PDA

View Full Version : EHX Memory man of Line 6 DL-4



dennie2002
26 oktober 2009, 09:23
Ik zit te twijfelen tussen die 2 en ik vraag me af of iemand ervaring heeft met beide apparaten?

Wat betreft de memory man, zie ik toch veel verschillen:

Memory man met hazarai? http://www.thomann.de/nl/electro_harmonix_stereo_memory_man_with_hazarai.ht m

een andere memory man??? (ik hoef de adapter niet hoor...)
http://www.thomann.de/nl/electro_harmonix_memory_man.htm

En bij feedback weer een ander model :S
http://www.feedback.nl/gitaar-effecten/electro-harmonix/memory-man-deluxe


Of moet ik gewoon heel iets anders nemen voor delay / chorus (budget +- 200 eu)

Tenks alvast!

dennie2002
26 oktober 2009, 10:11
Mooi ook, dacht ik dat op https://www.musik-produktiv.de de ehx 199 euro was.

Totdat je gaat bestellen en de site op NL zet, dan wordt ie ineens 255 euro :P

Chroxy
26 oktober 2009, 10:52
dat is even schrikken niet? als je ziet hoeveel Memory Mans er zijn! Eigenlijk mis je nog een paar modellen..

In a nutshell:
De 'feedback' memory man is het 'originele' grote model. Dit model is legandarisch vanwege zijn sound (en de mogelijkheid om een modulatie bij je delayeffect toe te voegen).. De musik-productiv memory man is simpelgweg dezelfde delay, alleen in een kleiner/modernere behuizing.

De hazarai is een nieuwe uitvoering van de memory man met extra/nieuwe opties.. ik heb hem niet gehoord, maar ik had begrepen dat hij minder klonk dan de originele? (internet gelezen dus..)

Wat wil je precies met je delay? Een memory man is dus geniaal, alleen niet overal even praktisch. Zelf gebruik ik daarom dan ook een DL-4; allemaal 'net' niet delays, maar kwaliteit genoeg om er gewoon mee te kunnen speeln.. voordelen: je hebt verschillende delay-types (oa ook weer de memory man) en meerdere patches en je hebt tap tempo.. Nadelen? iets minder qua sound/iets meer digitaal..

Dus ja.. voor mij wint de praktische kant het boven de sound, en het is niet zo dat je met DL-4 een pedaal koopt dat duidelijk minderwaardig is.. Wat jij wil? gewoon testen.. en kijken wat voro jou belangrijk is!

Fuhgawz
26 oktober 2009, 12:01
Sjezus kerel je moet eerst eens even nagaan wat je precies wilt, want de Memory Man, Memory Man Hazarai en DL4 verschillen toch echt behoorlijk hoor! Als je van dat specifieke Memory Man geluid houdt, ga voor de Memory Man, wil je een superveelzijdig apparaat dan ga je voor de DL4. Ertussenin zit nog ergens de Hazarai. Ik zou zeggen check eens wat YouTube filmpjes en lees recensies om achter de mogelijkheden te komen. Ga dan na wat je beste kunt gebruiken.

PS als je toch voor de Memory Man Deluxe gaat dan 'hoef' je de adapter wel, want deze heeft een ander soort stroomvoorziening nodig dan standaard Boss effecten. Als je daar een standaard adapter op aansluit dan loop je kans dat je hem sloopt.

reinierscheffer
26 oktober 2009, 12:17
Ik gebruik ze zelf allebei.
De DL-4 is superhandig met zijn tap-functie en de presets die je kan instellen. Zo heb ik bijv ingesteld: 1: 1/8 delay, 2: gepuncteerde 1/8 delay, 3: reverse.
Als het belangrijk is dat je delay gesynched loopt met de muziek en als je snel wilt wisselen tussen verschillende delay -types zou ik voor de DL-4 gaan. Wel prijzig maar volgens mij issie recentelijk bij Dijkman in Amsterdam in een behoorlijke aanbieding. En anders zijn ze wel vaak op marktplaats te vinden.

De Deluxe Memory Man ('feedback versie') gebruik ik voor de meer space-achtige sounds. Ik vind de klank van deze analoge delay veel mooier en warmer, maar toch bijvoorbeeld helderder dan de analoge Maxon AD999.
Hij heeft niet een erg lange delay tijd maar je kan zoals al gezegd is wat modulatie toevoegen aan je delay zoals een vibrato of chorus. Heb je een sferische delay, mooie delay nodig dan zou ik voor de DMM gaan.

De Hazarai ken ik niet zo goed.

Comfortably Daniel
26 oktober 2009, 12:50
Zo komt er ook nog bij dat de "oude" Deluxe Memory Man en de "nieuwe", in de kleine behuizing, zeer zeker niet hetzelfde klinken.
Ik ben zelf een grote fan van de oude DMM. De MMw/H vind ik persoonlijk niks...te steriel. Zo ook de Line6.

dennie2002
26 oktober 2009, 13:17
Sjezus kerel je moet eerst eens even nagaan wat je precies wilt, want de Memory Man, Memory Man Hazarai en DL4 verschillen toch echt behoorlijk hoor! Als je van dat specifieke Memory Man geluid houdt, ga voor de Memory Man, wil je een superveelzijdig apparaat dan ga je voor de DL4. Ertussenin zit nog ergens de Hazarai. Ik zou zeggen check eens wat YouTube filmpjes en lees recensies om achter de mogelijkheden te komen. Ga dan na wat je beste kunt gebruiken.

PS als je toch voor de Memory Man Deluxe gaat dan 'hoef' je de adapter wel, want deze heeft een ander soort stroomvoorziening nodig dan standaard Boss effecten. Als je daar een standaard adapter op aansluit dan loop je kans dat je hem sloopt.

Uiteraard heb ik al wat filmpjes bekeken en Harmony central gelezen. Ervaringen vraag ik dus hier en dus bedankt al voor de reacties :)

Ik zoek wel een delay maar ik ben erachter dat de dl4 voor mij teveel kan wat ik niet gebruik. De MM trekt me juist omdat deze een delay heeft maar niet te gevanceerd (de niet hazarai versie). Een loop gebruik ik never nooit en tap denk ik ook niet.

De MM deluxe biedt me denk ik alle mogelijkheden in 1 (chorus/delay/flanger/tremolo hoe je het wil).

David1223
26 oktober 2009, 13:36
De Hazarai is heel voordelig te bestellen bij Rockpalace!! Ik ben erg tevreden over deze winkel

http://www.rockpalace.com/product/Electro-Harmonix-Stereo-Memory-Man-Hazarai-Delay

175 euro en geen verzendkosten