PDA

View Full Version : Single Coil of Humbucker?



thehulk87
27 oktober 2009, 13:35
Goedendag,

weet iemand het verschil bij pickup elementen tussen single coil en humbucker? Dit is een verschil bij de Fishman elementen, maar ik kan niet goed wijs worden wat nu het verschil is.

Groet,

Henk

snaarplukker
27 oktober 2009, 14:57
Single coil heeft één spoel om de polepieces gewikkeld en de humbucker heeft 2 spoelen om de brom op te heffen welke je bij singlecoils vaker kan horen.

RB-1
27 oktober 2009, 15:55
Volgens mij hoort dit thuis onder Elektrische Gitaren.....:confused:

thehulk87
27 oktober 2009, 16:24
Volgens mij kan dit topic net zo goed bij Akoestisch, omdat ik de onderscheiding tegenkwam bij akoestische elementen van Fishman. (NEO-D serie en Rare Earth serie)

Het komt er dus op neer dat de humbucking minder ruis geeft, en dus in potentie een beter element is.. ?

Nitefly7
27 oktober 2009, 16:29
Goedendag,

weet iemand het verschil bij pickup elementen tussen single coil en humbucker? Dit is een verschil bij de Fishman elementen, maar ik kan niet goed wijs worden wat nu het verschil is.

Groet,

Henk


singlecoil = enkelspoels
humbucker = dubbelspoels (die bepaalde vormen van ruis tegenhoudt: het 'bucken' van 'hum')

Als het gaat over Fishman elementen voor akoestische , dan weet ik nog steeds niet 100% zeker wat het verschil is; enkelspoels kan wat feller klinken, en dubbelspoels wat warmer..
klinkt wat gechargeerd, want er zijn ook felle humbuckers.. maar bij electrische gitaren is er een duidelijk verschil tussen singlecoils en humbuckers..
het heeft ook te maken met frequentierespons en klankkleur..

Plant
27 oktober 2009, 18:16
Waarom verplaatst? Stond toch goed bij akoestische gitaren?
Of ging dit niet over een klankgatelement? Die heb je ook in s.c. en humbucker.

Behalve minder last van brom heb je ook meer output bij een humbucker (als ie serial geschakeld is tenminste).

Blend
27 oktober 2009, 21:57
Ik vat 'm ook niet helemaal? :???: maar als het gaat om akoestische gitaren: humbuckers hebben vaak een eigener geluid, laat weinig meer over van het origineel.

Mathidal
27 oktober 2009, 23:07
Mij werd verteld dat single-coils wat meer hogere klanken levert dan humbuckers, maar dat de humbuckers wel lekker scheuren.

Zelf heb ik geen ervaring met single-coils, gezien ik twee humbuckers heb.

whoosh
27 oktober 2009, 23:22
Ik werd er nieuwsgierig van, en toch even gegoogled; zie hier (http://www.performing-musician.com/pm/jun08/articles/fishmanrareearth.htm)

De humbucker versie is natuurlijk humcancelling, altijd voordelig, maar klinkt anders, warmer en ronder dan de enkelspoels uitvoering, die helderder en een meer uitgesproken klank geeft. Eigenlijk dus het verschil dat je zou verwachten, gedragen zich hetzelfde als bij electrische gitaar elementen.

Scheuren op een acoustische gitaar, dat gebeurd maar weinig ;) daar koop je geen fishman voor.