PDA

View Full Version : standaard marshall cabinet vs valvestate cabinet



A3
6 april 2003, 16:00
Zijn die valvestate cabinets goed van kwaliteit? Als ik mij niet vergis zijn ze 'maar' 200 watt, of heb je er meerdere soorten in?
En kan je de ohm kiezen zoals bij de standaard 1960 cabs?

Bluppie
6 april 2003, 16:39
180 watt dacht ik?
en 8 ohm alleen mono kan verder niet schakelen

signsofzodiac
6 april 2003, 16:42
140 watt, alleen 8 ohm mono. En een standaard 1960 kast klinkt gewoon beter.

A3
6 april 2003, 16:47
Wat voor nadelen heeft een speakerkast als hij alleen mono is?

als je op dat cabinet een 100 watt buizentop met volle distortion opengooit, klinkt het dan goed of geven de speakers de indruk van het maar net aan te kunnen?

Dude
6 april 2003, 17:25
de oudere valvestate cabs zuigen 100%, van de nieuwste serie kan ik niks zeggen.

er zit echt zon plakkerig bagger geluid in, niks vergeleken met een 1960

Phyrexian
7 april 2003, 10:10
Enkel mono kan geen kwaad hoor. Als je een head en cab hebt is de aansluiting toch altijd mono.

Die 1960 (A, B of AV of BV) zijn allemaal 300 of 280 watt (naargelang de speakers (Vintage of gewone)).

Die Valvestate cabinets hebben minder watt.

De geluidsverschillen heb'k nog niet gehoord want zo'n Valvestate cab heb'k nog niet geprobeerd.
Valvestate cabinets zijn ook véél kleiner dan die JCM900 lead cabinets (1960, ze heten nu misschien anders). Waarschijnlijk scheelt die ook wat in het geluid...

Als je een head hebt, test je gewoon beide cabinets uit. Je zal ongetwijfeld geluidsverschil horen en kies dan gewoon diegene die je het beste vindt.

1960 cabinets bestaan dus in die 'slanted' uitvoering (schuine bovenkant, model A dus). Ik weet niet of dat bij die Valvestates bestaat? Die schuine bovenkant kan wel wat schelen in de geluidsprojectie.

Als je zo'n test tussen een Valvest. en een 1960 cabinet doet, let er dan ook goed op hoe het klinkt als je verder van de cabinet af staat en ook hoe alles klinkt als je je meer naar links en rechts begeeft van een cabinet... in een repetitieruimte of op het podium kan je niet altijd het geluk hebben om recht voor je cabinet te staan... het geluid kan dus anders klinken. Als je dan een cabinet hebt die niet goed 'projecteert' dan is het minder leuk spelen, lijkt me.

A3
7 april 2003, 13:48
Zo slecht kunnen ze toch niet echt zijn, denk ik. Er steken toch ook celestion speakers in? Als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld een behringer cab, of een andere goedkoper merk, welke komt er dan het beste uit?

Ik heb gewoon een goedkope cab nodig zodat ik deze zomer al mijn geld kan uitgeven aan een top, vermoedelijk een Engl top maar die zijn gewoon (bijna) niet tweedehands te vinden dus moet ik hem waarschijnlijk wel nieuw kopen, wat f***ing veel kost.

Diedo
7 april 2003, 15:37
als je een Engl top gaat kopen, kun je het best ook meteen een goeie cab kopen, want anders ga je ergeren aan het geluid van die cab...
je kunt beter een goeie marshall eronder gooien...

kijk eens op marktplaats... je komt ze soms bij bosjes tegen

Diedo

gerrekat
7 april 2003, 15:58
je kan beter als je een echt goede cab wil helemaal geen marshall cab kopen.

Front loaded cabs klinken zowiezo strakker dan rearloaded nmarshalls!

bovendien is het achterpneel van een marshall cabn echt bagger, zowel de valvestates als de standaard cabs!

Ik heb zowl een valvestate als een 1960 gehad, ik vond er niet echt een duidelijk verschil tussen zitten, ja de 1960 klonk iets drukvoller.

Maar idd als je een ENGL top koopt koop er daneen ENGL cab bij die zijn maar iets duurder dan een marshall cab!'

In duitsland zelfs goedkoper!

Wattage van een cab maakt niets uit voor de kwaliteit, er zjin mensen die zweren bij lage wattages!

over het algemeen klinken lage wattages wat ronder warmer, hoge wat moderner en strakker!

Droffie
7 april 2003, 17:15
Ik speel zelf op een 8412 valvestate cab en hij klinkt super.
Omdat de een beetje getoned zijn om te passen bij de schelle valvestate head vind ik het persoonlijk mooi klinken bij mijn JCM900 head.
140 watt en hij echt genoeg bottom en hij is lekker licht.
Ik vind ruimer en voller klinken dan die Vintage 30's van cel.
Maar ja...over smaak valt niet te twisten...