PDA

View Full Version : Les Paul



JoeV
26 oktober 2009, 17:59
DE gitaar die momenteel nog m'n verlanglijstje staat: een "echte" Gibson Les paul.

Hier zitten echter wel veel verschillen in: Standard, Classic...

Qua sound en feel moet ik ze nog uittesten (zoek een warme, bluesy tone, maar ze moet ook af en toe wel eens stevig kunnen rocken :rockon: ) en ook het nekprofiel dat me het meeste ligt weet ik nog niet (speel nu op een redelijk dunne LTD ec-1000).

Wat me wel opvalt is het grote prijsverschil tussen de Standard & de Standard Faded (terug in productie).

De Faded versie is (volgens de specs.) "bewerkt door de vakmannen van gibson" waar ik uit opmaak dat deze een pak duurder zou zijn (meer werkuren). Deze is echter een heel pak goedkoper dan de de gewone Standard terwijl er toch bv dezelfde elementen in zitten...


Weet iemand hier een deftige uitleg voor?

Greetz Jo

ER!K
26 oktober 2009, 18:15
De Faded serie van Gibson heeft volgens mij een andere (dunnere) laklaag, waardoor het minder uren kost om de gitaar af te maken en het dus goedkoper is. Ik dacht dat het zo zat, maar ik ben geen Gibson kenner ;)

groovieguitarguus
26 oktober 2009, 20:32
De faded heeft idd een dunnere laklaag... minder lagen nodig om een superstrak eindresultaat te geven. Qua looks een beetje Relic.
De Burstbuckers klinken erg goed.
Ik vond het wat 'rauwe' lakwerk op de hals niet prettig, maar dat is heel persoonlijk.
Voor het geld (en dat zeggen veel Gibson kenners) een zeer goede prijs kwaliteit verhouding.
Als je het gaaf vind, lekker vind spelen en de sound bevalt... DOEN.
Is een erg gewilde uitvoering die 2e hands nog veel oplevert... en snel verkocht is.
Ik zou wel voor de '60 neck gaan...

geert1976
26 oktober 2009, 20:37
De faded heeft idd een dunnere laklaag... minder lagen nodig om een superstrak eindresultaat te geven. Qua looks een beetje Relic.
De Burstbuckers klinken erg goed.
Ik vond het wat 'rauwe' lakwerk op de hals niet prettig, maar dat is heel persoonlijk.
Voor het geld (en dat zeggen veel Gibson kenners) een zeer goede prijs kwaliteit verhouding.
Als je het gaaf vind, lekker vind spelen en de sound bevalt... DOEN.
Is een erg gewilde uitvoering die 2e hands nog veel oplevert... en snel verkocht is.
Ik zou wel voor de '60 neck gaan...

Yep, fadeds zijn fijne gibby's en zien er eigenlijk lekker 70's retro uit.

indien je de hals wat ruw vind, schuurpapiertje 800 nemen en iets gladschuren, niet bang worden, na een jaartje goed spelen heb je het zelfde effect.

En een faded mag er gebeukt uitzien:ok:

groovieguitarguus
26 oktober 2009, 20:44
...Nog als aanvulling... Uiteindelijk heb ik destijds en 'Normale' highgloss Les Paul gekocht. Ik kan je vertellen de eerste beschadiging doet 'pijn'. Pffff... ben nogal een mierenneuker... hield me zelfs 's nachts bezig.
Een Faded is een echte player... een beschadiging op een Faded zie je minder en past ook bij de gitaar... Zou voor mij een extra +1 zijn!

Rock Bottom
26 oktober 2009, 21:03
...Nog als aanvulling... Uiteindelijk heb ik destijds en 'Normale' highgloss Les Paul gekocht. Ik kan je vertellen de eerste beschadiging doet 'pijn'. Pffff... ben nogal een mierenneuker... hield me zelfs 's nachts bezig.
Een Faded is een echte player... een beschadiging op een Faded zie je minder en past ook bij de gitaar... Zou voor mij een extra +1 zijn!

Haha sommige mensen zijn daar zo panisch mee, ik had dat ook tot ik dacht van ''nou ik maak de eerste kras er meteen zelf maar op dan is dat ook gebeurt'' en nu heb ik zoiets van ''had het maar geen gitar moeten woorden''
Het blijft een gebruiksvoorwerp(alhoewel je er toch wel een band mee krijg)

JoeV
27 oktober 2009, 06:46
Hehe, het eerste krasje doet idd nogal pijn. Toen ik die LTD kocht, heb ik er goedkope schaller straplocks op gezet (op sommige details kan ik nogal gierig zijn). Tijdens de eerste rep met die gitaar, was ik aan mijn amp aan het prullen en plots heeft de voorste straplock het begeven. Met als resultaat dat m'n 5 dagen oude gitaar met zijn kop recht op het beton dook... :mad: Beschadiging viel al bij al mee maar ik was er toch een paar dagen niet goed van. Uiteindelijk dan toch maar de 'duurdere' dunlop straplocks op gezet (2x geld kwijt, niet zo goed voor het humeur van een gierige mens :).

FF terug on topic:

Dus de neck bij zo'n faded is even ruw als de body? Ik heb gehoord dat de sound bij de faded een beetje ijler is dan bij de standard en er niet zo goed tegen kan dat je de gain ff op 11 zet... klopt dit?

Ik heb ze alleen nog maar op foto gezien maar de faded tobacco ziet er wel enorm goed uit. Weet iemand een dealer waar ik die zou kunnen vinden?


J

Blend
27 oktober 2009, 08:13
Haha sommige mensen zijn daar zo panisch mee, ik had dat ook tot ik dacht van ''nou ik maak de eerste kras er meteen zelf maar op dan is dat ook gebeurt'' en nu heb ik zoiets van ''had het maar geen gitar moeten woorden''
Het blijft een gebruiksvoorwerp(alhoewel je er toch wel een band mee krijg)

Oei, toen ik voor het eerst in m'n akoestische gitaar een kras kreeg, was ik ook ff ondersteboven.

En op het moment dat er perongeluk een dartpijl in knalde, stond ik op het punt m'n gitaar in de wilgen te hangen.

Maar akoestische relic's zijn helaas niet zo in. Mijn akoestische gitaar komt uit 2006, maar zit vol butsen en krassen.

Les Paul R8
27 oktober 2009, 09:33
Een Faded heeft geen tijdrovende polijstbehandeling gehad. De lak is ook wat dunner inderdaad. Maar door het niet polijsten wordt een boel geld bespaard en is de Faded aanzienlijk goedkoper.
Voor de klank heeft een dunne laklaag meestal een positief gevolg. Dus als ik jou was zou ik de Faded serieus uitproberen. De kans op een hele goeie is behoorlijk groot.

bagheera
27 oktober 2009, 09:37
Hehe, het eerste krasje doet idd nogal pijn. Toen ik die LTD kocht, heb ik er goedkope schaller straplocks op gezet (op sommige details kan ik nogal gierig zijn). Tijdens de eerste rep met die gitaar, was ik aan mijn amp aan het prullen en plots heeft de voorste straplock het begeven. Met als resultaat dat m'n 5 dagen oude gitaar met zijn kop recht op het beton dook... :mad: Beschadiging viel al bij al mee maar ik was er toch een paar dagen niet goed van. Uiteindelijk dan toch maar de 'duurdere' dunlop straplocks op gezet (2x geld kwijt, niet zo goed voor het humeur van een gierige mens :).

FF terug on topic:

Dus de neck bij zo'n faded is even ruw als de body? Ik heb gehoord dat de sound bij de faded een beetje ijler is dan bij de standard en er niet zo goed tegen kan dat je de gain ff op 11 zet... klopt dit?

Ik heb ze alleen nog maar op foto gezien maar de faded tobacco ziet er wel enorm goed uit. Weet iemand een dealer waar ik die zou kunnen vinden?


J
Speel jij blues met gain op 11 :) met de fadeds heb ik weinig ervaring.
Op de standard heb ik wel al een paar keer gespeeld ( heb zelf een studio waar ik erg tevreden van ben ) je moet het echt proberen allemaal.
Persoonlijk vind ik de standard mooier dan de faded standard

JoeV
27 oktober 2009, 11:15
Bwa, af en toe moet dat eens kunnen hé. Als je bv Gary Moore zijn sound hoort, is hij toch ook niet echt zuinig met zijn gain... Grenzen moeten verlegd worden :blast:

bagheera
27 oktober 2009, 11:27
Bwa, af en toe moet dat eens kunnen hé. Als je bv Gary Moore zijn sound hoort, is hij toch ook niet echt zuinig met zijn gain... Grenzen moeten verlegd worden :blast:

:seriousf: +1

JoeV
27 oktober 2009, 19:57
Ga er eens een paar uittesten denk ik... Iemand ervaring met Rockpalace in Den Haag? Daar zijn ze een stukje goedkoper dan hier in Antwerpen (Standard scheelt een paar 100 euro en de faded is er zelfs niet te krijgen), de gierigaard in mijzelf komt nog maar eens boven... ;)

Ze hebben er wel een paar op voorraad volgens de site (gewone en faded), kan je er op je gemak testen of bekijken ze je vies als je nog maar in de buurt komt?

bagheera
27 oktober 2009, 20:11
Ga er eens een paar uittesten denk ik... Iemand ervaring met Rockpalace in Den Haag? Daar zijn ze een stukje goedkoper dan hier in Antwerpen (Standard scheelt een paar 100 euro en de faded is er zelfs niet te krijgen), de gierigaard in mijzelf komt nog maar eens boven... ;)

Ze hebben er wel een paar op voorraad volgens de site (gewone en faded), kan je er op je gemak testen of bekijken ze je vies als je nog maar in de buurt komt?

Als je toch naar Den Haag gaat, spring dan zeker eens binnen bij max guitar.
Ik wil dat ook al erg lang doen want je hebt gelijk.
Wij Belgen worden benadeeld ten opzichte van de Nederlanders zij hebben veel meer goede winkels waar ze je ook echt willen helpen EN waar ze ook echt spul hebben dat het waard is om even een paar 100km voor te rijden

vulvasonic
27 oktober 2009, 21:01
Tssss...., wat zijn die Belgen toch allemaal op de centen, zeg...
:seriousf:

hansies
28 oktober 2009, 09:22
Tssss...., wat zijn die Belgen toch allemaal op de centen, zeg...
:seriousf:

heu....Belgen en centen............ik dacht Nederla.........en centen !

Hihi

Mitch
28 oktober 2009, 09:31
Klinken en spelen doen ze wel hoor, die fadeds, maar de looks moeten je wel liggen. Ze zijn nogal mat om te zien (logisch natuurlijk) maar ook de tops en de kleuren zijn niet altijd helemaal geweldig, om het zo maar te zeggen. Ik heb uiteindelijk bewust voor een tweedehands Standard gekozen voor dezelfde prijs waar je een jaar eerder een nieuwe Faded kon kopen.
Blues vind ik de Burstbuckers zeker niet, ik vond ze te stijf. Prima voor meer gain en uitmuntend voor soleerwerk maar voor rhythm, low gain vond ik het niks. Maar da's niks wat een lekker low output humbucker setje niet kan oplossen :)

Les Paul R8
28 oktober 2009, 09:46
Blues vind ik de Burstbuckers zeker niet, ik vond ze te stijf. Prima voor meer gain en uitmuntend voor soleerwerk maar voor rhythm, low gain vond ik het niks. Maar da's niks wat een lekker low output humbucker setje niet kan oplossen :)

Mijn R8 heeft ook burstbuckers en ook mijn Gary Moore had burstbuckers. Blues is/was uitstekend te spelen met die gitaren. Maar het ligt er ook aan hoe de gitaar zelf is. Ik denk dat de burstbuckers erg reageren op de structuur van het hout of de bouw van de gitaar.

JoeV
28 oktober 2009, 10:21
Tssss...., wat zijn die Belgen toch allemaal op de centen, zeg...
:seriousf:

Ik weet niet hoe het in Nederland gesteld is, maar hier heerst er nog altijd een crisisgevoel hoor :)

Merci voor de info, ik zal die max guitar ook ens uitchecken als ik er ben.

Qua gitaarwinkels zijn we idd niet zo goed voorzien als onze noorderburen... Ofwel hebben ze maar 1 model hangen en net niet de kleur dat je wil, ofwel zijn ze strontduur...

Heb er een mooi voorbeeld van: Enkele jaren gelden was ik in één van de grootste winkels van België, en er waren "superpromoties"... Een hele bak met gitaarkabels met de "superpromoprijs" van 15 euro of zo. Alleen waren ze vergeten het originele stickertje met de prijs te verwijderen waar 12euro op stond.. Goede promo hé :seriousf: