PDA

View Full Version : Welk schema bij deze sound? John Mayer



G.G.
26 oktober 2009, 17:15
Na zelf wat gitaren, wat pedaaltjes en een halve buizenversterker gebouwd te hebben... gaat het toch weer jeuken.

Een collega bouwt nu voor me een top die lijkt op de Fender Champ 600, maar dan 3watt. Nu ik hem bezig zie, gaat bij mij ook weer de trek in een bouwprojectje komen.

Enige nadeel is dat ik een redelijke leek ben. Met een goed schema, een goeie layout en de hulp van mijn collega moet ik er wel uitkomen. Maar nu zoek ik nog:

Dit geluid: http://www.youtube.com/watch?v=iSM3FL7zUdw een benadering ervan natuurlijk, bij een vermogen van ongeveer 5 - 10 watt. heeft iemand een suggestie met welke schema je het beste vertrekpunt hebt?

Lexvandoef
26 oktober 2009, 17:56
Ik heb zelf net een Champ II topje laten (ver)bouwen met het resultaat dat ik nu heel erg in de buurt ben gekomen van de John Mayer sound in je youtube filmpje.

Het is geen 5 tot 10 Watter, er zit een 2x6V6 eindtrap op dus er komt tussen de 18 en 22 W uit, maar hij kan ook zacht en de sound die je zoekt zit er wel in.

G.G.
26 oktober 2009, 19:19
Ik heb zelf net een Champ II topje laten (ver)bouwen met het resultaat dat ik nu heel erg in de buurt ben gekomen van de John Mayer sound in je youtube filmpje.

Het is geen 5 tot 10 Watter, er zit een 2x6V6 eindtrap op dus er komt tussen de 18 en 22 W uit, maar hij kan ook zacht en de sound die je zoekt zit er wel in.

Zoiets dus?: http://www.ampwares.com/amp.asp?id=44 Schema zit erbij, dus da's handig (wel waarschijnlijk op 110V)

Lexvandoef
26 oktober 2009, 19:35
Zoiets dus?: http://www.ampwares.com/amp.asp?id=44 Schema zit erbij, dus da's handig (wel waarschijnlijk op 110V)

Jepz, het is die amp geweest.

Nou moet ik wel zeggen dat hij in originele staat minder klinkt dan nu. Het enige wat nog origineel is is de eindtrap.
De preamp is vervangen door een HOOK-clone preamp. :soinnocent::seriousf:

orreltak
26 oktober 2009, 20:15
zeg G.G,kom je er ook niet mee in de buurt met de clean channel van je a15 en wat delay/galm oid?
of is het gewoon meer iets van:shut the fuck up,ik heb jeuk en ik moet bouwen!

fredjuh
26 oktober 2009, 20:18
wat heb je er aan laten doen dan lex?

Lexvandoef
26 oktober 2009, 21:10
wat heb je er aan laten doen dan lex?

Ik vond zelf de originele amp lekker, maar een beetje stijf qua feel en hij had iets te veel hoog vond ik.

Dus heb ik de preamp aan laten passen naar iets wat ik lekkerder vind, naar voorbeeld van het cleane kanaal van mijn eigen HOOK Captain 34.

Het resultaat mag er wel wezen vind ik :), ampje met een preamp ala de Captain 34 en een 2x6v6 poweramp eraan. Superfijn platform voor pedaaltjes ook en een heel erg soepel fenderachtig clean.

Maar om op GG terug te komen, met de originele configuratie kwam ik ook al heel erg in de buurt van die sound met een delay (heb geen reverb). Het geheel moet wel clean kunnen met redelijk wat body en dat kunnen die hele inimini-watt ampjes niet zo goed, vind ik. Moet je toch minimaal in de 18W zone zitten, vind ik.

Rutger
28 oktober 2009, 09:53
John Mayer heeft een typische fender ''tweed'' sound. Met een oud 5E3 schema kom je al gauw in de buurt.

Chris Winsemius
28 oktober 2009, 10:00
John Mayer heeft een typische fender ''tweed'' sound. Met een oud 5E3 schema kom je al gauw in de buurt.

?

5E3 is echt totaal anders (denk aan Neil Young, vroege ZZ Top, crunch sound Lenny Kravitz en jazzy/clean Kenny Burrell)

Dumbles of Dumble-based (TwoRock) en die zou je (clean) weer kunnen zien als "blackface met meer mid en wat strakker".

twee 12AX7s
en bijvoorbeeld twee keer 6V6
en dan aan de gang met diverse dumble-clean en bf Fender circuits

KoenB
28 oktober 2009, 11:07
Ik kan je er niet verder mee helpen G.G., maar ik vind wel dat john mayer een van de beste sounds heeft die er is. En die vent kan geniaal spelen.

SimonS
28 oktober 2009, 11:11
dnmble gebeuren: http://ampgarage.com/forum/index.php

Rutger
28 oktober 2009, 13:30
?

5E3 is echt totaal anders (denk aan Neil Young, vroege ZZ Top, crunch sound Lenny Kravitz en jazzy/clean Kenny Burrell)


Sorry, je hebt gelijk, ik was even abuis :dontgeti:

G.G.
28 oktober 2009, 17:10
twee 12AX7s
en bijvoorbeeld twee keer 6V6
en dan aan de gang met diverse dumble-clean en bf Fender circuits
De Champ II heeft 2x 6V6 en 2x 7025. Als ik het goed gezien heb is de 7025 dezelfde buis als de 12AX7, dus dan zou die Champ II, zoals Lex al zei, een prima basis kunnen zijn. (zeg ik als totale leek).

Chris Winsemius
28 oktober 2009, 20:23
De Champ II heeft 2x 6V6 en 2x 7025. Als ik het goed gezien heb is de 7025 dezelfde buis als de 12AX7, dus dan zou die Champ II, zoals Lex al zei, een prima basis kunnen zijn. (zeg ik als totale leek).

Als basis en stock al zeer ok (heb er ook weleens 1 op de werkbank gehad en sommigen vinden ze zelfs beter dan de SuperChamps).

7025=12AX7=ECC83

G.G.
28 oktober 2009, 20:32
Chris, schema's partslists etc zijn online te vinden voor de Champ II maar een goeie layout kom ik niet echt tegen. Weet jij er eentje online?

Chris Winsemius
28 oktober 2009, 20:38
online (en hier op de hd) niet.

Misschien kun je een foto v/d binnenkant vinden?

Anders" check de layout v/e PrincetonReverb (black- of silverface) en dan zonder reverb en tremolo (vereist wat kennis maar is wel te doen als je schema's en layouts 'n beetje begrijpt).

SimonS
28 oktober 2009, 21:21
op de link die ik plaatste vind je schema, layout, bouwbeschrijvingen en support voor een echte dnmble kloon!