PDA

View Full Version : Vraagje over flatwounds



Nicks
26 oktober 2009, 10:28
Ik wil binnenkort eens flatwounds van GHS gaan proberen op mijn Dot studio gaan proberen omdat de klank me wel erg aanstaat. Maar nu vroeg ik me af of ik toevallig nog iets moet veranderen aan de setup van mij gitaar (topkam?),

daarbij komt ook nog eens de vraag of je nog andere richtingen dan alleen jazz op kan met flatwounds? Klinken die dingen een beetje lekker met wat overdrive en zijn er misschien voorbeelden van artiesten die ze gebruiken in Blues, Rock of Pop?

Oh ja, en aangezien ze gladder zijn, kan je er nog wel een beetje op fingerpicken?

Luctor
26 oktober 2009, 10:44
Het gebruik van flatwounds maakt voor je instelling van je gitaar niet uit. Wel als je de snaardikte ineens flink gaat veranderen.

Nicks
26 oktober 2009, 12:57
Het gebruik van flatwounds maakt voor je instelling van je gitaar niet uit. Wel als je de snaardikte ineens flink gaat veranderen.

en hoe zijn flatwounds mbt veelzijdigheid? Want ik zie ze vrijwel alleen maar bij jazz eigenlijk.

Luctor
26 oktober 2009, 22:07
Ik speel ook alleen maar jazz....
Over het algemeen klinken ze wat doffer dan roundwounds. Maar dat moet ook niet overdreven worden. Je kunt met je toonregeling nog wel wat corrigeren.
Ik denk dat het wel kan om andere stijlen te spelen met flatwounds maar dan moet je niet al te dikke snaren nemen en info inwinnen over de klankkleuren van de diverse merken.
Ikzelf speel nu altijd over Thomastik Infeld 0.13 mm; deze klinken erg mooi smooth en warm.
Een merk als D'addario staat bekend om een wat percusiever geluid.
Het is dus een kwestie van goed informatie inwinnen en proberen maar.

Maar je kunt je natuurlijk wel afvragen of het handig is om flatwounds te monteren als je zo af en toe een uitstapje naar jazz wilt maken. Roundwounds kunnen namelijk ook goed geschikt zijn voor jazz.

En om het nog leuker te maken: er bestaan ook hybride-snaren. Dat zijn roundwonds met een afgevlakte top maar niet helemaal glad. Daar heb ik geen ervaring mee.

Rock Bottom
26 oktober 2009, 22:30
Bij surf en rockabilly woorden ook vaak dikkere flatwounds gebruikt.
Alleen bij dikkere snaren hoef je rekening te houden met afstelling.

Nicks
26 oktober 2009, 23:24
Bij surf en rockabilly woorden ook vaak dikkere flatwounds gebruikt.
Alleen bij dikkere snaren hoef je rekening te houden met afstelling.

Dat klinkt naar meer, enig idee hoe die dingen klinken met overdrive?

Eko
27 oktober 2009, 06:04
Zal , denk ik , moeilijker worden met drive. Het heldere geluid van snaren komt meer door de windingen. Als je dat vlakt worden de heldere tonen minder wat ongetwijfeld z`n weerslag zal hebben op de hoeveelheid drive. Moet ongetwijfeld doffer klinken.

bagheera
27 oktober 2009, 09:15
ik heb flatwounds van dadario op men es 175 en op men es 335.
OP mijn es 175 ben ik er erg tevreden mee maar op men es335 ga ik de volgende keer toch weer roundwounds steken.
Toen ik die overstap gemaakt heb heb ik niets aan men instellingen veranderd

Thomastic snaren ken ik niet maar die ga ik nu meteen even opzoeken

Luctor
27 oktober 2009, 10:03
Thomastik Infeld Swing voor flatwounds en Bebop voor roundwounds.
Lord of the Strings heeft ze volgens mij, Casa Benelly ook. Moet je maar even Googelen.

Nicks
27 oktober 2009, 11:32
ik heb flatwounds van dadario op men es 175 en op men es 335.
OP mijn es 175 ben ik er erg tevreden mee maar op men es335 ga ik de volgende keer toch weer roundwounds steken.
Toen ik die overstap gemaakt heb heb ik niets aan men instellingen veranderd

Thomastic snaren ken ik niet maar die ga ik nu meteen even opzoeken

Hmmm, waarom werkte het niet voor je op de es-335 dan?

Nicks
27 oktober 2009, 11:34
Zal , denk ik , moeilijker worden met drive. Het heldere geluid van snaren komt meer door de windingen. Als je dat vlakt worden de heldere tonen minder wat ongetwijfeld z`n weerslag zal hebben op de hoeveelheid drive. Moet ongetwijfeld doffer klinken.

dat kan natuurlijk ook wel mooi zijn, ben altijd een beetje verliefd geweest op dat warme, modderige geluid van bv cream. maar goed, ik ga zo'n setje maar eens halen want zo erg raakt je portemonnee er nou ook niet beschadigt van ;) Ik ga in ieder geval maar een normaal setje snaren, een setje nickel roundwounds en een setje GHS precision flatwounds halen (die schijnt wat helderder te zijn) om onderling te vergelijken.

bass-man-kevin
30 oktober 2009, 15:50
ik heb ook flatwounds roto sound steve harris costum flatwounds pracht snaartjes geweldig geluid de echte sound van die gallopende fender p-bass van steve zelf.