PDA

View Full Version : Vraag over Telecaster



Fistfunk
26 oktober 2009, 01:36
Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Ik kwam deze advertentie tegen op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/290852707

Aangezien ik op zoek ben naar een goede telecaster klikte ik hem even aan en kwam erachter dat het serienummer op de bridge en neckplate uit enkel 4 cijfers bestaat. Dit zou betekenen dat het een USA made '52 reissue is: "(4 digits stamped on bridge plate U.S. '52 Vintage Telecaster 1982-1988 (Check neck date for specific year)"

Heeft iemand hier meer verstand van? Zijn er nog andere modellen met alleen 4 cijfers? Als het de '52 reissue betreft, is de rest dan origineel?

Les Strat
26 oktober 2009, 06:05
moi, dit is een waardeloze tele, want de body is van dikke troep gemaakt, basswood = linde en er zit een squier pickup in en 1 tonerider nja das dan nog wel weer goed die hals klopt ook voor geen meter.

vr.gr doe dan een baja tele dat is dan nog beter

jan jansen
26 oktober 2009, 06:32
moi, dit is een waardeloze tele, want de body is van dikke troep gemaakt, basswood = linde

Ferme uitspraken...vertel maar eens waarom linde geen goed hout is...:???:.ik durf met zekerheid te zeggen dat jij mij niet kan vertellen aan de toon welke houtsoort is gebruikt voor een gitaar....:speed:

JJ

Les Strat
26 oktober 2009, 06:42
moi,

hij vraagt wat wij ervan denken dit denk ik ervan, basswood is waardeloos goedkoop kuthout en ik durf wel met zekerheid te zeggen dat je het verschil tussen dit basswood waar deze van gemaakt is en een goede essen body van fender of een ander goed merk zeker zal horen.

vr.gr

Les Strat
26 oktober 2009, 06:44
het is dus zeker geen reissue want die is niet van zulk soort rommel als dit gemaakt.

Les Strat
26 oktober 2009, 06:45
en daar 425 euro voor te vragen dan koop je een gitaar die ongeveer hetzelfde is aan een squier affinity tele

Ferraririk
26 oktober 2009, 07:52
Je moet uberhaupt niet naar het serienummer kijken, want het is geen echte fender

hansoonk
26 oktober 2009, 08:18
Ook de hals is geen Fender. Logo klopt niet. Het gat voor toegang van de truss-rod is niet als bij een fender. Bij een 52-RI hoort hier sowieso een houten prop te zitten, en moet je de truss-rod aan de achterkant instellen.

Hendriks
26 oktober 2009, 08:36
Deze verkoper assembleert zelf telecasters en relict ze ook zelf , niet veel bijzonders , veel geld voor middelmatige gitaar.

Nicks
26 oktober 2009, 08:44
moi,

hij vraagt wat wij ervan denken dit denk ik ervan, basswood is waardeloos goedkoop kuthout en ik durf wel met zekerheid te zeggen dat je het verschil tussen dit basswood waar deze van gemaakt is en een goede essen body van fender of een ander goed merk zeker zal horen.

vr.gr

Basswood is prima hout, beter nog, Ibanez gebruikt het doorgaans ook bij de duurdere gitaren.

De gitaar in kwestie is echter veel minder geld waard dan de advertentie laat blijken

Hendriks
26 oktober 2009, 09:16
Met Basswood is niets mis , omdat Fender het gebruikt voor de goedkope modellen heeft het een wat mindere reputatie. De Japanse standaard modellen hebben vaak een Basswood bodie , maar daarom zijn het zeker geen slechte gitaren. Het is wel goedkoper dan bv Elzen en Essen.

hansoonk
26 oktober 2009, 09:32
Ik denk dat de verkoper voor 200-300 Euro materiaal heeft gebruikt, daar tijd in heeft gestoken en de gitaar nu weer verkoopt. 100 Euro voor al dat werk, inclusief lakken (lakken in nitro is erg bewerkelijk) is echt niet zwaar overbetaald. Van een afstandje en op basis van de specs valt niet goed te beoordelen of het een goede, mooi gemaakte/reliced of een slechte gitaar is. Basswood hoeft niet slecht te zijn. Fender Japan gebruikt veel basswood. Een tonerider bij de brug kan prima zijn (toneriders zijn toch boutique-pickups?). Bij de hals zit een Squier element. Misschien wel wat minder, maar aan een halselement hoef je m.i. niet zulke hoge eisen te stellen als aan een brugelement. Ik denk dat de kwaliteit van de hals en de kwaliteit van afwerking (heeft die gast echt nitro-lak gebruikt en hoe heeft hij dat opgebracht? in 10-20 dunne laagjes?) bepalend zijn. Je kunt tegenwoordig voor een paar tientjes halzen kopen, maar die zijn niet al te best: slechte kwaliteit frets, 'zacht' hout, slecht afstelbaar. maar om te zien of het wat is, moet je hem echt goed gaan bekijken.

Stel dat het een goede gitaar is. Wat mij dan vooral zou storen aan deze gitaar is dat hij er niet authentiek uit ziet. Het is geen echte natuurgetrouwe 52-RI. Dat zie je vooral aan de kop+logo. Ik denk dat je je daar op den duur aan gaat ergeren.

Fistfunk
26 oktober 2009, 12:12
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb gisteravond tegelijk met deze post de adverteerder gemaild en een heel netjes mailtje terug gekregen dat het inderdaad een samengestelde gitaar is door een hobbyist. Serienummer staat er voor de show bij en het gaat de verkoper vooral om sfeer en gevoel bij een gitaar, wat mij dus geen zak uitmaakt als het ding niet klinkt ;)

Daarbij ben ik toch wel op zoek naar die '52 RI of enigszins die kwaliteit, dus ik denk dat ik een retourtje Groningen (vanuit Tilburg) maar laat zitten en gewoon verder zoek.

Nogmaals bedankt!

Hendriks
26 oktober 2009, 12:25
Kijk eens naar een Japanse 52RI , zijn goed en betaalbaar.

Fistfunk
26 oktober 2009, 16:22
Nouja, er mag best wat geld tegenaan hoor. Dat ding gaat hopelijk alle grote podia van nederland zien en ik heb aardig wat te besteden.
Heb nu trouwens een USA '52 RI te leen en die bevalt me echt enorm goed.

bat
26 oktober 2009, 16:37
Eigenlijk vind ik deze zin al hilarisch:


Origineel Fender decal.

Les Strat
26 oktober 2009, 17:10
Basswood is prima hout, beter nog, Ibanez gebruikt het doorgaans ook bij de duurdere gitaren.

De gitaar in kwestie is echter veel minder geld waard dan de advertentie laat blijken

moi,

daar is het ook precies goed voor voor een ibanez maar voor een mooie fender 52 zeker niet ik ben misschien een beetje precies in hout soorten, maar ik vind basswood gewoon goedkope troep, het is wel weer beter als mutiplex troep:P