PDA

View Full Version : Gitaar deftig afstellen(lukt maar niet !!)



davidof
25 oktober 2009, 11:48
Beste,

Ik heb onlangs een nieuwe gitaar gekocht, maar het lukt dus maar niet om deze deftig af te stellen:

- Ik heb de halspen zodanig aangedraaid zodat de hals staat zoals aangegeven is om verschillende sites
- Ik heb de brug zo dicht mogelijk bij mijn body gezet dat de snaren zo weinig mogelijk ratelen, maar zelfs dit is zeeeer hoog .. mijn snaren staan echt veel te hoog van mijn frets en ratelen nog steeds.

Ook voor de intonatie:

- De schroeven waarmee je de intonatie kan bijstellen zijn volledig tegen de kant gedraaid (rechts) en nog klinkt mijn snaar op de 12de fret hoger dan als ik deze open speel.

o ja, klein detail: ik speel in stemming C# G# C# F# A# D# (Drop C# dus ..) en af en toe ook gewoon in E# G# C# F# A# D# (gewoon E# dus) en gebruik een setje snaren .10

Kan het aan de dikte liggen van mijn snaren ? dat ze gewoon te dun zijn voor deze stemming ? Aangezien ik graag solo's EN riffs speel zou ik ook wel niet te dikke snaren willen voor mijn solowerk. maar als het niet anders gaat .. zal het wel moeten ;)

Grts!

Stratocaster
25 oktober 2009, 19:32
Over welke gitaar gaat het?
Hoeveel mm zit er tussen de snaren en de12 fret?

:ok:

artnaz
25 oktober 2009, 19:34
Ten eerste: Ik kan dat gebruik van "deftig" niet begrijpen... Of krijgt de gitaar een stropdas om? :stop:

Ten tweede hangt het van je gitaar af, een kutgitaar is moeilijk of onmogelijk goed af te stellen. Dus wat voor gitaar heb je?

En wat intonatie betreft kan het ook aan de leeftijd van de snaren liggen.

Outrage
25 oktober 2009, 19:43
Ten eerste: Ik kan dat gebruik van "deftig" niet... Of krijgt de gitaar een stropdas om? :stop:

Ten tweede hangt het van je gitaar af, een kutgitaar is moeilijk of onmogelijk goed af te stellen. Dus wat voor gitaar heb je?

En wat intonatie betreft kan het ook aan de leeftijd van de snaren liggen.

deftig = goed, degelijk (zodat het kan gebruikt worden)

Thmz
25 oktober 2009, 19:54
Eerste waar ik aan dacht met je fretbuzz (ratelen van snaren) is dat de hals niet goed afgesteld was. Kijk dus dat deze echt goed staat om de afstelling te doen.

Dan voor de intonatie. Ik denk dat je niet de open snaar en de 12de fret moet vergelijken maar wel de 12de fret ingedrukt en een open harmonic op de 12de fret.

Wat voor gitaar heb je?

Liquid_Metal
25 oktober 2009, 20:00
o ja, klein detail: ik speel in stemming C# G# C# F# A# D# (Drop C# dus ..) en af en toe ook gewoon in E# G# C# F# A# D# (gewoon E# dus) en gebruik een setje snaren .10

Kan het aan de dikte liggen van mijn snaren ? dat ze gewoon te dun zijn voor deze stemming ? Aangezien ik graag solo's EN riffs speel zou ik ook wel niet te dikke snaren willen voor mijn solowerk. maar als het niet anders gaat .. zal het wel moeten ;)

Grts!

Je tuning klopt niet. Volgens mij bedoel je dat je in Eb speelt (dan klopt de rest namelijk wel). .010 is een goede dikte, ook voor gitaren in Eb. Wat betreft afstellen, daar ben ik zelf pas kort geleden mee begonnen, dus naar mijn idee doe je het goed.

artnaz
25 oktober 2009, 20:00
deftig = goed, degelijk (zodat het kan gebruikt worden)Weet ik, maar ik kan dat gebruik ervan niet snappen (ik had mijn zin in de vorige post niet afgemaakt).


wat is dan een kutgitaar ? :soinnocent: :soinnocent:Bijv. een slechte Gibsun?

Stratocaster
25 oktober 2009, 20:02
Dan voor de intonatie. Ik denk dat je niet de open snaar en de 12de fret moet vergelijken maar wel de 12de fret ingedrukt en een open harmonic op de 12de fret.



Och het is een belg, neem het hem niet kwalijk. :cooler:

Thmz
25 oktober 2009, 20:04
Och het is een belg, neem het hem niet kwalijk. :cooler:

De TS is ook een Belg. Hopelijk begrijpt hij me wel ;)

Stratocaster
25 oktober 2009, 20:06
De TS is ook een Belg. Hopelijk begrijpt hij me wel ;)

Laatmaar, het ging ook over de TS, en ik zag al dat jij ook een belg was, ik wou dat je toehapte :).

Ibanez666
25 oktober 2009, 21:44
een nieuwe gitaar laat je toch gewoon afstellen in de winkel waar je hem koopt? Of nieuw als in een ander gitaar maar tweede hands?

Jasper.
25 oktober 2009, 22:47
Je tuning klopt niet. Volgens mij bedoel je dat je in Eb speelt (dan klopt de rest namelijk wel). .010 is een goede dikte, ook voor gitaren in Eb. Wat betreft afstellen, daar ben ik zelf pas kort geleden mee begonnen, dus naar mijn idee doe je het goed.

Idd, bestaat E# wel? Dat is gewoon F dacht ik. Maar die tuning heb ik nog nooit gezien bij een gitaar.

Quicksilver
25 oktober 2009, 22:49
Idd, bestaat E# wel? Dat is gewoon F dacht ik. Maar die tuning heb ik nog nooit gezien bij een gitaar.

Klopt, denk maar aan de eerste 2 snaren op normale tuning zei mijn leraar. De b en de e zijn dat, die hebben geen #.

Jasper.
25 oktober 2009, 22:50
idd, het zou wel kunnen misschien maar het is heel omslachtig en word nooit gebruikt. (voor zover ik in mijn 7 jaar trombone spelen heb gemerkt)

TimS
25 oktober 2009, 22:53
B# en E# bestaan wel gewoon, klinken alleen hetzelfde als een C en F. In de praktijk geen verschil maar bij muziektheorie wel.

Jasper.
25 oktober 2009, 22:55
B# en E# bestaan wel gewoon, klinken alleen hetzelfde als een C en F. In de praktijk geen verschil maar bij muziektheorie wel.

Ze bestaan ook wel ja maar ik heb ze volgens mij nog nooit gezien.

TimS
25 oktober 2009, 22:58
Ze bestaan ook wel ja maar ik heb ze volgens mij nog nooit gezien.
Heeft waarschijnlijk te maken met de soort muziek die je speelt en dan ook nog waar je de stukken vandaan haalt. Meeste tabs zijn zo simpel mogelijk opgeschreven.

Jasper.
25 oktober 2009, 23:09
Heeft waarschijnlijk te maken met de soort muziek die je speelt en dan ook nog waar je de stukken vandaan haalt. Meeste tabs zijn zo simpel mogelijk opgeschreven.

ja maar in mijn brassband bladmuziek heb ik het ook nog nooit gezien, en daarmee denk ik vaak ook al ''dat kan toch simpeler/begrijpelijker''.

Maarja, we dwalen af.

Mr Orange
26 oktober 2009, 10:15
ik speel al 20 jaar gitaar
en laat mijn gitaren nog steeds afstellen door een ander.
ik kan het wel , maar geeft gewoon fijn gevoel als je het door een ander laat doen waarvan je weet dat die het goed doet.

moraal van dit verhaal : spender 15 euro en laat je gitaar afstellen , scheelt een hoop irritatie en frustratie :ok:

aaronstonebeat
26 oktober 2009, 11:27
Hoe hoger de snaren staan, hoe meer je voor een correcte intonatie moet compenseren.
Het zou kunnen zijn dat de topkam te laag is; dat resulteert in gekletter van open snaren.
Als de elementen heel dicht bij de snaren staan, worden de snaren wat omlaag getrokken (zg. 'string pull') en dat kan ook tot gekletter leiden.

Misschien wat meer info en/of foto's?

De toonladdder van C#:

C# D# E# F# G# A# B# C#

De toonladder van G#:

G# A# B# C# D# E# F## G# (u leest het goed: fisis)

Blazers denken in do-re-mi (of die do nu een c is of niet). Blaasinstrumenten worden valser naarmate je verder weg van de grondtoon moduleert. Daarom wordt blaasmuziek zoveel mogelijk geschreven 'op het lijf' van de instrumenten waarop ze gespeeld wordt en kom je dus maar weinig kruisen en mollen tegen.

whoosh
26 oktober 2009, 22:35
Inderdaad, hoe hoger de snaren, hoe meer te compenseren. Topkam te diep ingesneden, dan kletteren open snaren allemaal. Maar nu een heel bijzondere vraag; zitten er nieuwe snaren op ? Proberen te intoneren met verlepte snaren werkt bijna nooit.

Halspen niet te strak aangedraaid ?

davidof
27 oktober 2009, 15:31
Ik bedoelde idd stemming D#
gitaar = Epiphone prophecy sg
deftig = goed, of def·tig bn, bw 1 van aanzienlijke maatschappelijke stand.

en de muziekwinkel in de buurt vraagt er veel teveel geld voor .. & ik zou het graag zelf kunnen ;)

Och het is een belg, neem het hem niet kwalijk. :cooler:Bon ik heb genoeg gelezen, voor mij hoeft het hier niet meer, ik heb al genoeg info gehad op een ander forum. Jaja met Belgen !