PDA

View Full Version : 0.14 of 0.25?



Jan Buurman
27 oktober 2009, 10:13
Sorry mensen, een beetje l*llig vraagje maar ik ben een complete NOOB. Aangezien de zoekfunctie ook (nog) niet werkt stel ik hem toch even.
Ik ben een RG350DX aan het opknappen/upgraden en nu moet ik de wiring gaan doen (lastige klus op zich..). Nu heb ik van die gekleurde bedrading nodig en bij Newtone hebben ze handige setjes. Maar die zijn er in twee diktes nl. 0.14 en 0.25. welke heb ik nodig voor de wiring?

Jan Buurman
27 oktober 2009, 12:01
Of maakt het niet uit? Iemand moet hier toch een zinnig antwoord op hebben?

JurjenYarr
27 oktober 2009, 12:18
draad is draad, het geleid allemaal ^_^

Jan Buurman
27 oktober 2009, 13:35
Maak dus geen fluit uit? Geen invloed van eventuele verschillende weerstanden?
Dus als ik dit setje koop zit ik goed?
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=59&products_id=815

Wel vreemd dat er 40 personen de vraag lezen en er maar één enigszins antwoordt. Het zal best een hele domme vraag zijn maar ik wilde het wel even weten...

aaronstonebeat
27 oktober 2009, 14:10
Gegeven de stroompjes en spanninkjes waarmee je te maken hebt, maakt het inderdaad geen ene moer uit.
Bij een doorsnee van 0,25 is de weerstand ongeveer 0,34 Ohm/m, bij 0,14 mm is het net iets meer dan 1 Ohm/m. Dat is volledig te verwaarlozen tov de weerstanden van de componenten.

EDIT:
Ik zie dat het niet de diameter maar het oppervlak van de doorsnede is; dan is het nog verwaarloosbaarder: 0,13 resp. 0,07 Ohm/m .

Jan Buurman
27 oktober 2009, 14:13
Thanx!! Dan kan ik weer verder.

aaronstonebeat
27 oktober 2009, 14:22
Er zijn handige online-tabellen om dit soort dingen op te zoeken. Ik raadpleeg deze (http://www.hardwarebook.info/AWG) vaker.

espike
28 oktober 2009, 12:40
Mischien nog een reactie uit practisch oogpunt: 0.25 buigt en stript lekkerder imo. tenminste als t solid koper is, en niet 1000 draadjes samen, anders eerst even de eindes vertinnen

knarf
29 oktober 2009, 11:03
Gegeven de stroompjes en spanninkjes waarmee je te maken hebt, maakt het inderdaad geen ene moer uit.
Bij een doorsnee van 0,25 is de weerstand ongeveer 0,34 Ohm/m, bij 0,14 mm is het net iets meer dan 1 Ohm/m. Dat is volledig te verwaarlozen tov de weerstanden van de componenten.

EDIT:
Ik zie dat het niet de diameter maar het oppervlak van de doorsnede is; dan is het nog verwaarloosbaarder: 0,13 resp. 0,07 Ohm/m .

Dit vind ik nu eens een verhelderend antwoord! Ik heb het mezelf ook al dikwijls afgevraagd en heb toch ook steeds iets dikkere draad gebruikt. Niet nodig dus...

Waarom zitten sommige bouwers/verzamelaars dan zo te zaniken over CTS vs Alpha pots of clothed wire vs plastic... Weerstand is weerstand, toch?

McVenco
29 oktober 2009, 11:24
Waarom zitten sommige bouwers/verzamelaars dan zo te zaniken over CTS vs Alpha pots of clothed wire vs plastic... Weerstand is weerstand, toch?

Vind ik ook, er zijn vast verschillen te horen maar voor mijn gehoor zijn die nihil. Toch zijn er mensen die zweren bij bepaalde types componenten. Ik zag laatst hier op het forum een link naar iemand die de elco's (geloof ik) van zijn buizenversterkers inpakte in hout omdat dat beter klonk. :chicken: