PDA

View Full Version : Welke gitarist ligt je absoluut niet?



Arjan12
25 oktober 2009, 21:15
De vraag is simpel: met welke gitarist heb je de meeste moeite qua spel? Dan bedoel ik dus niet: welke gitarist vind je slecht, maar wie vind je moeilijk na te spelen, vanwege de frasering, licks, snelheid, timing etc.

Ook leuk: over welke specifieke licks struikel je keer op keer?

Zelf krijg ik songs van Mark Knopfler / Dire Straits maar niet onder de knie. Nu ben ik ook niet zo'n goede gitarist, maar op de een of andere manier klinken de songs bij mij voor geen meter, al raak ik de goede noten. De timing van de licks ligt me gewoon niet op de één of andere manier, zelfs bij simpele nummers als Brothers in Arms.

Mathidal
25 oktober 2009, 21:17
Trace bundy - Canon

Het liedje zelf is niet héél moeilijk, maar klankvorming is verdomd lastig en zeker als je moet tappen. :p

Ik heb al honderd keer naar zijn versie geluisterd ofzo, maar het begint te komen.

Maar ik kan hier nog héél wat gitaristen opsommen die beter zijn dan mij.

Ibanez666
25 oktober 2009, 21:17
Alles van Guthrie Govan, zn feel, snelheid, verscheidenheid aan technieken, controle, alles eigenlijk

Arjan12
25 oktober 2009, 21:20
Trace bundy - Canon

Maar ik kan hier nog héél wat gitaristen opsommen die beter zijn dan mij.

Ik heb het niet over gitaristen die beter zijn dan jij bent, maar over gitaristen die je gewoon niet liggen. Voorbeeldje: ik ben een matige gitarist, maar licks van David Gilmour liggen me wel. Ik kan vrij gemakkelijk een 'Gilmour-feel' in mijn spel leggen, al is hij natuurlijk een factor honderd beter.

Maar sommige gitaristen krijg je op de een of andere manier niet onder de knie, snap je?

Ferraririk
25 oktober 2009, 21:21
Het kan heel raar klinken, maar ik krijg Slash/Guns n Roses, echt niet voor mekaar

Plant
25 oktober 2009, 21:22
Nou noem je ook iemand op.

Mark Knopfler is een van de weinige (elektrisch) gitaristen die echt alles met zijn vingers speelt. Geen plectrum. Benader die sound maar eens.

Zelf ga ik voor Richard Thompson. Combinatie van plectrum en fingerpicking tegelijk en verschillende alternatieve stemmingen. Oh ja, Leo Kottke! Fingerpicking op een 12-string. Maar die speelt geloof ik alleen akoestisch en Richard Thompson ook elektrisch.

Mathidal
25 oktober 2009, 21:23
Ik heb het niet over gitaristen die beter zijn dan jij bent, maar over gitaristen die je gewoon niet liggen. Voorbeeldje: ik ben een matige gitarist, maar licks van David Gilmour liggen me wel. Ik kan vrij gemakkelijk een 'Gilmour-feel' in mijn spel leggen, al is hij natuurlijk een factor honderd beter.

Maar sommige gitaristen krijg je op de een of andere manier niet onder de knie, snap je?

Ik denk dat dat wel bij de meeste gitaristen zullen zijn. Zij spelen misschien eenvoudig, maar toch krijg je steeds dingen te horen dat anders zijn dan wat je zelf speelt.

Bijvoorbeeld: als ik samen speel met Ain't Talking 'Bout love van Van Halen klinkt mijn eigen gitaar vals, zelfs al staat die loepzuiver gestemd op één halve toon lager zoals Eddie Van Halen, maar dankzij zijn stereo delay klinkt hij vals. >_<

Die pinch harmonic lukt me maar niet perfect. :p

barno
25 oktober 2009, 22:03
Nou noem je ook iemand op.

Mark Knopfler is een van de weinige (elektrisch) gitaristen die echt alles met zijn vingers speelt. Geen plectrum. Benader die sound maar eens.

Zelf ga ik voor Richard Thompson. Combinatie van plectrum en fingerpicking tegelijk en verschillende alternatieve stemmingen. Oh ja, Leo Kottke! Fingerpicking op een 12-string. Maar die speelt geloof ik alleen akoestisch en Richard Thompson ook elektrisch.


albert collins, freddy king, albert king, wes montgommery, jimmie vaughan enz : allemaal guitar Gods die zonder pick spelen. Freddy is voor mij de grootste (hij speelde de wel met een duimpick + vingers)

zeiler
25 oktober 2009, 22:21
nu ben k niet bepaald een goede gitarist, maar ik vind Joe Bonamassa zo'n heerlijke sound hebben...

zijn vingerzettingen van bjivoorbeld dit liedje heb ik min of meer uitgezogd, maar die feel, vibrato's, tremolo...

http://www.youtube.com/watch?v=HaUtbWpJkIY

ongelofelijk wat een heerlijke sound :D!

Quicksilver
25 oktober 2009, 22:21
Solo's van Alexi Laiho.. :rockon::dontgeti:

geert1976
25 oktober 2009, 22:38
Nou speel ik niet de sterren van de hemel, maar heb de nodige moeite met het spel van Lindsey Buckinham van Fleetwood Mac, met al die add9 en sus9 klote akkoorden van hem.

Kooijmans is ook al zo lastig vanwege dat brachiale spel van hem.

Neil Young gaat me wel weer goed af, maar dat komt denk ik, omdat mijn eigen styl redelijk met die van hem overeen komt:ok:

bert k
25 oktober 2009, 22:44
Gaat naar Diversen.

Tho
25 oktober 2009, 23:29
Alles wat niet binnen mijn straatje past. Ik kan vrijwel alle ritmepartijen in de metal wereld wel spelen (uitzonderingen van extreem technische bands daargelaten). Ik ben bijvoorbeeld een behoorlijk beroerde blues/rock 'n roll gitarist.

Als ik dan in mijn eigen straatje moet spelen vind ik die typische At The Gates ritmepartijen irritant. Gaat nooit echt vloeiend voor m'n gevoel.

Mathidal
25 oktober 2009, 23:37
nu ben k niet bepaald een goede gitarist, maar ik vind Joe Bonamassa zo'n heerlijke sound hebben...

zijn vingerzettingen van bjivoorbeld dit liedje heb ik min of meer uitgezogd, maar die feel, vibrato's, tremolo...

http://www.youtube.com/watch?v=HaUtbWpJkIY

ongelofelijk wat een heerlijke sound :D!

http://www.youtube.com/watch?v=cyEdUajXBsI ik vind deze anders ook niet mis :ok: