PDA

View Full Version : Fender 5F4 circuit



Pepe
26 oktober 2009, 22:57
Het is tijd voor een tweed amp en na wat research -wat leuker is dan het klinkt- denk ik uit te komen bij een 55 Super tweed. Er zijn wat kits op de markt, Weber, Ceriatone,Tad en waarschijnlijk nog een paar die ik niet ken. Feitelijk hoort dit bij zelfbouw of misschien modere amps maar op de een of andere manier denk ik dat hier de meeste kennis/ervaring aanwezig is? Tips? Do's en dont's?

jacky
26 oktober 2009, 23:02
gewoon lekker een van die kits pakken of de losse delen bij elkaar zoeken

Tad heeft mooie kastjes en leuke chassis en borden

MM heeft mooie trafos

cts potmeters switchcraft inputjes CC weerstanden condensatoren naar keus speakers naar keus

Hardstikke leuk om te doen en als je netjes en secuur werkt niet zo moeilijk (mits enige soldeer ervaring)

Die ouwe tweedjes zijn prima om eens mee te starten

Pepe
26 oktober 2009, 23:11
Nee, ik waag me er niet aan om zelf dingen te solderen, ik heb geen talent voor elektronica, daar zijn anderen veel beter in. Een Ceriatone kan je kant en klaar kopen maar ik geloof dat het alleen een head is en het moet naar een 1x12 combo toe.

nico verduin
27 oktober 2009, 07:30
Nou ik vind het jammer dat Nik die Tweed lijn niet meer met verchroomde chassis levert. Denk dat ook bij hen de milieuwetgeving is doorgedrongen. Heb wel begrepen dat de prijzen daarvoor zijn verdubbeld (jaartje of 3 terug). Zo te zien levert hij inderdaad alleen maar een Head hiervoor.

TAD levert de kits voor de 2x10. Maar je zou ook een van de bouwers hier op het forum kunnen vragen om er een voor je te bouwen. En omdat je een 12" speaker erin wilt, kun je gewoon een andere baffle maken met de juiste maat. Kun je altijd nog switchen tussen de 12" en 2 x 10".

Weber heeft zo te zien ook geen 12"uitvoering, dus zit je met hetzelfde probleem. Verder zit er in de weber kits nogal wat bagger onderdelen (alle waar naar zijn geld). Daarnaast is Weber af en toe een kl..te leverancier als het op verzendkosten komt. Die willen nog wel eens varieren. Een richting op... omhoog... en fors.

Ik zou gewoon bij een aantal bouwers een offerte vragen. Dan kun je kiezen voor wat betreft de mogelijkheden.

Pepe
27 oktober 2009, 11:03
Dank Nico. Ik moet nog meer research doen denk ik. Ik hoor uiteenlopende klanken uit 5F's en dat is logisch als iedereen andere speakers/trafo's en andere onderdelen gebruikt, al of niet NOS. Het maakt het er niet makkelijker op. Het concept wat ik had van 'Tweed', een zweterig hairy geluid zonder het tophoog en toplaag van de black/silverface, kent vele varianten.

Ik kwam deze (http://www.youtube.com/watch?v=an1MGvjWcAA&feature=player_embedded) tegen en ik dacht gelijk, ja, exactly..

Chris Winsemius
27 oktober 2009, 11:55
Eindresultaat: afhankelijk van budget, parts en bouwer.
Met heel veel geduld zou je af en toe wat originele onderdelen kunnen vinden.

Weber/CT: lekker betaalbaar maar elko's en trafo's zijn daar ook naar ("lappendeken", minder "cut through the mix"). TAD trafo's zijn al beduidend 'n klasse beter, zelf zou ik voor Heyboer of MM gaan.

Pots: CTS is kwalitatief eigenlijk het beste maar de juiste types voor de E en andere series hebben ze niet, Apha dus....

Fender biedt iig. op dit moment 'n low powered teed Twin aan maar de interne spanningen zijn veel te hoog ivm. 'n originele....

bagheera
27 oktober 2009, 12:31
er zit in nederland ook een bouwer MEYER .
Echt de beste versterkers die ik ooit gezien/gehoord heb.
Ze hebben een kleine tweed combo , erg goed
http://www.meyer-amps.nl/products/brighton20.html
ik weet natuurlijk niet of het iets voor jou zou zijn.
Ik heb ze al gezien bij guitars and amp in NIjmegen en ik denk dat ze ze ook hebben mij max guitar

Pepe
27 oktober 2009, 14:01
Ja, ik heb al eens met de maker gesproken geloof ik, een topboost kanaal, hence the name- in een 6v6 tweed jasje. Origineel, zeker. Maar nergens nog iets te horen he.
In zeker mate geld dat ook voor jou Chris, zet dingen op youtube. Ik als consument heb daar wat aan, sterker, als er iets langskomt wat mij aanspreekt ga ik er achteraan.

Ik heb net een Kingsley Jester gekocht, dwz, ik sta op de wachtlijst, gewoon een paar goed vids op youtube, meer is er niet maar zo werkt het blijkbaar, gezien die wachtlijst.

Chris Winsemius
27 oktober 2009, 14:32
Pepe: thanks voor de tip.

Wat erg meespeelt:
- moeten redelijk wat verschillende amps voorradig zijn (ivm. kosten studio-tijd en logestiek)
- kwaliteit clips?

Daarnaast (!!!):
naast sound is het speelgevoel (imho) net zo belangrijk. Heb zelf weleens amps meegemaakt die goed klonken als iemand anders er op speelde maar voor anderen en mij totaal niet werkte qua feel, touch-response, etc.

Anyway: staat wel 'n E-b&t-style amp in de planning voor einde dit jaar...

a.c.
27 oktober 2009, 17:02
Meyer is zeer o.k., dienstverlenend ingesteld en aardig. Hij heeft voor mij een 5e3 gebouwd in een door hem gebouwde fingerjoint pine kast met jensen speaker 15 inch speaker. Een soort low power tweed pro zeg maar. Ik ben de amp nog wel een beetje aan het fine tunen, maar het is wel erg mooi geworden, met koelfannetje, slanted cabinet voor betere spreiding en mooi gelakt tweed, etc....

Pepe
27 oktober 2009, 17:51
Maar hoe kom je er dan bij Meyer terecht? Niet dat je nou over zijn amps struikelt, dat ze ergens te horen zijn. En smaak is zo persoonlijk... ik zou zelf geen amp laten bouwen die ik niet eerst uit kan testen.

a.c.
27 oktober 2009, 20:03
Maar hoe kom je er dan bij Meyer terecht? Niet dat je nou over zijn amps struikelt, dat ze ergens te horen zijn. En smaak is zo persoonlijk... ik zou zelf geen amp laten bouwen die ik niet eerst uit kan testen.

je hebt inderdaad een goed punt. Ik kwam bij toeval bij hem terecht. Ik had al een TAD 5e3 chassis en zocht iemand die dat voor me wilde bouwen en een cab erbij wilde bouwen waarin het chassis paste en een 15 inch speaker. Dat is een recept voor een redelijk succesvol resultaat, dus durfde ik dat wel aan. Dat geldt eigenlijk toch ook voor een fender pro, super, vibrolux?

Pepe
27 oktober 2009, 20:35
Ja maar zo'n kit valt of staat met het getweak en custom onderdelen begrijp ik. Mercury, Heyboer, Triad... alleen de OT heeft zijn eigen fanbase voor dat soort amps. Ik krijg inderdaad het idee dat zoiets leuk is als je het zelf wil doen maar een omslachtige weg om aan een goedklinkende tweed te geraken. Ik bedoel, eentje die ik goed vind.

Mr.Jay
27 oktober 2009, 22:30
Mijn ervaring met zelf bouwen en vergelijken met originele vintage Tweeds is dat je kunt bouwen zo goed als je wil, maar een oudje klinkt écht heel anders. De sound van zo'n ouwe Super krijg je niet zomaar even gecloned.
Met name (je zegt het al, de OT) een ouwe Triad OT en vooral(!) het ouwe cabinet-hout zorgen voor een bepaalde vibe/mojo in de toon die je niet krijgt met clone-parts, hoe goed de kwaliteit daarvan ook moge zijn. Tel daarbij op de toon-kwaliteit van de oude Jensens.
En nou nét deze parts zijn het moeilijkst te reproduceren dan wel origineel (en betaalbaar) te vinden.
Ik heb veel gehad, uitvoerig getest en tot "op het gaatje" vergeleken. 7 jaar aan een eigenbouw 5F6Bassman gesleuteld en alle parts erin gehad die er zowat zijn, alleen om tot het uiterste te gaan.
Uiteindelijk toch maar een originele 5F6 gekocht en dat was een wereld van verschil (die wereld wordt natuurlijk wel heel klein als je heel diep in de materie duikt).

Jay

chocorookie
27 oktober 2009, 22:48
+1

Je krijgt een hedendaagse 5F4 build niet naar het orgineel ('55) met de onderdelen welke nu op de markt zijn.

De laatste gebouwd met jupiter caps welke toch de amp opende t.o.v OD's, mallories en olie meuk.
Met iedere aanpassing (component verandering) verander je de voicing. i.i.g speakers, B+ en OT maken een heel groot verschil(ook wat je zelf wil horen, het raakt je of niet, persoonsafhankelijk)

Welke het beste klinkt? de bak welke de meeste draaiuren heeft gemaakt(5 jaar oud 2 optredens p/w, kofferbak in en weer uit).
Ze worden beter naar leeftijd en abbuse.

Helaas is in Nederland weinig vergelijkings materiaal van een orginele super. Ik ken er maar 1-tje...................

Pepe
27 oktober 2009, 22:51
Wow Jay, de extra mile zie ik op je website. Leuk om te lezen en ja, gelijk zie ik mezelf niet zo in die materie duiken maar mooi werk allemaal.

Ik gooi het over een andere boeg denk ik, ik ga eerst de DR.Z Galaxie uitproberen, zijn take op de tweed super en pro.

master99
27 oktober 2009, 23:57
Ja, ik heb al eens met de maker gesproken geloof ik, een topboost kanaal, hence the name- in een 6v6 tweed jasje. Origineel, zeker. Maar nergens nog iets te horen he.

Toch wel hoor. Bij Maxguitar Nijmegen (voorheen Guitars & Amps) staan regelmatig ampjes van 'm. Hoe ik dat weet ... nou, ik bouw ze.

chocorookie
30 oktober 2009, 16:59
:seriousf::seriousf::seriousf:

Wat is het wereldje klein