PDA

View Full Version : Amplitube op computer, wat nog meer nodig?



Jasper.
26 oktober 2009, 19:44
Hey,

Ik heb Amplitube op mijn computer gezet. Wat heb ik nu nog meer nodig om mijn gitaar op de computer aan te sluiten? Ik heb een kabeltje met 2 keer een zo'n 3.5 miniJack eraan. Ik heb daar een verloopstukje opgezet, die in mijn gitaar gedaan en de kleine in de microfooningang, Dit werkt duidelijk niet want er komt een heleboel gekraak/gerommel/HeeeleHeavyDistortion mee. Ik kan mijn gitaar toon haast niet horen. Of doe ik wat verkeerd? is dit een verkeerd kabeltje?

Ik zou graag willen weten hoe dit werkt.

(Waar is de zoekfunctie als je hem nodig hebt :D Nooit gebruik je hem, dan issie weg en dan heb je hem nodig)

Jasper.
26 oktober 2009, 23:56
Ok, ik heb dat gekraak spul enzo opgelost door met de audiosettings te spelen.
Maar nu heb ik nog wel een ontzettende vertraging, als je het introtje van cowboys from hell (pantera) speelt bijv. is ie telkens een noot of mischien zelfs iets meer te laat, dit is ontzettend irritant waardoor spelen onmogelijk is.
Licht dit aan mijn geluidskaart oid? of heb ik wat verkeerd ingesteld? Of aan het kabeltje?
Hij is trouwens ook niet zo gevoelig. Een harmonicbijv. hoor je haast niet.

whoosh
27 oktober 2009, 00:48
Wat je nodig hebt zijn goede ASIO drivers voor je geluidskaart. Als je die niet hebt kun je proberen om de ASIO4ALL drivers te gebruiken, die werken vaak wel.
ASIO drivers nemen (voor een groot deel) de latency weg.

De geluidskwaliteit van een gitaar direct de geluidskaart van de PC in is over het algemeen behelpen, je moet er eigenlijk minimaal een pre-ampje tussenzetten, mengpaneeltje ofzo. Maar beter nog: koop een goede audiointerface, die zijn tegenwoordig echt niet duur meer, kijk bv. eens naar de Toneport spullen van Line6, of als het wat meer mag kosten naar de EMU0404!

Jasper.
27 oktober 2009, 09:43
ok, dus even asio drivers instaleren (heb hem nu op direktX ingesteld) en een audio interface.
Ik had al even bij het audio interface stukje gekeken bovenaan, daar stond een behringer bij thomann volgens mij. Die is toch wel goed genoeg? het hoeft van mij echt geen superkwaliteit te zijn maar gewoon iets waar ik lekker wat mee kan spelen.

whoosh
27 oktober 2009, 11:00
Ik heb heel lang een gewone geluidskaart gebruikt, een Creative Audigy 2, met de Creative ASIO drivers. Maar wel een mengpaneel tussen de gitaar/microfoon etc. en de geluidskaart. Had wat nadelen, met name het goed configuren van wat er werd opgenomen en voorkomen dat ik alles twee keer terughoorde, maar werkte daarna prima. Maar goed, als je ASIO drivers voor je geluidskaart kunt vinden en je hebt toevallig iets met een pre-amp om er tussen te hangen dan kun je je prima behelpen. Hoef je ook niet zo'n goedkope audiointerface te kopen :)

Als het straks gewoon werkt, dan is 30 euro voor zo'n goedkoop interfaceje w.s. weggegooid geld en kun je die beter bewaren en sparen voor een mooie interface later :)

Jasper.
27 oktober 2009, 11:14
Met de Asio4all drivers en dan de gitaar in de microfoon ingang werkt niet. Klopt dit? of doe ik wat verkeerd. Of heb je persé een audio interface o.i.d nodig voor deze drivers?

En waarom is zo'n goedkope interface niet goed dan? Wat voor nadelen zitten daaraan?

http://www.thomann.de/nl/behringer_ucg102.htm Deze bedoel ik

whoosh
27 oktober 2009, 12:39
Kan zijn dat de ASIO4ALL drivers je kaart niet herkennen. Je moet wel de lijningang op je geluidskaart gebruiken, dus niet de microfoon ingang.

Wat ik bedoelde was dat je je zo'n goedkoop interfaceje niet hoeft te kopen als je je geluidskaart werkend krijgt. Slecht zijn ze vast niet.

Jasper.
27 oktober 2009, 12:43
Kan zijn dat de ASIO4ALL drivers je kaart niet herkennen. Je moet wel de lijningang op je geluidskaart gebruiken, dus niet de microfoon ingang.

Wat ik bedoelde was dat je je zo'n goedkoop interfaceje niet hoeft te kopen als je je geluidskaart werkend krijgt. Slecht zijn ze vast niet.

En de lijn ingang is de(welke kleur)? Ik heb er namelijk 6
Sorry voor de domme vragen hoor :P

Exi
27 oktober 2009, 12:51
En de lijn ingang is de(welke kleur)? Ik heb er namelijk 6
Sorry voor de domme vragen hoor :P

even googlen

http://www.alpinesoft.co.uk/vinylstudio/images/line_in.jpg

licht-blauw dus;)

whoosh
27 oktober 2009, 12:54
hehe, tja, geen idee, staat dat niet in het boekje ?

Zijn vaak blauw, die ingebouwde op mijn moederbord en op mijn oude audigy in ieder geval wel. De mic inputs op beide zijn bij mij roze.

Suc6! :)

Jasper.
27 oktober 2009, 22:22
Nou, na wat gekloot doet hij het nu op de lijningang hoor!
Maar de toon is vrij snel weg. een harmonic ofzo wil eigenlijk niet, maar als je een gewone snaar aanslaat is hij ook vrij snel weg. Waar kan dit aan liggen? Te dun kabeltje? Of moet er nog een pre-ampje tussen? Zoja, wat heb ik dan nodig?

Edit: en waar kan ik zoal een verloopstukje voor een dikke gitaarjack --> klein jackje voor in de lijningang halen? Expert, blokker ofzoiets?

whoosh
27 oktober 2009, 23:13
Als je iets van een oud mengpaneeltje ofzo hebt, dat werkt prima. Heb je dat niet, dan is zelfs een goedkope pre-amp waarschijnlijk duurder als zo'n goedkope audio interface.

Maar goed, het was het proberen waard toch ? :)

Jasper.
27 oktober 2009, 23:26
Ik heb helemaal niks, geen mengpaneel, geen pre-amp. Kan ik niet gewoon de gitaarkabel in de computer douwen en spelen? of is dat toch wel een groot geluidskwaliteit verschil?

Werkt zoiets niet? of is dit echt voor koptelefoons? (wel leuk projectje erbij als dit werkt)
http://www.youtube.com/watch?v=Z-RHKYjQVfE

Mijn vader zit telkens trouwens van: Je moet wel oppassen, straks blaas je de boel op. Gaat dat snel?

whoosh
27 oktober 2009, 23:35
Kabel erin en spelen, ja, maar dan is het ingangsignaal dus erg laag en krijg je het effect wat je beschrijft. Zou nu gewoon maar zo'n goedkoop audiointerfaceje kopen :) Suc6!

Jasper.
27 oktober 2009, 23:44
Oh, ok :P Maar kan zo'n versterkertje als in de vorige post niet ofzo?

En weet iemand mischien in wat voor soort winkels ik die omzet plugjes (of hoe dat ook maar heet) kan kopen?

Fenderwim
28 oktober 2009, 00:01
Een gitaar direkt je interne consumenten geluids kaart in is eigenlijk niet goed.
De impedanties (=wisselstroom weerstanden) kloppen niet met elkaar en je kan je geluids kaart opblazen. Je geluids regeling is dan heel gevoelig en haast niet te doen. Als je hot pickups op je gitaar hebt dan werkt het helemaal van geen meter.

Dus luister naar het advies een besteed iets meer dan €100.- aan een audio interface, anders blijf je tobben. Goedkoper bestaan ook, maar geven vaak problemen omdat de software daarvan meestal niet te best is.

Groeten

Wim

Jasper.
28 oktober 2009, 00:17
Alleen het probleem is dat ik dat geld niet heb :P Ben ook maar een arme student.

En zoiets dan: http://www.desnaar.nl/index2.php?aid=3&instrid=1007391&merkid=474 of zit ik dan nog met het zelfde probleem?

Mathidal
28 oktober 2009, 22:14
Ik raad je een audio-interface aan, dat is een toestel dat connectie van instrumenten tot pc mogelijk maakt. Ik heb zelf een Edirol UA-25, maar je hebt goedkopere spullen om het klaar te krijgen.

Ik heb zelf geen ervaring met, maar ik krijg wel veel lovende woorden te horen over de ingangen van Line 6. Zo'n ding kopen en een gewone gitaarkabel op aansluiten in plaats van je idiote aux-kabel. :stop:


Alleen het probleem is dat ik dat geld niet heb :P Ben ook maar een arme student.

En zoiets dan: http://www.desnaar.nl/index2.php?aid=3&instrid=1007391&merkid=474 of zit ik dan nog met het zelfde probleem?

Gelukkig heb ik al student een goed inkomen, sebiet moet ik hier nog aangifte doen bij de overheid omdat ik een bepaalde grens overga. xD

Gewoon goed sparen. Een nieuwe geluidskaart zal niet veel goedkoper uitkomen hoor. ;)

Die usb-kabel raad ik af, audio-interface is een must!

Lees trouwens eens goed waarvoor die kabel dient:
Connect mixers, keyboards, samplers, sequencers, drum machines, or stereo, line-level audio source to USB for stereo recording* Stereo, 16-bit, 44.1 kHz digital output* Internal analog-to-digital conversion* Plug-and-play connection Mac and PC* 16.5-foot length (6m)