PDA

View Full Version : Piewiew boink kresj !



oliver538
26 oktober 2009, 12:31
Hi mensen!

Ik ben op zoek naar een effectapparaat waarmee ik nogal vage geluiden kan creëren; denk bijv. aan het einde van Karma Police (Radiohead), die richting.

In m'n band zijn we een beetje aan het experimenteren met "andere" sounds, vandaar. Het zou ideaal zijn als ik zo'n effect in serie aan m'n andere effecten kan hangen. Hij moet dus niet teveel tone "sucken"...

Ik zat zelf te denken aan een Electro-Harmonix achtig pedaal, weet nog niet precies welke. Ik wil er niet teveel aan uitgeven, want hij zal incidenteel gebruikt worden. Max EUR 100,-, maar als Behringer iets leuks maakt dan is 't ook goed zeg maar... ;-)

Suggesties??

Luke-wannabe
26 oktober 2009, 12:52
Volgens mij is het eind van Karma Police een oscillerende analoge delay. Daar kun je echt vette dingen mee doen.

caliban
26 oktober 2009, 13:25
Voor overdreven zotte dingen kan je misschien beter een synth kopen :).

oliver538
26 oktober 2009, 13:38
Voor overdreven zotte dingen kan je misschien beter een synth kopen :).

Tja, als het effe kan wil ik geen extra instrumenten (hoeven) gebruiken, dan scheelt een hoop geklooi en gesleep.

Een delay is idd wel een optie, maar dan moet het wel een beetje extreme zijn...
Deze misschien?
http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Behringer-EM-600-Echo-Machine-Bodenpedal/art-GIT0013024-000

caliban
26 oktober 2009, 14:02
Die Behringer spullen moet je naar het schijnt wat geluk mee hebben. Ik heb een noisegate van Behringer, en op zich werkt niet prima. De feedback en noise is weg, maar in de plaats krijg je een beetje andere noise, moeilijk onder woorden te brengen :). Ik denk dat je beter zoekt achter een analoge delay, maar ik ben geen fx kenner, dus misschien dat Luke of iemand anders meer tips zou kunnen geven.

Chroxy
26 oktober 2009, 15:46
als het echt een oscillerende delay is.. ga dan aub niet aan de behringer crap..

koop een Ibanez DE-7, zet hem op 'echo' stand en go! Toffe delay (dan kan je ook daar mee experimenteren)..

Oscilleren doe je dan door de feedback knop volledig open te zetten en te draaien aan je delay-knop..

kosten: 60 euro 2ehands..

DeiDRagonas
26 oktober 2009, 18:52
Sowieso... Het mag EN niet tone-sucken EN niet boven de honderd eu EN het moet een gaaf custom-achtig effect zijn! Wat is dat nou voor vraag, dat ga je toch niet vinden?

D.

robert-gitarist
26 oktober 2009, 18:55
Wie zegt het dat hjet een custom made effect ofzo moet zijn? ;) Voor de rest ben ik het wel grotendeels eens met je. 100 euro is dan wel erg laag als met deze eisen.

Misschien een Ibanez Li-Fi filter ofzo?

DeiDRagonas
26 oktober 2009, 19:09
Wie zegt het dat hjet een custom made effect ofzo moet zijn? ;) Voor de rest ben ik het wel grotendeels eens met je. 100 euro is dan wel erg laag als met deze eisen.

Misschien een Ibanez Li-Fi filter ofzo?

Niet custom MADE... Maar custom-ACHTIG...

Jan Buurman
26 oktober 2009, 19:18
Even iets meer sparen en dan een MI Audio Pollyanna? http://www.maxguitarshop.nl/store/index.php?productID=3076
Check het net maar eens...

Luke-wannabe
26 oktober 2009, 19:28
Ja het eind van Karma Police is een oscillerende analog delay, waarbij aan de 'time' knop word gedraaid voor het trippende effect. Dus ik weet niet of dat precies is wat je wilt, maar dat is dus niet een pedaal intrappen en trippen maar, je moet er nog iets voor doen ook. Zie ook http://www.youtube.com/watch?v=xJPde-C28iU vanaf: 0.20.

hoofd
26 oktober 2009, 19:56
Misschien een Ibanez Li-Fi filter ofzo?
Ik denk dat je de Ibanez Lo-Fi bedoelt, maar die gaat niet piepen en knarsen hoor.. Die laat de boel alleen verragt klinken, als een gare kartonnen transistorbak, maar geen extra piep-ploing-geluiden. De Ibanez DE-7 is perfect voor Radiohead-achtig gefreak en kost 75 euro, je staat er alleen wel als een nerd bij zo op je hurken voor je pedalenbak. En voor ander gefreak moet je wat specifieker zijn wat je nou wilt.. Al mijn pedalen heb ik voor een maf stinkgeluid en er heeft er maar 1 boven de 100 gekost (Ibanez FL99), het ligt er maar net aan hoe je ze gebruikt en in welke combinatie.

caliban
26 oktober 2009, 22:31
Ja het eind van Karma Police is een oscillerende analog delay, waarbij aan de 'time' knop word gedraaid voor het trippende effect. Dus ik weet niet of dat precies is wat je wilt, maar dat is dus niet een pedaal intrappen en trippen maar, je moet er nog iets voor doen ook. Zie ook http://www.youtube.com/watch?v=xJPde-C28iU vanaf: 0.20.

Die Carbon Copy klinkt zeer cool.

Luke-wannabe
26 oktober 2009, 22:47
Ik denk dat je de Ibanez Lo-Fi bedoelt, maar die gaat niet piepen en knarsen hoor.. Die laat de boel alleen verragt klinken, als een gare kartonnen transistorbak, maar geen extra piep-ploing-geluiden. De Ibanez DE-7 is perfect voor Radiohead-achtig gefreak en kost 75 euro, je staat er alleen wel als een nerd bij zo op je hurken voor je pedalenbak. En voor ander gefreak moet je wat specifieker zijn wat je nou wilt.. Al mijn pedalen heb ik voor een maf stinkgeluid en er heeft er maar 1 boven de 100 gekost (Ibanez FL99), het ligt er maar net aan hoe je ze gebruikt en in welke combinatie.
Held :seriousf: :D

the sure thing
26 oktober 2009, 23:03
Met de ibanez PM-7 kan je ook behoorlijk FREAKEN.....

Squier4ever
27 oktober 2009, 10:24
Met een DE7 kan het sowieso, maar als je die door een Feedback looper gooit (20€ zelfbouw componenten) heb je helemaal freak!

Fuhgawz
27 oktober 2009, 10:29
Ja het eind van Karma Police is een oscillerende analog delay, waarbij aan de 'time' knop word gedraaid voor het trippende effect. Dus ik weet niet of dat precies is wat je wilt, maar dat is dus niet een pedaal intrappen en trippen maar, je moet er nog iets voor doen ook. Zie ook http://www.youtube.com/watch?v=xJPde-C28iU vanaf: 0.20.

Als het een oscillerende delay is, waarom ga je dan niet gewoon voor de Memory Boy? True Bypass, nét onder de 100 euro en met de toegevoegde modulatie kun je echt wel vage shit uithalen hoor.
Carbon Copy kan ook wel, maar naar mijn idee is de Memory Boy toch wat extremer. En goedkoper!

oliver538
27 oktober 2009, 11:07
Thx voor de input mannen!

Het zal denk is sowieso iets delay-achtigs moeten worden; zal er eens een middagje testen aan spenderen binnenkort.

Testlijstje so far:
Ibanez DE-7
Carbon Copy
Ibanez PM-7
Memory Boy


Ja het eind van Karma Police is een oscillerende analog delay, waarbij aan de 'time' knop word gedraaid voor het trippende effect. Dus ik weet niet of dat precies is wat je wilt, maar dat is dus niet een pedaal intrappen en trippen maar, je moet er nog iets voor doen ook. Zie ook http://www.youtube.com/watch?v=xJPde-C28iU vanaf: 0.20.

Beetje aan knopjes gaan draaien op het podium vind ik op zich wel een mooie bezigheid, dus da's verder geen probleem.


Niet custom MADE... Maar custom-ACHTIG...

Uhm... waar heb ik dan gezegd dat het customachtig moet zijn...?
Ik zoek enkel een pedaaltje waar vage herrie uitkomt en idd niet teveel tone suckt; lijkt me wel realistisch voor EUR 100,- toch?
Op zich zou ik er wel meer aan uit kunnen geven, maar omdat ik 'm incidenteel ga gebruiken vind ik dat nogal een overbodige investering.

DeiDRagonas
27 oktober 2009, 13:46
Uhm... waar heb ik dan gezegd dat het customachtig moet zijn...?
Ik zoek enkel een pedaaltje waar vage herrie uitkomt en idd niet teveel tone suckt; lijkt me wel realistisch voor EUR 100,- toch?

Dat zei je niet.. Dat zei ik! Dat is wat je zoekt namelijk. Een geluid waar een vaag, niet alledaags, piew kresj geluid uitkomt. En dat noem ik 'custom-achtig' omdat we t niet over een simpele chorus hebben ofzo.

En nee... Dat ga je denk ik niet snel vinden voor 100,- (Hoewel, 2ehands is veel mogelijk natuurlijk.. Maar ik koop liever nieuw). En dan mag het evt wel een Behringer pedaal zijn, maar niet tone-sucken.. Het zal mss lukken hoor, maar ik denk gewoon dat zoiets moeilijk wordt. En goeie delays zijn vaak ook niet goedkoop.

Maar, ik ben benieuwd wat t geworden is strax...

D.

Nielsje
27 oktober 2009, 13:57
Electro Harmonix had in het verleden zo'n apparaat wat 'pieeeeuwww' kon doen..
Maar ben even de naam kwijt. Even zoeken.

Hebbes: De Electro-Harmonix Super Space Drum! (http://www.effectsdatabase.com/model/eh/spacedrum/super)

DeiDRagonas
27 oktober 2009, 14:27
EHX heeft wel leuke pedalen idd. En zelfs de 'normale' modulatie pedalen hebben vrij extreme instellingen zodat je er al best leipe geluidjes uit kan halen. Een paar grappige EHX pedalen achter elkaar will do the trick zeker weten idd. En, hoewel ze iets steviger hadden kunnen zijn, ook niet super duur.

:punk:

oliver538
1 januari 2010, 21:27
Yezz het heeft een tijdje geduurd maar ik heb dan toch een MXR CarbonCopy aangeschaft.
2ehands via gitaarmarkt, zo goed als nieuw dus volgens mij wel een goeie deal.

Eerste indruk is errug goed, moet 'm nog eens effe goed aan de tand voelen tijdens repetitie, maar volgens mij is 't een goeie aanwinst voor m'n pedalboard :cooler:

Thx voor de tips!

wiegersma
2 januari 2010, 11:15
Als je zwaar aan het experimenteren wilt gaan slaan, dan zou je denk ik het best een gitaarsynth kopen, met een extra element die je onder de snaren steekt. Er zitten genoeg vage geluiden in zo'n ding.

schwalbe
2 januari 2010, 13:36
Leuke aanwinst!

Wat radiohead zelf gebruikt is volgens mij dit: http://www.youtube.com/watch?v=Yt1Fiq1fzbs

Jammer trouwens dat er tegenwoordig geen moderne varianten van een oil can delay te krijgen zijn.

j-op
2 januari 2010, 13:44
En/of een Roland Space Echo natuurlijk, maar die ligt een beetje buiten het budget.

Verder gebruiken ze (vooral op OK Computer) ook envelope filters/auto-wahs, die geven ook wel een soort van gaaf 'Piewiew boink kresj'-geluid.

the sure thing
2 januari 2010, 14:22
Ibanez PM-7 kun je ook errug leuke geluiden mee maken. Voor je budget kan je er 2 van kopen!

Rbe3
2 januari 2010, 14:48
EHX Memory Boy mss? Erg leuke delay, kan je echt wel gestoorde geluiden uit halen

Robdop
2 januari 2010, 15:17
hij zegt toch dat ie er een heeft gekocht?

oliver538
3 januari 2010, 13:57
En/of een Roland Space Echo natuurlijk, maar die ligt een beetje buiten het budget.

Verder gebruiken ze (vooral op OK Computer) ook envelope filters/auto-wahs, die geven ook wel een soort van gaaf 'Piewiew boink kresj'-geluid.


Ibanez PM-7 kun je ook errug leuke geluiden mee maken. Voor je budget kan je er 2 van kopen!


EHX Memory Boy mss? Erg leuke delay, kan je echt wel gestoorde geluiden uit halen

Uhmmm... ja bedankt maar ik heb al een MXR CarbonCopy gekocht :ok:
Zie een paar posts terug.. :soinnocent: