PDA

View Full Version : probleempje - H&K edition tube



zeiler
26 oktober 2009, 21:51
Hallo mede-GN ers...

Ik heb vanavond gekeken naar een H&K edition tube... Ik heb de knoop echter nog niet durven door te hakken. Ik hoopte een beetje op een beetje advies, wat was namelijk het geval? :)!

De eerste 5 minuten was ik echt onder de indruk, het klonk super maar toen :)! Of het hierdoor kwam weet ik niet, maar het begon toen in ieder geval wel...

Hij schakelde een TS9 ervoor in, via de FX loop, en toen begon de versterker op clean opeens te zoemen, er zat al wel een soort van zoem in (ruis, absoluut geen brom), maar dat werd toen opeens harder. De ts9 er weer af, maar de ruis bleef... ook als je hem gewoon tussen de amp en de gitaar zette was de ruis er ... Ik weet dus niet of het hierdoor kwam, maar toen ongeveer ontstond het...

Toen gingen we dus verder kijken, het scheurkanaal deed 't opzich wel goed, maar door de "normale" ruis die je bij dat kanaal hebt viel dat lastig te herkennen, weet dus niet zeker of het daar ook zat of niet...

De bas, middle en trebble knoppen stonden op dat moment op 12 uur, zodra ik één van die knoppen over de ongeveer half 2 deed werd de eerder genoemde ruis ook een stuk sterker...

de reverb deed 't overigens wel heel goed *instant kathedraal zeg maar*...

Hij maakte deze ruis ook als ik de gitaar niet had ingeplugd. Als ik het volume van clean op 10 zette, en ik tikte op de achterkant (wat ik een paar keer probeerde) werd de ruis ff een stuk zachter om daarna weer terug te komen... Zou dus evt. een ietwat mindere buis kunnen zijn?

De ruis hoorde je in principe niet tijdens het spelen, maar als je stil was of echt laag volume speelt, hoorde je hem wel...

Ik weet niet of dit aan de buizen kan liggen? Ik denk het wel, maar nu heb ik er niet zoveel verstand van, maar omdat ook door het draaien aan de bas/mid/trebble knoppen al zorgde voor een stuk meer ruis... Is dat direct buizen verbonden of?

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven? liefst wel zsm, omdat ik morgen graag wel uitsluitsel wil wat 't nu is en of ik 'm dan nog wil kopen of niet ;)!

met vriendelijke groet,

Jaap / Zeiler

nico verduin
27 oktober 2009, 07:39
Kan een buisje zijn, een weerstand.... Zonder meten weet je niets heh....

zeiler
27 oktober 2009, 10:00
Kan een buisje zijn, een weerstand.... Zonder meten weet je niets heh....

hey, bedankt Nico... dat is dus het probleem (het meten ;))!, maar zijn dit min of meer standaard klachten bij oudere buizen of? :)!

bagheera
27 oktober 2009, 13:11
hey, bedankt Nico... dat is dus het probleem (het meten ;))!, maar zijn dit min of meer standaard klachten bij oudere buizen of? :)!
oudere buizen of buizen die niet goed geplaatst zijn gaan ruizen ja, na een tijdje brommen ze ook echt als je ze blijft gebruiken.
Maar nog voordat er ruis komt zul je merken dat af en toe het geluid zo een klein beetje weg valt

zeiler
27 oktober 2009, 13:21
hmm, dat wegvallen was niet echt 't geval... maar de ruis dus wel...

shit hey wat een dilemma :(!

bedankt voor je response iig!

Zeiler

cluseau
27 oktober 2009, 15:11
hmm, dat wegvallen was niet echt 't geval... maar de ruis dus wel...

shit hey wat een dilemma :(!

bedankt voor je response iig!

Zeiler

Als je dat ding nou zo graag wilt hebben kun je met de verkoper ook een korting bedingen voor een servicebeurt. Spreek dan een redelijke bedrag af. Valt het mee heb je een mazzeltje, valt het tegen heb je wat meer strop maar het is iig eerlijk gegaan. Zou zeker niet de volle prijs betalen voor een amp welke niet tiptop in orde is.

Frans

zeiler
27 oktober 2009, 15:12
bedankt CLusseau :)!

nee, daar hebben we het al over gehad :)! zou minder zijn dan het geboden geld,
hij wilde dus idd ook niet iets verkopen wat niet helemaal klopte zeg maar :)!
hele aardige en schappelijke jongen :)!

maar wat kost een onderhoudsbeurt :s?

Het nadeel is ook dat je er weer achteraan moet... nieuwe set JJ-buizen kost iets met 40 euro
heb ik ff op gezocht bij TF... en daar komt dan onderhoud bovenop?

zeiler
11 november 2009, 22:23
zo :)!

inmiddels al weer lekker gewend, en wat een sound, volgende week een keer echt voluit, maar verder is 't al heerlijk :)!!! Echt super ;)!

Ik had nog wel ff één vraagje: als ik hem uitzet hoor ik na een paar seconden een aantal: "plopjes." een stuk of 6, miss wel 8 keer :)!
is dat normaal, of betekend dat dat buizen wat aan hun eind komen? :)! Echt storend is 't niet hoor, maar als 't aan de buizen ligt ;)!

hoop dat iemand me kan helpen :)!

Zeiler!

ellisvertellis
11 november 2009, 23:35
maar wat kost een onderhoudsbeurt :s?

Het nadeel is ook dat je er weer achteraan moet... nieuwe set JJ-buizen kost iets met 40 euro
heb ik ff op gezocht bij TF... en daar komt dan onderhoud bovenop?



Ik heb vorige keer een volledig nazicht gehad van twee versterkers, 1 Marshall waar nog maar de helft van het vermogen inzat en 1 Fender, die soms een circuitstoornis vertoonde (luide brom, onsbespeelbaar). De Fender waren nieuwe lampen en een paar weerstanden vervangen en nog wat: 70 euro; de Marshall ook nieuwe lampen en circuitnazicht met enkele reparaties: 85 euro. Normaal gezien gaat dat niet boven de 100 euro gaan, zei de tech.

Goedkoop is het niet, maar dat heb je met lampenbakken. Soms zijn ze ziek :ok: