PDA

View Full Version : troubleshooting: wiring doet 't niet goed



Little Jay
26 oktober 2009, 22:12
Heb dit weekend de electronica van m'n Sheraton opnieuw gedaan: SD SH-1 '59 pups in standaard configuratie (Les Paul bedrading) met 500K pots, .02mfd orangedrop tone-caps. Nu treedt er het volgende op:

- als ik de volumepots dichtdraai werken ze vooral in bereik 7-10, 7 is al bijna dicht en dat is irritant, het gaat niet geleidelijk. En ik ben nu in de war: heb ik dan lineaire pots en moet ik logaritmische hebben of juist andersom? (ja sorry, de zoekfunctie van het forum is uitgeschakeld....) Met de tone pots is het net andersom, van 10-4 gebeurt er bijna niets en van 4-0 juist heel veel.

- en een eigenaardigheidje: de volumepot van het nekelement lijkt niet goed: volume zwakt af als je 'm dichtdraait, maar neemt halverwege het bereik van de pot ineens weer toe en dan weer af maar met de pot op 0 heb ik nog steeds signaal. Heb ik 'm overhit met solderen misschien?

Rooligan
26 oktober 2009, 22:37
Heb dit weekend de electronica van m'n Sheraton opnieuw gedaan: SD SH-1 '59 pups in standaard configuratie (Les Paul bedrading) met 500K pots, .02mfd orangedrop tone-caps. Nu treedt er het volgende op:

- als ik de volumepots dichtdraai werken ze vooral in bereik 7-10, 7 is al bijna dicht en dat is irritant, het gaat niet geleidelijk. En ik ben nu in de war: heb ik dan lineaire pots en moet ik logaritmische hebben of juist andersom? (ja sorry, de zoekfunctie van het forum is uitgeschakeld....) Met de tone pots is het net andersom, van 10-4 gebeurt er bijna niets en van 4-0 juist heel veel.


Klinkt inderdaad alsof je de potmeters verwisseld hebt. Ik onthoud altijd dat het gehoor ook logaritmisch is, dus voor volume pots logaritmische gebruiken. Let wel: A en B op de pots wil niet bij iedere fabrikant hetzelfde betekenen! De ene gebruike A voor log, de ander gebruikt A voor lin.! Zelf even nameten met een multimeter.



- en een eigenaardigheidje: de volumepot van het nekelement lijkt niet goed: volume zwakt af als je 'm dichtdraait, maar neemt halverwege het bereik van de pot ineens weer toe en dan weer af maar met de pot op 0 heb ik nog steeds signaal. Heb ik 'm overhit met solderen misschien?

Volgens mij is dat een concentrische potmeter, maar dat weet ik niet zeker. Ik meen me te herinneren dat deze in kleine mengpaneeltjes gebruikt werden als balance pot. Als je deze potmeter in het midden zet, voel je dan ook een soort 'nul-stand' (ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel).

whoosh
26 oktober 2009, 22:44
Voor volume heb je audiotaper (logaritmische) potmeters nodig, voor toon gebruik je normaal gesproken lineair (maar op bijna al mijn gitaren zit daar ook een logaritmische hehe). Een potmeter die op de helft weer terug volume geeft... hmmmm... misschien een balanspot ? Heb je ze nieuw (en allemaal dezelfde) gekocht ?

aaronstonebeat
27 oktober 2009, 01:04
Is er misschien soldeer op de koolstofbaan van de potmeter terecht gekomen? Als er ergens een oneigenlijke verbinding met de aarde is, zou kunnen gebeuren wat jij beschrijft. Misschien is er ook gewoon iets mis met die potmeter. Als je een multimeter hebt, kun je kijken of er iets vreemds in het verloop zit.

Toon- en volumepotmeters omwisselen zou misschien het andere probleem kunnen oplossen.

Little Jay
27 oktober 2009, 11:20
Thanx mensen, ik ga 't eens even goed nalopen.

Het betreft volgens mij vier dezelfde pots, ze zaten al in de gitaar. Ik had ze jaren geleden al eens aangeschaft ter vervanging van de goedkope pots die er in zaten. Ik heb toen de elementen en de pots vervangen en de el-cheop bedrading toen gelaten voor wat 't was. (gewoon alles onderdeel voor onderdeel losgesoldeerd en het nieuwe onderdeel op dezelfde wijze teruggesoldeerd... nu ik er aan terugdenk.. grappige methode, ik had ook geen schema en eigenlijk ook geen kennis, haha).

Ik wilde het nu goed doen en had daarvoor mooie bedrading en orangedrops tonecaps aangeschaft en alles volgens dit schema in elkaar gesoldeerd:

http://www.gibson.com/Files/schematics/sheratonII%20wiring.JPG

Ben er vrij zeker van dat alle pots 500K A ook zijn. Wat me ook opvalt is dat met het terugdraaien van het volume deze bijna ook als tone-pot functioneert, zoveel doffer de toon meteen wordt. Een beetje doffer is normaal, maar dit is wel erg veel. Ik heb ook een ES175 van nieuwe elementen en electronica voorzien en daar functioneert alles prima (een kant en klaar 'Les Paul' setje van Stew Mac met keramische schijfcondensatoren).

Dus tja, het enige dat ik kan verzinnen is dat er inderdaad misschien ergens wat soldeer op een verkeerde plek gekomen is, of dat een condensator of een pot te heet is geworden misschien.

Ik ga het weer checken... wordt weer een hels karwei om alles door het f-gat te prutsen.... :-(

Maar misschien soldeer ik 't dan wel gelijk om: met maar één toon- en volumepot, want eigenlijk vind ik 't best een gepruts met zoveel knoppen...

Trouwens de oneigenlijke aarde-verbinding is ook wel iet om op te letten... hoe het best de aarde draden aan te leggen? Ik heb de achterkant van alle pots geaard en nu komt alles samen op de aarde van de switch en vandaar loopt ook nog de aarde naar de brug ('t is nog de oude switch, zo een in een behuizing en die heeft een apart aarde-punt).

aaronstonebeat
27 oktober 2009, 12:06
Trouwens de oneigenlijke aarde-verbinding is ook wel iet om op te letten... hoe het best de aarde draden aan te leggen? Ik heb de achterkant van alle pots geaard en nu komt alles samen op de aarde van de switch en vandaar loopt ook nog de aarde naar de brug ('t is nog de oude switch, zo een in een behuizing en die heeft een apart aarde-punt).

Dat lijkt me netjes volgens de regels; zoals je het beschrijft is er niets mis mee. Belangrijk bij het aarden is dat je erop let dat alles op één punt bijeen komt en van daaruit met de mantel van de kabel is verbonden; de aarde moet binnen z'n eigen circuit geen lussen maken.

Little Jay
27 oktober 2009, 12:10
Hmm, dan blijft eigenlijk alleen de mogelijkheid van een defecte potmeter over.. ik ga die maar eens vervangen dan.

Thanx!

aaronstonebeat
27 oktober 2009, 12:15
Kun je 'm niet doormeten?

Little Jay
27 oktober 2009, 12:26
Yep, dat kan ik, heb een multimeter. Zal ik eerst doen, goede tip!

(maar dan moet ik toch eerst weer alles eruit prutsen... geloof niet dat ik daar vanavond al zin in heb....)

snaarplukker
27 oktober 2009, 14:24
Vreemde schema. Moet het ene pootje van de condensator niet rechtstreeks naar massa aan de behuizing van de potmeter i.p.v. aan een lipje?

aaronstonebeat
27 oktober 2009, 14:31
Nee hoor, dit is een heel gebruikelijke manier van aansluiten. Maar je kunt het op verschillende manieren opbouwen. Je kunt de potmeter en de condensator ook in omgekeerde volgorde zetten, zolang maar in de ene uiterste stand de volledige weerstand tussen de aarde en het signaal zit (en dus praktisch gezien de condensator uit het circuit verwijdert, of die nu 'voor' of 'achter' de potmeter zit) en in de andere het signaal via de condensator naar de aarde loopt.

Little Jay
27 oktober 2009, 15:19
Vreemde schema. Moet het ene pootje van de condensator niet rechtstreeks naar massa aan de behuizing van de potmeter i.p.v. aan een lipje?

Je ziet 't inderdaad ook wel zo:
http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/2h_2v_2t_3w.jpg

Maar ik heb 't tot nog toe altijd op de 1e manier gedaan, zeker bij wat grotere condensatoren zoals de Orange Drops en nog meer bij Spragues en Bumblebees vind ik dat makkelijker en in dit geval moest alles door het f-gat en met een condensator aan de pot gesoldeerd past dat niet!

Even wat rondgesnuffeld in google en je kunt een pot wel degelijk om zeep helpen met solderen: het plastic van binnen vervormt dan en de pot gaat raar doen. Schijnt niet snel te gebeuren, maar het kan. Ik ga 'm doormeten om er zeker van te zijn, maar denk toch dat dat wel 't geval is, van de rest durf ik wel te stellen dat ik 't goed heb gedaan.

Nog even het volgende: enig idee wat er de reden van kan zijn dat met het terugdraaien van het volume in dit geval de hoge tonen ook meteen zo worden afgeknepen? Veel meer dan gebruikelijk volgens mij.

snaarplukker
27 oktober 2009, 22:34
Even wat rondgesnuffeld in google en je kunt een pot wel degelijk om zeep helpen met solderen: het plastic van binnen vervormt dan en de pot gaat raar doen. Schijnt niet snel te gebeuren, maar het kan. Ik ga 'm doormeten om er zeker van te zijn, maar denk toch dat dat wel 't geval is, van de rest durf ik wel te stellen dat ik 't goed heb gedaan.

Nog even het volgende: enig idee wat er de reden van kan zijn dat met het terugdraaien van het volume in dit geval de hoge tonen ook meteen zo worden afgeknepen? Veel meer dan gebruikelijk volgens mij.
Inderdaad!!! Is mij ook eens gebeurd toen ik andere PU's in mijn strat had geplaatst. Die pot kan aardig heet worden voor die klodder soldeer van de aarde draden van de PU's een beetje vloeibaar wordt.;)

Ja, dat andere is trebble bleed. Daar zijn ook oplossingen (http://www.bothners.co.za/articles/volumepot2.shtml) voor.

Little Jay
28 oktober 2009, 10:55
Thanx, treble bleed cap had ik ook al aan gedacht, maar in m'n ES175 met hetzelfde circuit niet nodig omdat daar het afnemen van hoge tonen met terugdraaien van de volumeknop veel minder is. Ik vroeg me af waarom in dit geval dat effect zo sterk aanwezig is, maar ik hou het op de combinatie van pots/tonecap/elementen die natuurlijk anders is dan in de ES175.