst, meer onder je middelste vingers dus. Je creëert zo een hefboomeffect dat je helemaal geen extra energie kost. Het zal echter niet bij elke greep toegepast kunnen worden, maar goed alle beetjes helpen! Ik zette mijn duim volgens mij teveel onder de barrévinger...