PDA

View Full Version : duesenberg vs gibson



collette
26 oktober 2009, 19:49
mischien rare vergelijking maar ben aan het denken voor een gibson aan te schaffen alleen veel geld en lees of verscheidene sites dar duesenberg veel kwaliteit geeft voor weinig geld en zelfs in de buurt komt van gibson/

graag jullie mening hier over

alvast bedankt

Luigi
26 oktober 2009, 20:08
Duesenberg maakt fantastische gitaren én vele modellen. Net als Gibson. wat voor model zoek je?

Jay75
26 oktober 2009, 20:33
Ik heb een starplayer TV gehad en dat was een topinstrument! Helemaal super afgewerkt, lekker retro maar dat was een supergitaar dus :) KAN ZEKER de vergelijking met een Gibson aan * misschien dat ze Gibson wel overtreffen, ik kon niks vinden dat ik niet tof vond aan de gitaar *

Alleen dat ik weer eens wat anders wilde hehe dus verkocht.

Rock Bottom
26 oktober 2009, 21:24
Duesenberg vind ik dus echt gitaren die klasse uitstralen, ze klinken heerlijk en hebben echt fijne elementen.

Gibsons zijn natuurlijk ook prachtig en echte oergitaren maar ik vind dat ze ''het'' een beetje kwijt zijn de laatste jaren. Kwalitatief zijn ze ook stukken minder gewoorden(meer van horen zeggen dan uit ervarig want ik heb al een paar jaar niet meer serieus op een gibbie gespeeld)

Een 2de hands gibbie kun je bijna niet fout mee gaan en het is lekker waardevast.

Een duesy is fucking mooi speelt heerlijk, vooral de eigen versie van humbucker en p90 maken het plaatje compleet.

Zelf vind ik de duesenberg hollowbodies mischien nog wel mooier dan gretsches.

bagheera
27 oktober 2009, 09:42
of ze beter zijn dan gibson weet ik niet ik heb er nooit op gespeeld.
Ik vind gibson wel mooier dan dusenberg.
Ik zou zeggen test ze allebij en koop dan een 2de hands gibson ( grapje )
gewoon testen en kopen wat je het best ligt

kalmah
27 oktober 2009, 10:33
Ik heb ooit op een double cat gespeeld. (wat een verschrikkelijk MOOIE gitaar, shit). Speelde fantastisch en klonk nog beter (al moet ik wel zeggen in vergelijking met wat goedkopere hollows)

jammer dat semi akoestisch niet mijn geluid is :dontgeti:

Nobler
27 oktober 2009, 11:16
Er zijn een hoop mensen die, al dan niet gebaseerd op eigen ervaring, stellen dat bepaalde gitaarmerken de kwaliteit van de 'maatstaf-merken' als Gibson en Fender benaderen of overtreffen, en dat de gitaren van een deel van die merken aanzienlijk minder kost dan een Gibson of Fender en soms zelfs ronduit goedkoop zijn. Daar staat tegenover dat er ook een hoop mensen zijn die, ook weer al dan niet gebaseerd op eigen ervaring, stellen dat er nog steeds niets kan tippen aan een echter Gibson of Fender, laat staan dat kan overtreffen.

Feit is dat iedereen dat voor zichzelf moet uitmaken. Wat bespeelbaarheid betreft denk ik zeker dat een goede gitaar van een ander merk als Gibson of Fender daar heel dicht bij in de buurt kan komen of zelfs even goed of beter kan zijn. Het heeft denk ik vooral met geld te maken. Voor veel mensen zal, hoe goed de gitaar in kwestie ook is, het nooit 'the real thing' zijn als het geen Gibson of Fender is, en op de duur, als je het je kunt veroorloven, wil je toch zo'n Gibson of Fender. Als het geld voor een nieuwe Gibson of Fender je niet meer zoveel doet, waarom zou je dan voor een paar honderd gulden genoegen nemen met iets anders?

Ook de inruilwaarde speelt een rol. Gibsons en Fenders zijn nu eenmaal waardevaster dan bepaalde andere merken. Daarbij denk ik dat de goedkope goede kopieen (denk aan Richwood, London City en dergelijke) relatief minder in waarde zakken (gewoon omdat ze al zo goedkoop zijn), dan de al weer wat duurdere gitaren van 1000-1500 euro. Overigens zullen Gibsons in die prijsklasse denk ik de eerste jaren na de aankoop ook meer in waarde zakken dan de duurdere instrumenten van bijvoorbeeld 2500-3500 euro.

Tenslotte is wel duidelijk dat je ook niet slapend rijk wordt als je een Gibson koopt met als voornaamste doel om hem weer te verkopen als hij meer waard is dan je er voor betaald hebt. Het risico dat dit nooit zal gebeuren is groot en als het gebeurt moet je er waarschijnlijk tientallen jaren op wachten. Gewoon op de spaarrekening zetten levert in die tijd waarschijnlijk meer op.

Als jij een Duesenberg mooier en aparter vindt dan een 'gewone' Gibson, of als jij de merknaam Gibson helemaal niet belangrijk vindt (wel eerlijk zijn!) óf als je je een Gibson nu niet kunt veroorloven en een Duesenberg wél, dan kun je het beste een Duesenberg kopen.

Als je echter bang moet zijn dat je binnen enkele jaren of zelfs maanden spijt krijgt en de Duesenberg weer verkoopt, hou er dan rekening mee dat je dan waarschijnlijke een aantal honderden euro's verlies zult maken. In dat geval kun je beter even doorsparen.

bagheera
27 oktober 2009, 11:25
@ Nobler : Enorm mooi gezegd, en het is ook zo ongeloofelijk waar.
Ik heb sinds nog niet zo lang een gibson en op vlak van gitaren heb ik nu eindelijk het gevoel tevreden te zijn met mijn verzameling.
Ik had ook een epiphone of iets dergelijks kunnen kopen maar dan was ik nu al weer op zoek naar sites , revieuws, plaatjes en topics over gibsons.
Het is zoals wat Jermy Clarkson zegt over het kopen van een 'supercar' "you don't buy it with your head but you buy it with your hart becaus you love it".
En dat is nu precies het zelfde met een gitaar, je moet kopen wat je hart je zegt niet wat je hoofd

Eezz
27 oktober 2009, 12:26
Ik heb onlangs op een Duesenberg 49er gespeeld en was er erg enthousiast over. Mooi om te zien, klinkt prachtig. Heeft ook een mooi clean geluid, veel sprankelender (meer hoog) dan ik had verwacht, waarschijnlijk door het P90 achtige element in de halspositie. De prijs was even hoog als die van een Gibson Les Paul faded.

Ik heb allang niet meer op een Gibson Les Paul gespeeld en ik ben erg benieuwd naar de verschillen en overeenkomsten.

rijsberman
27 oktober 2009, 14:15
Als jij een Duesenberg mooier en aparter vindt dan een 'gewone' Gibson, of als jij de merknaam Gibson helemaal niet belangrijk vindt (wel eerlijk zijn!) óf als je je een Gibson nu niet kunt veroorloven en een Duesenberg wél, dan kun je het beste een Duesenberg kopen.

Ik heb het juist andersom. Ik vind de merknaam Gibson belangrijk, maar dan vooral dat 'ie er niet op staat. Uitgekauwde, standaard, cliché dingen zijn 't. Een beetje originaliteit vind ik veeeel aantrekkelijker. Goed hoor, die gibsons, maar voor een beetje fatsoenlijke gibson betaal je €1000 teveel. Dat je die weer terugkrijgt als je die gitaar weer verkoopt interesseert me niet. Ik koop mijn gitaren niet om ze te verkopen.

Zo kan het ook.

collette
27 oktober 2009, 14:18
vind de 49 er super mooi uitzien maar ook de carl carlton en de starplayer tv plus. weet iemand de grote verschillen dus deze prachtige gitaren

steph
27 oktober 2009, 14:29
Nou ik twijfelde ook tussen een 49er en een Les paul traditional, mijn uitkomst:

Gibson Les paul traditional goldtop, omdat:

Les paul was lichter dan 49er, 49er was echt topzwaar
afstelling was minder op 49er (waarschijnlijk door plek neck op Gibson daardoor beter)
Geluid was gewoon veel beter, dieper (49er klonk erg oppervlakkig) meer sustain organischer/meer defenitie in akkoorden.
koffer dr bij
Ja mooier, 49er is toch wel kitscherig met dat net nie chroom en ziet er daardoor goedkoop uit, Les paul is veel klassieker.
Les paul idd. waardevast

Tja, mischien exemplarisch???

Overigens klonk iedere Gibson beter, er was maar één 49er....

stikel
27 oktober 2009, 16:05
Zou graag nog eens een Duesenberg (met humb. en P90) aan mijn collectie toevoegen. Gibbys vind ik niks en heb ze dan ook redelijk snel na aanschaf weer verkocht.

Succes

greetz Jan

geert1976
27 oktober 2009, 16:29
Zou graag nog eens een Duesenberg (met humb. en P90) aan mijn collectie toevoegen. Gibbys vind ik niks en heb ze dan ook redelijk snel na aanschaf weer verkocht.

Succes

greetz Jan

en daar ben ik niet rouwig om;)

barno
27 oktober 2009, 17:12
Omdat gitaristen - ondanks ganse forums vol gezever over pickups en houtsoorten - vooral gitaren kopen voor de looks: ik zou gaan voor Duesenberg omdat die gitaren gewoon mooier zijn (op dat lelijk ding van ron wood na).

Nobler
27 oktober 2009, 17:36
Ik heb het juist andersom. Ik vind de merknaam Gibson belangrijk, maar dan vooral dat 'ie er niet op staat. Uitgekauwde, standaard, cliché dingen zijn 't. Een beetje originaliteit vind ik veeeel aantrekkelijker. Goed hoor, die gibsons, maar voor een beetje fatsoenlijke gibson betaal je €1000 teveel. Dat je die weer terugkrijgt als je die gitaar weer verkoopt interesseert me niet. Ik koop mijn gitaren niet om ze te verkopen. Zo kan het ook.

Je hebt gróót gelijk dat als jij niet droomt van een Gibson, maar als het merk je juist tegen staat, dat je dan iets anders koopt, en eigenlijk heb je daar ook geluk mee, want dat bespaart je honderden euro's bij de aanschaf van een andere gitaar, omdat je voor (veel) minder geld dan een Gibson zéker een heel goede gitaar kunt kopen.

Veel mensen die wél die onberedeneerbare hang naar een 'echte' Gibson (of een Fender) hebben zouden jou dus moeten benijden, want zij zullen dat gevoel pas kunnen laten ophouden door het kopen van die echte Gibson. Voor veel van die mensen is de droom dan overigens ook echt over, omdat ze er dan achter komen dat een Gibson weliswaar een goede gitaar is, maar ook weer niet het mythische godengereedschap waar ze altijd van gedroomd hebben.

Toch ben ik zelf erg blij met mijn Gibsons. Ik weet nu dat er op gitaargebied niet meer zoveel meer te bereiken is, dus mijn langdurende zoektocht is wel grotendeels over (hoop ik).

collette
27 oktober 2009, 19:49
heb vandaag op een starplayer tv outlaw gespeeld man was zalig.

akkebaas
27 oktober 2009, 19:58
vind de 49 er super mooi uitzien maar ook de carl carlton en de starplayer tv plus. weet iemand de grote verschillen dus deze prachtige gitaren

Ik heb zelf de Carl Carlton, dat is zeg maar de 335 van Duesenberg. De Starplayer is ook een semi hollowbody, maar dan een kleinere, en de 49er is een solid body LP model. Volgens mij hebben ze allemaal de HB/P90 combinatie. De CC en Starplayer hebben de Duesenberg Bigsby-achtige tremolo.

mesaman
28 oktober 2009, 01:33
kut is dat je het feit ondekt dat je het ultieme voor jou hebt bereikt....dat heb ik zelf eingelijk ook een beetje...enne ...ik wou gewoon een echte gibson...en een echte fender...en een echte jem....en een echte charvel.....en een echte versterker....ik denk dat ik binnen kort maar eens op een porsche forum zit met een budget porsche.....heb ik weer het zelfde probleem.....je wilt altijd meer of anders....nouja....mn vriendin bevalt me super...

over merken en modellen is het net zo als boodschappen doen.wat pak je?merk of merkloos of b merk?of juist een aanbieding?of drink en eet je wat je vrienden graag willen eten of drinken?tis allemaal niet zo heel belangrijk,of wel?ik heb hier nog niemand horen opscheppen over hoe leuk ze iets bedacht hebben of hoeveel plezier ze ergens mee hebben.mischien is dat belangrijker dan een gibson of een duisenberg?(dat zijn best leuke wagens btw)speuln en kiekn wat je het beste bevalt....clichee!

vulvasonic
28 oktober 2009, 23:22
Het succes van de Deusenberg gitaren heeft uiteraard te maken met het feit dat ze een aantrekkelijk en kwalitatief uitstekend alternatief bieden aan alle gitaristen die een keer iets anders willen. Ik heb zelf echter het gevoel, dat een ander deel van het succes te maken heeft met het feit dat Deusenberg er als enige fabrikant er in geslaagd is, kwaliteit te koppelen aan de heersende vraag naar de trendgevoelige retro-look.

Niet dat het belangrijk is, maar ik zie de Deusenberg als een symbool van deze tijd, daar waar de meeste Fenders en Gibsons tijdloos zijn.

Met het risico hiermee één van de domste opmerkingen uit een jaar goed bedoeld advies te hebben gemaakt, klik ik met enige terughoudendheid voorzichtig op 'verzenden'.
:chicken:

geert1976
28 oktober 2009, 23:49
Het succes van de Deusenberg gitaren heeft uiteraard te maken met het feit dat ze een aantrekkelijk en kwalitatief uitstekend alternatief bieden aan alle gitaristen die een keer iets anders willen. Ik heb zelf echter het gevoel, dat een ander deel van het succes te maken heeft met het feit dat Deusenberg er als enige fabrikant er in geslaagd is, kwaliteit te koppelen aan de heersende vraag naar de trendgevoelige retro-look.

Niet dat het belangrijk is, maar ik zie de Deusenberg als een symbool van deze tijd, daar waar de meeste Fenders en Gibsons tijdloos zijn.

Met het risico hiermee één van de domste opmerkingen uit een jaar goed bedoeld advies te hebben gemaakt, klik ik met enige terughoudendheid voorzichtig op 'verzenden'.
:chicken:

Nou nu niet bepaald een domme opmerking hoor, er is met veel dingen zoals met scooters inderdaad een soort revival hype en wellicht dat Duesenberg daar mooi op meelift.

barno
28 oktober 2009, 23:52
Niet dat het belangrijk is, maar ik zie de Deusenberg als een symbool van deze tijd, daar waar de meeste Fenders en Gibsons tijdloos zijn.

Met het risico hiermee één van de domste opmerkingen uit een jaar goed bedoeld advies te hebben gemaakt, klik ik met enige terughoudendheid voorzichtig op 'verzenden'.
:chicken:

Kan kloppen. Duesenberg is ook echt het werk van een product designer die zijn huiswerk vooraf heel goed gedaan heeft. Hij heeft zich niet echt bezig gehouden met nieuwe bodyvormen ofzo, het image, de look is bijna helemaal gebaseerd op het ontwerp van slagplaat, hardware en een retro-verantwoord kleurenbeleid.

Anderzijds, ik heb er niet echt een kijk op, maar is Duesenberg al een big player? volgens mij is het nog steeds een niche merk.

Midwolda
28 oktober 2009, 23:57
... ik heb hier nog niemand horen opscheppen over hoe leuk ze iets bedacht hebben of hoeveel plezier ze ergens mee hebben ...
Huh, ik kan heel erg goed opscheppen hoor, over wat ik zelf bedacht heb (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127248) en hoeveel lol ik daar mee heb... :cooler:

soup
29 oktober 2009, 13:39
Waar te krijgen in belgie?

Enkel Leo Caerts in leuven?

Braindead
29 oktober 2009, 14:02
Mijn mening is dat er zoveel verschillende soorten gitaren zijn omdat je altijd wel een toepassing weet waar het ene model de andere overtreft. Ik vind vragen als: "Moet ik deze kopen of toch die andere" dus ook niet altijd relevant. Klopt, er zijn modellen die op elkaar lijken maar ze zijn toch altijd weer net even anders. Ik heb een Gibson LP en die vind ik goed, maar dat op zijn gebied. Als je het hebt over sound is ie goed in datgeen wat ie doet en in die zin ben ik blij dat ik hem heb maar als je zegt: alle gitaren wegdoen en eentje mag je houden dan denk ik niet dat de Gibson overblijft. Ondanks zijn goede sound grijp ik vaker naar mijn Musicman, die weer anders klinkt dan Gibson, niet slechter niet beter maar anders...

Dus: test wat jij op dit moment het belangrijkste vind en neem die... vroeg of laat kom je toch wel achter de tekortkomingen van je gitaar, daaarom is het ook zo leuk af en toe te wisselen :).

ps: Mensen die dus een collectie hebben van 1 en hetzelfde model vind ik dus wat vreemd. Ook gitaren binnen hetzelfde model zijn meestal anders maar toch heb ik liever wat variatie. Gisteren nog een clipje op youtube gezien van een telecaster en fuck, dat ding rockt ook vet zeg! En die heb ik nog niet.....

barno
29 oktober 2009, 15:24
Waar te krijgen in belgie?

Enkel Leo Caerts in leuven?

Bij Claes op Genkersteenweg tussen hasselt en genk staan er op dit moment twee mooie Duesy's

Hendriks
29 oktober 2009, 15:41
Duesenberg koppelt kwaliteit aan eigen looks en dat is inderdaad goed uitgepakt ,maar zo zijn er wel meer merken , bv Fretking ,Reverend, St.Blues ,etc. Allemaal bovenmodale kwaliteit en afwerking , gecombineerd met een eigen uitstraling.

j3r03n
29 oktober 2009, 16:48
Waar te krijgen in belgie?

LL' Music Center (http://www.llmusiccenter.com/) in Maaseik heeft er meerdere! (mijn favoriete gitaarwinkel in België)

barno
29 oktober 2009, 17:55
LL' Music Center (http://www.llmusiccenter.com/) in Maaseik heeft er meerdere! (mijn favoriete gitaarwinkel in België)

ja, lucske is tof, ik kom er te weinig, is ook al eindje rijden voor mij

stikel
29 oktober 2009, 18:36
Duesenberg koppelt kwaliteit aan eigen looks en dat is inderdaad goed uitgepakt ,maar zo zijn er wel meer merken , bv Fretking ,Reverend, St.Blues ,etc. Allemaal bovenmodale kwaliteit en afwerking , gecombineerd met een eigen uitstraling.

En niet te vergeten Framus. Zoveel veelzijdiger dan de meeste Gibbys en Fenders en qua gebruikte materialen en afwerking meestal mooier en beter. Maar ja wat de boer niet weet dat vreet tie ook niet. Heb overigens niks tegen Gibbys en Fenders ;) Maar er is zoveel moois waar op dit forum nagenoeg geen aandacht voor is. Oogkleppen misschien:soinnocent:

Greetz Jan

Hendriks
29 oktober 2009, 18:51
En niet te vergeten Framus. Zoveel veelzijdiger dan de meeste Gibbys en Fenders en qua gebruikte materialen en afwerking meestal mooier en beter. Maar ja wat de boer niet weet dat vreet tie ook niet. Heb overigens niks tegen Gibbys en Fenders ;) Maar er is zoveel moois waar op dit forum nagenoeg geen aandacht voor is. Oogkleppen misschien:soinnocent:

Greetz Jan

En zo zijn er nog wel 10 merken te verzinnen , keus genoeg ,maar je moet wel durven.

barno
29 oktober 2009, 18:58
En niet te vergeten Framus. Zoveel veelzijdiger dan de meeste Gibbys en Fenders en qua gebruikte materialen en afwerking meestal mooier en beter. Maar ja wat de boer niet weet dat vreet tie ook niet. Heb overigens niks tegen Gibbys en Fenders ;) Maar er is zoveel moois waar op dit forum nagenoeg geen aandacht voor is. Oogkleppen misschien:soinnocent:

Greetz Jan

ik zei net in een ander topic dat dit forum eigenlijk uitblinkt in openheid op dat vlak, anders verkies je niet met zijn allen een Guttlin als mooiste gitaar van 2008. Er zijn gewoon meer gibsons en fenders in omloop, logisch dat daar meer posts over gaan

soup
29 oktober 2009, 20:17
Bij een merk als gibson/fender weet je dat je nog altijd wat $$$ krijgt als je hem terug verkoopt.

Bij minder bekende merken dalen ze sterker in prijs.
Vergelijk het maar met auto's, bmw's houden ook beter hun waarde dan bv. een saab (dewelke niet perse slechter is). Gewoon omdat er meer vraag naar zo'n BMW.

Kijk maar naar die warmoth gitaren, dacht toch te hebben gelezen dat je zoiets nieuw koopt voor 2-3000 euro (?) en 2dehands je eentje koopt voor rond de 1000 euro.

stikel
30 oktober 2009, 02:14
Er zijn gewoon meer gibsons en fenders in omloop, logisch dat daar meer posts over gaan

Daar ging mijn opmerking eigenlijk ook over. Waag en probeer eens iets anders. Die Guttlin, winnaar 2008, ziet er mooi uit. (ik kende ze niet, moet ik eerlijk toegeven) Maar het gaat mij niet zozeer om de looks of een Fender/Gibson logo. Voor mij gaat het vooral om de klank. Wat het kost is voor mij minder interresant. Kan duur maar er zijn ook erg goede "koopjes". Heb recent nog erg genoten bij een concert van een Galema strat.

Greetz Jan

bagheera
30 oktober 2009, 08:56
Daar ging mijn opmerking eigenlijk ook over. Waag en probeer eens iets anders. Die Guttlin, winnaar 2008, ziet er mooi uit. (ik kende ze niet, moet ik eerlijk toegeven) Maar het gaat mij niet zozeer om de looks of een Fender/Gibson logo. Voor mij gaat het vooral om de klank. Wat het kost is voor mij minder interresant. Kan duur maar er zijn ook erg goede "koopjes". Heb recent nog erg genoten bij een concert van een Galema strat.

Greetz Jan

waar kan ik de lijst van vorig jaar zien ik bedoel de mooiste gitaar van 2008

en ik denk niet dat een warmoth 3000 EUR kost 2000 misschien nog wel, het is echter wel waar dat die in vrije val gaan in waarde zodra je ze wilt verkopen.
Maar ik denk niet dat je een warmoth vlug verkoopt omdat je ze zelf hebt samengesteld naar wat je graag ziet ( zelf heb ik er geen )

Jay75
30 oktober 2009, 16:59
staat een starplayer tv voor 700 euro op Marktplaats, koopje als je t mij vraagt!