PDA

View Full Version : Gcx - gcp



Hubertus
26 oktober 2009, 20:45
Hallo,

Ik heb een GCX en een Ground Countrol Pro. Ik gebruik de instant access functie waarmee ik 5 loops van de GCX schakel en 3 CC's van de fx-processor.
Nu wil ik graag nog een loop gebruiken van de GCX om te schakelen tussen spelen met kabel of wireless. Nu dacht ik dat ik in een patch ook een default waarde voor een loop kon meesturen zonder dat ik deze aan een instant butten gekoppeld heb (ik heb alle acht namelijk al in gebruik). Maar nu ik de handleiding nogmaals gelezen heb, kan dit m.i. niet. Is dit juist?

Mijn plan was namelijk om mijn patches te kopieren naar bijvoorbeeld bank 2, waar ik dan loop 1 op "AAN" zou programmeren, zodat bank 2 dus met wireless is en bank 1 met kabel.

Klopt het dat dit niet kan?

Hub

Liquid_Metal
26 oktober 2009, 23:18
Ik heb zelf geen GCX (wel een GCP), maar volgens mij werkt het als volgt:
Zet in het Global Menu je GCX aan (dat heb je gedaan).
Ga nu naar de edit van de patch die je wilt aanpassen en selecteer met Bank Select de GCX. Zet dan loop 1 t/m 8 aan of uit. Die loops stuurt 'ie dan mee, ongeacht of je ze op instant acces hebt staan.

Ik kan me niet voorstellen dat het niet werkt, want je kan met de GCP 4 GCX's tegelijk besturen. En je hebt maar 8 Instant Acces knoppen en niet 32. Dus het moet op deze manier wel werken.

Hubertus
27 oktober 2009, 08:11
Hallo,

Het werkt inderdaad zo. Logische redenatie: 4 gcx, en dan maar 8 cc's.
Thanks.

Hub

Liquid_Metal
27 oktober 2009, 08:13
Net toen ik m'n PC had uitgezet kwam ik erachter dat ik nog een argument heb: als je 10 patches gebruikt kun je niet eens IC's gebruiken :supercool:.

Albertj
27 oktober 2009, 21:32
Waarom zou je dit eigenlijk willen... kunnen schakelen tussen je wireless of je kabel?? lijkt me vrij nutteloos :???:

Erik70
28 oktober 2009, 21:48
Ik denk om meer dan 6 meter van je amp weg te kunnen rennen tijdens je supersolo.
Als je dat doet merk je dat je kabel te kort is, je rent dan terug naar je pedalboard om de wirelespatch te kiezen om vervolgens nog verder weg te kunnen lopen .... en ver vervolgens achter te komen dat je na 6 meter weeeer wordt tegengehouden door je kabel die nog ingeplugd is.

....extra cc'tje voor wireless-kabelontplugger is dus gewenst.

Liquid_Metal
28 oktober 2009, 22:05
Ik denk om meer dan 6 meter van je amp weg te kunnen rennen tijdens je supersolo.
Als je dat doet merk je dat je kabel te kort is, je rent dan terug naar je pedalboard om de wirelespatch te kiezen om vervolgens nog verder weg te kunnen lopen .... en ver vervolgens achter te komen dat je na 6 meter weeeer wordt tegengehouden door je kabel die nog ingeplugd is.

....extra cc'tje voor wireless-kabelontplugger is dus gewenst.

Dat lijkt me wel handig idd.
Misschien heeft de TS twee gitaren aan de boel gehangen en is de een aangesloten via wireless?

DeBôdy
29 oktober 2009, 00:14
Hallo,

Ik heb een GCX en een Ground Countrol Pro. Ik gebruik de instant access functie waarmee ik 5 loops van de GCX schakel en 3 CC's van de fx-processor.

Hub

misschien wat offtopic, maar ik las dat je 3 cc's kan aansturen naar je fx processor... Zelf heb ik een intellifex als fx processor, maar ik kan naar mijn weten maar 1 cc naar de intellifex sturen (aan/uit). Ik maak dus 1 preset in mn intellifex met bijv delay en reverb en die kan ik in de loop van de gcx aan en uitzetten, maar mijn vraag is of het oog mogelijk is om deze delay en reverb van elkaar te scheiden en daar 2 cc's van te maken op mn gcp?! Of begrijp ik jou verhaal niet helemaal...?!

Hubertus
29 oktober 2009, 07:51
Hallo,

Als we als 7-koppige band in kleinere kroegjes spelen, dan speel ik niet wireless en gebruik ik gewoon de kabel.Het enige voordeel van het schakelen middels de gcx is dat ik niet achter in mijn rack meer hoef te zijn om om te pluggen. Afhankelijk van waar we optreden kies ik dan de bank van de gcp.
That's it. Het is niet zo dat ik tijdens een optreden ga wisselen tussen kabel of wireless. Het enige voordeel is dat ik niet meer achter in de kist hoeft te zijn en alles vast kan bekabelen.

Ik stuur 3 cc's aan van een G-Major. Dit loopt niet via de gcx. In de groundcontrol heb ik de major toegevoegd en vervolgens de cc toegewezen (hangt dus niet in een loop van de gcx). De intellifex hangt ook in mijn rack, maar ik weet niet of ik die zo kan bedienen zoals ik nu met de Major doe. Dan wil ik nog uitzoeken.

Hub

Liquid_Metal
29 oktober 2009, 08:42
Maar die CC's heb je dan staan op de Instant Acces knoppen zeker? Zo doe ik het namelijk: ik wissel per patch (op de GCP) de patch op de G-Major en kan dan met de IC's binnen zo'n patch CC's aansturen.

Hubertus
29 oktober 2009, 09:02
Hoi,

Ja precies, die cc's staan onder de instant buttons. Met de eerste vijf buttons schakel ik loops van gcx (pedaldrawer), twee buttons schakelen pitch en delay van Major en de achste schakelt de EQ van de VHT. Werkt prima.

Uiteindelijk wil ik de Major weer vervangen door de Intellifex. Maar dan wil ik die wil ik precies zo schakelen als nu de major (dus pitch en delay apart). Dat is me (nog) niet gelukt. Bij de Major weet ik precies hoe dat moet, vandaar dat die er nu inhangt.

Hub

DeBôdy
29 oktober 2009, 12:57
Hallo,

Ik stuur 3 cc's aan van een G-Major. Dit loopt niet via de gcx. In de groundcontrol heb ik de major toegevoegd en vervolgens de cc toegewezen (hangt dus niet in een loop van de gcx). De intellifex hangt ook in mijn rack, maar ik weet niet of ik die zo kan bedienen zoals ik nu met de Major doe. Dan wil ik nog uitzoeken.

Hub

waar heb je nu je g-major geplaatst in je rig?
Maar kun jij nu dus in een bepaalde patch 3 cc's aansturen via je gcp naar je major zonder van patch te wisselen?
Zo ja, dan zou het top zijn om te checken of dit ook met de intellifex werkt...

Hubertus
29 oktober 2009, 13:29
Hoi,

Als ik op drie (!) instant buttons druk wel ja. Het is niet zo dat ik via 1 instant button tegelijk 3 cc's verstuur naar Major. Maar ik kan wel degelijk zonder van patch te wisselen de fx blokken aan uit zetten van de major (of tap tempo, wat je maar wilt...). Ik hoop dat dit ook met de intellifex kan.

Mijn setup:

gitaar/wireless
GCX
VHT GP3
G major
Intellifex
Mesa boogie 20/20
2 maal Paul Lenders 1x12.

instant 1: phaser
instant 2: univibe
instant 3: compressor
instant 4: drive
instant 5: flanger
instant 6: pitch GMAJOR
instant 7: delay GMAJOR
instant 8: EQ VHT GP3 (als boost functie).

De pedalen hangen in de loops van de gcx en de wireless hangt ook in een loop van de gxc. Een korg tuner hangt aan de aux send van de VHT GP3.
Ik ben er erg tevreden mee.

Groet,
Hub

DeBôdy
29 oktober 2009, 16:40
Ik heb net nog even de manual van de gcp doorgelezen en zal binnenkort is testen of het ook mogelijk is om de intellifex apart aan te sturen met CC's.
Vraag me alleen af of het mogelijk is om binnen een bepaalde preset van de intellifex om bijv de delay uit te zetten, maar dat de rest van de preset nog wel blijft zoals hij is zonder dat de intellifex van preset hoeft te switchen.
Geef je btw elk soort effect in de g-major (delay, pitch, reverb, etc) en apart midi nr (1-16) of juist hetzelfde midi nr, maar dan een ander ctrl nr tussen 0 - 120?
Ik had daarnaast m'n Intellifex wel in de loop staan van de GCX, dus moet die nog wel ergens voor/na de gcx zien te plaatsen. Waar had jij (Hubertus) je g-major staan? Wel in de FX loop van je amp of niet?

Liquid_Metal
29 oktober 2009, 17:08
Volgens mij hoef je alleen maar te weten of de Intellifex op CC's reageert en dat lijkt me niet zo moeilijk te vinden. Als dat zo is moet je vervolgens zorgen dat 'ie niet op PC's reageert (of wel, zoals ik het met de GM ook doe: PC EN CC)

Hubertus
29 oktober 2009, 18:23
Hoi,

Je moet inderdaad niet in de handleiding kijken van de groundcontrol, maar naar de handleiding van de intellifex. Dat moet ik nog doen. De groundcontrol kan dat gewoon aan (wel intellifex bekend maken met midi kanaal in de groundcontrol).

Voor wat je wilt maakt het niet uit waar je de intellifex zet. Kan in een loop van de gcx of een fx-send/return van amp. Je dient wel de midi door te lussen. Bij mij staan de g-major serieel tussen de preamp en de poweramp. Ik heb daar liever de intellifex. De fx unit krijgt 1 midi kanaal, het effect wat je wilt bedienen een cc nummer (en die programmeer je in de groundcontrol).

De intellifex moet dat ook kunnen.Zie handleiding pag. 42;" any parameter may be assigned to any controllor number, from controller 0 through controller 120 of OFF. ......... Each preset allows for up to 8 controllers." Alleen mogelijk bij de user presets, niet bij de factory presets.

Groet,
Hub

DeBôdy
30 oktober 2009, 11:10
Ik ben vandaag is gaan proberen of het ook lukt met de Intellifex.
Opzich heb ik de delay, reverb en chorus een instant access button gegeven op m'n gcp en ingesteld in m'n intellifex.
Ik heb voor de parameter btw 'delay level', 'reverb level' en 'chorus level' gebruikt ipv alle losse delays (delay 1, delay 2, etc) in een bepaalde preset.
Naar mijn weten heb ik alles goed gedaan, maar is het mogelijk dat je de huidige status van het effect (bijv delay) kan laten zien op de gcp?
Ik heb bijv voor een bepaalde preset een delay, reverb en chorus nodig, maar de lampjes van de instant access buttons (6 t/m 8 op de gcp) die ik heb gemaakt staan UIT terwijl de delay, reverb en chorus wel AAN staan in de preset... Als ik nu in de desbetreffende patch op de button 6, 7 of 8 druk, dan gaat er geen lampje aan op de gcx, dus dat betekent (denk ik) dat de Instant access button goed is ingesteld.
Ik heb echter nog niet m'n hele rig opgebouwd, dus alleen m'n gcp en m'n 19" rack gebruikt en heb dus nog niet kunnen testen of het ook daadwerkelijk werkt...
Iemand enig idee hoe je de huidige status van een bepaalde preset kan laten zien d.m.v. lampjes. Ik snap dat deze effecten uit m'n intellifex komen en dus niet in een bepaalde loop van de gcx staan (en de lampjes daarom dus denk ik uit staan), maar ook al zet ik in de bepaalde patch loop 6, 7 en 8 aan op de gcx, dan geeft hij ze wel weer (lampjes branden) op de gcx zelf, maar niet op de gcp... daar branden de lampjes niet.
Misschien dat iemand weet of het toch mogelijk is wat ik zou willen...

edit:

Ik heb net nog even geprobeerd en gekeken wat er gebeurd in de intellifex als ik op een instant access button druk.
Ik heb dus een willekeurige preset van mij gepakt met een delay, reverb en chorus. Als ik vervolgens de delay wil uitschakelen, dan druk ik op de instant access button voor de delay (button 8 op m'n gcp). Het lampje van button 8 gaat branden, maar er gebeurd verder niks. Als ik vervolgens nog een keer op button 8 druk, dan gaat de delay uit (delay volume = 0) dus dat werkt goed. Ik wil er dus voor zorgen dat ik maar 1x op de instant access button hoef te drukken om een bepaald effect uit te zetten ipv 2x (eerst activeren en dan pas kan uitzetten)...

Hubertus: heb jij dit ook met je g-major ? Het lijkt me hier een gcp kwestie en niet een intellifex/g-major kwestie, want die functioneert naar mijn weten naar behoren...

Hubertus
30 oktober 2009, 13:26
Hoi,

Als de intellifex niet in de loop hangt, dan hoef je niet te kijken naar lampjes op de gcx. Wel op de ground control.

Hoe ik het doe:
Ik stel een patch in met reverb en delay aan op de major. Vervolgens zorg ik ervoor dat de instant buttons die dit bedienen ook aan staan en zo sla ik in de groundcontrol die patch op. Als ik vervolgens die patch oproep dan staan de effecten goed (de lampjes branden op de gcp en de fx staan aan). Als ik dan 1x druk op de instant dan gaat het lampje en het effect uit.

Er zijn midi conctrollers die "automatic sensing" hebben en dus ten alle tijde kunnen zien wat de status van het effect is. Anderen kunnen je daar meer over vertellen. Het enige wat ik weet is dat de gcp dat niet heeft.

Groet,
Hub

DeBôdy
30 oktober 2009, 13:47
Hoi,

Als de intellifex niet in de loop hangt, dan hoef je niet te kijken naar lampjes op de gcx. Wel op de ground control.

Hoe ik het doe:
Ik stel een patch in met reverb en delay aan op de major. Vervolgens zorg ik ervoor dat de instant buttons die dit bedienen ook aan staan en zo sla ik in de groundcontrol die patch op. Als ik vervolgens die patch oproep dan staan de effecten goed (de lampjes branden op de gcp en de fx staan aan). Als ik dan 1x druk op de instant dan gaat het lampje en het effect uit.

Er zijn midi conctrollers die "automatic sensing" hebben en dus ten alle tijde kunnen zien wat de status van het effect is. Anderen kunnen je daar meer over vertellen. Het enige wat ik weet is dat de gcp dat niet heeft.

Groet,
Hub

Hoe kun je de instant buttons 'aan zetten' ?! Ik kan ze wel instellen in "setup mode - instant access" en dan de desbetreffende instant access loop selecteren en dan midi nr en cc nummer invullen. Vervolgens sluit ik de boel, maak een nieuwe preset aan in de gcp, maar kan dan niet zeggen welke instant access button ik aan wil hebben...
Maakt het verder niet uit of de intellifex wel of niet in de loop van de gcx zit?!

Hubertus
30 oktober 2009, 14:14
Hoi,

Voor wat jij wilt maakt het niet uit of je de intellifex in een loop hangt. Speel je veel zonder de intellifex dan zou ik hem in een loop hangen zodat het signaal er niet door blijft lopen. Zelf zou ik hem gewoon tussen de voorversterker en eindversterker zetten.

Via de instant acces functie geeft je bijvoorbeeld onder knop 8 aan dat je van de intellifex CC110 wilt aansturen. Vervolgens ga je uit het setup menu.
Klik nu op de instant button tot je de stand heb die je wilt (aan of uit). Ga uit van AAN (:-). Het lampje brandt op de gcp. Vervolgens klik je op edit patch en sla je de patch van de gcp op. Elke keer als je nu de patch oproept dan brandt het lampje van de instant button. Je zorgt er ook voor dat de patch op de gcp een bepaalde patch van de intellifex aanstuurt. En op de intellifex sla je die patch op met, in dit voorbeeld, het fx-blok op AAN. M.a.w. als ik op de gcp patch x kies, dan stuurt hij een patch aan van de intellifex waar de delay op AAN staat, en omdat ik de patch van de gcp met lampje AAN heb opgeslagen, komt het nu overeen.Volg je het nog?
Ik kijk helemaal niet naar de lampjes van de gcx.

ALs ik dan weer op de instant button klik, dan gaat het lampje uit op de gcp en wordt het fx blok van de intellifex uitgeschakeld. Roep ik echter de patch van gcp opnieuw op, dan staat alles default weer op aan...(signaal van de patch naar intellifex wordt opnieuw verzonden en die stond met fx blok default op aan opgeslagen, en de gcp zet zelf de instant button weer op aan omdat we dat zo hadden opgeslagen in de gcp patch).

Gr,
Hub

DeBôdy
30 oktober 2009, 15:16
Deze info had ik net nodig!
Het werkt nu iig en de lampjes branden :)
Thanks gast!

Liquid_Metal
2 november 2009, 14:52
Misschien niet helemaal gepast, maar het leek me een betere optie dan het aanmaken van een nieuw topic. Mijn vraag is:
Kan de GCP ook ontvangen PC's doorlussen? Dus als ik bv een Axess MFC5 aan zou schaffen en MFC->GCP->GCX->G-Major zou aansluiten, zou ik dan met de MFC de GCX aan kunnen sturen (loops aan/uit, that's all) zonder dat de GCP op deze PC's reageert?
Als ik namelijk een Mesa Boogie Quad aan zou schaffen zou ik het liefst een extra footswitch willen waarmee ik van amp-channel kan veranderen zonder dat er iets in de patches (van de G-Major, maar hopelijk over een tijdje ook van de GCX) verandert?
Volgens mij gaat het sowieso niet ideaal werken, want op deze manier verandert de MFC5 niet mee met patch-changes in de GCP, maar dan zou ik een bordje met een MIDI in en een MIDI Out/Through moeten hebben. Die heb ik nog niet gevonden (afgezien van de FCB1010).
Of zou ik met de MFC5 CC's moeten sturen? (wel als ik de GCX gebruik) Volgens mij kom ik dan dezelfde problemen tegen. Volgens mij kan ik dan wel het volgende doen: loop1 (cc1) = channel1, loop2 (CC2) = channel 2, loop3 (cc3) = channel 3. Voor patch 1 verstuur ik CC1=127, CC2=0, CC3=0 etc. Alleen dan nog: kan het door de GCP heen zonder dat die daardoor affected wordt? Wat ik me nu bedenk (de vorige vraag staat nog steeds: er zijn MIDI Mergers te koop, dan zou ik zowel de GCP als de MFC5 daar op aan kunnen sluiten en dat naar GCX->G-Major kunnen sturen). Klinkt goed :P.